Best wel vreemd. De temps zijn voor de tijd van het jaar al hoger. Bij mij in de tuin beginnen de hortentia's, buxussen uit te lopen. Ook steken er al blaadjes van de hyacinten boven de grondquote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:07 schreef childintime het volgende:
Het hoeft helemaal nietKom ik vanmiddag in dat winkeltje en vraag dus aan een medewerker om levend voer voor mijn buitenkikkers. Zegt die man dat de spijsvertering van die kikkers pas weer op gang komt als de buitentemperaturen rond de 15 gr komen. Ze eten dus gewoon niet als het lage temperaturen zijn. Vandaar dat die beestjes in het voorjaar zo mager zijn.
Mijn vijver zit ingegraven in een verhoogde border. Ws hebben die kinderen die hier hebben gewoond met een stok erin zitten prikken (dat gebeurde nl steeds, ondanks herhaalde waarschuwingen). Hij is behoorlijk lek. Ik moet zowat om de 2/3 dagen bijvullen. Dan is het waterpeil een cm of 20 gezakt. Ik dacht eerst nog dat het ook verdampte, maar nu zie ik dat het 's winters net zo snel zakt als 's zomers. Staal, volgens mij zit dat rubberen folie er nu ook in. Een paar jaar terug is dat nl allemaal vervangen. Ik denk dat ik het in zijn geheel vervang, want ik weet natuurlijk niet of er meerdere gaten inzitten, dat zou me eerlijk gezegd helemaal niet verbazen.quote:Op maandag 24 januari 2011 13:22 schreef Staal het volgende:
Eind augustus, begin september schijnt de beste tijd te zijn. Zo verstoor je de kikkers zo min mogelijk en kan je vijver zich herstellen voor de winter. Weet niet hoe lek je vijver is en of je het zolang vol houdt?
Je zou in de zomer in je tuin een tijdelijk vijvertje ernaast kunnen maken. Dan kun je daar ook minimaal de helft van je vijverwater in kwijt. Of haal twee cementkuipen bij de bouwmarkt, steek je gras af, gaten graven, kuipen in de grond en hevel daar zoveel mogelijk in over.
Als je vijver dan gerepareerd is, kuipen eruit, gaten weer opvullen, grasmatten er weer over. Klaar.
Misschien heeft iemand anders een beter idee maar dit zou ik doen. Nog dikke kans dat een paar kikkers weg zullen gaan maar die komen ook wel weer terug.
Ga je het folie repareren of vervangen? Bij vervanging kun je beter voor EPDM vijverfolie (rubberflex) kiezen. Is worteldoorgroeibestendig, levensduur van meer dan 30 jaar en is makkelijker te repareren dan gewoon vijverfolie. Je moet er alleen geen scherp riet en bamboe in laten groeien. Daar kan het weer niet tegen.
Waarom probeer je ze niet te verpatsen op MP? Zet gewoon eens voor de grap een advertentie.quote:Op woensdag 6 april 2011 00:45 schreef DeNummer10 het volgende:
Ik weet niet of het aan te raden is, maar hier haal je grote zoetwatermosselen met bakken tegelijk uit het nabijgelegen recreatie-meer..
Ik heb ook ineens zo'n troebel water sinds een tijdje, of eigenlijk gewoon heel veel neerslag in het water. Watervlooien doen wonderen, helemaal als je geen vissen hebt die ze opeten. Misschien heeft het te maken met dat het ineens zo mooi weer en behoorlijk droog is? Het heeft natuurlijk nauwelijks geregend de afgelopen tijd en regen is helder, zuurstofrijk water zonder metalen en allerlei slechte stoffen (zoals kraanwater). Ik merk wel dat nu ik weer een waterlelie en andere waterplanten erin heb gedaan het water redelijk schoon blijft. Maar doordat het niet regent ligt er dagelijks een waas van stuifmeel op mijn water wat uit de bomen van de buren komt. Als het regent slaat dat neer op de grond, nu waait het vrolijk weg.quote:Op zondag 17 april 2011 14:36 schreef Staal het volgende:
Kan me goed voorstellen dat je baalt als een stekker. Het zijn flinke dieren die weg zijn en je neemt geen vijver om daar permanent gaas over te leggen.
Kun je je tuin niet op de e.o.a. manier barricaderen? Dat buurtkatten er niet in kunnen?
Overigens zie ik nu pas de foto's van de eekhoorns! Wat schattig!
Mijn vijverbak is serieus in 1 nacht veranderd in een algenpoel. Dat water in zo'n korte tijd helemaal groen kon worden, dat wist ik niet eens. Heb er wel een filtertje in hangen nu omdat er nog geen mosselen zijn. Denk dat ik maar petflessen ga sparen om die te vullen met vijverwater uit een natuurgebied hier vlakbij. Weet het anders ook niet en al helemaal niet waarom het mis is gegaan.
Asociale kattenbaasjes ook. Die moeten die krengen binnenhouden. Het zijn immers huisdieren, geen zwerfdieren.quote:Op maandag 18 april 2011 10:08 schreef Lolaatje het volgende:
Wat rot van je vissen.
Ik herken je probleem met katten uit de tuin houden. De brutale laten zich door niets weerhouden. Zit zelf te denken of ik er geen ophoging omheen kan maken, zodat ze met hun poot niet bij het water kunnen komen. Want gaas is inderdaad erg jammer qua (uit)zicht.
Ze zitten hier ook in de sloot en ik hoor ze 's avonds altijd een hele voorstelling gevenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 12:01 schreef Markster het volgende:
leuk geluid ook voor de buren, dat gekwaak
Mijn kikkers zitten buiten en zijn dus nat, koud, zwaar en "kleiig". Als ik vroeger weleens kikkerdril uitliet komen binnen, voelden die kleine kikkertjes idd heel zacht. Maar dan zijn ze warm en voelen anders dan als ze zich "dood" houden en buiten zitten.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 22:47 schreef Staal het volgende:
Child, hoe gaat het met de vijver, vissen & kikkers?
Reden dat ik weer een kikje geef is omdat Ryan weer de kikker heeft gered!
Was net bezig met het verschonen van de bak. Er ging al een kikkerpoot de slang in. Gered uiteraard en niks aan de hand. Allemaal schoon en bak weer dicht, visjes eten.
Zegt Ryan ineens "daar zit een kikker" wijzend op het kleed. Dacht dat het niet zo kon zijn maar jawel, weer de springende kikvors gevangen. Hij heeft tigtal levens lijkt het..
Overigens is de kikker fluweelzacht, heel anders dan je denkt.
Ja, dat zal een reden zijn dat hij steeds er vandoor gaat. Het zijn rare dieren. Ze zijn zo onvoorspelbaar, moeilijk in te schatten en volgen puur hun instinct. Het is dat ze hier al zaten, maar aanschaffen in een bak zou ik niet aandurven omdat ik niet voldoende kennis heb van deze dieren. Ik wil ze vanuit mijn mensengedachten behandelen, maar zij volgen puur hun instint en doen wat ze moeten doen. Dat maakt het lastig om ze de juiste verzorging te geven.quote:Op woensdag 1 juni 2011 01:23 schreef Staal het volgende:
Mijn kikker wil trouwens paren, daarom probeert hij uit de bak te gaan en misschien moet ik toch maar een gezelligheidspartner voor hem kopen. Maar de kleine dwergklauwtjes zijn vrij lastig te houden en het is nog steeds een hele zorg dat het blinde kikkertje genoeg te eten krijgt.
Ben inmiddels gek op het beestje maar het is niet erg makkelijk en zeker geen aanrader.
Geniet van je welverdiende vakantie.quote:Op woensdag 1 juni 2011 01:26 schreef childintime het volgende:
Ik vul ook veel bijIk hoor ze nauwelijks kwaken. Ik heb de laatste tijd ook te weinig tijd gehad om op te letten. Ik heb nu 4 weken vakantie, dus zal ze in de gaten gaan houden. Met die droogte heb ik nauwelijks kikkers gezien. Er moeten er wel veel zitten, de kleine bruinen moeten nu zo'n beetje de vijver uit gaan. Maar dan moet het wel lekker nat zijn buiten, anders verplaatsen ze zich veel moeilijker.
Vaak is het van de bruine kikker. Die leeft ergens in je tuin of bij de buren. Die hebben alleen maar tijdens de paartijd een vijver nodig. De rest van het jaar leven zij buiten de vijver (willen heel soms weleens een duik nemen). Poelkikkers behoren tot de groene kikkers en die zie ik dus ook altijd rondom de vijver zitten. Die wandelen weleens een rondje door de tuin, maar al helemaal niet bij deze droogte waar we de laatste tijd zo'n last van hebben; dan zitten ze veilig naast de vijverquote:Op woensdag 1 juni 2011 10:59 schreef Lolaatje het volgende:
Gaaf, je kikkers!
Ik heb ineens kikkervisjes in mijn vijver terwijl ik nooit een kikker gezien heb. Wel erg leuk.
Vul jij je vijver bij of haal je dan ook een deel vijverwater eruit? En vul je gewoon met leidingwater?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |