abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 maart 2010 @ 01:15:03 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79556120
Hoelang blijven die dieren eigenlijk aan elkaar zitten? ik heb groene en bruine kikkers in mijn vijver/tuin .

De bruinen zag ik een maand geleden al paren. Eergisteren zag ik ze in de tuin en weer; of nog steeds

en een uurtje later.......

Hoelang gaat dat eigenlijk door? Zij sleept hem de hele tuin door en hij blijft lekker zitten. Wanneer zijn ze "klaar" en gaat ze eieren afzetten?
pi_79556335
Ik had die kikker al lang een trap naar de buren verkocht. Nog een paar weken en dan is het 1 grote klikker orgie bij jou in de tuin
pi_79558054
Weet je wat het leuke is? Als die beesten zouden besluiten om eieren in je vijver te parkeren, dan zullen veel van de kikkers die daaruit geboren worden ook terugkeren naar je vijver om daar eieren te leggen. Kortom, houdt dat een beetje in de gaten, mocht je dat niet wenselijk vinden.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  donderdag 25 maart 2010 @ 22:27:57 #4
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79589811
Ze zitten er al jaren (stuk of 10 bruine/10 groene) en veel dril in de vijver, maar op de 1 of andere manier nauwelijks kleine kikkertjes. Worden ze soms door de vissen opgegeten? Er zitten 4 behoorlijk grote vissen in de vijver.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 20:00:59 #5
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79622049
Euh, rectificatie; 5 vissen. Zag vanmorgen ineens een klein zwart visje in de vijver. Centimeter of 10 lang, lijkt op een goudvis maar is donkergrijs/zwart. De vissen die er al die tijd al inzitten zijn er 1 van 40 cm, 1 van 35 cm, 2 van 25 cm. Iemand enig idee of dit een jonge goudvis kan zijn?
  zaterdag 27 maart 2010 @ 10:31:06 #6
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_79637980
Goudvissen zijn altijd zwart eerst En kikkerdril wordt vaak grotendeels opgegeten dus er zullen hooguit een aantal kikkertjes overblijven waarvan er weer een aantal niet eens volwassen worden. De natuur houdt het aardig in balans, iig bij mijn ouders is de vijver is er de afgelopen 16 jaar nooit een overbevolking geweest.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_79639815
Ik heb een goede oplossing als je van je kikkerprobleem af wilt.

Bel een van je Franse kennissen op, en vraag hoe je kikkerbilletjes
bereidt. Probleem opgelost en jij eet lekker.
75 topics = FIN
pi_79639831
leuk geluid ook voor de buren, dat gekwaak
pi_79651322
En een stuk minder last van ongedierte.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 28 maart 2010 @ 00:58:03 #10
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79660198
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 10:31 schreef Chanty het volgende:
Goudvissen zijn altijd zwart eerst En kikkerdril wordt vaak grotendeels opgegeten dus er zullen hooguit een aantal kikkertjes overblijven waarvan er weer een aantal niet eens volwassen worden. De natuur houdt het aardig in balans, iig bij mijn ouders is de vijver is er de afgelopen 16 jaar nooit een overbevolking geweest.
Zijn goudvissen zwart als ze klein zijn?? Dan moet het dus een jonge goudvis zijn. Ik heb ooit degeen van wie die vijver eerst was zonnebaarsjes kado gedaan, maar die zijn op vreemde manier allemaal verdwenen.... En dit visje lijkt niet op een zonnebaarsje. Van dat in balans houden klopt wel ja, er zitten hier al zolang als ik weet kikkers, die dus ook paren, maar degenen die je eigenlijk alleen maar ziet zijn die grote kikkers. Ik heb hier nog nooit kleine kikkertjes gezien. Maar ja, toevallig zag ik Vrijdag ineens dat zwarte visje langszwemmen en had die ook nog nooit eerder gezien. Die is een cm of 10, hoe oud is die dan? En misschien zitten er wel meer in, maar je ziet dat nauwelijks.

Het kwaken hoor je nauwelijks en de bruine kikkers kwaken sowieso niet.

Mijn "Franse" kennissen zijn Nederlanders die in Frankrijk zijn gaan wonen en eten dus geen kikkerbilletjes, slakken, spreeuwen, muskusratten ed. Het enige wat ze wel regelmatig eten is eend, maar ja, die heb ik niet in mijn vijvertje

Aangezien het nogal vrij veel kikkers zijn die in die vijver zitten (2 jaar geleden is de vijver helemaal schoongemaakt en kwamen er meer dan 20 kikkers uit en weer terug natuurlijk) heb je hier idd vrij weinig ongedierte. Relatief weinig grote zwarte spinnen, nooit naaktslakken en ik zie ook weinig ander kruipend ongedierte.
  zondag 28 maart 2010 @ 01:07:15 #11
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_79660356
quote:
Op zondag 28 maart 2010 00:58 schreef childintime het volgende:

[..]

Zijn goudvissen zwart als ze klein zijn?? Dan moet het dus een jonge goudvis zijn. Ik heb ooit degeen van wie die vijver eerst was zonnebaarsjes kado gedaan, maar die zijn op vreemde manier allemaal verdwenen.... En dit visje lijkt niet op een zonnebaarsje. Van dat in balans houden klopt wel ja, er zitten hier al zolang als ik weet kikkers, die dus ook paren, maar degenen die je eigenlijk alleen maar ziet zijn die grote kikkers. Ik heb hier nog nooit kleine kikkertjes gezien. Maar ja, toevallig zag ik Vrijdag ineens dat zwarte visje langszwemmen en had die ook nog nooit eerder gezien. Die is een cm of 10, hoe oud is die dan? En misschien zitten er wel meer in, maar je ziet dat nauwelijks.

Het kwaken hoor je nauwelijks en de bruine kikkers kwaken sowieso niet.

Mijn "Franse" kennissen zijn Nederlanders die in Frankrijk zijn gaan wonen en eten dus geen kikkerbilletjes, slakken, spreeuwen, muskusratten ed. Het enige wat ze wel regelmatig eten is eend, maar ja, die heb ik niet in mijn vijvertje

Aangezien het nogal vrij veel kikkers zijn die in die vijver zitten (2 jaar geleden is de vijver helemaal schoongemaakt en kwamen er meer dan 20 kikkers uit en weer terug natuurlijk) heb je hier idd vrij weinig ongedierte. Relatief weinig grote zwarte spinnen, nooit naaktslakken en ik zie ook weinig ander kruipend ongedierte.
Ik weet dat mijn ouders altijd zwarte goudvissen in de vijver hadden. Eentje was een keer in de vijverrand terecht gekomen en had een brandwond op zijn zijkant, de huid is daar altijd lichter gebleven. Die was gemakkelijk te herkennen. Op een gegeven moment kleurde hij langzaam oranje, maar dat heeft best lang geduurd. Net even snel gegoogled maar lees hier en daar dat goudvissen inderdaad een paar jaar zwart kunnen blijven.
quote:
Omdat jonge goudvissen zwart zijn en dit soms enkele jaren blijven, kan het visbestand vele malen groter zijn dan je denkt. Hou dit goed in de gaten, want ook deze jonge goudvissen beïnvloeden de kwaliteit van het vijverwater.Na één tot twee jaar kleuren de jonge vissen goud, wit, rood of in een combinatie met zwart
Dat is dus ook mijn ervaring. Grote kans dat er nog meer jonge goudvissen in je vijver zitten, maar door dat zwart zijn ze erg slecht te zien.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  zondag 28 maart 2010 @ 01:15:58 #12
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79660487
Oke, Dus het visje is 1 tot 2 jaar oud. Grappig, want nu ik weet dat er iig 1 klein visje zit, zie ik hem ook vaker. Ik vraag me idd wel af hoe nu verder. Het vijvertje is niet zo groot (ong 60 diep en max1 meter breed en 2 meter lang). Die grote vissen zwemmen de hele dag rondjes. Maar wat moet je dan met die vissen.....Kun je die zomaar ergens anders uitzetten als het er teveel worden? Kunnen ze dat aan, want de waterkwaliteit van een buitenwater is natuurlijk heel anders dan van een vijvertje.

De grootste vis is trouwens een hele rare; die heeft een "afgebroken" staart. Deze vis zat niet van oorsprong in de vijver. Ineens was'ie er. De theorie die wij hadden was dat'ie ws door een reiger uit een andere vijver is gehaald en zijn staart is afgebroken en hij gevallen is in deze vijver. Ziet eruit alsof zijn staart tussen een deur is gekomen. Maar dit is ws wel degeen die eitjes afzet; toen ik het plastic (tegen de kou) weghaalde van de vijver was deze vis zoooooo dik, in vergelijking met de anderen leek'ie wel rond ipv langwerpig.
  maandag 5 april 2010 @ 02:41:43 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79957575
Zo, ze is d'r eieren en die vent van haar rug kwijt Ik heb haar niet gezien, maar de vijver zit vol dril, dus neem ik aan dat ze eindelijk van hem af is
  maandag 5 april 2010 @ 02:46:50 #14
244933 trovey
Nachtoele
pi_79957654
quote:
Op zondag 28 maart 2010 01:15 schreef childintime het volgende:
Oke, Dus het visje is 1 tot 2 jaar oud. Grappig, want nu ik weet dat er iig 1 klein visje zit, zie ik hem ook vaker. Ik vraag me idd wel af hoe nu verder. Het vijvertje is niet zo groot (ong 60 diep en max1 meter breed en 2 meter lang). Die grote vissen zwemmen de hele dag rondjes. Maar wat moet je dan met die vissen.....Kun je die zomaar ergens anders uitzetten als het er teveel worden? Kunnen ze dat aan, want de waterkwaliteit van een buitenwater is natuurlijk heel anders dan van een vijvertje.

De grootste vis is trouwens een hele rare; die heeft een "afgebroken" staart. Deze vis zat niet van oorsprong in de vijver. Ineens was'ie er. De theorie die wij hadden was dat'ie ws door een reiger uit een andere vijver is gehaald en zijn staart is afgebroken en hij gevallen is in deze vijver. Ziet eruit alsof zijn staart tussen een deur is gekomen. Maar dit is ws wel degeen die eitjes afzet; toen ik het plastic (tegen de kou) weghaalde van de vijver was deze vis zoooooo dik, in vergelijking met de anderen leek'ie wel rond ipv langwerpig.

Goudvissen moet je niet ergens in "het wild"dumpen....net als waterplanten trouwens.....fauna- en floravervuiling....als je er teveel hebt kun je beter een andere tuinvijver voor ze zoeken....genoeg mensen die in het voorjaar wel een paar gratis goudvissen willen hebben voor hun vijver.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 5 april 2010 @ 03:56:08 #15
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79958380
Maar zulke grote? Die ene (die ik verdenk van het moederschap) is trouwens echt een rare vis. Die is oranje/ zwart gekleurd en heeft een hele rare staart. Er is nog 1 staartvin aanwezig, de andere is afgebroken en de staart is krom. Er zit een knik in de staart. Dat is mijn grootste vis, zo'n 40 cm.
pi_79960096
Deze houding heet Amplex, en kan maanden duren tot de juiste omstandigheden er zijn om te paren. Dat kan een bepaalde luchtdruk zijn tot vochtigheid graad.
  maandag 5 april 2010 @ 12:11:40 #17
244933 trovey
Nachtoele
pi_79962720
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:56 schreef childintime het volgende:
Maar zulke grote? Die ene (die ik verdenk van het moederschap) is trouwens echt een rare vis. Die is oranje/ zwart gekleurd en heeft een hele rare staart. Er is nog 1 staartvin aanwezig, de andere is afgebroken en de staart is krom. Er zit een knik in de staart. Dat is mijn grootste vis, zo'n 40 cm.

Je hebt ook mensen met hele grote vijvers waarin al die kleine visjes in "verdrinken"
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_79986356
Wat een mooi topic! Op je vraag heb je weliswaar al antwoord maar ik hoop op updates en foto's want dat zou ik met veel plezier volgen.

Anders moet ik zelf maar een vijver gaan graven. .
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:20:13 #19
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79989870
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:21 schreef Aneurism het volgende:
Deze houding heet Amplex, en kan maanden duren tot de juiste omstandigheden er zijn om te paren. Dat kan een bepaalde luchtdruk zijn tot vochtigheid graad.
Dus dat zal dan de vis zijn die jongen voorbrengt? Ja, veel meer kan er eigenlijk niet bij.......Vijvertje is niet zo groot. Dat ene "nieuwe" visje zal dan iig op zijn minst van vorig jaar moeten zijn en dan ws de enige die het overleefd heeft. Hoeveel eieren legt zo'n vis ongeveer?

Als het morgen mooi weer is (en de vijver dus helder) zal ik wat foto's proberen te maken van de vissen en kikkerdril. Eigenlijk, stond ik vanmiddag te overpeinzen dat het best een beetje zonde is van al die kikkervisjes die straks gaan uitkomen en ws opgevreten worden. Ik vond nl dat die vissen verdacht dicht in de buurt van dat dril zwommen. Steeds rondjes eromheen en met hun (van vooral 2) best wel grote bek vlak bij dat dril.... Ik zou bijna die klomp eruit pakken, maar ja, als 't eenmaal kikkertjes zijn moeten ze weer terug en zijn ook nog minuscuul dus ws een lekker hapje voor de vissen. Misschien moet ik er even wat extra plantjes in doen, zodat ze zich goed kunnen verstoppen. Weet iemand hoelang het duurt voor het uitkomt? Het zit er nu zo'n 3 a 4 dagen in en ik zie idd de zwarte puntjes groter worden.

Ik woon vlak bij een hele grote vijver (aangelegd) waar ik ze ook in zou kunnen doen (vissen), maar daar mag ook gevist worden en dat zou ik dan wel weer een beetje jammer vinden van de vissen....... Iemand met een grote vijver zou ideaal zijn, want m'n vijvertje wordt gewoon te klein voor zoveel vissen en vooral van dat formaat. De 2 groten zijn vlgs mij goudvissen en de 2 kleinere zijn denk ik windes (aan hun vorm te zien)

Dat vijvertje heb ik overgenomen van de vorige bewoners. Het is ook lek. Ws heeft een kind er met een stok oid in staan prikken. Ik vul het regelmatig bij, maar dan toch binnen 1 of 2 dagen staat het water weer een cm of 10 onder de rand. Veel meer verder dan dat zakt het niet. Maar volgens mij is een nieuwe vijver aanleggen een heel gedoe. Een jaar of 2/3 geleden is'ie eens schoongemaakt en moesten alle kikkers en vissen eruit. Voor zover ik weet hebben ze dat wel overleefd, maar het is wel risicovol. Er moet nieuw water en planten ed in en dan nog maar de vraag of ze weer goed gedijen erin als je ze terug doet.... Ik heb er niet genoeg verstand van om zo'n klus aan te pakken en ben bang dat ik alleen maar meer schade aanricht dan dat ik er goed aan doe
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:32:45 #20
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79990273
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:01 schreef Stali het volgende:
Wat een mooi topic! Op je vraag heb je weliswaar al antwoord maar ik hoop op updates en foto's want dat zou ik met veel plezier volgen.

Anders moet ik zelf maar een vijver gaan graven. .
Het is echt leuk. De vorige bewoner zei dat altijd als zij langs die vijver liep, ze ervanzelf in keek. Ik doe dat ook. Steeds als ik erlangs kom sta ik even stil en kijk naar de vissen en eventuele kikkers Het is alleen best wel opletten. Gisteren zag ik de bruine kikkerman in de tuin zitten. Ik heb ook een kat en hondje, die niets leuker vinden dan achter een gillende kikker aan te zitten. Nou is de kat nog wel op zijn hoede, omdat hij niet weet welke kant de kikker op gaat springen en misschien nog weleens iets zou kunnen doen. Maar als de hond ze vindt dan bijt'ie ze in 1 keer dood. Vogeltjes kunnen in warme, droge periodes willen drinken uit de vijver en erin vallen en verdrinken.

Ik vroeg toevallig van de week aan de vorige bewoner of zij weleens kleine kikkertjes had gezien en dat beaamde ze. Als het heel hard ging regenen zat de tuin vol met kleine kikkertjes. Dus een aantal overleeft het iig wel
  donderdag 8 april 2010 @ 00:12:39 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80068844
Ik heb wel wat foto's gemaakt maar die zijn zo onduidelijk...... Ik wist niet dat het zo moeilijk was om vissen/kikkers/vijvers te fotograferen.......Zal het morgen nog eens proberen. Bij mooi weer is de vijver wel heel helder, maar door de hoeveelheid aan licht krijg je juist meer reflectie. Als het morgen minder licht is zal ik nog een poging wagen.

Vooral de foto's van de vissen zijn niet gelukt door het licht; wel nog even dit:

In de konijnenren:

En ik maar denken dat ze eindelijk "los" zijn.... Dat waren ws hun buren
(check dat lichaam van haar!)

En ja, dril, of het van hen is of van hun buren is mij niet geheel duidelijk

Dat gaas zit trouwens over de vijver tegen reigers.

[ Bericht 55% gewijzigd door childintime op 08-04-2010 00:51:59 ]
pi_80106424
Gaaf.

Kan helaas de foto's op deze computer niet zien. Rode kruisjes. Morgen even beneden inloggen.
pi_80106665
Na reply zie ik de foto's ineens wel.
En, de fotos zijn mooi gelukt.

Tof en dat is echt wat kikkertjes doen he? Elkaar zo beet pakken.
Zelf heb ik sinds een paar weken zes dwergklauwkikkertjes, ze zijn nog niet volwassen maar zij doen dit ook.
Nogmaals, heel leuk topic om te volgen. .
  zaterdag 10 april 2010 @ 23:33:47 #24
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80173829
Mijn 2 kleinste vissen, rond de de 20cm.

Mijn 2 grootste vissen, rond de 35/40 cm. Die donkere zie je op de foto daaronder nog eens. Kijk eens naar die staart, die is echt raar. Er zit ook maar 1 staartvin aan, alsof die ander is geamputeerd. Volgens mij is die lichtoranje een winde.

Eigenlijk wil ik aankomende week eens even het gaas eraf halen en proberen wat mooie foto's te maken. Het is best moeilijk nl om vissen te fotograferen. Als ze mij zien bewegen zwemmen ze snel weg. Er zit dus ook nog 1 zwart visje in van een cm of 10, maar die zie ik bijna nooit.

@ Stali, ik vind die kikkers helemaal geweldig. Ik vind trouwens salamanders en hagedissen ook heel leuk. Ik zou kikkertjes alleen nooit binnen kunnen houden, dat is zoveel werk, heel iets anders dan bv een zebravink verzorgen , omdat het ook best hele kwetsbare dieren zijn die specifieke verzorging nodig hebben.
pi_80176835
Ik heb er niet zoveel verstand van maar je hebt karpers of niet?
Hoe voer je ze?
pi_80176842
Btw, prachtige vissen heb je trouwens.
  zondag 11 april 2010 @ 01:53:28 #27
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80176937
quote:
Op zondag 11 april 2010 01:44 schreef Stali het volgende:
Ik heb er niet zoveel verstand van maar je hebt karpers of niet?
Hoe voer je ze?
Ik heb geen idee wat ik heb. Ze zaten hier al toen ik hier kwam wonen. Ik geef ze vijverkorrels en volgens mij kunnen ze niet wachten tot het dril uitkomt. Ze zwemmen de hele dag rondjes rond dat dril. Ik weet wel dat de vorige eigenaar vaak water ging halen in de buurt waar watervlooien ed in zaten.
pi_80177055
quote:
Op zondag 11 april 2010 01:53 schreef childintime het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat ik heb. Ze zaten hier al toen ik hier kwam wonen. Ik geef ze vijverkorrels en volgens mij kunnen ze niet wachten tot het dril uitkomt. Ze zwemmen de hele dag rondjes rond dat dril. Ik weet wel dat de vorige eigenaar vaak water ging halen in de buurt waar watervlooien ed in zaten.
Heb het voor de gein gevraagd in het aquariumtopic. Volgens mij heb je `gewoon` goudkarpers.
En een paar flinke ook. Die kun je heel makkelijk tam maken (dat is echt zo gaaf) maar natuurlijk niet met bijv. reigers op de loer. Je zal het gaas ook wel niet voor niets hebben maar dat ze schuw zijn verbaasd me een beetje.

Heb je wel genoeg planten in je vijver?
  zondag 11 april 2010 @ 02:11:49 #29
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80177122
Ik heb waterpest in de vijver. Die vijver is lochischerwijs gezien helemaal niet diep genoeg om zulke grote vissen en zoveel kikkers te huisvesten, maar het gebeurt wel Ik heb hier vaak reigers en ik heb ook een kat die regelmatig in die vijver zit te gluren/ hengelen......Dus vandaar dat gaas
pi_80177255
Goeie reden om zo schuw te zijn. .

Weet niet hoe groot of hoe klein je vijver is en of je stilstaand water hebt of in ieder geval niet al te veel beweging maar neem anders wat miniwaterlelies en een paar drijfplanten. De miniwaterlelies zijn hetzelfde als grote maar gewoon kleiner. Dat woekert wel door en is voor jou mooi om naar te kijken en het biedt je vissen bescherming. Veel mooier dan gaas.

Kikkers hebben niet zoveel liter water nodig, die zitten prima. Niet dat je het overweegt maar doe nooit zomaar je vissen weg want die kun je heel goed verkopen. Ga voor de grap maar eens een kijkje nemen bij een aquariumwinkel in je buurt en wat ze daar kosten. .
  woensdag 14 april 2010 @ 00:29:15 #31
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80290468
Ik heb de vorige eigenaar regelmatig lelie's gegeven, maar op de 1 of andere manier verdwijnen die altijd spontaan En ja, dat ze schuw zijn is logisch en maar goed ook Maar vandaar dat gaas, eerst zat er van dat groene speciale vijvergaas overheen maar dat werd vernield door de katten. Ik ga toch weer eens proberen of ik dat kan halen want dan zie je de vijver wat beter. Vorige week ging m'n eigen kat op het gaas liggen slapen en zijn staart en voorpoten hingen in het water......

Ik zal een kijken naar dit formaat vissen als ik bij het tuincentrum ben, ben nu eigenlijk wel benieuwd. Maar voor de vissen zelf zou ik het wel leuk vinden als ze wat meer ruimte hadden; ze zwemmen nu de hele dag rondjes en volgens mij vind een vis het wel leuk om flinke afstanden met hoge snelheid te kunnen zwemmen.

En ja die kikkers.....Het lijkt alsof er maar 2 of 3 inzitten ofzo, maar als die vijver leeggehaald wordt komen er echt een bende kikkers uit
  zaterdag 24 april 2010 @ 23:53:42 #32
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80682614
Zo even een update; mijn vorige dril is uitgekomen en ws direkt opgevreten door de vissen (vind er iig niets van terug). Maar van de week zag ik dat er nog meer dril is wat nog niet zo "oud" is gezien het formaat van de stipjes

En weer die vissen die de hele dag rondom dat dril zwemmen, wachtend tot het feestmaal kan beginnen

Verdekt opgesteld:

Maar toch gespot....

En vanmiddag, heerlijk genietend van het zonnetje
pi_80685439
Geen stormlooptopic, maar ik geniet wel van de foto's en update. Schitterend die kikkers.

Wat heb jij trouwens mooi water in je vijver. Vorig jaar had ik dit mooie water ook in mijn vijverbak. Het is heel helder donker water en bij mij is het momenteel nog te licht, fragiel. Het valt ook niet fatsoenlijk te omschrijven eigenlijk. .

Kwaken jouw kikkers trouwens al? Of doen ze dit net als mijn dwergklauwtjes ook pas in de zomer?

PS. Waterlelies doen er vaak drie jaar over om te bloeien. Je moet ze op plaatsen zetten waar het water stilstaat anders blijven het blaadjes onder het wateroppervlak die almaar afsterven.
  zondag 25 april 2010 @ 02:12:18 #34
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80685605
Mijn bruine kikkers hoor ik al steeds Loop dan door de tuin en hoor bromgeluidjes links en rechts. Het kwaken van de groenen zal nog wat langer op zich laten wachten.

Mijn vijver is best troebel hoor. Ik heb veel planten erin, heb toevallig nog waterpest erbij gekocht zodat de kikkervisjes zich erin kunnen verbergen. Ik heb wel een zuurstofpompje in de vijver, maar geen filterpomp en als je kikkers wilt, mag er ook geen filterpomp in omdat deze pomp als het alg eruit filtert en juist de kikkervisjes dat eten. Het alg wat op het dril zit (1 van mijn eerste foto's) schijnt door het dril heen te dringen en zo voedsel te zijn voor de nog niet uitgekomen kikkervisjes.
  zondag 25 april 2010 @ 02:21:57 #35
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_80685673
Hopelijk houd je wat kikkervisjes over deze keer.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 25 april 2010 @ 02:37:24 #36
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80685787
Nou, misschien zitten ze er wel, maar ik kan ze niet zien. Zoals Stali beschrijft; het water is helder maar te donker om erin te kunnen kijken. Ik zit me wel serieus af te vragen of ik het dril er niet uit zal halen tot het kikkertjes zijn. Maar volgens mij worden ze dan alsnog opgegeten door die grote vissen.
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:46:34 #37
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80862692
Volgens mij komt het dril uit. Die vissen zijn zo wild en onrustig.....
pi_80951383
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:46 schreef childintime het volgende:
Volgens mij komt het dril uit. Die vissen zijn zo wild en onrustig.....
Foto's. .

Of wordt het allemaal opgegeten door je vissen?
  zondag 2 mei 2010 @ 23:46:12 #39
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80953937
Alles is weg......En geen kikkervisje te zien Maar het kan best zo zijn dat ze misschien kans hebben gezien tussen de plantjes te gaan. Ik zag wel van de week een klein kikkertje van een centimeter of 5, denk van vorig jaar.

Ik ben even een kikkersite gaan bezoeken. Ik las daar dat kikkers van nature een vijver met karpers zullen mijden omdat die het dril en de kikkervisjes opeten. Wel gek, want die vissen zijn erin gekomen na het aanleggen van de vijver en vanzelf zijn daar kikkers op af gekomen. Enne, volwassen kikkers eten weer kleine karpers Soms zit ik weleens te denken om de vissen weg te doen. Omdat ze ten eerste zo groot zijn en ten tweede ze steeds dat dril en kikkervisjes opeten. Alleen nu houdt het elkaar wel in evenwicht, ik ben ook een beetje bang dat als de vissen er niet meer zijn ik straks 300 kikkers hier heb.
pi_80954515
Joh, Childintime, je hebt werkelijk schitterende vissen en daar heb je natuurlijk ook plezier van.
Laat de boel lekker op zijn beloop. Mijn idee maar hoor maar hetgeen jij hebt zou ik graag willen hebben.

Het is jammer dat het niet helemaal gaat zoals je zou willen maar wat je hebt is natuurlijk geweldig he.
  maandag 3 mei 2010 @ 00:25:22 #41
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80955288
Je mag ze hebben (de 2 grootste dan) Nee, ze worden ook te groot voor de vijver. Ik vind het dan ook weer zielig als ik die kanjers van vissen de hele dag maar rondjes zie draaien door dat vijvertje. En er zit er nog 1 in he, een kleine zwarte karper. Van de week zag ik hem toevallig weer.
pi_80955676
Had ik er maar ruimte voor. Ik heb maar een oude wijnton uit Frankrijk met twee sluiers en een zwarte telescoop erin.

Niet zomaar wegdoen he? Je kunt er flink geld voor vangen. Ga voor de grap maar eens kijken wat soortgelijke karpers doen bij een tuincentrum of aquawinkel in je buurt.
  maandag 3 mei 2010 @ 01:12:55 #43
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80956276
Ik had de vissen op MP gezet. Er is een bod van 40 voor alle 4. Ik wil eigenlijk alleen die 2 groten weg doen. Die 2 anderen zijn rond de 20/ 25 cm. Die kunnen nog wel even blijven.
pi_80956337
quote:
Op maandag 3 mei 2010 01:12 schreef childintime het volgende:
Ik had de vissen op MP gezet. Er is een bod van 40 voor alle 4. Ik wil eigenlijk alleen die 2 groten weg doen. Die 2 anderen zijn rond de 20/ 25 cm. Die kunnen nog wel even blijven.
40 voor de twee groten is mooi zat hoor. Stel vijftig voor. Bij een handelaar zijn ze doodleuk 100 euro per karper kwijt.
  maandag 3 mei 2010 @ 02:23:31 #45
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80957321
Ze boden 40 voor 4. Maar die 2 kleineren mogen nog wel een tijdje blijven. Voor die 2 groten vind ik het echt zielig. Die ene (grootste) kan zich nauwelijks keren in het vijvertje, dat is me een geploeter, dan zie je de waterspatters echt rondvliegen
pi_80957434
Bied ze maar aan, 50 voor twee.
Dat is verdorie een koopje ook he. En het is lente dus tuintijd.
pi_81905167
Hoe gaat het met je kikkers en vissen, Child?
  woensdag 26 mei 2010 @ 02:12:38 #48
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81905461
Goed Van de week scheen de zon uitbundig op de vijverrand. Ik liep langs de vijver en moest er dwangmatig inkijken. Zitten er 4 kikkers, heerlijk in het zonnetje te bakken Ik heb vorige week een paar zakjes met watervlooien gehaald en erin gegooid. Er zat nl veel alg in de vijver. Ik heb de alg er zoveel mogelijk uit getrokken maar evengoed was het water behoorlijk troebel. Ivm de kikkers wil ik geen zuiveringspomp, het enige wat ik heb is een zuurstofpompje. Het water is nu wat helderder, maar volgens mij zijn alle watervlooien inmiddels opgegeten door de vissen De allergrootste vis maakt ook een kabaal als'ie eet. Hij komt dan met zijn bek aan de oppervlakte en je hoort dan echt "sjoep" en ziet er van alles in verdwijnen. Ik denk dat alle kikkervisje opgegeten zijn. Ik zie er geen een iig.
pi_81905770
Die vissen slurpen alles wel naar binnen natuurlijk.

Heb trouwens buiten dezelfde problemen als jij. Vorig jaar was het perfect en dit jaar last van alg. Niet pakbaar maar als kleur in het water.

Wel tof dat je nog wel kikkers hebt. Ze houden echt van zonnen he?

Wat je trouwens wel kunt doen is zoetwatermosselen kopen om je water helder te krijgen. Ze werken als een natuurlijk filter en slurpen ook de zooi uit je bodem. Heb ze in mijn aquaria en ook drie buiten maar heb dit jaar nog geen mooi helder "zwart" water.
  donderdag 27 mei 2010 @ 01:13:55 #50
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81954318
Het water is op zich wel mooi, maar aan de planten hangt allemaal draadalg. Die trek ik er dus steeds uit. Ik ga op pad voor die mosselen. Ik had ooit de vorige eigenaar zonnebaarsjes gegeven; die zouden voor helder water zorgen maar er is nu geen zonnebaarsje meer te bekennen......

Hoe vaak moet je trouwens die vissen voeren? Ik doe dat nu 1 maal daags een handje en die 2 groten breken zowat de vijver af! Die zijn wild zeg, als ik die grote bekken zie waarmee ze die korrels opeten dan kan ik me voorstellen dat er geen kikkervisje meer in die vijver zit.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 22:02:47 #51
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82377720

Vanmiddag een kleine kikkermeeting gespot De "middelste" of meerkikker. Hoelwel ze zo niet groen lijken, zijn ze dat wel. Leuk van deze kikkers is dat als je wat onkruid aan het weg trekken bent rond de vijver je allerlei plonzen hoort. De 1 na de andere kikker springt dan snel in het water.
  maandag 7 juni 2010 @ 13:48:19 #52
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82439948

De bruine kikker........

...... en de groene.

Zo kun je het verschil in soort heel goed zien, soms lijkt de bruine nl gewoon groen en de groene bruin, maar hier zie je duidelijk dat ze heel verschillend zijn

Volgens mij had die groene net wat gegeten, er hangt zo te zien een sliertje speeksel aan zijn bek
  maandag 7 juni 2010 @ 14:19:53 #53
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_82441381
Tof topic, gaaf hoor , die kikkers
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  maandag 7 juni 2010 @ 14:28:50 #54
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82441858
Gisteravond na de regen zat de tuin er vol mee. Ik durf dan bijna niet naar de schuur te lopen omdat ik bang ben op een kikker te gaan staan Ze zijn vrij tam en blijven heel lang zitten, ook als je vlak langs ze heen loopt. Wat ik zo gek vind is dat ik las dat vooral groene kikkers een vijver met vis mijden omdat die hun dril en kikkervisjes opeten. Maar de vijver is hier lang geleden gebouwd en daar hebben altijd vissen ingezeten. De kikkers zijn uit zichzelf gekomen, van de bruine heb ik er een paar, maar van de groene wel een stuk of 15.......
  zaterdag 3 juli 2010 @ 22:16:04 #55
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83625726
Vanavond rond half 8 nog even snel wat boodschappen gedaan. Het had natuurlijk al even flink geregend. Toen ik door de gang achter liep met de fiets en ineens naar beneden keek dacht ik "getver een springspinnetje", maar toen zag ik nog veel meer dingetjes springen. Zat de gang vol met allemaal miniscule kikkertjes van ongeveer een cm groot

Is er dus toch dril uitgekomen, terwijl ik bang was dat de vissen alles hadden opgegeten. De kikkertjes moeten bij mij vandaan komen want ze zaten vlak achter mijn poort en die van de buren en ik ben de enige met een vijver hier in de buurt. Ik zal er ongetwijfeld wat plat hebben getrapt toen ik met de fiets de poort uitging en nog niet wist dat ze daar zaten
pi_83626223
He wat gaaf!

Wrs. zijn ze tijdelijk uit je vijver gevlucht vanwege je karpers.

Je houdt er sowieso niet al te veel over maar wel genoeg. Wat leuk om te lezen dat het ze toch mooi wel gelukt is.

Als je eens tijd en zin hebt? Foto's?
  zaterdag 3 juli 2010 @ 22:57:04 #57
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83627415
Ik heb 1 foto kunnen maken, maar daarop zie je eigenlijk niet het kikkertje maar al het groen eromheen. Het ging springen (nou ja, continuee sprongetjes van zo'n 5 cm ) en het is zo klein, dat je het zowat niet meer terugziet Ik zal morgen op de pc even met fotobewerkingsprogramma een rondje om het kikkertje maken en hem plaatsen (nu op laptop en daar zit dat programma niet op).

Ik weet dat als het echt hard regent, de kikkers uit de vijver gaan. Ik heb dat al vaker meegemaakt. Eens op een uitvalsweg honderden van die minikikkertjes vlak na een zomerse stortbui. Dochter had handenvol kikkertjes om ze aan de overkant van de weg te zetten Enne.... de grote kikkers eten die kleintjes ook op he, misschien als het zo hard regent dat ze redelijk veilig (nat) een ander onderkomen kunnen zoeken?

Wel een fotootje van grote kikker die van de week s'avonds even hing te verkoelen in het water
pi_83627599
Het is hier niet erg druk maar als je de moeite wilt nemen.

Ik geniet in ieder geval van dit topic. .

Als het hard regent denken ze wrs. aan vissengevaar?
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:14:54 #59
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83628099
Ik weet het niet. Ik heb het al eens op het kikkerforum gevraagd waarom (zowel de kleine als de grote) kikkers het water uitgaan. Ze vermoeden dat het te maken heeft met resonantie van hun kwaakblazen (maakt natuurlijk enorm veel herrie, zo'n stortbui op het wateropppervlak) of dat kikkers zich vrij veilig kunnen verplaatsen als het erg veel regent (ivm voorkoming van uitdroging). Wat ik wel weet is dat de jongen meestal een ander heenkomen zoeken en alleen maar terug komen om te paren in de vijver waar ze zijn geboren. Dan hoop ik dat al die kleintjes het gaan redden als het morgen weer heet wordt. Het zijn groene kikkertjes en die kunnen niet zolang buiten een vijver.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:18:56 #60
294141 tarantism
hups in die kont
pi_83628251
Het is vast al gemeld, maar groene kikkers zijn bij et beschermd,omdat ze nogal bedreigd zijn. Ik weet niet of dit iets verandert in het opruimen van kikkerdril in de vijvers van de users, maar een groene kikker in je tuin is een aanwinst voor de Nederlandse fauna en een kroon op je vijver
pi_83628592
Kijk es, Childintime, dat is toch wel een heel mooi compliment.

Zomaar even een vraag, ook aan tarantism. Is het geen idee voor CiT om wat kikkers elders bij vijvers te plaatsen?
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:28:10 #62
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83628612
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:18 schreef tarantism het volgende:
Het is vast al gemeld, maar groene kikkers zijn bij et beschermd,omdat ze nogal bedreigd zijn. Ik weet niet of dit iets verandert in het opruimen van kikkerdril in de vijvers van de users, maar een groene kikker in je tuin is een aanwinst voor de Nederlandse fauna en een kroon op je vijver
Ik doe veel voor "mijn" kikkers, maar heb geleerd dat ze vangen en terugplaatsen niet werkt. Ze gaan toch hun weg die ze moeten gaan. Als die kleintjes een stortbui nodig hebben om zich te kunnen verplaatsen ga ik ze niet weer vangen en terug zetten. Het gaat zoals het moet gaan. In deze vijver gaat het al een jaar of 20 zo, dus laat ik ze maar Volgens mij zijn hier geen users die dril verwijderen. Degenen die in deze topics schrijven zijn meestal erg begaan met "hun" kikkers en doen er alles aan om de omgeving en situatie zo ideaal mogelijk te maken.

Ik doe dat dus niet. Ik ga geen dril uit de vijver halen om de kikkervisjes te beschermen tegen mijn vissen. De vissen zaten er als eerste in, die kikkers kozen ervoor hierbij te kruipen. So be it. Het houdt zichzelf al zo lang in stand en vooralsnog heb ik wat bruine en veel groene kikkers. Oke, ik hou mijn hond kort (als er kikkers door de tuin springen) en let op de kat (maar die vindt het stiekem best wel eng; dat gespring), ik zorg voor voldoende beplanting ( ook al is dat onkruid ), maar verder bemoei ik me niet met hun kikkergedrag
pi_83628785
Je hebt wel een punt en het gaat grandioos, zo te lezen.

Ik ben eik best wel een tikje jaloers op jouw vijver ook. In een volgend huis zou ik ook graag iets moois willen aanleggen.

Waarschijnlijk is de kern van het kikkerverhaal ook wel dat mensen hun tuinen vullen met keitjes of iets dat eruit ziet als kattenbakgrind. Onderhoudsvrij maar het biedt allemaal geen leefruimte voor bijv. vogels en kikkertjes.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:41:36 #64
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83629075
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:32 schreef Stali het volgende:
Je hebt wel een punt en het gaat grandioos, zo te lezen.

Ik ben eik best wel een tikje jaloers op jouw vijver ook. In een volgend huis zou ik ook graag iets moois willen aanleggen.

Waarschijnlijk is de kern van het kikkerverhaal ook wel dat mensen hun tuinen vullen met keitjes of iets dat eruit ziet als kattenbakgrind. Onderhoudsvrij maar het biedt allemaal geen leefruimte voor bijv. vogels en kikkertjes.
Ja precies Je ziet tegenwoordig van die keurig aangelegde tuintjes, met grijze leistenen en ieder onkruidje wordt er direkt uitgetrokken (want dat "hoort" niet). Maar het zevenblad wat ik overvloedig in mijn tuin heb staan (en soms gek van wordt ) beschermt bij hitte en zon wel mijn kikkers, zowel de bruinen in de tuin als de groenen rond de vijver.

Ik had bij mijn vorige huis ook een aardig oerwoudje. Ik had toen een egel, 1 bruine kikker (geen vijver) en heel veel musjes. Mijn buren klaagden steeds over mijn wildgroeituin. Ineens kwam de buurvrouw op een dag vragen wat ik aan mijn tuin deed om zoveel musjes te krijgen; dat wilde zij ook Nou, niets dus. Af en toe de boel een beetje bijwerken, maar vooral zorgen voor veel schuilplaatsen, schaduw, groen ed. De dieren komen dan vanzelf.

Stali, ik ben ook wel heel trots op mijn kikkers hoor , ik vind het zo leuk dat ze het zo goed doen, dat ik zelfs van de week de hond naar binnen deed (toen het zo warm was) omdat de kikkers uit de tuin naar de vijver wilden gaan en ik ze die kans wil geven.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:48:24 #65
294141 tarantism
hups in die kont
pi_83629305
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:27 schreef Stali het volgende:
Kijk es, Childintime, dat is toch wel een heel mooi compliment.

Zomaar even een vraag, ook aan tarantism. Is het geen idee voor CiT om wat kikkers elders bij vijvers te plaatsen?
Ja, CiT heeft het zelf al gezegd, maar kikkers(en padden) leggen hun eieren altijd in buur van hun eigen 'kraam'vijver. Of het exact dezelfde vijver is durf ik niet te zeggen, maar het is in ieder geval een zeer nabij gelegen watertje.

De jaarlijkste 'paddentrek' is de beweging van de padden en kikkers naar hun geboortewater(waar ze uit het ei kropen). Je kan dus een paddentrek in de omgeving naar jouw eigen vijver verwachten als je padden uitwaaiert over de omgeving. Je kan dus beter de eieren uitdelen.
  zondag 4 juli 2010 @ 00:06:46 #66
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83629889
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:48 schreef tarantism het volgende:

[..]

Ja, CiT heeft het zelf al gezegd, maar kikkers(en padden) leggen hun eieren altijd in buur van hun eigen 'kraam'vijver. Of het exact dezelfde vijver is durf ik niet te zeggen, maar het is in ieder geval een zeer nabij gelegen watertje.

De jaarlijkste 'paddentrek' is de beweging van de padden en kikkers naar hun geboortewater(waar ze uit het ei kropen). Je kan dus een paddentrek in de omgeving naar jouw eigen vijver verwachten als je padden uitwaaiert over de omgeving. Je kan dus beter de eieren uitdelen.
Da's lastig. Er is hier verder geen vijvertje in de buurt.....(daarom maak ik me ook zo'n zorgen om die kleine kikkertjes nu). Er was hier wel een vijver vlakbij, maar toen deze mensen gingen verhuizen, heeft de werkploeg van de WBV (huurhuizen) zomaar de vijver gedempt. Het is dat mijn moeder toen een stuk of 20 kikkers heeft kunnen redden uit die met zand volgestorte vijver (ze zijn beschermd, maar niemand trekt zich er wat van aan blijkbaar). Ik weet dus niet waar die kleine kikkertjes nu naartoe gaan. Het zijn groene kikkertjes, dus die hebben echt wel een vijver nodig. Maar vangen en terugzetten vind ik dan net weer wat te ver gaan. Trouwens, als ik ze vang en terug zet, gaan ze ws bij de eerste de beste gelegenheid toch weer weg, dat is nou eenmaal hun natuur.
  zondag 4 juli 2010 @ 00:22:47 #67
294141 tarantism
hups in die kont
pi_83630377
quote:
Op zondag 4 juli 2010 00:06 schreef childintime het volgende:

[..]

Da's lastig. Er is hier verder geen vijvertje in de buurt.....(daarom maak ik me ook zo'n zorgen om die kleine kikkertjes nu). Er was hier wel een vijver vlakbij, maar toen deze mensen gingen verhuizen, heeft de werkploeg van de WBV (huurhuizen) zomaar de vijver gedempt. Het is dat mijn moeder toen een stuk of 20 kikkers heeft kunnen redden uit die met zand volgestorte vijver (ze zijn beschermd, maar niemand trekt zich er wat van aan blijkbaar). Ik weet dus niet waar die kleine kikkertjes nu naartoe gaan. Het zijn groene kikkertjes, dus die hebben echt wel een vijver nodig. Maar vangen en terugzetten vind ik dan net weer wat te ver gaan. Trouwens, als ik ze vang en terug zet, gaan ze ws bij de eerste de beste gelegenheid toch weer weg, dat is nou eenmaal hun natuur.
Tja, ik heb ook geen oplossing. In ieder geval kan ieder dierenliefhebber sowieso al blij zijn met de tijd en moeite die je in je kikkertjes investeert.

Het dempen van de kikkers en de vijver is waarschijnlijk ook gewoon onwetendheid en geen kwade opzet van de WBV werklieden. We kunnen alleen maar hopen dat de kikkers hun weg naar een volgend watertje zullen vinden.
pi_83634405
Mijn buurman heeft een tuin van 64Ha en een grote vijver. rond deze tijd zat mijn tuin (flinke lap mos/gras en er omheen verwilderde struiken/grote bomen) helemaal vol met kleine kikkertjes. Ik vond het heel "erg" dat ik een poos niet kon grasmaaien
...
pi_83641771
kikkers altijd gezellig in de vijver
I'm not the man you think I am!
  maandag 5 juli 2010 @ 23:48:02 #70
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83705078
Oke, hier is de foto, niet zeggen dat je het niet kunt zien; ik zag ze ook nauwelijks

Gisteren zat er idd een springspinnetje in de schuur en het lijkt net hetzelfde als je het ziet springen. Vanmorgen dacht ik eens even te dweilen in de woonkamer. Ik schuif dus de bank aan de kant, zit er een verdroogde kikker onder Als de keukendeur openstaat komen ze daar nooit door naar binnen, maar de kamerdeur grenst direkt aan een border, dus is' ie met vochtig weer s' avonds ws het huis in gekomen en kon er niet meer uit. Gek is dat toch, dat als een kikker dood gaat door verdroging ze gewoon in de houding blijven zitten zoals ze normaal zitten. Je ziet aan zo'n kikker niets van dat hij in paniek is geraakt of een doodstrijd heeft gevoerd. Hij zit net als normaal, alsof' ie ieder moment weg kan springen, alleen helemaal verdroogt......

Ik zal een soort plank overdwars voor de onderkant van de deur zetten, want dit gaat natuurlijk vaker gebeuren van de zomer.
pi_83707580
quote:
Bij recent onderzoek van stichting RAVON en de Universiteit van Gent is de amfibieschimmel Batrachochytrium dendrobatidis aangetroffen bij amfibieën in Nederland en België. Deze schimmel kan de voor amfibieën gevaarlijke infectieziekte chytridiomycose veroorzaken. Deze ziekte heeft wereldwijd al voor het uitsterven van een aantal amfibieënsoorten gezorgd alsmede de sterke achteruitgang van vele andere soorten. Deskundigen, waaronder het IUCN, noemen het de ‘ergste infectieziekte die gewervelden ooit heeft getroffen en een grote bedreiging voor de biodiversiteit’. In bijna alle Nederlandse provincies en in Vlaanderen zijn besmette dieren gevonden. Vier procent van alle amfibieën blijkt geïnfecteerd. Wat de impact is van de schimmelinfectie op onze inheemse amfibieën is momenteel niet bekend, nader onderzoek is hard nodig
En daarmee dames en heren is mogelijk het einde van de kikker in Nederland ingeluid.

meer info

Und Mehr

tja
  dinsdag 6 juli 2010 @ 01:11:46 #72
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83707796
Stomme brulkikkers

Dit is wel een zorgelijk bericht. Ik weet niet hoeveel van mijn ieniemieniekikkertjes het overleven en later terugkomen in deze vijver om zicht voort te planten en zo allerlei ziektes mee kunnen brengen. Dan maar hopen dat er toch een gedeelte resistent zal zijn en het overleeft.
pi_83707955
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 01:11 schreef childintime het volgende:
Stomme brulkikkers

Dit is wel een zorgelijk bericht. Ik weet niet hoeveel van mijn ieniemieniekikkertjes het overleven en later terugkomen in deze vijver om zicht voort te planten en zo allerlei ziektes mee kunnen brengen. Dan maar hopen dat er toch een gedeelte resistent zal zijn en het overleeft.
Resistentie is enkel ontdekt bij Klauwkikkers, zoals in Nieuwsbericht staat: 90% tot 100% zal overlijden. De vraag is of een dier wat deel is van de voedselketen dit zal overleven als er nog 10% over is.
pi_83708105
Je zou er eens een webcam in moeten hangen, levert vast leuke beelden op.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  dinsdag 6 juli 2010 @ 01:28:00 #75
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83708161
Getver, ik wil niet dat mijn kikkers ziek worden. Misschien vinden ze iets wat je bv in het water kunt doen (net als bij vissen ziektes) zodat de kikkers dat opnemen en weerstand krijgen? Aan de andere kant is er natuurlijk bij " wilde" dieren weinig aan te doen. Eens in de zoveel jaar is er ook een myxomatose uitbraak onder wilde konijnen. Een groot deel sterft dan uit en een klein deel kan zich weer voortplanten.

Ik kan me alleen niet voorstellen hoe mijn tuin en vijver eruit zal zien zonder kikkers, ze zijn inmiddels zo'n deel van de aanwezige dieren in en rond mijn huis geworden.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 22:47:28 #76
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83743728
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 01:25 schreef Adfundum het volgende:
Je zou er eens een webcam in moeten hangen, levert vast leuke beelden op.
Het is hier een heel kikkergebeuren. Soms denk ik er even niet bij na en loop s'morgens met een slaperig hoofd door de tuin om de poort open te zetten voor de kat. Dan kijk ik ineens naar beneden en moet in een spagaat om niet op een kikker te trappen

Laatst ging ik wat varens en zevenblad rond de vijver weghalen (anders krijgen de vissen geen zon meer) en heb echt wel een stuk of 20 plonzen gehoord terwijl ik bezig was.

Ik, die als kind zo gruwelde van kikkers, kikkervisjes en dril ( van dril had ik echt nachtmerries als kinderen in de buurt ermee rond liepen ) en nu ben ik zo zuinig en trots op mijn kikkers Wel grappig ja........
  zondag 25 juli 2010 @ 01:16:47 #77
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84457064
Van de week kwam ik uit mijn werk en liet hond in de tuin. Na een minuut of 10 hoorde ik 2 keer een piep en dacht "hee, Uz heeft een piepbeestje uit de speelgoedbak gepakt" , op datzelfde moment realiseerde ik me dat hij helemaal geen piepbeestjes in zijn speelgoedbak heeft zitten en rende dus al roepend "Nee, Uz, naar buiten en ja hoor, daar zat een grote groene kikker heel bang naar de hond te kijken. Het leek alsof hij zijn rechterpootje miste en ik werd al helemaal misselijk bij het idee dat de hond zijn pootje afgebeten had. Maar toen ik hem oppakte ( ze blijven dan gewoon verstard van angst stil zitten) zag ik dat hij helemaal compleet was en geen gaten of bloed had. Ik zette hem bij de vijver en 10 minuten later was hij weg ^O^
pi_84460852
Child, kwaken jouw kikkers al? Ik bedoel echt dat concert in de avond.
Zit nl. nog steeds te wachten tot de dwergen uit Namibie gaan zoemen. Zou toch ongeveer wel nu moeten zijn?
pi_84472332
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 01:15 schreef childintime het volgende:
... ik heb groene en bruine kikkers in mijn vijver/tuin ...
Bruine kikkers? Padden zul je bedoelen.
een gerecht met kikkerbillen kan ik waarderen, met paddenbillen beslist niet.
  maandag 26 juli 2010 @ 00:06:33 #80
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84489333
quote:
Op zondag 25 juli 2010 10:28 schreef Stali het volgende:
Child, kwaken jouw kikkers al? Ik bedoel echt dat concert in de avond.
Zit nl. nog steeds te wachten tot de dwergen uit Namibie gaan zoemen. Zou toch ongeveer wel nu moeten zijn?
Nee, de enige die ik hoor zijn de bruine kikkers met hun gebrom. Ik hoor de groenen nooit (zolang ik hier woon dan he), misschien doen ze dat bij andere mensen in de tuin en komen hier lekker om te wonen en eten ed ;) .

De groenen in de grote vijver hier in de buurt hoorde ik 1,5 maand geleden al kwaken.
  maandag 26 juli 2010 @ 00:12:03 #81
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84489541
quote:
Op zondag 25 juli 2010 17:14 schreef Gajus het volgende:

[..]

Bruine kikkers? Padden zul je bedoelen.
een gerecht met kikkerbillen kan ik waarderen, met paddenbillen beslist niet.
Een pad is iets heel anders dan een bruine kikker; gedraagt zich anders en ziet er ook heel anders uit.

http://www.kikkersite.nl/fotoalbum.php Hier staat veel info op over kikkers ^O^
pi_84490009
quote:
Op maandag 26 juli 2010 00:06 schreef childintime het volgende:

[..]

Nee, de enige die ik hoor zijn de bruine kikkers met hun gebrom. Ik hoor de groenen nooit (zolang ik hier woon dan he), misschien doen ze dat bij andere mensen in de tuin en komen hier lekker om te wonen en eten ed ;) .

De groenen in de grote vijver hier in de buurt hoorde ik 1,5 maand geleden al kwaken.
Nu je het zegt, de kikkers bij de sloot in de buurt hoor ik ook nog niet.
Wrs. nog maar geduld hebben. ;) .
  maandag 26 juli 2010 @ 00:51:34 #83
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84491094
quote:
Op maandag 26 juli 2010 00:24 schreef Stali het volgende:

[..]

Nu je het zegt, de kikkers bij de sloot in de buurt hoor ik ook nog niet.
Wrs. nog maar geduld hebben. ;) .
Zal ik er eens eentje knijpen om te zien of er geluid in zit ;) Nee, van de week toen de hond een kikker had, zat er geluid genoeg in, ik dacht serieus dat'ie keihard in zo'n irritant piepbeest stond te bijten (de reden dus dat we die helemaal niet meer hebben, alleen moest het kwartje even vallen bij mij).

Rare beesten toch he, dat als hij zo gilt en de hond ervan schrikt, hij er niet direkt vandoor gaat. Ze blijven dan doodstil zitten van angst, maar dat kan hen juist fataal worden. Als die hond merkt dat het alleen maar gilt en verder niets doet, wordt het natuurlijk alleen maar interessanter.

Stali, misschien hebben ze ook gewoon last van het weer. Eerst (begin voorjaar) is het veel te lang koud geweest en toen het warm werd, werd het ook meteen warm warm :P Ze zitten hier iig de hele dag met die warmte levenloos langs de vijverrand, de bruinen hoor of zie ik helemaal niet met die hitte.
pi_84491627
Er zijn ook wel een hoop dieren die andere dieren die roerloos stil gaan liggen juist links laten liggen.
Je hond Uz heeft hem ook niet doodgebeten. Maar voor konijnen in het schijnsel van een koplamp is het ander verhaal. Hier is bijna iedere avond hetzelfde maar Ollie die om een egeltje begint te dansen en die heeft gelukkig een beter afweersysteem.

Zou goed kunnen wat je zegt, dat het gewoon te warm is. Hier in de omgeving zie je ook veel verdroging in de zin van plassen die helemaal opgedroogd zijn. Hoop maar dat de kikkers en padden het uithouden. Bij jou in de vijver zitten ze beter en heel erg goed zelfs zo te lezen. O+ .

De Afrikaanse dwergkikkertjes zitten bij mij binnen en in de woonkamer is het heel niet erg warm geweest. Maar wat ik las reageren zij ook op buitenkikkers en ben ik vast gewoon ongeduldig omdat ik zo graag wil horen hoe ze klinken als ze gaan zoemen.
  maandag 26 juli 2010 @ 01:49:10 #85
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84492243
Het was vooral heel gek toen ik hem oppakte. Hij bleef precies in dezelfde houding zitten als hoe hij op de grond zat :D Ik kon hem gewoon tussen duim en wijsvinger pakken, alsof'ie opgezet was. Wel zag ik, toen ik hem op de leistenen zette, dat hij een paar keer echt heel diep ademhaalde, alsof'ie een kwartier dat niet gedaan had ofzo.

Ik leer Uz nu even de woorden "kikker", "nee" en "foei", hopelijk werkt het en wordt het niet bij de eerstvolgende ontmoeting "nee", "kikker" "foei", maw "er is me duidelijk gemaakt dat jij hier niet mag zitten en daar help ik wel even een h(t)andje bij mee" :')

Ach ja, het blijft natuurlijk een jachthondje en kikkers blijven prooi. Moet zeggen dat nu de warmte weg is, de kikkers ook veel minder zomaar door de tuin dwarrelen. Misschien reageren je kikkertjes idd op de geluiden van andere kikkers, lijkt me wel logisch ja. Maar ik heb ze al die tijd nog niet gehoord, alleen de bruinen die zitten te brommen tussen het struikgewas.
  zaterdag 4 december 2010 @ 23:51:10 #86
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89536694
Ik maak me een beetje zorgen om mijn kikkers..... Toen ik vorige week (voor de plots invallende vorst en alle ellende) in de vijver keek, zag ik dat er een aantal kikkers gewoon tegen de zijkant van de vijver aan zaten (in het water). Ze hadden zich niet ingegraven in de modder onderin. Ik heb heel dik plastic over de vijver gedaan en de zuurstofpomp staat dag en nacht aan, dus er blijft een stukje water open.

Ik heb nog wel de vijver bijgevuld en toen het plastic eroverheen gedaan. Zouden mijn kikkers het wel overleven?
pi_89537652
Klote. De winter heeft ook onverwachts hard toegeslagen he?
Een boom in onze tuin is nog helemaal groen en heb zelf nu nog bloeiende hortentias en bakken vol blauwpaarse bloemetjes in de sneeuw.

Heb er geen verstand van maar hoop met je mee. Misschien kun je nog wat balletjes laten drijven.

Hoe diep is je vijver?
  zondag 5 december 2010 @ 00:38:03 #88
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89538656
Niet zo heel diep. Max 60 cm, maar daar was al aardig wat water uit toen ik ging bijvullen. Ik heb bijgevuld vanuit de regenton want ik was bang dat leidingwater te warm was. Onderin de vijver ligt veel drab, maar toen ik het plastic erover deed, zag ik kikkers langs de zijkant hangen :{ Vooral die grote kikkers. De kleintjes zaten ws al onderin maar die groten zitten natuurlijk langer bovenin. Het ging ineens zo snel; van herfsttemperaturen naar - 6 ofzo :{
pi_89583748
quote:
1s.gif Op donderdag 25 maart 2010 01:34 schreef MarkyMarkx het volgende:
Ik had die kikker al lang een trap naar de buren verkocht. Nog een paar weken en dan is het 1 grote klikker orgie bij jou in de tuin
een kikker trappen is zoooo makkelijk als je lekker groot bent. }:| Ik hoop dat iemand jou eens flink gaat trappen,kijken of je dan ook zo trots vertelt dat je getrapt bent. :Y o|O
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  vrijdag 17 december 2010 @ 01:58:52 #90
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_90029232
Kwam je net tegen in een ander topic en vraag me meteen af hoe het met je kikkers gaat.
Zal vast lastig te zien zijn.
Je schreef iig dat je genoeg drek had op de bodem. Dat is goed. Als je eenmaal kikkertjes hebt is het wel een zorg, zelfs in een aquarium.

Hier een postje van mij over de vier dwergklauwkikkertjes.

quote:
De dwergklauwkikkertjes zijn toch wel heel leuke beestjes. Doordat ze niet meer apart zitten zijn ze niet saai meer.

Aanvankelijk werd er door de vissen naar de kikkertjes gehapt. Heb daarom wat meer verstopplekjes gemaakt en vandaag ook nog een gebogen houtje met een varentje gekocht.
Maakte me zorgen of ze wel aan voldoende voer zouden kunnen komen want ze zijn zo goed als blind en die vissen zijn natuurlijk veel sneller.

Tot mijn stomme verbazing begon zojuist een van de kikkers de vissen aan te vallen. Die mochten niet bij de rode muggenlarven komen. Wegwezen! Maar dat niet alleen, drie kikkertjes hebben nu de larven onder dat nieuwe hout geduwd en ze zitten ervoor zodat de vissen het niet kunnen pakken. Toch wel heel erg slim van ze.
Kikkers zijn gewoon tof. O+ .

Maar heel lastig te houden. Hoop dat je jouw kikkers in het voorjaar weer terugziet.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  zaterdag 18 december 2010 @ 01:04:26 #91
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_90073912
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 01:58 schreef Staal het volgende:
Kwam je net tegen in een ander topic en vraag me meteen af hoe het met je kikkers gaat.
Zal vast lastig te zien zijn.
Je schreef iig dat je genoeg drek had op de bodem. Dat is goed. Als je eenmaal kikkertjes hebt is het wel een zorg, zelfs in een aquarium.

Hier een postje van mij over de vier dwergklauwkikkertjes.

[..]

Kikkers zijn gewoon tof. O+ .

Maar heel lastig te houden. Hoop dat je jouw kikkers in het voorjaar weer terugziet.
Ze zitten hier natuurlijk al jaren in dat vijvertje. Maar de vorst is ineens zo snel ingetreden. Ik zag ze vlak voor het begon te vriezen langs de rand hangen. 2 Dagen later lag er een pak ijs op :{

Het viel me ook op dat ik zoveel doodgereden egels zag. Hier in de buurt al 4 ofzo. Die zijn echt overvallen door de ineens intredende kou. Snel nog op zoek naar eten en dan helaas overreden worden.....
  dinsdag 21 december 2010 @ 23:54:08 #92
42366 Staal
pi_90264818
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 01:04 schreef childintime het volgende:

[..]

Ze zitten hier natuurlijk al jaren in dat vijvertje. Maar de vorst is ineens zo snel ingetreden. Ik zag ze vlak voor het begon te vriezen langs de rand hangen. 2 Dagen later lag er een pak ijs op :{

Het viel me ook op dat ik zoveel doodgereden egels zag. Hier in de buurt al 4 ofzo. Die zijn echt overvallen door de ineens intredende kou. Snel nog op zoek naar eten en dan helaas overreden worden.....
In het voorjaar weten we het.
Maar ik ben het echt met je eens dat het van de 1 op andere dag winter was. Zag het trouwens ook aan de vogels en zelf hebben we een pruimenboom in de tuin, die serieus besneeuwd en wel nog steeds vol blad zit.

Zal voor je duimen dat het goed gaat met je kikkers. Je ben er ook zo mee begaan. Tof van je.

PS ik ben Stali he.
Un certain jeune homme
  woensdag 22 december 2010 @ 00:34:34 #93
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_90267278
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 december 2010 23:54 schreef Staal het volgende:

[..]

In het voorjaar weten we het.
Maar ik ben het echt met je eens dat het van de 1 op andere dag winter was. Zag het trouwens ook aan de vogels en zelf hebben we een pruimenboom in de tuin, die serieus besneeuwd en wel nog steeds vol blad zit.

Zal voor je duimen dat het goed gaat met je kikkers. Je ben er ook zo mee begaan. Tof van je.

PS ik ben Stali he.
Ja, ik had het door, eerst dacht ik 'huh", maar ineens ging er een lichtje branden ;) Ik heb zoveel doodgereden egels gezien, echt niet normaal. Die beesten zijn echt overvallen door de kou. Ik heb me ook bedacht dat ik een constructie voor de vijver ga bedenken. Mijn achtertuin is nu egelproof, ze kunnen er niet in, omdat ze anders in de vijver kunnen vallen. Ik ga aankomende lente de vijver zo afbakenen dat de kikkers en wel in en uit kunnen, maar er geen egels in kunnen vallen en dan ga ik weer egeltjes voeren zoals bij mijn vorige huis *O*

2 Weken geleden lag er langs de binnenweg een doodgereden vosje. Je mag daar 60, maar aan zijn lijk te zien hebben ze wel 120 gereden. Zijn achterlijf lag los van zijn voorlijf en was alleen nog maar verbonden door ingewanden. Ik vond het zo erg. Hij heeft ws vanuit het ene natuurgebied over willen steken naar het andere waar een manege staat en het dus warm is en voer aanwezig is (muizen ed). Waar ik vooral zo van baal is dat daar laatst een onderdoorgang voor wild is aangelegd, wat onze gemeente miljoenen heeft gekost en dan dit soort dingen gebeuren. De mensen gaan steeds harder rijden, want denken dat er toch wel een oversteek voor die dieren is en de weg alleen maar meer uitnodigt om lekker hard te gaan rijden. Die dieren gaan daar echter de eerste 5 tot 10 jaar niet doorheen want het is aangelegd 8)7

Ik hoop dat het even gaat dooien en ik het plastic even van de vijver af kan halen. Omdat er nu weinig planten in groeien kan ik misschien zien of er nog kikkers langs de rand hangen. Sjonge wat een winters hebben we; opwarming van de aarde?? Ik merk er weinig van.......
  woensdag 19 januari 2011 @ 00:53:29 #94
42366 Staal
pi_91547340
He Child,

Hoe gaat het met je kikkers? Heb je een update met dit zachte weer?
Misschien zitten ze nog verstopt maar vraag me af hoe het ermee gaat.
Un certain jeune homme
  donderdag 20 januari 2011 @ 01:31:34 #95
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_91597860
Ik keek van de week even in de vijver en zag kikkers rondzwemmen :? Ze zijn mager en heel licht van kleur. Ik heb ivm de aankomende vorst maar weer het dikke plastic over de vijver heen gehangen.

Ik denk dat ik de vijver in het voorjaar leeg moet halen en moet repareren, er loopt teveel water weg. Ik heb hem al 3 keer bijgevuld en steeds weer staat hij flink onder peil.
  donderdag 20 januari 2011 @ 02:03:48 #96
42366 Staal
pi_91598299
Ze leven nog. 8-) .

Kun je ze trouwens niet wat bijvoeren met diepvries rode muggenlarven, watervlooitjes?
Is niet zo duur. Hebben ze toch even wat voeding.
Un certain jeune homme
  vrijdag 21 januari 2011 @ 00:20:57 #97
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_91642368
Volgens mij zijn die nu niet te krijgen? Ik kon vorig jaar in Maart geen watervlooien krijgen.....
  vrijdag 21 januari 2011 @ 01:00:57 #98
294141 tarantism
hups in die kont
pi_91643922
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:20 schreef childintime het volgende:
Volgens mij zijn die nu niet te krijgen? Ik kon vorig jaar in Maart geen watervlooien krijgen.....
in de dierenwinkel zijn gedroogde insectenlarven(en watervlooien) te koop als schildpaddenvoer. Dat werkt prima. Goed om te horen dat mensen zich ook bekommeren om kikkers en niet alleen om knuffeldiertjes zoals konijntjes en vogeltjes
  vrijdag 21 januari 2011 @ 01:08:45 #99
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_91644196
O dat is wel een goed idee. Ik ga Zaterdag even langs de dierenwinkel. Ik had vorig jaar wel gelezen dat ze heel licht van kleur zijn in de winter door voedselgebrek. Er zijn er zelfs bij waar het groen zowat weg is (alleen maar wit) en de donkere strepen rose zijn gekleurd. De vissen voer ik wel gewoon zolang er geen ijs ligt (en het voer wordt opgegeten).

"Mijn" kikkers zijn mijn knuffeldieren O+ Dit is voor mij de 2e winter met vissen en kikkers. De vorige bewoner voerde de hele winter niet. De vissen zitten er al jaren (en de kikkers ook), maar misschien is dat wel de reden dat ik de kikkervisjes niet zie uitgroeien en er iedere keer na de winter geen klein kikkertje meer te vinden is :?
  vrijdag 21 januari 2011 @ 13:36:27 #100
42366 Staal
pi_91656692
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:20 schreef childintime het volgende:
Diepvries is hier het hele jaar door verkrijgbaar. En 1 keer per week hebben ze levend voer. Mijn kikkers eten namelijk geen droogvoer.

Maar het is een waterwinkel en geen doorsnee dierenwinkel. Dat scheelt misschien wel wat.
Kan het je helaas niet opsturen.

Wat je dit jaar zou kunnen doen is in het voorjaar wat zoetwatermosselen kopen. Dat is goed voor je vijverwater (werkt als een soort filter) en zodra het water in de winter te koud wordt gaan ze dood maar dat is ook goed voer voor kikkers.
Un certain jeune homme
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')