Is het stom/dom om via een uitzendbureau ergens aan de slag te gaan als oproepkracht, en er dan achter komt dat het best leuk werk is... en waar je dus wel wilt werken?
Officieel is het zo dat je niet mag solliciteren waar je uitgezonden wordt, want ze hebben onderling afspraken etc etc... Dus ben ik naar het uitzendbureau gegaan, met de vraag wat ik kon doen, want ik wil graag bij dat bedrijf werken en ze hebben vacatures staan. Het uitzendbureau vertelde mij dat ze mijn CV konden doorsturen. Dat hebben ze gedaan.
Afgelopen week heb ik met het bedrijf gebeld, want er was een leuke vacature, en ik was benieuwd hoe zij erin staan. Zelfde vraag voorgelegd.
Net een mailtje terug: "Ik zou jou nog een terugkoppeling geven op jouw vraag over de mogelijkheid om bij bedrijf te solliciteren.
Er zijn bepaalde afspraken tussen uitzendbureau en bedrijf. Die afspraken houden onder andere in dat wij kandidaten die door uitzendbureau worden ingezet bij bedrijf, niet zomaar rechtstreeks in dienst kunnen nemen. Howel jouw cv via uitzendbureau bij ons is binnengekomen, kunnen wij die op dit moment dus niet meenemen in een sollicitatieprocedure."
Hmm... toen heb ik een mailtje teruggestuurd: "Helaas vind ik dit jammer, want ik wil graag aan het werk.
Dit betekent dat ik helemaal niet op vacatures van bedrijf kan solliciteren?
Het is namelijk niet zo dat ik wekelijks via uitzendbureau bij bedrijf aan de slag ben. In anderhalve maand tijd heb ik er twee middagen kunnen werken. Ik zou graag willen dat dit meer is, en op meer reguliere basis.
En hoe gaat het verder in z'n werk, nu mijn CV wel via uitzendbureau bij jullie terecht is gekomen?
Zou dat dan alleen om inval/oproepwerk gaan?"
En dan krijg ik terug: "Uitzendbureau wordt door ons ingeschakeld op het moment dat wij zelf met onze invalpoule de planning voor bedrijf niet rond kunnen krijgen.
Uitzendbureau zorgt dan voor een kandidaat - dat kan jij zijn of iemand anders - die een bepaalde dienst kan werken.
Ik ga er vanuit je hiermee voldoende te hebben geīnformeerd."
Uhh... nou nee.
Is mijn vraag niet duidelijk?
Of moet ik het maar weer bij het uitzendbureau gaan vragen... dat ze bedrijf op de hoogte stellen van mijn wens ofzo? Of me uitschrijven bij dat uitzendbureau? Of het gewoon allemaal maar zo laten?