Nee Staal, in natuurlijke wateren zie je dat niet, maar als een vogel verdrinkt in mijn vijver voel ik me schuldig. Ik had ooit een terrasvijvertje (met alleen plantjes erin) en daar was een jonge spreeuw in gevallen die net uitgevlogen was. Ik zag het 's middags pas toen ik thuis kwam. 1 Van de ouders maakte een enorm kabaal in m'n tuin en ik zoeken waar dat jong dan was. Nou, in het vijvertje, verdronken en wel...... Ik voelde me daar zo rot over, ik wist dat ze gingen uitvliegen (zaten onder de dakpannen van ons huis) en ik had al expres de kat ervoor binnen gehouden. Kwam ik terug van boodschappen doen en toen zag ik dat..... Ik heb dat vijvertje toen meteen afgebroken.
Ach, deze vijver lag hier al toen ik hier kwam wonen, als dat niet zo was, was ik er ws niet aan begonnen omdat het een takkewerk is zoiets aan te leggen. Nu ligt hij er al en moet ik er dus iets mee. Ik vind het wel geweldig, zoals vanmiddag, met de zon op het water, dan zit ik echt een uurtje te genieten bij de vijver. Zie steeds weer iets nieuws en kom helemaal tot rust. Vanmiddag zag ik toevallig 2 groene kikkers die ruzie aan het maken waren. De ene kwaakte (aan het geluid te horen waren dat poelkikkers) de hele tijd en als dan de andere langs kwam zwemmen gingen ze met de koppen naar elkaar toe een soort van "vechten", met de koppen bij elkaar en met de voorpoten uithalen naar elkaar. Ik had dat nog nooit gezien. Ik las net dat ze zo proberen elkaars kwaakblazen kapot te maken, wat dus tot de dood leidt. Wat een verborgen agressie zeg
Ik zit te twijfelen of ik een keer het dril eruit zal halen. Ik heb een groot aquarium wat ik zo in de tuin kan zetten. Misschien weleens leuk, omdat je dan zeker weet dat niet meteen de helft opgevreten wordt zodra het uitkomt. Misschien kan ik meteen wat watervlooien erbij gooien, als de kikkertjes er dan weer uitgaan kan ik de bak blijven gebruiken voor de vlooien.
![Foto-JJNJAQGA.jpg]()
Toen ik vorig jaar die kikkers op elkaar zag zitten duurde het zeker nog een week of 2 voor er dril was. Misschien zitten er wel kikkers die niet hier hun dril afzetten, maar die ik wel regelmatig in de tuin heb.
Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar dat zwarte visje. Ik kan bijna niet wachten tot de herfst; het liefst zou ik met een schepnetje in die vijver gaan lopen roeren om hem te vangen zodat ik weet wat het is