abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 juni 2010 @ 22:02:47 #51
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82377720

Vanmiddag een kleine kikkermeeting gespot De "middelste" of meerkikker. Hoelwel ze zo niet groen lijken, zijn ze dat wel. Leuk van deze kikkers is dat als je wat onkruid aan het weg trekken bent rond de vijver je allerlei plonzen hoort. De 1 na de andere kikker springt dan snel in het water.
  maandag 7 juni 2010 @ 13:48:19 #52
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82439948

De bruine kikker........

...... en de groene.

Zo kun je het verschil in soort heel goed zien, soms lijkt de bruine nl gewoon groen en de groene bruin, maar hier zie je duidelijk dat ze heel verschillend zijn

Volgens mij had die groene net wat gegeten, er hangt zo te zien een sliertje speeksel aan zijn bek
  maandag 7 juni 2010 @ 14:19:53 #53
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_82441381
Tof topic, gaaf hoor , die kikkers
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  maandag 7 juni 2010 @ 14:28:50 #54
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82441858
Gisteravond na de regen zat de tuin er vol mee. Ik durf dan bijna niet naar de schuur te lopen omdat ik bang ben op een kikker te gaan staan Ze zijn vrij tam en blijven heel lang zitten, ook als je vlak langs ze heen loopt. Wat ik zo gek vind is dat ik las dat vooral groene kikkers een vijver met vis mijden omdat die hun dril en kikkervisjes opeten. Maar de vijver is hier lang geleden gebouwd en daar hebben altijd vissen ingezeten. De kikkers zijn uit zichzelf gekomen, van de bruine heb ik er een paar, maar van de groene wel een stuk of 15.......
  zaterdag 3 juli 2010 @ 22:16:04 #55
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83625726
Vanavond rond half 8 nog even snel wat boodschappen gedaan. Het had natuurlijk al even flink geregend. Toen ik door de gang achter liep met de fiets en ineens naar beneden keek dacht ik "getver een springspinnetje", maar toen zag ik nog veel meer dingetjes springen. Zat de gang vol met allemaal miniscule kikkertjes van ongeveer een cm groot

Is er dus toch dril uitgekomen, terwijl ik bang was dat de vissen alles hadden opgegeten. De kikkertjes moeten bij mij vandaan komen want ze zaten vlak achter mijn poort en die van de buren en ik ben de enige met een vijver hier in de buurt. Ik zal er ongetwijfeld wat plat hebben getrapt toen ik met de fiets de poort uitging en nog niet wist dat ze daar zaten
pi_83626223
He wat gaaf!

Wrs. zijn ze tijdelijk uit je vijver gevlucht vanwege je karpers.

Je houdt er sowieso niet al te veel over maar wel genoeg. Wat leuk om te lezen dat het ze toch mooi wel gelukt is.

Als je eens tijd en zin hebt? Foto's?
  zaterdag 3 juli 2010 @ 22:57:04 #57
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83627415
Ik heb 1 foto kunnen maken, maar daarop zie je eigenlijk niet het kikkertje maar al het groen eromheen. Het ging springen (nou ja, continuee sprongetjes van zo'n 5 cm ) en het is zo klein, dat je het zowat niet meer terugziet Ik zal morgen op de pc even met fotobewerkingsprogramma een rondje om het kikkertje maken en hem plaatsen (nu op laptop en daar zit dat programma niet op).

Ik weet dat als het echt hard regent, de kikkers uit de vijver gaan. Ik heb dat al vaker meegemaakt. Eens op een uitvalsweg honderden van die minikikkertjes vlak na een zomerse stortbui. Dochter had handenvol kikkertjes om ze aan de overkant van de weg te zetten Enne.... de grote kikkers eten die kleintjes ook op he, misschien als het zo hard regent dat ze redelijk veilig (nat) een ander onderkomen kunnen zoeken?

Wel een fotootje van grote kikker die van de week s'avonds even hing te verkoelen in het water
pi_83627599
Het is hier niet erg druk maar als je de moeite wilt nemen.

Ik geniet in ieder geval van dit topic. .

Als het hard regent denken ze wrs. aan vissengevaar?
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:14:54 #59
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83628099
Ik weet het niet. Ik heb het al eens op het kikkerforum gevraagd waarom (zowel de kleine als de grote) kikkers het water uitgaan. Ze vermoeden dat het te maken heeft met resonantie van hun kwaakblazen (maakt natuurlijk enorm veel herrie, zo'n stortbui op het wateropppervlak) of dat kikkers zich vrij veilig kunnen verplaatsen als het erg veel regent (ivm voorkoming van uitdroging). Wat ik wel weet is dat de jongen meestal een ander heenkomen zoeken en alleen maar terug komen om te paren in de vijver waar ze zijn geboren. Dan hoop ik dat al die kleintjes het gaan redden als het morgen weer heet wordt. Het zijn groene kikkertjes en die kunnen niet zolang buiten een vijver.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:18:56 #60
294141 tarantism
hups in die kont
pi_83628251
Het is vast al gemeld, maar groene kikkers zijn bij et beschermd,omdat ze nogal bedreigd zijn. Ik weet niet of dit iets verandert in het opruimen van kikkerdril in de vijvers van de users, maar een groene kikker in je tuin is een aanwinst voor de Nederlandse fauna en een kroon op je vijver
pi_83628592
Kijk es, Childintime, dat is toch wel een heel mooi compliment.

Zomaar even een vraag, ook aan tarantism. Is het geen idee voor CiT om wat kikkers elders bij vijvers te plaatsen?
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:28:10 #62
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83628612
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:18 schreef tarantism het volgende:
Het is vast al gemeld, maar groene kikkers zijn bij et beschermd,omdat ze nogal bedreigd zijn. Ik weet niet of dit iets verandert in het opruimen van kikkerdril in de vijvers van de users, maar een groene kikker in je tuin is een aanwinst voor de Nederlandse fauna en een kroon op je vijver
Ik doe veel voor "mijn" kikkers, maar heb geleerd dat ze vangen en terugplaatsen niet werkt. Ze gaan toch hun weg die ze moeten gaan. Als die kleintjes een stortbui nodig hebben om zich te kunnen verplaatsen ga ik ze niet weer vangen en terug zetten. Het gaat zoals het moet gaan. In deze vijver gaat het al een jaar of 20 zo, dus laat ik ze maar Volgens mij zijn hier geen users die dril verwijderen. Degenen die in deze topics schrijven zijn meestal erg begaan met "hun" kikkers en doen er alles aan om de omgeving en situatie zo ideaal mogelijk te maken.

Ik doe dat dus niet. Ik ga geen dril uit de vijver halen om de kikkervisjes te beschermen tegen mijn vissen. De vissen zaten er als eerste in, die kikkers kozen ervoor hierbij te kruipen. So be it. Het houdt zichzelf al zo lang in stand en vooralsnog heb ik wat bruine en veel groene kikkers. Oke, ik hou mijn hond kort (als er kikkers door de tuin springen) en let op de kat (maar die vindt het stiekem best wel eng; dat gespring), ik zorg voor voldoende beplanting ( ook al is dat onkruid ), maar verder bemoei ik me niet met hun kikkergedrag
pi_83628785
Je hebt wel een punt en het gaat grandioos, zo te lezen.

Ik ben eik best wel een tikje jaloers op jouw vijver ook. In een volgend huis zou ik ook graag iets moois willen aanleggen.

Waarschijnlijk is de kern van het kikkerverhaal ook wel dat mensen hun tuinen vullen met keitjes of iets dat eruit ziet als kattenbakgrind. Onderhoudsvrij maar het biedt allemaal geen leefruimte voor bijv. vogels en kikkertjes.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:41:36 #64
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83629075
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:32 schreef Stali het volgende:
Je hebt wel een punt en het gaat grandioos, zo te lezen.

Ik ben eik best wel een tikje jaloers op jouw vijver ook. In een volgend huis zou ik ook graag iets moois willen aanleggen.

Waarschijnlijk is de kern van het kikkerverhaal ook wel dat mensen hun tuinen vullen met keitjes of iets dat eruit ziet als kattenbakgrind. Onderhoudsvrij maar het biedt allemaal geen leefruimte voor bijv. vogels en kikkertjes.
Ja precies Je ziet tegenwoordig van die keurig aangelegde tuintjes, met grijze leistenen en ieder onkruidje wordt er direkt uitgetrokken (want dat "hoort" niet). Maar het zevenblad wat ik overvloedig in mijn tuin heb staan (en soms gek van wordt ) beschermt bij hitte en zon wel mijn kikkers, zowel de bruinen in de tuin als de groenen rond de vijver.

Ik had bij mijn vorige huis ook een aardig oerwoudje. Ik had toen een egel, 1 bruine kikker (geen vijver) en heel veel musjes. Mijn buren klaagden steeds over mijn wildgroeituin. Ineens kwam de buurvrouw op een dag vragen wat ik aan mijn tuin deed om zoveel musjes te krijgen; dat wilde zij ook Nou, niets dus. Af en toe de boel een beetje bijwerken, maar vooral zorgen voor veel schuilplaatsen, schaduw, groen ed. De dieren komen dan vanzelf.

Stali, ik ben ook wel heel trots op mijn kikkers hoor , ik vind het zo leuk dat ze het zo goed doen, dat ik zelfs van de week de hond naar binnen deed (toen het zo warm was) omdat de kikkers uit de tuin naar de vijver wilden gaan en ik ze die kans wil geven.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:48:24 #65
294141 tarantism
hups in die kont
pi_83629305
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:27 schreef Stali het volgende:
Kijk es, Childintime, dat is toch wel een heel mooi compliment.

Zomaar even een vraag, ook aan tarantism. Is het geen idee voor CiT om wat kikkers elders bij vijvers te plaatsen?
Ja, CiT heeft het zelf al gezegd, maar kikkers(en padden) leggen hun eieren altijd in buur van hun eigen 'kraam'vijver. Of het exact dezelfde vijver is durf ik niet te zeggen, maar het is in ieder geval een zeer nabij gelegen watertje.

De jaarlijkste 'paddentrek' is de beweging van de padden en kikkers naar hun geboortewater(waar ze uit het ei kropen). Je kan dus een paddentrek in de omgeving naar jouw eigen vijver verwachten als je padden uitwaaiert over de omgeving. Je kan dus beter de eieren uitdelen.
  zondag 4 juli 2010 @ 00:06:46 #66
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83629889
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:48 schreef tarantism het volgende:

[..]

Ja, CiT heeft het zelf al gezegd, maar kikkers(en padden) leggen hun eieren altijd in buur van hun eigen 'kraam'vijver. Of het exact dezelfde vijver is durf ik niet te zeggen, maar het is in ieder geval een zeer nabij gelegen watertje.

De jaarlijkste 'paddentrek' is de beweging van de padden en kikkers naar hun geboortewater(waar ze uit het ei kropen). Je kan dus een paddentrek in de omgeving naar jouw eigen vijver verwachten als je padden uitwaaiert over de omgeving. Je kan dus beter de eieren uitdelen.
Da's lastig. Er is hier verder geen vijvertje in de buurt.....(daarom maak ik me ook zo'n zorgen om die kleine kikkertjes nu). Er was hier wel een vijver vlakbij, maar toen deze mensen gingen verhuizen, heeft de werkploeg van de WBV (huurhuizen) zomaar de vijver gedempt. Het is dat mijn moeder toen een stuk of 20 kikkers heeft kunnen redden uit die met zand volgestorte vijver (ze zijn beschermd, maar niemand trekt zich er wat van aan blijkbaar). Ik weet dus niet waar die kleine kikkertjes nu naartoe gaan. Het zijn groene kikkertjes, dus die hebben echt wel een vijver nodig. Maar vangen en terugzetten vind ik dan net weer wat te ver gaan. Trouwens, als ik ze vang en terug zet, gaan ze ws bij de eerste de beste gelegenheid toch weer weg, dat is nou eenmaal hun natuur.
  zondag 4 juli 2010 @ 00:22:47 #67
294141 tarantism
hups in die kont
pi_83630377
quote:
Op zondag 4 juli 2010 00:06 schreef childintime het volgende:

[..]

Da's lastig. Er is hier verder geen vijvertje in de buurt.....(daarom maak ik me ook zo'n zorgen om die kleine kikkertjes nu). Er was hier wel een vijver vlakbij, maar toen deze mensen gingen verhuizen, heeft de werkploeg van de WBV (huurhuizen) zomaar de vijver gedempt. Het is dat mijn moeder toen een stuk of 20 kikkers heeft kunnen redden uit die met zand volgestorte vijver (ze zijn beschermd, maar niemand trekt zich er wat van aan blijkbaar). Ik weet dus niet waar die kleine kikkertjes nu naartoe gaan. Het zijn groene kikkertjes, dus die hebben echt wel een vijver nodig. Maar vangen en terugzetten vind ik dan net weer wat te ver gaan. Trouwens, als ik ze vang en terug zet, gaan ze ws bij de eerste de beste gelegenheid toch weer weg, dat is nou eenmaal hun natuur.
Tja, ik heb ook geen oplossing. In ieder geval kan ieder dierenliefhebber sowieso al blij zijn met de tijd en moeite die je in je kikkertjes investeert.

Het dempen van de kikkers en de vijver is waarschijnlijk ook gewoon onwetendheid en geen kwade opzet van de WBV werklieden. We kunnen alleen maar hopen dat de kikkers hun weg naar een volgend watertje zullen vinden.
pi_83634405
Mijn buurman heeft een tuin van 64Ha en een grote vijver. rond deze tijd zat mijn tuin (flinke lap mos/gras en er omheen verwilderde struiken/grote bomen) helemaal vol met kleine kikkertjes. Ik vond het heel "erg" dat ik een poos niet kon grasmaaien
...
pi_83641771
kikkers altijd gezellig in de vijver
I'm not the man you think I am!
  maandag 5 juli 2010 @ 23:48:02 #70
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83705078
Oke, hier is de foto, niet zeggen dat je het niet kunt zien; ik zag ze ook nauwelijks

Gisteren zat er idd een springspinnetje in de schuur en het lijkt net hetzelfde als je het ziet springen. Vanmorgen dacht ik eens even te dweilen in de woonkamer. Ik schuif dus de bank aan de kant, zit er een verdroogde kikker onder Als de keukendeur openstaat komen ze daar nooit door naar binnen, maar de kamerdeur grenst direkt aan een border, dus is' ie met vochtig weer s' avonds ws het huis in gekomen en kon er niet meer uit. Gek is dat toch, dat als een kikker dood gaat door verdroging ze gewoon in de houding blijven zitten zoals ze normaal zitten. Je ziet aan zo'n kikker niets van dat hij in paniek is geraakt of een doodstrijd heeft gevoerd. Hij zit net als normaal, alsof' ie ieder moment weg kan springen, alleen helemaal verdroogt......

Ik zal een soort plank overdwars voor de onderkant van de deur zetten, want dit gaat natuurlijk vaker gebeuren van de zomer.
pi_83707580
quote:
Bij recent onderzoek van stichting RAVON en de Universiteit van Gent is de amfibieschimmel Batrachochytrium dendrobatidis aangetroffen bij amfibieën in Nederland en België. Deze schimmel kan de voor amfibieën gevaarlijke infectieziekte chytridiomycose veroorzaken. Deze ziekte heeft wereldwijd al voor het uitsterven van een aantal amfibieënsoorten gezorgd alsmede de sterke achteruitgang van vele andere soorten. Deskundigen, waaronder het IUCN, noemen het de ‘ergste infectieziekte die gewervelden ooit heeft getroffen en een grote bedreiging voor de biodiversiteit’. In bijna alle Nederlandse provincies en in Vlaanderen zijn besmette dieren gevonden. Vier procent van alle amfibieën blijkt geïnfecteerd. Wat de impact is van de schimmelinfectie op onze inheemse amfibieën is momenteel niet bekend, nader onderzoek is hard nodig
En daarmee dames en heren is mogelijk het einde van de kikker in Nederland ingeluid.

meer info

Und Mehr

tja
  dinsdag 6 juli 2010 @ 01:11:46 #72
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83707796
Stomme brulkikkers

Dit is wel een zorgelijk bericht. Ik weet niet hoeveel van mijn ieniemieniekikkertjes het overleven en later terugkomen in deze vijver om zicht voort te planten en zo allerlei ziektes mee kunnen brengen. Dan maar hopen dat er toch een gedeelte resistent zal zijn en het overleeft.
pi_83707955
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 01:11 schreef childintime het volgende:
Stomme brulkikkers

Dit is wel een zorgelijk bericht. Ik weet niet hoeveel van mijn ieniemieniekikkertjes het overleven en later terugkomen in deze vijver om zicht voort te planten en zo allerlei ziektes mee kunnen brengen. Dan maar hopen dat er toch een gedeelte resistent zal zijn en het overleeft.
Resistentie is enkel ontdekt bij Klauwkikkers, zoals in Nieuwsbericht staat: 90% tot 100% zal overlijden. De vraag is of een dier wat deel is van de voedselketen dit zal overleven als er nog 10% over is.
pi_83708105
Je zou er eens een webcam in moeten hangen, levert vast leuke beelden op.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  dinsdag 6 juli 2010 @ 01:28:00 #75
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83708161
Getver, ik wil niet dat mijn kikkers ziek worden. Misschien vinden ze iets wat je bv in het water kunt doen (net als bij vissen ziektes) zodat de kikkers dat opnemen en weerstand krijgen? Aan de andere kant is er natuurlijk bij " wilde" dieren weinig aan te doen. Eens in de zoveel jaar is er ook een myxomatose uitbraak onder wilde konijnen. Een groot deel sterft dan uit en een klein deel kan zich weer voortplanten.

Ik kan me alleen niet voorstellen hoe mijn tuin en vijver eruit zal zien zonder kikkers, ze zijn inmiddels zo'n deel van de aanwezige dieren in en rond mijn huis geworden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')