Ach op zich is daar niks mis mee. Ik heb ik 1992 ook mijn eed afgelegd voor Volk en Vaderland. Elk leger zweert trouw aan haar leiders.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De Wehrmacht heeft in '33 of '34 ook trouw gezworen aan Hilter.
Een antwoord op mogelijk:quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat de Waffen-SS GEEN misdaden pleegde. Die zijn er gepleegd Koos. Vergeet ook niet dat de Russen hun eigen bevolking ook niet ontzagen en dat de partizanen logischerwijs ook geen vriendjes van de Russen waren.
Het meerendeel van de Waffen-SS vrijwilligers, ook die van bv Nederland, België en Scandinavische landen (Wiking-Divisie) vochten eigenlijk met name aan het front tegen de Communisten. Niet zozeer voor het Nazisme.
quote:Nederlandse SS'ers betrokken bij Holocaust
Nederlandse SS'ers werkten tijdens de Tweede Wereldoorlog aan het oostfront actief mee aan de massamoord op Joden. Dat zegt historicus Evertjan van Roekel naar aanleiding van bestudeerde dagboekfragmenten.
In het Historisch Nieuwsblad van maart doet Van Roekel zijn verhaal. Hij baseert zich op dagboekfragmenten die hij vond bij het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NOID). Daaruit blijkt dat de Nederlandse vrijwilligers voor de SS wel degelijk wisten dat ze bezig waren met een massamoord. Zelf hebben de veteranen van de Waffen-SS altijd ontkend op de hoogte te zijn.
In drie dagboeken worden onder meer moordpartijen en folteringen beschreven in de Oekraïense steden Tarnopol en Mariopol in 1941, nog voor de Wannseeconferentie waarbij de vernietigingskampen werden uitgedacht. De aanval was onderdeel van operatie Barbarossa, waarbij Duitsland oprukte tot aan de Kaukasus. Sommige Nederlandse SS'ers deden zelf vol trots mee aan de gruwelijkheden die ze onderweg tegenkwamen. Zo schrijft één van de SS'ers:
Mariopol viel in onze handen en de mooiste buit die wij ons hadden kunnen dromen was wel de 13.000 Joden die levend in onze vingers kwamen, maar er natuurlijk niet meer levend uit kwamen.
'Wiking' van Henk Kistemaker
Tarnopol werd op 3 juli 1941 veroverd door de Duitsers. De Joodse inwoners van de stad werden gemarteld, verkracht en doodgeschoten. Er kwamen 5000 mensen om het leven. De Nederlandse SS'ers beschrijven in de dagboeken talloze manieren waarop ze de Joden vernederden. Het strookt volgens Van Roekel niet bepaald met het beeld dat SS veteraan Henk Kistemaker schetst in zijn pas verschenen boek Wiking, een Nederlandse SS-er aan het Oostfront en de woorden van oud-SS'er Jan Folmer in de NPS-serie 'de Oorlog'. Die beweren beiden geen idee te hebben gehad van de massavernietiging van de Joden.
Waffen-SS
De Waffen-SS was de gewapende tak van de SS. Na de strenge rassenwetten bleven er in Duitsland te weinig mensen over die bij de Waffen-SS konden dienen en daarom werden uit de bezette gebieden vrijwilligers geronseld die in 1941 vertrokken naar het Oostfront. Volgens Van Roekel was het behalve hun ideologie ook soms gewoon een drang naar avontuur die de Nederlanders er toe aanzette zich aan te melden als vrijwilliger. Hoe diep de ideologie van de SS'ers zat wordt ook beschreven in de dagboeken:
De Joden moesten eerst hun eigen graf graven en werden vervolgens omgelegd. Bij de genoemde twaalf waren drie vrouwen. Als men deze bestiën tenminste nog zo kan noemen.
De Wiking-divisie, waar de Nederlanders actief in waren, was in het Oostfront één van de twee meest 'succesvolle' divisies.
Dat de dagboeken niet eerder in de openbaarheid kwamen, komt volgens Van Roekel omdat het handschrift erg slecht te lezen is. Zelf heeft hij er zes maanden over gedaan om handschriften te ontcijferen. Van Roekel zegt uit de dagboeken niet te concluderen dat alle SS'ers oorlogsmisdadigers waren. Maar het geeft volgens hem een gangbaarder beeld.
Oekraïne tijdens de Tweede Wereldoorlog
Enkele jaren geleden door de Franse priester Patrick Desbois gevonden kogelhulzen. Bewijzen van de 'Holocaust door kogels' in de Oekraïne
Na het schrikbewind van Jozef Stalin werd de Oekraïne in 1941 binnengevallen door de Duitsers. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verloor het land een zesde deel van de bevolking. Veel Joden werden niet in de vernietigingskampen, maar door kogels gedood. Een zoektocht naar die massagraven werd in 2009 beschreven in het boek Holocaust door kogels.
Net als in sommige andere voormalige Sovjet-staten collaboreerden veel Oekraïners met de Duitsers. Vanwege de slechte levensomstandigheden onder het Sovjet-regime sloten veel Oekraïners zich vrijwillig aan bij de SS.
Ik ken de geschiedenis van Erwin Rommel inderdaad maar ik weet ook dat veel van de fabels dat hij slechts een 'geniaal tacticus' was zijn ontkracht. Hij was zelfs typisch voor vele Wehrmacht-Leiders in deze periodes. Vergeet bijvoorbeeld niet dat hij een groot bewonderaar was van Hitler en de grootsheid die Duitsland moest toebehoren. Dan moet hij geweten hebben dat hij vocht voor een anti-semitisch regime dat geloofde in uber en untermensch, en het uitbreden van het lebensraum, ongeacht zijn humane acties. Daarnaast werd hij als held gepropagandeerd door Goebels en omgeving. Vlak voor z'n verplichte zelfmoord zei hij nog steeds dat hij niets te maken had met de moordaanslag en Hitler nog steeds als groots zag en bewonderde, dit zei hij tegen een geheimagent, van wie hij de ID dus niet kende (Gestapo-archieven werden hier tentoongesteld in Stuttgart). Zelfs vlak voor z'n dood, terwijl hij wist wat Hitler wilde en deed, blijft hij er in geloven. Hij pleegde misschien niet direct misdaden tegen de menselijkheid maar ideologisch en op militair niveau was hij minstens zo schuldig.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Eentj daarvan was oa Heinz Guderian ja. Die ik net zoals Rommel hoog heb zitten van krijger die helaas aan de verkeerde kant vocht.
Heb je trouw gezworen dan aan een persoon of aan je natie.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:35 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ach op zich is daar niks mis mee. Ik heb ik 1992 ook mijn eed afgelegd voor Volk en Vaderland. Elk leger zweert trouw aan haar leiders.
Je hebt door dat een eed afleggen op de staat of op de grondwet wat anders is dan een eed van trouw aan een persoon?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:35 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ach op zich is daar niks mis mee. Ik heb ik 1992 ook mijn eed afgelegd voor Volk en Vaderland. Elk leger zweert trouw aan haar leiders.
Een interresant artikel DeParo.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:36 schreef DeParo het volgende:
[..]
Een antwoord op mogelijk:
Bron: Van Roekel op historiek.net en in het Historisch Nieuwsblad.
[..]
Nog een mooi artikel hierzo:quote:"Van Roekel zegt uit de dagboeken niet te concluderen dat alle SS'ers oorlogsmisdadigers waren. Maar het geeft volgens hem een gangbaarder beeld.".
In mijn eed werd toch echt naast de grondwet ook trouw gezworen aan de vorstquote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt door dat een eed afleggen op de staat of op de grondwet wat anders is dan een eed van trouw aan een persoon?
quote:"Ik zweer (beloof) trouw aan de Koning(in), gehoorzaamheid aan de wetten en onderwerping aan de krijgstucht. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig."
Tja, zo kunnen we ook zeggen dat de schuld na de Balkan Oorlog lag bij de Serven. Maar zo simpel zit dat helaas niet in elkaarquote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:51 schreef DeParo het volgende:
Maar dat is ook niet wat ik zeg ErwinRommel.
Je hoeft geen misdadiger te zijn om schuldig te zijn aan een oorlog, regime, of bepaalde misdaden.
Niet elke soldaat heeft burgers moeten neerschieten, niet elke generaal heeft hier opdracht voor gegeven, maar ze wisten wel waarvoor ze vochten. Het ontkennen van een anti-semitische ideologie bij bvb de Nederlandse vrijwilligers is onterecht, het was niet alleen anti-Rus, dat wisten ze allemaal.
Erwin Rommel zelf is daarom ook schuldig en een minder humaan/held dan de Nazi's hebben willen doen voorkomen olv
Goebels bvb. (Ik zal je artikel eens lezen![]()
)
Krijg je dan geen innerlijk conflict als je weet dat degene die je zo hoog acht, (adolf hitler in het geval van erwin rommel dus), bepaalde wrede en onmenselijke (of juist heel menselijk) zaken aandraagt.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:57 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Tja, zo kunnen we ook zeggen dat de schuld na de Balkan Oorlog lag bij de Serven. Maar zo simpel zit dat helaas niet in elkaar
Tuurlijk, Erwin Rommel was "schuldig" aan het feit dat hij vocht voor de verkeerde kant en daarmee in feite ook openlijk Hitler steunde. Daar kan ik niet omheen en wil ik ook zeker niet ontkennen. Maar ook in een oorlog, zelfs aan de verkeerde zijde kan je nog wel gewoon "menselijk" blijven.
Zie de tijdsgeest van toen. De militair van nu is een stuk mondiger en kent haar rechten vaak uitstekend. Toen waren er geen rechten, enkel plichten. Je streed voor het vaderland en daarmee draaide je de knop om.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:01 schreef DeParo het volgende:
[..]
Krijg je dan geen innerlijk conflict als je weet dat degene die je zo hoog acht, (adolf hitler in het geval van erwin rommel dus), bepaalde wrede en onmenselijke (of juist heel menselijk) zaken aandraagt.
Was Rommel dan wel zo menselijk, als hij wist waar hij voor vocht, en dit nationalisme en ook diens leider waarmee rassenkwesties openlijk verheerlijkte.
Uiteindelijk heeft Adolf Hitler nooit met een pistool geschoten op iemand in WOII of na WOI.
Bij de Balkanoorlog worden ook degene vervolgd die schuldig zijn geweest aan de moorden.
Alleen omdat het toch een ver-van-ons-bed show is geweest zal de aandacht en hype er minder om zijn. Dat is zielig voor de slachtoffers uiteindelijk dat klopt.
Op andere momenten wist hij het net zo goed.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zie de tijdsgeest van toen. De militair van nu is een stuk mondiger en kent haar rechten vaak uitstekend. Toen waren er geen rechten, enkel plichten. Je streed voor het vaderland en daarmee draaide je de knop om.
Je leidt een laten we zeggen Afrika-Korps zoals Rommel dat deed, dan heb je toch echt andere zorgen aan je kop dan je druk te maken van wat er op bv het Oostfront speelt omdat jij op dat moment daar in Afrika je campagne voert. Met name als je aan de verliezende kant gaat geraken.
Althans, mocht ik in zijn schoenen hebben gestaan dan zou ik dat wel doen.
Dat was dus een hele kleine minderheid. Dat is alles wat ik er van kan maken.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 18:11 schreef DeParo het volgende:
[..]
Op andere momenten wist hij het net zo goed.
Ik heb eerder al de Kritische Bielefelder School aangehaald uit de jaren 60 met de Sonderweg-these.
Duitsland wordt als uniek voorsteld met een uniek verloop vd geschiedenis (net als elke natie).
Waar is het fout gegaan en men probeert helemaal in de tijdsgeest (heel hermeneutisch) maar blijft kritisch.
Waarom wisten andere soldaten wel wat er fout was en deden er iets tegen.
Ook hooggeplaatste mensen, neem bv de broer van Herman Goring, Albert een enorme Duitse held.
Rommel wist ook al voordat hij moest vechten waar Hitler voor stond dus dat kan je ook buiten de gevechtssituaties plaatsen. Hij heeft niet getwijfeld aan het regime, dat heeft niets te maken met tijdsgeest, als andere mensen wel inzagen waar het verkeerd zat.
Nee, een hoop mensen hoorden de geruchten. Oa van de kampbewakers/ leden van de einsatzgruppen op verlof.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:10 schreef DeParo het volgende:
[..]
De meeste mensen wisten van de kampen en wat daar in het Oosten gebeurde.
Sterker nog, in Engelse en Amerikaanse kranten verscheen het al tijdens de oorlog, het was geen geheim.
Mooi toch? Hij heeft al wat jaartjes cadeau gekregen.quote:Op woensdag 24 maart 2010 07:22 schreef Braddie het volgende:
Wat deze man heeft gedaan hoort absoluut niet, Maar om hem nu op zijn 88ste de zel in te gooien voor levenslang?
Ik denk dat als hij in de cel zit dat hij dan met 6-12 maanden dood is.
Nou, het waren wel meer dan alleen geruchten, waar denk je dat mijn grootouders ook voor gevlucht zijn richting Zwitserland en Engeland tijdens de oorlog. Het gaat er niet om dat ze precies in detail wisten wat er is gebeurd. Maar ze wisten wel wat er ongeveerd plaatsvond in het Oosten en dat de treinen niet meer zouden terugkeren met deze mensen. Waarom denk je dat er anders mensen gingen onderduiken, op liefdadigheid hoefden ze niet te rekenen, laten we het ook maar niet hebben over het laffe Nederland.quote:Op woensdag 24 maart 2010 06:58 schreef Keltie het volgende:
[..]
Nee, een hoop mensen hoorden de geruchten. Oa van de kampbewakers/ leden van de einsatzgruppen op verlof.
Toen, ik ben z'n naam kwijt maar hij komt aan het woord in "Hitlers Holocaust" (ik meen deel 3), de Joodse man in die "europese raad" (ook daar even de naam van kwijt) het doorspeelde naar de pers moest ook hij er een dag of 2 over in beraad. Nu weten we wat er gebeurde, op dat moment niet en plaats jezelf eens in die ontwetendheid. Hoe zou jij reageren als je hoort dat er ergens in Polen vele Joden per dag vergast worden? Persoonlijk zou ik reageren in ongeloof en als ik een Duitser was denk ik ook dat ik het onder "Propaganda van de Geallieerden" zou scharen.
Voor geruchten, zo noemen ze nu eenmaal mond-op-mond praat.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:12 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nou, het waren wel meer dan alleen geruchten, waar denk je dat mijn grootouders ook voor gevlucht zijn richting Zwitserland en Engeland tijdens de oorlog. Het gaat er niet om dat ze precies in detail wisten wat er is gebeurd. Maar ze wisten wel wat er ongeveerd plaatsvond in het Oosten en dat de treinen niet meer zouden terugkeren met deze mensen. Waarom denk je dat er anders mensen gingen onderduiken, op liefdadigheid hoefden ze niet te rekenen, laten we het ook maar niet hebben over het laffe Nederland.
quote:hre Auffassung, ich könnte sehr frühzeitig, in der Schulzeit von der NS-Ideologie „indoktriniert“ worden sein, ist durchaus richtig. Ob das jedoch die Wurzel meines selbstkritischen Umgangs mit der SS-Vergangenheit ist, weiß ich nicht so genau. Es könnte aber zweifellos sein, dass ich leichter zu meinem „Damaskus-Erlebnis“ zur Einsicht in der Irrweg des gesamten Systems (einschl. der Waffen-SS) gekommen bin als die jüngere Generation, die möglicherweise erst seit Beginn der Kriegszeit die (übrigens erst dann gigantisch expandierende) Waffen-SS kennengelernt hat und daher – ohne weltanschaulich überhaupt noch geschult worden zu sein – nur die oft schwerem Kampfeinsätze, vorwiegend gegen den ja auch von den damaligen West-Alliierten gefürchteten (Welt-) Bolschewismus verinnerlicht hat. Doch eine Entschuldigung kann das für die jüngere Generation m.E. nicht sein, wenn sie sich nicht darum bemüht hat, ihr unmittelbar nach dem Kriege noch verständliches Vorurteil zu korrigieren, also einzusehen, daß sie mit den Sigrunen zu HIMMLERS „Ordengemeinschaft“ gehört hatten, die maßgeblich Träger und Motor des biologischen Rassenwahns und der imperialistischen „Germano-manie“ im Dritten Reich gewesen ist! […] Selbst Heute fehlt in manchen Kreisen von uns noch der rechte Umgang mit unserer Vergangenheit. Wir waren leider auch noch etwas anderes als „Soldaten wie anderen auch“(HAUSSER)
Het genoemde artikel 6...quote:[...] The Tribunal declares to be criminal within the meaning of the Charter the group composed of those persons who had been officially accepted as members of the SS as enumerated in the preceding paragraph, who became or remained members of the organization with knowledge that it was being used for the commission of acts declared criminal by Article 6 of the Charter, or who were personally implicated as members of the organization in the commission of such crimes, excluding, however, those who were drafted into membership by the State in such a way as to give them no choice in the matter, and who had committed no such crimes.[...]
Uiteraard is dit enkel om jouw uitspraak te nuanceren dat de SS een criminele organisatie was want voor Heinrich Boere gaat dit niet op: hij meldde zich in 1940 vrijwillig voor de Waffen-SS en in 1943 vrijwillig voor het doodseskader van Feldmeijer. Hij is een oorlogsmisdadiger.quote:The SS was utilized for purposes which were criminal under the Charter involving the persecution and extermination of the Jews, brutalities and killings in concentration camps, excesses in the administration of occupied territories, the administration of the slave labor program, and the mistreatment and murder of prisoners.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |