Want andere partijen sluiten natuurlijk nóóit compromissen, en als ze dat al doen dan is het vast niet uit liefde voor het pluche.quote:Op woensdag 14 april 2010 18:43 schreef Nielsch het volgende:
Ja hoor, GroenLinks heeft het voor elkaar. Door het schrappen van de Spoorlaan zal de luchtvervuiling in Utrecht de komende jaren alleen maar toenemen en zal de stad nog dichter slibben dan ooit tevoren. De bereikbaarheid zal afnemen en daarmee de positie van Utrecht als een vestigingsstad voor bedrijven. Daardoor zullen de inkomsten dalen en zullen de gemeentelijke belastingen weer omhoog kunnen. En dat vinden de linkse partijen natuurlijk alleen maar mooi; nog meer belastingen heffen.
En dan die slappe PvdA met een "rechte" rug zo zacht als boter. Op hoge poten eisen dat de Spoorlaan er zou komen (of iets beters), maar als puntje bij paaltje komt 180' draaien om maar op het pluche te kunnen blijven plakken. Gadverdamme.
Je kan zometeen tenminste eens richting Oog in Al zonder een uur te moeten wachten om het 24 oktoberplein over te steken.quote:Op vrijdag 16 april 2010 11:50 schreef DennisMoore het volgende:
Ben nu wel benieuwd wanneer ze weer boompjes gaan planten op 't 24 Oktoberplein... Voor mijn nimby-gevoel is 't wel goed in ieder geval, minder verkeerslawaai zonder fly-over vermoed ik.
Ik fiets slechts en gebruik de tram.quote:Op vrijdag 16 april 2010 11:54 schreef Q. het volgende:
Je kan zometeen tenminste eens richting Oog in Al zonder een uur te moeten wachten om het 24 oktoberplein over te steken.
Taart en champagne! Van onze belastingcentenquote:
Taart en champagne voor v.l.n.r burgemeester Wolfsen en de wethouders Lintmeijer (GL), Den Besten en Bosch (PvdA), Kreijkamp en Everhardt (D66) en De Rijk (GL). Foto: Ton van den Berg.
http://dnu.nu/artikel/1995-nieuw-college-gepresenteerd
Da's echt een schijtroute. 10 minuten rijden langs niks voor niks.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:48 schreef DennisMoore het volgende:
Het verkeer van de afslag A2 Lage Weide blijft via de huidige route langs de A2 en over de Hogeweidebrug naar de Majellaknoop lopen
Nuttig. Dan laten ze gewoon meer mensen doorgroeien en huren ze de mensen op lagere baantjes in.quote:Er komt op korte termijn een vacaturestop voor functies vanaf schaal negen.
Want die zijn er nu niet?quote:Met scholen komen er afspraken om verzuim en schooluitval tot een minimum terug te dringen.
Nouja dat is wel aardig, dat zou ik wel geprobeerd willen zien worden. Ben bang dat het een hoop geld kost en alleen mensen er gebruik van maken die er toch al gebruik van zouden maken, maar goed.quote:Het college faciliteert Brede Scholen, multifunctionele accommodaties waarin het onderwijs samenwerkt met culturele- en sportorganisaties.
Leuk, maar dat is het nu al, zeker 90% van het verkeer in en om het centrum is waarschijnlijk noodzakelijk verkeer. Het enige wat ze gaan doen is mensen nog meer het bloed onder de nagels zuigen.quote:Het nieuwe college gaat daartoe 'maximale maatregelen' nemen om openbaar vervoer en het fietsen te stimuleren en het gebruik van de auto af te remmen.
Uitstekend!quote:De tram naar De Uithof moet voor 2015 aangelegd zijn.
Waarom zoveel? Wat is er mis met de reguliere tankstations. Is een elektrische auto zo onhandig dat je niet eens een tankstation haalt? Betekent dit niet heel veel extra parkeerplaatsen, of nog minder normale parkeerplaatsen?quote:In 2014 moeten er 5000 elektrische voertuigen rijden. Daarom moeten er 300 oplaadpunten komen. De binnenstad moet zoveel mogelijk autoluw worden.
Hopelijk bouwen ze al die extra sociale woningen in Overvecht Noord, maar NIMBYquote:Het college wil tot en met 2014 11.000 nieuwe woningen bouwen, waarvan 40 procent sociaal. Om de wachttijden voor huurwoningen te verminderen komt er onderzoek naar andere vormen van woningtoewijzing. Bij herstructurering wordt minder gesloopt en meer gerenoveerd, te beginnen bij de zogenoemde THEMA-dreven in Overvecht. Ook krijgen bewoners voortaan meer te vertellen.
Primaquote:Toezichthouders en straatcoaches blijven actief in gebieden waar de criminaliteit hoog is. Cameratoezicht gebeurt alleen op plekken waar dat aantoonbaar werkt. Er komen geen nieuwe vergunningen voor coffeeshops, prostitutieplekken of gokhallen. Utrecht wil een experiment voor het legaal bevoorraden van coffeeshops, dat moet leiden tot afname van de (georganiseerde) criminaliteit en de overlast rondom coffeeshops.
Compromissen sluiten is okee. De PvdA heeft echter op hoge poten een eis gesteld omtrent de Spoorlaan, anders zouden ze er mee stoppen. Nu er een of andere flutoplossing ligt, hoor je ze niet meer. Dat is toch wel even wat anders dan een compromis.quote:Op vrijdag 16 april 2010 11:35 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Want andere partijen sluiten natuurlijk nóóit compromissen, en als ze dat al doen dan is het vast niet uit liefde voor het pluche.
De keuze voor dit onderwerp kun je betwisten, maar het is wel erg goedkoop om elk compromis te wijten aan "aan het pluche willen blijven plakken". Ik mag toch hopen dat de PvdA er iets anders voor teruggekregen heeft.
Opladen duurt te lang (enkele uren) om bij een tankstation te doen. Vandaar dat dit in bv parkeergarages moet worden opgevangen. En dat zijn dus oplaadpunten voor 300 auto's, niet zoals met tankstations vele oplaadpunten op één plek.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:27 schreef speknek het volgende:
Waarom zoveel? Wat is er mis met de reguliere tankstations. Is een elektrische auto zo onhandig dat je niet eens een tankstation haalt? Betekent dit niet heel veel extra parkeerplaatsen, of nog minder normale parkeerplaatsen?
Ligt eraan hoeveel ampere (?), er zijn ook krachtiger oplaadpalen waar je heel snel klaar bentquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:57 schreef Q. het volgende:
Opladen duurt te lang (enkele uren) om bij een tankstation te doen. Vandaar dat dit in bv parkeergarages moet worden opgevangen. En dat zijn dus oplaadpunten voor 300 auto's, niet zoals met tankstations vele oplaadpunten op één plek.
Hier snap ik dus echt geen ruk van.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:48 schreef DennisMoore het volgende:
Het college wil tot en met 2014 11.000 nieuwe woningen bouwen, waarvan 40 procent sociaal.
Ach ja, alles voor het langharige werkschuwe tuig!quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:26 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Hier snap ik dus echt geen ruk van.
Volgende diagram komt uit de Woonvisie:
[ afbeelding ]
De Utrechtse woningvoorraad bestaat al uit meer dan 40% sociale huur. Echter de doelgroep die is bedoeld voor die sociale huurwoningen (Mensen met zeer laag of geen inkomen) bestaat uit 28% van de totale Utrechtse bevolking.
Iedereen weet dat de huizenprijzen in Utrecht belachelijk hoog zijn, helemaal voor starters: op een enkel salaris kun je een koopwoning in Utrecht vergeten. Je ziet het terug in de diagram: zo'n 10% starterswoningen en 25% van de Utrechts bevolking heeft een startersinkomen. Is het dan niet heel erg logisch om vooral (niet dure) koopwoningen te bouwen? Om starters weer een kans te geven op de woningenmarkt?
Dus wat doet het nieuwe college: massaal de sociale huurwoningenmarkt in stand houden en uitbreiden![]()
Well, this really breaks my klomp.
quote:Zowel de VVD, het CDA als de SP reageerden vrijdagmiddag in nogal zure bewoordingen op het net gepresenteerde Utrechtse collegeprogramma van GroenLinks, Pvda en D66. Nu gebeurde dat in het verleden vaker dat de oppositie de nieuwe coalitie meteen de maat nam op een in pricipe feestelijke dag.
Maar de toon is wel gezet. En dat terwijl de nieuwe ‘stadsregering’ juist de rol van de gemeenteraad wil versterken en zegt af te willen van de eeuwige tegenstelling tussen coalitie en oppositie die in de Domstad lange tijd zo kenmerkend was.
Het CDA stipt vooral het punt van de mobiliteit aan nu de Spoorlaan komt te vervallen. “Dit is wensdenken, je kop in het zand steken en hopen dat het probleem zich vanzelf oplost. CDA heeft altijd gesteld auto's niet weg te willen dromen.” Een wat vreemde figuur van een partij die bij de presentatie van het collegeprogramma in 2006 accepteerde dat er tot midden 2008 ook niet over de Spoorlaan werd gesproken.
De VVD vindt dat het nieuwe college ‘de kop diep in het zand steekt’. “Het nieuwe collegeakkoord loopt over van naïviteit. De VVD vindt het schokkend dat onze stad bestuurd gaat worden zonder besef van de huidige economisch en financiële positie van Nederland. Daarnaast mist de VVD een degelijke onderbouwing van het akkoord.” Een stelling die wellicht wat voorbarig is nu het nieuwe college niet alles in beton wilde gieten.
De SP spreekt van een financiële gatenkaas. “De reclamefolder belooft uitzicht op zee, maar bij aankomst kijk je uit op een blinde muur en is het zwembad niet gevuld.” Juist de SP zou blij kunnen zijn met heroverwegingen op het gebied van de herstructurering en minder bezuinigingen op welzijn.
Aan de andere kant behoort het gepeperd reageren op de plannen van een andere politieke beweging nu eenmaal tot de folklore van de politiek.
Zelf zie ik ook nog wel de nodige hobbels. De Nouw2 moet de Spoorlaan vervangen. Dat geeft een verdubbeling van het aantal auto’s op de nieuwe Hogeweidebrug. Het verkeer verdampt niet maar verplaatst zich gewoon. Het is eigenlijk jammer dat de term ‘Spoorlaan’ zulke mythische proporties kreeg dat hij sowieso moest sneuvelen. Het laat onverlet dat de ring rond Utrecht verkeerstechnisch gewoon niet deugt en dat zou links- of rechtsom een keer opgelost moeten worden. Utrecht moet de nummer één OV- en fietsstad van Nederland worden. Voor OV heb je veel partners nodig en dat er op fietsgebied in de grote studentenstad Utrecht zo weinig gedaan is, dat is al gênant genoeg. Misschien lukt het nu wel. Om de groei van het autoverkeer voor Utrecht te halveren, tja, dat zal lastig worden en speculeert op rekeningrijden vanuit het rijk en dat ligt nog immer in de sterren besloten.
Het nieuwe programma zou financieel kwetsbaar genoemd kunnen worden als het gaat om de bedragen die op de eigen organisatie inverdiend moeten worden. De taakstelling van 15 procent valt echter behoorlijk mee. Leefbaar Utrecht toonde in de eervorige periode aan dat Utrecht met minder ambtenaren toe kan en via natuurlijk verloop is al snel veel geregeld nu er een selectieve vacaturestop komt. Belangrijker is het vinden van een uitstekende gemeentesecretaris die de ellendige macht van een aantal decennia zittende mastodonten in de ambtelijke top kan slechten. Die macht is fnuikend voor een gezonde toekomst van de Utrecht. Utrecht moet weer één stad worden in plaats van 16 diensten. Een discussie over de kerntaken van de gemeente wordt ook met de gemeenteraad gevoerd en dat is de manier waarop het hoort.
Dat er erg veel verdiend moet worden op de verschillende grondexploitaties komt in een iets ander daglicht te staan nu eigenlijk al duidelijk is dat er een meevaller van 20 miljoen euro aankomt vanuit de Gemeenschappelijke Exploitatiemaatschappij Vleuterweide. Als Utrecht ook de manier van omgaan met gebiedsontwikkeling in de rest van de stad anders weet te organiseren moet er voordeel te behalen zijn.
Zelf werd ik wel enthousiast van de manier waarop het nieuwe college zich presenteerde. Vooral bij de PvdA lijkt het besef te zijn doorgedrongen dat de bewoners van Utrecht op een andere manier tegemoet getreden willen worden. Dat siert de ervaren politici Rinda den Besten en Harrie Bosch. Minder goed is wellicht dat de PvdA in de persoon van Den Besten weer sociale zaken en werkgelegenheid gaat doen. Dat is al decennia het geval en de financiële lijken die daar uit de kast rolden moesten misschien door een andere partij eens worden opgelost. Dat Bosch zijn volledige portefeuille wonen en ruimtelijke ordening kon behouden en zelfs uitgebreid zag met grondzaken is een flinke motie van vertrouwen.
Of deze coalitie voldoende doet op het punt van de veiligheid, iets dat een speerpunt zou moeten zijn, valt te bezien al was burgemeester Wolfsen verguld met de frasen die in het akkoord zijn opgenomen.
Het is altijd een hoofs uitgangspunt om een nieuwe groep mensen die zich met enthousiasme voor de publieke zaak wil inzetten even het voordeel van de twijfel te gunnen. Het scheermes hoeft er niet meteen overheen. Dat hadden VVD, CDA en SP best kunnen bewaren voor een later tijdstip. Bijvoorbeeld voor bij het debat van aankomende donderdag over het collegeprogramma.
En voor wie nu mocht denken dat DNU.nu opeens soft aan het worden is: dat is niet aan de orde. Er zal ook over het nu startende college voldoende te schrijven zijn. Maar voor vandaag voldoet bovenstaand.
quote:Het koninklijke rijtuig was pas een dag te zien op de tentoonstelling Royal Class in het Spoorwegmuseum en is er nu al weer weg. Koningin Beatrix, die er in geen jaren mee gereisd had, had hem opeens nodig.
Omdat de luchtvaart compleet plat ligt vanwege de vulkaanuitbarsting op IJsland kon de koningin niet naar Kopenhagen vliegen voor de 70e verjaardag van haar Deense vakzuster. Daarom besloot ze donderdag samen met prins Willem-Alexander en prinses Máxima de trein te pakken. De NS sleepte het koninklijk rijtuig in allerijl uit het museum en donderdagavond vertrok het gezelschap vanuit Amsterdam naar Kopenhagen.
Jammer voor het Spoorwegmuseum maar de NS weet er een slaatje uit te slaan. “Dit is een mooi voorbeeld van onze dienstverlening waar NS voor staat. Het is een uitdaging en een plezier om deze reis met alle betrokkenen mogelijk te maken”, zo meldde president-directeur Bert Meerstadt, die het koninklijk gezelschap uitzwaaide.
Volgende week keert het koninklijk rijtuig met zo’n 2000 extra kilometers op de teller terug in het Spoorwegmuseum. De tentoonstelling Royal Class, vorstelijk reizen duurt tot 15 september.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |