quote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:18 schreef tarantism het volgende:
Het is vast al gemeld, maar groene kikkers zijn bij et beschermd,omdat ze nogal bedreigd zijn. Ik weet niet of dit iets verandert in het opruimen van kikkerdril in de vijvers van de users, maar een groene kikker in je tuin is een aanwinst voor de Nederlandse faunaen een kroon op je vijver
Ja preciesquote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:32 schreef Stali het volgende:
Je hebt wel een punt en het gaat grandioos, zo te lezen.
Ik ben eik best wel een tikje jaloers op jouw vijver ook. In een volgend huis zou ik ook graag iets moois willen aanleggen.
Waarschijnlijk is de kern van het kikkerverhaal ook wel dat mensen hun tuinen vullen met keitjes of iets dat eruit ziet als kattenbakgrind. Onderhoudsvrij maar het biedt allemaal geen leefruimte voor bijv. vogels en kikkertjes.
Ja, CiT heeft het zelf al gezegd, maar kikkers(en padden) leggen hun eieren altijd in buur van hun eigen 'kraam'vijver. Of het exact dezelfde vijver is durf ik niet te zeggen, maar het is in ieder geval een zeer nabij gelegen watertje.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:27 schreef Stali het volgende:
Kijk es, Childintime, dat is toch wel een heel mooi compliment.
Zomaar even een vraag, ook aan tarantism. Is het geen idee voor CiT om wat kikkers elders bij vijvers te plaatsen?
Da's lastig. Er is hier verder geen vijvertje in de buurt.....(daarom maak ik me ook zo'n zorgen om die kleine kikkertjes nu). Er was hier wel een vijver vlakbij, maar toen deze mensen gingen verhuizen, heeft de werkploeg van de WBV (huurhuizen) zomaar de vijver gedempt. Het is dat mijn moeder toen een stuk of 20 kikkers heeft kunnen redden uit die met zand volgestorte vijver (ze zijn beschermd, maar niemand trekt zich er wat van aan blijkbaar). Ik weet dus niet waar die kleine kikkertjes nu naartoe gaan. Het zijn groene kikkertjes, dus die hebben echt wel een vijver nodig. Maar vangen en terugzetten vind ik dan net weer wat te ver gaan. Trouwens, als ik ze vang en terug zet, gaan ze ws bij de eerste de beste gelegenheid toch weer weg, dat is nou eenmaal hun natuur.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:48 schreef tarantism het volgende:
[..]
Ja, CiT heeft het zelf al gezegd, maar kikkers(en padden) leggen hun eieren altijd in buur van hun eigen 'kraam'vijver. Of het exact dezelfde vijver is durf ik niet te zeggen, maar het is in ieder geval een zeer nabij gelegen watertje.
De jaarlijkste 'paddentrek' is de beweging van de padden en kikkers naar hun geboortewater(waar ze uit het ei kropen). Je kan dus een paddentrek in de omgeving naar jouw eigen vijver verwachten als je padden uitwaaiert over de omgeving. Je kan dus beter de eieren uitdelen.
Tja, ik heb ook geen oplossing. In ieder geval kan ieder dierenliefhebber sowieso al blij zijn met de tijd en moeite die je in je kikkertjes investeert.quote:Op zondag 4 juli 2010 00:06 schreef childintime het volgende:
[..]
Da's lastig. Er is hier verder geen vijvertje in de buurt.....(daarom maak ik me ook zo'n zorgen om die kleine kikkertjes nu). Er was hier wel een vijver vlakbij, maar toen deze mensen gingen verhuizen, heeft de werkploeg van de WBV (huurhuizen) zomaar de vijver gedempt. Het is dat mijn moeder toen een stuk of 20 kikkers heeft kunnen redden uit die met zand volgestorte vijver (ze zijn beschermd, maar niemand trekt zich er wat van aan blijkbaar). Ik weet dus niet waar die kleine kikkertjes nu naartoe gaan. Het zijn groene kikkertjes, dus die hebben echt wel een vijver nodig. Maar vangen en terugzetten vind ik dan net weer wat te ver gaan. Trouwens, als ik ze vang en terug zet, gaan ze ws bij de eerste de beste gelegenheid toch weer weg, dat is nou eenmaal hun natuur.
En daarmee dames en heren is mogelijk het einde van de kikker in Nederland ingeluid.quote:Bij recent onderzoek van stichting RAVON en de Universiteit van Gent is de amfibieschimmel Batrachochytrium dendrobatidis aangetroffen bij amfibieën in Nederland en België. Deze schimmel kan de voor amfibieën gevaarlijke infectieziekte chytridiomycose veroorzaken. Deze ziekte heeft wereldwijd al voor het uitsterven van een aantal amfibieënsoorten gezorgd alsmede de sterke achteruitgang van vele andere soorten. Deskundigen, waaronder het IUCN, noemen het de ‘ergste infectieziekte die gewervelden ooit heeft getroffen en een grote bedreiging voor de biodiversiteit’. In bijna alle Nederlandse provincies en in Vlaanderen zijn besmette dieren gevonden. Vier procent van alle amfibieën blijkt geïnfecteerd. Wat de impact is van de schimmelinfectie op onze inheemse amfibieën is momenteel niet bekend, nader onderzoek is hard nodig
Resistentie is enkel ontdekt bij Klauwkikkers, zoals in Nieuwsbericht staat: 90% tot 100% zal overlijden. De vraag is of een dier wat deel is van de voedselketen dit zal overleven als er nog 10% over is.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 01:11 schreef childintime het volgende:
Stomme brulkikkers![]()
Dit is wel een zorgelijk bericht. Ik weet niet hoeveel van mijn ieniemieniekikkertjes het overleven en later terugkomen in deze vijver om zicht voort te planten en zo allerlei ziektes mee kunnen brengen. Dan maar hopen dat er toch een gedeelte resistent zal zijn en het overleeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |