Je zult inderdaad op één of andere manier de drukverschillen / het uitzetten en krimpen van de vloeistof moeten compenseren.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:03 schreef LPC-JP het volgende:
Met temperatuursverschillen in een gesloten (vloeistof) systeem is een expansievat zeker aan te raden.
denk dat water beter werkt?quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:43 schreef MaGNeT het volgende:
Ha, dat doet me denken aan een idee dat ik een keer had.
Ik wilde zo'n 25 meter PVC buis op zo'n 60cm diepte (in een U vorm) in de tuin leggen waarbij warme lucht aangezogen wordt en afgekoeld in de buis onder de grond, zodat koele lucht weer m'n kamer inkomt.
Heb het nog niet uitgevoerd maar het lijkt me een goedkope manier om de lucht enkele graden af te koelen.
Lucht is toch ook vrij eenvoudig aan te zuigen uit zo'n buisquote:Op woensdag 24 maart 2010 19:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
denk dat water beter werkt?
gezien dat makkelijker rond te pompen is
En wat denk je van vochtige lucht en condensatie?quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:43 schreef MaGNeT het volgende:
Ha, dat doet me denken aan een idee dat ik een keer had.
Ik wilde zo'n 25 meter PVC buis op zo'n 60cm diepte (in een U vorm) in de tuin leggen waarbij warme lucht aangezogen wordt en afgekoeld in de buis onder de grond, zodat koele lucht weer m'n kamer inkomt.
Heb het nog niet uitgevoerd maar het lijkt me een goedkope manier om de lucht enkele graden af te koelen.
Open systeem? dan lijkt het me toch wel lastig met een CV pomp. Ik dacht zelf aan vloer verwarmingsslang. Makkelijk met speciale koppelingen aan te sluiten op metaal. Voor de condensatie dacht ik gewoon aan isolatie om de slang heen vanaf het moment dat deze ondieper ligt dan 60 cm tot aan mijn warmtewisselaar, bij mijn warmte wisselaar maak ik er dan een lekbak onder welke het water netjes via een afvoerbuis zo het riool ingooit......quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:34 schreef mgerben het volgende:
Expansievat is niet nodig, dat is van toepassing op een stalen CV systeem onder druk.
In principe kan dit systeem open zijn (het hoogste punt zou een vulopening kunnen zijn). Het is toch al geen fijn idee om dit met druk af te vullen. Ik zou voor een open vulpunt 1-3 meter boven het circuit gaan. Het vulpunt vóór de pomp zodat de druk daar het laagst is.
Verder een leuk idee.
Denk nog even aan condensatie op de slang, wanneer die koud door een warme ruimte wordt gevoerd.
wat niet weet wat niet ..... . .. . .. . .quote:Op woensdag 24 maart 2010 23:39 schreef Ml-etje het volgende:
We hebben het er hier ook over gehad.
Dat mag helaas niet zomaar, je moet een warmtebron laten slaan en daar heb je een vergunning voor nodig.
Ze zijn er nogal zeikerig over tegenwoordig omdat ze heel populair zijn en het een aantal gevaren met zich meebrengt.quote:Op donderdag 25 maart 2010 07:47 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
wat niet weet wat niet ..... . .. . .. . .
maar goed officieel heb je vergunningen nodig er voor ja
en wat nou als je bv steenkoud grondwater zou oppompen? dat door je warmtewisselaar gooien.. en dan t overtollige water weer in een buis mikt zodat t de grond weer in gaat?
Voor beidequote:Op donderdag 25 maart 2010 07:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
hm als ik t zo lees is voor een vertikale sowieso een vergunning nodig,
voor een horizontale kan ik t zo nog niet vinden
hmm zuigend jaquote:Op donderdag 25 maart 2010 07:55 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Voor beideanders had ik het wel geweten.
Wel jammer hoor, wil je energiebewust doen staan ze direct klaar om geld uit je zak te halen.
Mijn vriend die zich oa met dit soort dingen bezig houdt zag het echt niet zitten en dat terwijl hij het tekenen en bouwen grotendeels zelf kan doen.quote:Op donderdag 25 maart 2010 08:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hmm zuigend ja
dan maar een batterij zonnepanelen en een energie slurpende airco
och als ik wil trek ik hier zo zo`n slang onder t huis door.. niet onmogelijkquote:Op donderdag 25 maart 2010 08:03 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Mijn vriend die zich oa met dit soort dingen bezig houdt zag het echt niet zitten en dat terwijl hij het tekenen en bouwen grotendeels zelf kan doen.
Ze doen het op dit moment alleen nog maar bij nieuwbouw (dan ben je toch al in de vergunningenmolen).
Als je maar oppast voor verzakkingenquote:Op donderdag 25 maart 2010 08:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
och als ik wil trek ik hier zo zo`n slang onder t huis door.. niet onmogelijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |