Wat is het toch ook een idiote diagnosewereld.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 16:11 schreef Autidude het volgende:
Ik zit weer terug te lezen en dit is ook echt een vreselijk mooi stukje
[..]
![]()
Weet je dat ERS ook gewoon gelijk staat aan BPS.. jij zegt dat ERS is voor onder de 18, ik lees elders dat ERS mannelijk is en BPS meer vrouwelijk.. ze weten het zelf niet eens, maar het komt op hetzelfde neer..
Wat is het werkelijke keiharde onderscheid en waar in de DSM staat dat? Het woord alleen zelf al heh.. Emotionele Regulatie Stoornis, yep! helemaal goed!! en was is Borderline voor soort stoornis?![]()
Ik bedoel maar.. Maar dat is iets wat echt te genezen is, ASS en ADHD niet.
Maar dat ene stukje, en mijn ervaring met een borderline forum en al die verhalen en ervaringen of verwoordingen die daarbij komen kijken.. dat is gewoon helemaal in die lijn! Vooral het kind kant en volwassen kant, dat viel mij heel erg op.
En dat brengt mij op een vraag voor alle ASS mensen, hebben jullie een overdreven kinderlijke kant? Is dat een ASS iets, wil je graag terug naar je jeugd.. kan je janken om tekenfilm liedjes van vroeger? En meer van dat soort dingen in die richting?
Ik ben ook vrij vaak extreem obsessief. Het helpt dat ik me ervan bewust ben, dan is het in situaties waarin het móét, gemakkelijker te negeren. Als ik mezelf van nu vergelijk met mezelf van een jaar geleden, is het gedrag gelukkig wel afgenomen.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 16:19 schreef ikke043 het volgende:
@ auti : Nee, ik ben blij met de vooruutgang die ik boek en heb dermate geen behoefte om terug te gaan naar m'n kindertijd. Ik ben wel wat losbandiger als de meeste mensen, veel mensen willen nou eenmaal vroeg volwassen zijn. Ik ben meer bezig met alles uit de tijd halen die ik nu heb. En een dik salaris of flitsende carriere kan later nog, mocht ik daar behoefte aan hebben.
@ demise : Ik zou als ik jou was heel erg oppassen met je asperger-ik. Het klinkt voor mij als extreem obsessief gedrag :S en dat zal eerder toenemen als afnemen.
Niet echt meer...quote:Op vrijdag 26 maart 2010 16:11 schreef Autidude het volgende:
Ik zit weer terug te lezen en dit is ook echt een vreselijk mooi stukje
[..]
En dat brengt mij op een vraag voor alle ASS mensen, hebben jullie een overdreven kinderlijke kant? Is dat een ASS iets, wil je graag terug naar je jeugd.. kan je janken om tekenfilm liedjes van vroeger? En meer van dat soort dingen in die richting?
Oeh, boekenquote:Op vrijdag 26 maart 2010 16:39 schreef Autidude het volgende:
Als ik een boekenkast zie dan moet ik alle boekenkaften kijken, wat er in die kast staat. Gewoon omdat het er staat en interessant is... Oh boeken, onderwerpen!! WAT VOOR?? leuk leuk!!
Dat is een duidelijk onderscheid: 'intern vechten' heb ik ook, alhoewel je het beter veldslagen kan noemen, waar uiteindelijk niemand wint...quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:48 schreef Demise het volgende:
[..]
Als je evenveel een gevecht verliest als wint, win je ook net zo veel als dat je verliest. Netto uitkomst zou dan dus nul zijn. Overigens is het aanpassen aan andere mensen niet een gevecht met jezelf zoals ik daarop doelde. Een voorbeeld ter illustratie:
Als ik mijn kamer heb opgeruimd, moet alles precies recht liggen. Tot op de millimeter. Dat geeft mij heel veel stress, omdat ik steeds dingen recht aan het leggen ben en omdat wij een schoonmaakster hebben die 1x per week mijn kamer schoonmaakt. Ook al heeft ze dingen dan niet aangeraakt, moet ik alles toch weer opnieuw een plek geven, omdat het idee dat ze het aangeraakt kan hebben zo sterk aanwezig is.
Toch is mijn kamer op het moment één grote janboel. Mijn schoolboeken liggen kriskras op de vloer, ergens ligt een Donald Duck en volgens mij heb ik ook nog ergens JellyBeans. Mijn boekenkast ziet er wél perfect uit.
Ik heb alleen maar die twee uitersten. Of iets is PERFECT (Asperger-ik), of iets heeft totaal geen orde (ADHD-ik). Die twee zijn constant in gevecht. Als ik een boek heb uitgelezen, schreeuwt Asperger-ik dat ik subiet naar boven moet lopen, dat boek perfect (ik heb een lineaal) terug moet zetten en dan pas weer iets anders mag doen. ADHD-ik heeft daar totaal geen zin in, die wil nú iets anders doen, 'dat boek kan ik ook wel even ergens dumpen'. Op dat moment ben ik in gevecht met mezelf, een compromis is er niet. Ik kan het boek niet alleen maar op mijn kamer leggen, dan zijn beide ikken ontevreden. Meestal kies ik in dit geval voor Asperger-ik. Puur en alleen omdat ADHD-ik dit niet belangrijk genoeg vindt om nog lang last van te hebben, maar mijn Asperger-ik raakt geïrriteerd zodra ze het boek ziet liggen.
ADHD-ik verliest, Asperger-ik wint, en ik (als geheel) win. Zo zie ik dat dan.Dit soort 'gevechten' zijn dus puur en alleen een innerlijk conflict, zonder rekening te houden met anderen. Dan wordt het namelijk weer een heel ander verhaal.
[..]
Maar ik kan dus nog steeds heel erg verlangen naar vroeger, en het liefst weer kind zijn.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 17:59 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Niet echt meer...
Wel heel lang gehad, maar uiteindelijk word ik toch ook ouder. Vind het nog steeds leuk, heb ook de boeken van Paul Biegel sinds een tijdje weer in mijn boekenkast staan
Ik ben dit hele jaar nog niet naar de kapper geweestquote:Op vrijdag 26 maart 2010 18:07 schreef Demise het volgende:
Even tussendoor: STRESS. Ik moet vanavond naar de kapper en daar heb ik echt een hekel aan. Mensen moeten niet aan mijn haar frummelen en doen alsof we leuke gesprekjes kunnen hebben. Ik heb het al zo lang mogelijk uitgesteld... Nu blijkt dat we te laat eten, meteen na het eten weg moeten om op tijd bij de kapper te zijn en dus de afwas moeten laten staan voor ná de kapper. Stress, stress, dubbel stress. Ook al weet ik dat ik morgen heel blij ga zijn met een nieuw kapsel.
Als je het even iets verder uitdiept dan kan iemand je misschien helpen? Nu kan ik je hoogstens een schouderklopje geven en doen alsof ik je begrijp.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 18:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Kutgevoel over iets wat ik eigenlijk vorig al moeten beslissen. Info gemist c.q. niet voldoende begrepen. Niettemin misschien maar blij dat ik niet voor duivelse dillema's heb gestaan....Al had ik de info wel gehad, dan was actie misschien door collateral damage aardig teniet gedaan of erger.
Wat sempron2400 zei over de maatmanloon mbt WAjong oude regeling, die zou 1.5 maal het wettelijk minimumloon zijn voor hoger opgeleiden zoals ik. Een aanvraag had mij een financieel voordeeltje op kunnen leveren....Bij de nieuwe regeling zou dat niet meer het geval zijn.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 18:13 schreef Autidude het volgende:
[..]
Als je het even iets verder uitdiept dan kan iemand je misschien helpen? Nu kan ik je hoogstens een schouderklopje geven en doen alsof ik je begrijp.
Mee eens. Van een ASS heb je al genoeg last, als er dan een mogelijkheid is om er wat positiefs (een voordeeltje) mee te behalen, met beide handen aanpakken.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 18:58 schreef Autidude het volgende:
[..]
Als jij zelf wilt, dan kan je misbruik maken van je ASS.. Dat klinkt heel fout, maar je kan serieus heel veel hulp krijgen bij werk zoeken, voetje tussen de deur, etc etc ..
Ik wilde het vroeger altijd in een jongenskapsel laten knippen, maar dat stond mijn moeder écht niet toe.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 18:12 schreef Autidude het volgende:
[..]
Ik ben dit hele jaar nog niet naar de kapper geweestMaar ik weet ook niet of ik het lang wil laten groeien, en als peuter had ik pijpenkrullen en ik wil eigenlijk weten of ik dat nu nog steeds heb, maar ik begin het gevoel van haar zo over mijn oren wel maf te vinden en ik weet niet of ik het doorzet. Volgens mij zie ik er ook veel beter uit met een kort koppie, maar aan de andere kant.. who cares?
Ik lees 't nu pas zo.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:03 schreef ScarFace- het volgende:
Niet dat Autidude het verkeerd bedoelt maarja helemaal voor NTèrs klonk dat echt te fout.
In The Grand zit ook iemand die kenmerken heeft van het ASS.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:16 schreef DvDongeren het volgende:Mensen
Ik ben opzoek naar goede films met autisme in de "hoofdrol".
Nu heb ik wel een aantal lijsten gevonden op internet, maar ik wil graag weten welke film(s) jullie echt aanspreken.
Zo heb ik Adam en Mary and Max laatst gekeken, erg mooie films.
Ik wil ze dan ook gebruiken om hier op de groep te delen.
Danku
Dat hangt wel af van je huidige inkomsten en de daadwerkelijke toekenning van Wajong.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 18:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wat sempron2400 zei over de maatmanloon mbt WAjong oude regeling, die zou 1.5 maal het wettelijk minimumloon zijn voor hoger opgeleiden zoals ik. Een aanvraag had mij een financieel voordeeltje op kunnen leveren....Bij de nieuwe regeling zou dat niet meer het geval zijn.
Niet dat ik verstand heb van salarisschalen (ik ken het woord), maar als het nou werk is dat je in je eentje kunt doen, of waarbij je een duidelijk afgebakend eigen werkterrein hebt? Ik denk dat ik dan in ieder geval vrijwel 100% zou kunnen functioneren. Als het dan ook nog interessant werk is, draagt dat weer bij aan mijn motivatie/inzet, waardoor ik misschien zelfs beter zou functioneren dan een collega. Of zeg ik nu iets doms?quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:02 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat hangt wel af van je huidige inkomsten en de daadwerkelijke toekenning van Wajong.
Ik ben gisteren naar een inspiratiesessie geweest ‘Aan de slag met mensen met een beperking’. Daar heb ik voor een groepje een presentatie gehouden en ook iets verteld over Asperger.
Het beroep van software test engineer werd genoemd. Ben wel benieuwd wat dat nou verdient. Omdat bij die functie de kwaliteiten van autisme optimaal worden benut, zou dit een indicatie kunnen geven van wat een autist in een gunstig scenario kan verdienen.
Nu zijn er mensen met autisme die in schaal 11 functie werken, vraag me dan wel af of die personen wel echt autistisch zijn.
Autisme zorgt er niet per definitie geen normaal werk kan doen, zeker niet voor hoog functionerende autisten.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:02 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat hangt wel af van je huidige inkomsten en de daadwerkelijke toekenning van Wajong.
Ik ben gisteren naar een inspiratiesessie geweest ‘Aan de slag met mensen met een beperking’. Daar heb ik voor een groepje een presentatie gehouden en ook iets verteld over Asperger.
Het beroep van software test engineer werd genoemd. Ben wel benieuwd wat dat nou verdient. Omdat bij die functie de kwaliteiten van autisme optimaal worden benut, zou dit een indicatie kunnen geven van wat een autist in een gunstig scenario kan verdienen.
Nu zijn er mensen met autisme die in schaal 11 functie werken, vraag me dan wel af of die personen wel echt autistisch zijn.
Een salarisschaal geeft een exact beeld van de financiële toekomst van een medewerker. Schaal 0 loopt van het sociale minimum tot en met 120 procent van het wettelijk minimumloon. De overige schalen verschillen per organisatie, maar vooral het systeem van de overheid is heel bekend. Bij de overheid bijvoorbeeld begint schaal 7 bij 2106 euro bruto en eindigt bij 2745 euro. Netto en met toeslagen meegerekend zijn de verschillen met de Wajong-uitkering iets minder indrukwekkend. Daarentegen is schaal 7 heel hoog als je referentiekader de Wajong is, en je een beetje op autismeforums rondhangt.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:17 schreef Demise het volgende:
[..]
Niet dat ik verstand heb van salarisschalen (ik ken het woord), maar als het nou werk is dat je in je eentje kunt doen, of waarbij je een duidelijk afgebakend eigen werkterrein hebt? Ik denk dat ik dan in ieder geval vrijwel 100% zou kunnen functioneren. Als het dan ook nog interessant werk is, draagt dat weer bij aan mijn motivatie/inzet, waardoor ik misschien zelfs beter zou functioneren dan een collega. Of zeg ik nu iets doms?
Het is een bijzonder complex verhaal.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:02 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Prachtig. en ene compliment dat je dit kan en durftquote:Ik ben gisteren naar een inspiratiesessie geweest ‘Aan de slag met mensen met een beperking’. Daar heb ik voor een groepje een presentatie gehouden en ook iets verteld over Asperger.
Ik weet niet wat ze verdienen. Ik geloof en ik hoop wel dat de mensen via Autitalent marktconform worden beloond. De opzet van een team van coördinator (die wel veel voor z'n kiezen krijgt) en twee autistisch jongens zou dat imo mogelijk moeten maken.quote:Het beroep van software test engineer werd genoemd. Ben wel benieuwd wat dat nou verdient. Omdat bij die functie de kwaliteiten van autisme optimaal worden benut, zou dit een indicatie kunnen geven van wat een autist in een gunstig scenario kan verdienen.
Misschien in een lichte mate. Autisme is sowieso gradueel.quote:Nu zijn er mensen met autisme die in schaal 11 functie werken, vraag me dan wel af of die personen wel echt autistisch zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |