Zijn goudvissen zwart als ze klein zijn?? Dan moet het dus een jonge goudvis zijn. Ik heb ooit degeen van wie die vijver eerst was zonnebaarsjes kado gedaan, maar die zijn op vreemde manier allemaal verdwenen.... En dit visje lijkt niet op een zonnebaarsje. Van dat in balans houden klopt wel ja, er zitten hier al zolang als ik weet kikkers, die dus ook paren, maar degenen die je eigenlijk alleen maar ziet zijn die grote kikkers. Ik heb hier nog nooit kleine kikkertjes gezien. Maar ja, toevallig zag ik Vrijdag ineens dat zwarte visje langszwemmen en had die ook nog nooit eerder gezien. Die is een cm of 10, hoe oud is die dan? En misschien zitten er wel meer in, maar je ziet dat nauwelijks.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 10:31 schreef Chanty het volgende:
Goudvissen zijn altijd zwart eerstEn kikkerdril wordt vaak grotendeels opgegeten dus er zullen hooguit een aantal kikkertjes overblijven waarvan er weer een aantal niet eens volwassen worden. De natuur houdt het aardig in balans, iig bij mijn ouders is de vijver is er de afgelopen 16 jaar nooit een overbevolking geweest.
Ik weet dat mijn ouders altijd zwarte goudvissen in de vijver hadden. Eentje was een keer in de vijverrand terecht gekomen en had een brandwond op zijn zijkant, de huid is daar altijd lichter gebleven. Die was gemakkelijk te herkennen. Op een gegeven moment kleurde hij langzaam oranje, maar dat heeft best lang geduurd. Net even snel gegoogled maar lees hier en daar dat goudvissen inderdaad een paar jaar zwart kunnen blijven.quote:Op zondag 28 maart 2010 00:58 schreef childintime het volgende:
[..]
Zijn goudvissen zwart als ze klein zijn?? Dan moet het dus een jonge goudvis zijn. Ik heb ooit degeen van wie die vijver eerst was zonnebaarsjes kado gedaan, maar die zijn op vreemde manier allemaal verdwenen.... En dit visje lijkt niet op een zonnebaarsje. Van dat in balans houden klopt wel ja, er zitten hier al zolang als ik weet kikkers, die dus ook paren, maar degenen die je eigenlijk alleen maar ziet zijn die grote kikkers. Ik heb hier nog nooit kleine kikkertjes gezien. Maar ja, toevallig zag ik Vrijdag ineens dat zwarte visje langszwemmen en had die ook nog nooit eerder gezien. Die is een cm of 10, hoe oud is die dan? En misschien zitten er wel meer in, maar je ziet dat nauwelijks.
Het kwaken hoor je nauwelijks en de bruine kikkers kwaken sowieso niet.
Mijn "Franse" kennissen zijn Nederlanders die in Frankrijk zijn gaan wonen en eten dus geen kikkerbilletjes, slakken, spreeuwen, muskusratten ed. Het enige wat ze wel regelmatig eten is eend, maar ja, die heb ik niet in mijn vijvertje![]()
Aangezien het nogal vrij veel kikkers zijn die in die vijver zitten (2 jaar geleden is de vijver helemaal schoongemaakt en kwamen er meer dan 20 kikkers uit en weer terug natuurlijk) heb je hier idd vrij weinig ongedierte. Relatief weinig grote zwarte spinnen, nooit naaktslakken en ik zie ook weinig ander kruipend ongedierte.
Dat is dus ook mijn ervaring. Grote kans dat er nog meer jonge goudvissen in je vijver zitten, maar door dat zwart zijn ze erg slecht te zien.quote:Omdat jonge goudvissen zwart zijn en dit soms enkele jaren blijven, kan het visbestand vele malen groter zijn dan je denkt. Hou dit goed in de gaten, want ook deze jonge goudvissen beïnvloeden de kwaliteit van het vijverwater.Na één tot twee jaar kleuren de jonge vissen goud, wit, rood of in een combinatie met zwart
quote:Op zondag 28 maart 2010 01:15 schreef childintime het volgende:
Oke, Dus het visje is 1 tot 2 jaar oud. Grappig, want nu ik weet dat er iig 1 klein visje zit, zie ik hem ook vaker. Ik vraag me idd wel af hoe nu verder. Het vijvertje is niet zo groot (ong 60 diep en max1 meter breed en 2 meter lang). Die grote vissen zwemmen de hele dag rondjes. Maar wat moet je dan met die vissen.....Kun je die zomaar ergens anders uitzetten als het er teveel worden? Kunnen ze dat aan, want de waterkwaliteit van een buitenwater is natuurlijk heel anders dan van een vijvertje.
De grootste vis is trouwens een hele rare; die heeft een "afgebroken" staart. Deze vis zat niet van oorsprong in de vijver. Ineens was'ie er. De theorie die wij hadden was dat'ie ws door een reiger uit een andere vijver is gehaald en zijn staart is afgebroken en hij gevallen is in deze vijver. Ziet eruit alsof zijn staart tussen een deur is gekomen. Maar dit is ws wel degeen die eitjes afzet; toen ik het plastic (tegen de kou) weghaalde van de vijver was deze vis zoooooo dik, in vergelijking met de anderen leek'ie wel rond ipv langwerpig.
quote:Op maandag 5 april 2010 03:56 schreef childintime het volgende:
Maar zulke grote? Die ene (die ik verdenk van het moederschap) is trouwens echt een rare vis. Die is oranje/ zwart gekleurd en heeft een hele rare staart. Er is nog 1 staartvin aanwezig, de andere is afgebroken en de staart is krom. Er zit een knik in de staart. Dat is mijn grootste vis, zo'n 40 cm.
Dus dat zal dan de vis zijn die jongen voorbrengt? Ja, veel meer kan er eigenlijk niet bij.......Vijvertje is niet zo groot. Dat ene "nieuwe" visje zal dan iig op zijn minst van vorig jaar moeten zijn en dan ws de enige die het overleefd heeft. Hoeveel eieren legt zo'n vis ongeveer?quote:Op maandag 5 april 2010 10:21 schreef Aneurism het volgende:
Deze houding heet Amplex, en kan maanden duren tot de juiste omstandigheden er zijn om te paren. Dat kan een bepaalde luchtdruk zijn tot vochtigheid graad.
Het is echt leuk. De vorige bewoner zei dat altijd als zij langs die vijver liep, ze ervanzelf in keek. Ik doe dat ook. Steeds als ik erlangs kom sta ik even stil en kijk naar de vissen en eventuele kikkersquote:Op maandag 5 april 2010 23:01 schreef Stali het volgende:
Wat een mooi topic! Op je vraag heb je weliswaar al antwoord maar ik hoop op updates en foto's want dat zou ik met veel plezier volgen.
Anders moet ik zelf maar een vijver gaan graven..
Ik heb geen idee wat ik heb. Ze zaten hier al toen ik hier kwam wonen. Ik geef ze vijverkorrels en volgens mij kunnen ze niet wachten tot het dril uitkomt. Ze zwemmen de hele dag rondjes rond dat dril. Ik weet wel dat de vorige eigenaar vaak water ging halen in de buurt waar watervlooien ed in zaten.quote:Op zondag 11 april 2010 01:44 schreef Stali het volgende:
Ik heb er niet zoveel verstand van maar je hebt karpers of niet?
Hoe voer je ze?
Heb het voor de gein gevraagd in het aquariumtopic. Volgens mij heb je `gewoon` goudkarpers.quote:Op zondag 11 april 2010 01:53 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat ik heb. Ze zaten hier al toen ik hier kwam wonen. Ik geef ze vijverkorrels en volgens mij kunnen ze niet wachten tot het dril uitkomt. Ze zwemmen de hele dag rondjes rond dat dril. Ik weet wel dat de vorige eigenaar vaak water ging halen in de buurt waar watervlooien ed in zaten.
Foto's.quote:Op vrijdag 30 april 2010 00:46 schreef childintime het volgende:
Volgens mij komt het dril uit. Die vissen zijn zo wild en onrustig.....
40 voor de twee groten is mooi zat hoor. Stel vijftig voor. Bij een handelaar zijn ze doodleuk 100 euro per karper kwijt.quote:Op maandag 3 mei 2010 01:12 schreef childintime het volgende:
Ik had de vissen op MP gezet. Er is een bod van 40 voor alle 4. Ik wil eigenlijk alleen die 2 groten weg doen. Die 2 anderen zijn rond de 20/ 25 cm. Die kunnen nog wel even blijven.
quote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:18 schreef tarantism het volgende:
Het is vast al gemeld, maar groene kikkers zijn bij et beschermd,omdat ze nogal bedreigd zijn. Ik weet niet of dit iets verandert in het opruimen van kikkerdril in de vijvers van de users, maar een groene kikker in je tuin is een aanwinst voor de Nederlandse faunaen een kroon op je vijver
Ja preciesquote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:32 schreef Stali het volgende:
Je hebt wel een punt en het gaat grandioos, zo te lezen.
Ik ben eik best wel een tikje jaloers op jouw vijver ook. In een volgend huis zou ik ook graag iets moois willen aanleggen.
Waarschijnlijk is de kern van het kikkerverhaal ook wel dat mensen hun tuinen vullen met keitjes of iets dat eruit ziet als kattenbakgrind. Onderhoudsvrij maar het biedt allemaal geen leefruimte voor bijv. vogels en kikkertjes.
Ja, CiT heeft het zelf al gezegd, maar kikkers(en padden) leggen hun eieren altijd in buur van hun eigen 'kraam'vijver. Of het exact dezelfde vijver is durf ik niet te zeggen, maar het is in ieder geval een zeer nabij gelegen watertje.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:27 schreef Stali het volgende:
Kijk es, Childintime, dat is toch wel een heel mooi compliment.
Zomaar even een vraag, ook aan tarantism. Is het geen idee voor CiT om wat kikkers elders bij vijvers te plaatsen?
Da's lastig. Er is hier verder geen vijvertje in de buurt.....(daarom maak ik me ook zo'n zorgen om die kleine kikkertjes nu). Er was hier wel een vijver vlakbij, maar toen deze mensen gingen verhuizen, heeft de werkploeg van de WBV (huurhuizen) zomaar de vijver gedempt. Het is dat mijn moeder toen een stuk of 20 kikkers heeft kunnen redden uit die met zand volgestorte vijver (ze zijn beschermd, maar niemand trekt zich er wat van aan blijkbaar). Ik weet dus niet waar die kleine kikkertjes nu naartoe gaan. Het zijn groene kikkertjes, dus die hebben echt wel een vijver nodig. Maar vangen en terugzetten vind ik dan net weer wat te ver gaan. Trouwens, als ik ze vang en terug zet, gaan ze ws bij de eerste de beste gelegenheid toch weer weg, dat is nou eenmaal hun natuur.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:48 schreef tarantism het volgende:
[..]
Ja, CiT heeft het zelf al gezegd, maar kikkers(en padden) leggen hun eieren altijd in buur van hun eigen 'kraam'vijver. Of het exact dezelfde vijver is durf ik niet te zeggen, maar het is in ieder geval een zeer nabij gelegen watertje.
De jaarlijkste 'paddentrek' is de beweging van de padden en kikkers naar hun geboortewater(waar ze uit het ei kropen). Je kan dus een paddentrek in de omgeving naar jouw eigen vijver verwachten als je padden uitwaaiert over de omgeving. Je kan dus beter de eieren uitdelen.
Tja, ik heb ook geen oplossing. In ieder geval kan ieder dierenliefhebber sowieso al blij zijn met de tijd en moeite die je in je kikkertjes investeert.quote:Op zondag 4 juli 2010 00:06 schreef childintime het volgende:
[..]
Da's lastig. Er is hier verder geen vijvertje in de buurt.....(daarom maak ik me ook zo'n zorgen om die kleine kikkertjes nu). Er was hier wel een vijver vlakbij, maar toen deze mensen gingen verhuizen, heeft de werkploeg van de WBV (huurhuizen) zomaar de vijver gedempt. Het is dat mijn moeder toen een stuk of 20 kikkers heeft kunnen redden uit die met zand volgestorte vijver (ze zijn beschermd, maar niemand trekt zich er wat van aan blijkbaar). Ik weet dus niet waar die kleine kikkertjes nu naartoe gaan. Het zijn groene kikkertjes, dus die hebben echt wel een vijver nodig. Maar vangen en terugzetten vind ik dan net weer wat te ver gaan. Trouwens, als ik ze vang en terug zet, gaan ze ws bij de eerste de beste gelegenheid toch weer weg, dat is nou eenmaal hun natuur.
En daarmee dames en heren is mogelijk het einde van de kikker in Nederland ingeluid.quote:Bij recent onderzoek van stichting RAVON en de Universiteit van Gent is de amfibieschimmel Batrachochytrium dendrobatidis aangetroffen bij amfibieën in Nederland en België. Deze schimmel kan de voor amfibieën gevaarlijke infectieziekte chytridiomycose veroorzaken. Deze ziekte heeft wereldwijd al voor het uitsterven van een aantal amfibieënsoorten gezorgd alsmede de sterke achteruitgang van vele andere soorten. Deskundigen, waaronder het IUCN, noemen het de ‘ergste infectieziekte die gewervelden ooit heeft getroffen en een grote bedreiging voor de biodiversiteit’. In bijna alle Nederlandse provincies en in Vlaanderen zijn besmette dieren gevonden. Vier procent van alle amfibieën blijkt geïnfecteerd. Wat de impact is van de schimmelinfectie op onze inheemse amfibieën is momenteel niet bekend, nader onderzoek is hard nodig
Resistentie is enkel ontdekt bij Klauwkikkers, zoals in Nieuwsbericht staat: 90% tot 100% zal overlijden. De vraag is of een dier wat deel is van de voedselketen dit zal overleven als er nog 10% over is.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 01:11 schreef childintime het volgende:
Stomme brulkikkers![]()
Dit is wel een zorgelijk bericht. Ik weet niet hoeveel van mijn ieniemieniekikkertjes het overleven en later terugkomen in deze vijver om zicht voort te planten en zo allerlei ziektes mee kunnen brengen. Dan maar hopen dat er toch een gedeelte resistent zal zijn en het overleeft.
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 01:25 schreef Adfundum het volgende:
Je zou er eens een webcam in moeten hangen, levert vast leuke beelden op.
Bruine kikkers? Padden zul je bedoelen.quote:Op donderdag 25 maart 2010 01:15 schreef childintime het volgende:
... ik heb groene en bruine kikkers in mijn vijver/tuin ...
Nee, de enige die ik hoor zijn de bruine kikkers met hun gebrom. Ik hoor de groenen nooit (zolang ik hier woon dan he), misschien doen ze dat bij andere mensen in de tuin en komen hier lekker om te wonen en eten edquote:Op zondag 25 juli 2010 10:28 schreef Stali het volgende:
Child, kwaken jouw kikkers al? Ik bedoel echt dat concert in de avond.
Zit nl. nog steeds te wachten tot de dwergen uit Namibie gaan zoemen. Zou toch ongeveer wel nu moeten zijn?
Een pad is iets heel anders dan een bruine kikker; gedraagt zich anders en ziet er ook heel anders uit.quote:Op zondag 25 juli 2010 17:14 schreef Gajus het volgende:
[..]
Bruine kikkers? Padden zul je bedoelen.
een gerecht met kikkerbillen kan ik waarderen, met paddenbillen beslist niet.
Nu je het zegt, de kikkers bij de sloot in de buurt hoor ik ook nog niet.quote:Op maandag 26 juli 2010 00:06 schreef childintime het volgende:
[..]
Nee, de enige die ik hoor zijn de bruine kikkers met hun gebrom. Ik hoor de groenen nooit (zolang ik hier woon dan he), misschien doen ze dat bij andere mensen in de tuin en komen hier lekker om te wonen en eten ed.
De groenen in de grote vijver hier in de buurt hoorde ik 1,5 maand geleden al kwaken.
Zal ik er eens eentje knijpen om te zien of er geluid in zitquote:Op maandag 26 juli 2010 00:24 schreef Stali het volgende:
[..]
Nu je het zegt, de kikkers bij de sloot in de buurt hoor ik ook nog niet.
Wrs. nog maar geduld hebben..
een kikker trappen is zoooo makkelijk als je lekker groot bent.quote:Op donderdag 25 maart 2010 01:34 schreef MarkyMarkx het volgende:
Ik had die kikker al lang een trap naar de buren verkocht. Nog een paar weken en dan is het 1 grote klikker orgie bij jou in de tuin
Kikkers zijn gewoon tof.quote:De dwergklauwkikkertjes zijn toch wel heel leuke beestjes. Doordat ze niet meer apart zitten zijn ze niet saai meer.
Aanvankelijk werd er door de vissen naar de kikkertjes gehapt. Heb daarom wat meer verstopplekjes gemaakt en vandaag ook nog een gebogen houtje met een varentje gekocht.
Maakte me zorgen of ze wel aan voldoende voer zouden kunnen komen want ze zijn zo goed als blind en die vissen zijn natuurlijk veel sneller.
Tot mijn stomme verbazing begon zojuist een van de kikkers de vissen aan te vallen. Die mochten niet bij de rode muggenlarven komen. Wegwezen! Maar dat niet alleen, drie kikkertjes hebben nu de larven onder dat nieuwe hout geduwd en ze zitten ervoor zodat de vissen het niet kunnen pakken. Toch wel heel erg slim van ze.
Ze zitten hier natuurlijk al jaren in dat vijvertje. Maar de vorst is ineens zo snel ingetreden. Ik zag ze vlak voor het begon te vriezen langs de rand hangen. 2 Dagen later lag er een pak ijs opquote:Op vrijdag 17 december 2010 01:58 schreef Staal het volgende:
Kwam je net tegen in een ander topic en vraag me meteen af hoe het met je kikkers gaat.
Zal vast lastig te zien zijn.
Je schreef iig dat je genoeg drek had op de bodem. Dat is goed. Als je eenmaal kikkertjes hebt is het wel een zorg, zelfs in een aquarium.
Hier een postje van mij over de vier dwergklauwkikkertjes.
[..]
Kikkers zijn gewoon tof..
Maar heel lastig te houden. Hoop dat je jouw kikkers in het voorjaar weer terugziet.
In het voorjaar weten we het.quote:Op zaterdag 18 december 2010 01:04 schreef childintime het volgende:
[..]
Ze zitten hier natuurlijk al jaren in dat vijvertje. Maar de vorst is ineens zo snel ingetreden. Ik zag ze vlak voor het begon te vriezen langs de rand hangen. 2 Dagen later lag er een pak ijs op![]()
Het viel me ook op dat ik zoveel doodgereden egels zag. Hier in de buurt al 4 ofzo. Die zijn echt overvallen door de ineens intredende kou. Snel nog op zoek naar eten en dan helaas overreden worden.....
Ja, ik had het door, eerst dacht ik 'huh", maar ineens ging er een lichtje brandenquote:Op dinsdag 21 december 2010 23:54 schreef Staal het volgende:
[..]
In het voorjaar weten we het.
Maar ik ben het echt met je eens dat het van de 1 op andere dag winter was. Zag het trouwens ook aan de vogels en zelf hebben we een pruimenboom in de tuin, die serieus besneeuwd en wel nog steeds vol blad zit.
Zal voor je duimen dat het goed gaat met je kikkers. Je ben er ook zo mee begaan. Tof van je.
PS ik ben Stali he.
in de dierenwinkel zijn gedroogde insectenlarven(en watervlooien) te koop als schildpaddenvoer. Dat werkt prima. Goed om te horen dat mensen zich ook bekommeren om kikkers en niet alleen om knuffeldiertjes zoals konijntjes en vogeltjesquote:Op vrijdag 21 januari 2011 00:20 schreef childintime het volgende:
Volgens mij zijn die nu niet te krijgen? Ik kon vorig jaar in Maart geen watervlooien krijgen.....
Diepvries is hier het hele jaar door verkrijgbaar. En 1 keer per week hebben ze levend voer. Mijn kikkers eten namelijk geen droogvoer.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 00:20 schreef childintime het volgende:
Volgens mij zijn die nu niet te krijgen? Ik kon vorig jaar in Maart geen watervlooien krijgen.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |