Je zult inderdaad op één of andere manier de drukverschillen / het uitzetten en krimpen van de vloeistof moeten compenseren.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:03 schreef LPC-JP het volgende:
Met temperatuursverschillen in een gesloten (vloeistof) systeem is een expansievat zeker aan te raden.
denk dat water beter werkt?quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:43 schreef MaGNeT het volgende:
Ha, dat doet me denken aan een idee dat ik een keer had.
Ik wilde zo'n 25 meter PVC buis op zo'n 60cm diepte (in een U vorm) in de tuin leggen waarbij warme lucht aangezogen wordt en afgekoeld in de buis onder de grond, zodat koele lucht weer m'n kamer inkomt.
Heb het nog niet uitgevoerd maar het lijkt me een goedkope manier om de lucht enkele graden af te koelen.
Lucht is toch ook vrij eenvoudig aan te zuigen uit zo'n buisquote:Op woensdag 24 maart 2010 19:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
denk dat water beter werkt?
gezien dat makkelijker rond te pompen is
En wat denk je van vochtige lucht en condensatie?quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:43 schreef MaGNeT het volgende:
Ha, dat doet me denken aan een idee dat ik een keer had.
Ik wilde zo'n 25 meter PVC buis op zo'n 60cm diepte (in een U vorm) in de tuin leggen waarbij warme lucht aangezogen wordt en afgekoeld in de buis onder de grond, zodat koele lucht weer m'n kamer inkomt.
Heb het nog niet uitgevoerd maar het lijkt me een goedkope manier om de lucht enkele graden af te koelen.
Open systeem? dan lijkt het me toch wel lastig met een CV pomp. Ik dacht zelf aan vloer verwarmingsslang. Makkelijk met speciale koppelingen aan te sluiten op metaal. Voor de condensatie dacht ik gewoon aan isolatie om de slang heen vanaf het moment dat deze ondieper ligt dan 60 cm tot aan mijn warmtewisselaar, bij mijn warmte wisselaar maak ik er dan een lekbak onder welke het water netjes via een afvoerbuis zo het riool ingooit......quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:34 schreef mgerben het volgende:
Expansievat is niet nodig, dat is van toepassing op een stalen CV systeem onder druk.
In principe kan dit systeem open zijn (het hoogste punt zou een vulopening kunnen zijn). Het is toch al geen fijn idee om dit met druk af te vullen. Ik zou voor een open vulpunt 1-3 meter boven het circuit gaan. Het vulpunt vóór de pomp zodat de druk daar het laagst is.
Verder een leuk idee.
Denk nog even aan condensatie op de slang, wanneer die koud door een warme ruimte wordt gevoerd.
wat niet weet wat niet ..... . .. . .. . .quote:Op woensdag 24 maart 2010 23:39 schreef Ml-etje het volgende:
We hebben het er hier ook over gehad.
Dat mag helaas niet zomaar, je moet een warmtebron laten slaan en daar heb je een vergunning voor nodig.
Ze zijn er nogal zeikerig over tegenwoordig omdat ze heel populair zijn en het een aantal gevaren met zich meebrengt.quote:Op donderdag 25 maart 2010 07:47 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
wat niet weet wat niet ..... . .. . .. . .
maar goed officieel heb je vergunningen nodig er voor ja
en wat nou als je bv steenkoud grondwater zou oppompen? dat door je warmtewisselaar gooien.. en dan t overtollige water weer in een buis mikt zodat t de grond weer in gaat?
Voor beidequote:Op donderdag 25 maart 2010 07:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
hm als ik t zo lees is voor een vertikale sowieso een vergunning nodig,
voor een horizontale kan ik t zo nog niet vinden
hmm zuigend jaquote:Op donderdag 25 maart 2010 07:55 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Voor beideanders had ik het wel geweten.
Wel jammer hoor, wil je energiebewust doen staan ze direct klaar om geld uit je zak te halen.
Mijn vriend die zich oa met dit soort dingen bezig houdt zag het echt niet zitten en dat terwijl hij het tekenen en bouwen grotendeels zelf kan doen.quote:Op donderdag 25 maart 2010 08:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hmm zuigend ja
dan maar een batterij zonnepanelen en een energie slurpende airco
och als ik wil trek ik hier zo zo`n slang onder t huis door.. niet onmogelijkquote:Op donderdag 25 maart 2010 08:03 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Mijn vriend die zich oa met dit soort dingen bezig houdt zag het echt niet zitten en dat terwijl hij het tekenen en bouwen grotendeels zelf kan doen.
Ze doen het op dit moment alleen nog maar bij nieuwbouw (dan ben je toch al in de vergunningenmolen).
Als je maar oppast voor verzakkingenquote:Op donderdag 25 maart 2010 08:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
och als ik wil trek ik hier zo zo`n slang onder t huis door.. niet onmogelijk
k denk dat t niet meer zaktquote:Op donderdag 25 maart 2010 08:11 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Als je maar oppast voor verzakkingen
Ga vanavond eens een boek vd plank trekken want de ins en outs heb ik niet voldoende onthouden om je te kunnen antwoorden.quote:Op donderdag 25 maart 2010 09:11 schreef Gurb het volgende:
Meteen een proefballonnetje:
Ik maak een grote kist die ik geheel isoleer en aan de bovenzijde (of voorzijde) een geïsoleerde deur/luik.
In de kist zet ik een kleine radiator. Aan deze radiator koppel ik een kleine pomp (incl overdrukventiel en aftap / vul mogelijkheid) en een lange slang. In de grond sla ik een stalen steigerbuis (20 meter diep?) In die buis stop ik de slang (dubbel) en zodoende kan de slang de kou opnemen van het grondwater en hiermee de radiator afkoelen die vervolgens weer de kist op temperatuur houdt.
Zou dat wat zijn?
k denk niet dat je met fatsoen die slang dubbel in die steigerbuis krijgtquote:Op donderdag 25 maart 2010 09:11 schreef Gurb het volgende:
Meteen een proefballonnetje:
Ik maak een grote kist die ik geheel isoleer en aan de bovenzijde (of voorzijde) een geïsoleerde deur/luik.
In de kist zet ik een kleine radiator. Aan deze radiator koppel ik een kleine pomp (incl overdrukventiel en aftap / vul mogelijkheid) en een lange slang. In de grond sla ik een stalen steigerbuis (20 meter diep?) In die buis stop ik de slang (dubbel) en zodoende kan de slang de kou opnemen van het grondwater en hiermee de radiator afkoelen die vervolgens weer de kist op temperatuur houdt.
Zou dat wat zijn?
Met een spoelwater opstelling kan je zo'n buis wel in de grond krijgen zonder zand.quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
k denk niet dat je met fatsoen die slang dubbel in die steigerbuis krijgt
laat staan de stijgerbuis de grond in krijgt zonder dattie vol met grond komt te zitten
Die steigerbuis krijg ik de grond wel in denk ik, misschien geen 20 meter, maar pas op 14 meter zit er een goede zandlaag, dus tot die diepte moet het wel lukken.quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
k denk niet dat je met fatsoen die slang dubbel in die steigerbuis krijgt
laat staan de stijgerbuis de grond in krijgt zonder dattie vol met grond komt te zitten
Dan houdt de kist de kou vast en dan?quote:Op donderdag 25 maart 2010 09:11 schreef Gurb het volgende:
Meteen een proefballonnetje:
Ik maak een grote kist die ik geheel isoleer en aan de bovenzijde (of voorzijde) een geïsoleerde deur/luik.
In de kist zet ik een kleine radiator. Aan deze radiator koppel ik een kleine pomp (incl overdrukventiel en aftap / vul mogelijkheid) en een lange slang. In de grond sla ik een stalen steigerbuis (20 meter diep?) In die buis stop ik de slang (dubbel) en zodoende kan de slang de kou opnemen van het grondwater en hiermee de radiator afkoelen die vervolgens weer de kist op temperatuur houdt.
Zou dat wat zijn?
Dan kan ik daar mijn levensmiddelen in koel houden, soort van koelkist. Bij mijn ouders hebben we een kelder, en daar blijven levensmiddelen (groente, fruit e.d.) veel langer houdbaar als in mijn trapkast. Bovendien is daar de frisdrank al een soort van voorgekoeld waardoor het niet altijd in de koelkast hoeft. Dit wil ik in mijn huisje ook wel, daarom dacht ik aan zoiets.quote:Op donderdag 25 maart 2010 18:15 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Dan houdt de kist de kou vast en dan?
En sowieso 2 temperatuuropnemers in aan en afvoer monteren.
Ander alternatief.quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
k denk niet dat je met fatsoen die slang dubbel in die steigerbuis krijgt
laat staan de stijgerbuis de grond in krijgt zonder dattie vol met grond komt te zitten
Waarom zou dat niet werken?quote:Op maandag 7 juni 2010 17:49 schreef citywok het volgende:
Ga je nu koelen met koud water in de vloer? Dat werkt toch never nooit niet?
luchtsnelheid onder de 2m/s houden, en in een lekbak plaatsenquote:Op donderdag 25 maart 2010 20:16 schreef Edwink het volgende:
En als je nu eens een mechanische ventilatiebox neem,en die koele buitenlucht van buiten zuigt en de slaapkamer in blaast.Die kan afhankelijk van het typen toch 200 tot 300 m3h blazen. Maar dat werkt alleen s'avonds als het buiten wat afgekoeld is. Bij wtw units zit soms deze functie als bypass er op.
En over bronnen openbronnen dus water oppompen mag niet zonder vergunnig.(jorritsma almere was er ooit eens op het nieuws mee)
Gesloten bronnen dus meestal glycol gevuld zijn zover ik het weetl vergunning s vrij (of is dat sinds kort verandert??)
Let wel op een bron is niet op een constante temperatuur hij zal opwarmen bij koelen en afkoelen bij verwarmen ideaal dus voor een warmtepomp met koel functie die word geregenereerd. En de snelheid hiervan is afhankelijk van het vermogen van de bron en die is afhankelijk van de diepte en oppervlakte.
En let wel op een koud Heather blok waar warme lucht doorgeblazen word kan gaan condenseren waar je rekening mee moet houden.
Suc6 met de plannen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |