abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage vrijdag 30 september 2011 @ 12:40:28 #276
145738 superworm
is erbij
pi_102546138
http://www.nu.nl/algemeen(...)egen-provincies.html
quote:
VVD wil vaart maken met samenvoegen provincies
DEN HAAG - Regeringspartij VVD vindt dat minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) ''een duwtje'' nodig heeft om snel werk te maken van het samengaan van provincies in de Randstad.
Foto: ANP

Het kabinet wil het aantal provincies in de Randstad terugbrengen om een kleiner en daadkrachtiger bestuur te krijgen.

''Noord-Holland, Utrecht en Flevoland hebben zelf een paar maanden geleden het initiatief genomen voor een fusie. Donner moet nu gewoon duidelijk maken wat het doel is: één provincie'', aldus VVD-fractievoorzitter Stef Blok dinsdag in een interview met het AD.

De VVD'er is bang dat de plannen van het kabinet anders gaan verzanden ''in het verzet van mensen die hun baan niet willen verliezen''.

Blok eist dit najaar een concreet plan van Donner. Hij vindt de teksten in de begroting van Binnenlandse Zaken voor volgend jaar ''veel te vaag'' en ''mager''.

Het kabinet presenteert dinsdagmiddag, op Prinsjesdag, officieel zijn plannen voor 2012..
Nu Rutte definitief het heilige huisje der provincies omverschopt, lijkt dit topic me meer dan actueel genoeg om omhoog te schoppen, al is er anderhalf jaar niks gepost. Aanvankelijk n.a.v. van een GroenLinks-programmapunt, is nu opnieuw de vraag: herindelen, hoe gaan we dat aanpakken. Met Utrecht als de oudste provincie (bisdom 8e eeuw), Holland cultuurhistorisch verbonden, Friesland, Groningen, Noord-Brabant en Limburg met hele eigen, standvastige culturen en identiteiten.

Wordt het samenvoegen van regio's die vaak al millennia bestaan, of wordt het samenvoegen van gemeentes en provincies in één bestuurslaag, zoals Athlon hier Minder provincies, hoe gaan we dat doen? voorstelt?

Game, opnieuw, on.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  vrijdag 30 september 2011 @ 15:44:20 #277
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102551802
Maximaal 5 provincies is ideaal voor een klein land als Nederland.
pi_102555076
Voorstel:

- Zuidelijk Flevoland + Amsterdam, Gooi en stuk rond Haarlem + Utrecht + Zuid-Holland -> Randstadprovincie
- Friesland + NOP + West-Friesland -> IJsselmeerprovincie
- Groningen + Drenthe
- Gelderland + Overijssel
- Noord-Brabant + Limburg + Zeeland + Zuid-Hollandse eilanden

Aruba en Bonaire en Saba en Sint-Maarten en Curaçao en Sint-Eustatius mogen weg, kost ons alleen maar geld.
  vrijdag 30 september 2011 @ 18:27:32 #279
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_102556706
Friesland, Limburg en Drenthe opheffen en natuurreservaten van maken.
  vrijdag 30 september 2011 @ 21:31:25 #280
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_102563735
Wat hebben sommige mensen toch tegen het noorden?

Edit: en het zuiden en oosten?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 01:22:30 #281
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_102574066
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2010 02:03 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

- Utrecht zit er ook bij (ligt wel nog net tegen de grens aan maar alsnog)
- Arnhem en Nijmegen zitten in dezelfde provincie. De opdeling in Gelderland heb ik zo gedaan dat de Achterhoek als gebied tot een provincie behoort, en een provincie die zich uitstrekt van het zuiden van Gelderland tot aan de kop van Overijssel me gewoon een te grote provincie lijkt (De Randstad provincie lijkt me eigenlijk ook wat te groot, maar daar is het veel moeilijker om een goede grens te vinden)
- Flevoland bij Gelderland heb ik niet echt een argumentatie voor, dat ging een beetje op gevoel eigenlijk (ook het feit dat de provincie Flevoland zo jong is maakt het vrij makkelijk om die ergens bij in te delen aangezien er nog geen echte regionale identiteit is ontstaan)
- Het is ook geen wedstrijd om maar tot zo min mogelijk provincies te komen, het is uiteindelijk wel de bedoeling dat er iets uit komt wat voor de meeste mensen acceptabel is. Overigens heeft GroenLinks het over 7 landsdelen in haar programma en ook Pechtold heeft het over 5 tot 8 landsdelen, dus zo ontzettend veel wijk ik daar niet vanaf lijkt me.

Ik heb hieronder trouwens ook even het kaartje met de gemeentes toegevoegd, dan lijkt het misschien wat duidelijker:

[ http://img195.imageshack.us/img195/4654/provinciesgemeenten.png (copy/paste deze link) ]
Ja alleen Flevoland en Utrecht kunnen wel bij Holland. Dan Gelderland+Overijssel

Noord Brabant en Zeeland moeten wel gewoon aparte provincies blijven.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_102574649
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2010 02:03 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

- Utrecht zit er ook bij (ligt wel nog net tegen de grens aan maar alsnog)
- Arnhem en Nijmegen zitten in dezelfde provincie. De opdeling in Gelderland heb ik zo gedaan dat de Achterhoek als gebied tot een provincie behoort, en een provincie die zich uitstrekt van het zuiden van Gelderland tot aan de kop van Overijssel me gewoon een te grote provincie lijkt (De Randstad provincie lijkt me eigenlijk ook wat te groot, maar daar is het veel moeilijker om een goede grens te vinden)
- Flevoland bij Gelderland heb ik niet echt een argumentatie voor, dat ging een beetje op gevoel eigenlijk (ook het feit dat de provincie Flevoland zo jong is maakt het vrij makkelijk om die ergens bij in te delen aangezien er nog geen echte regionale identiteit is ontstaan)
- Het is ook geen wedstrijd om maar tot zo min mogelijk provincies te komen, het is uiteindelijk wel de bedoeling dat er iets uit komt wat voor de meeste mensen acceptabel is. Overigens heeft GroenLinks het over 7 landsdelen in haar programma en ook Pechtold heeft het over 5 tot 8 landsdelen, dus zo ontzettend veel wijk ik daar niet vanaf lijkt me.

Ik heb hieronder trouwens ook even het kaartje met de gemeentes toegevoegd, dan lijkt het misschien wat duidelijker:

[ http://img195.imageshack.us/img195/4654/provinciesgemeenten.png (copy/paste deze link) ]
Dit lijkt me toch wel een goede verdeling ja.

Ik zou dan wel zeeland idd apart doen, die verschillen toch wel echt enorm met brabanders.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 02:02:12 #283
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_102574917
3 is genoeg: Achterhoek, Twente en 'onbelangrijk'. Klaar.

Als Achterhoeker heb ik niks met Gelderland dus geef de rest maar aan 'onbelangrijk'.
reset
pi_102575418
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 02:02 schreef Individual het volgende:

Als Achterhoeker heb ik niks met Gelderland dus geef de rest maar aan 'onbelangrijk'.
Maar ik heb als achterhoeker best wat met twente! Wil met hen wel een provincie vormen. Ze spreken iig ons dialect al! Dus twee provincies lijkt me goed: AchterhoekTwente + onbelangrijk.

Alles voorbij de grens arnhem-zutphen mag dan wel bij onbelangrijk :P
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 03:18:23 #285
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_102575574
Burgers van Limburg, Brabant, Fryslan, Groningen en Zeeland hebben binding met hun provincie. Ik zou dergelijke provincies dan ook behouden. De andere provincies kunnen worden opgeheven, omdat burgers daar toch geen binding mee hebben.

Fryslan zou net als de Nederlandse Antillen een aparte status moeten krijgen en vergaande autonomie.

Fryslan kan echt niet samengaan met andere rijksdelen.

Net als de Antillen zou Fryslan tenminste een eigen munt moeten hebben. Aruba kent de Arubaanse gulden en gebruikt niet de Euro, waarom hebben wij alleen de Euro en niet bijvoorbeeld de Frysk Kronar?
pi_102575651
Zijn er ook provincies waar het grootste deel van de bevolking geen binding heeft met hun provincie? Waarschijnlijk ZuidHolland, NoordHolland, Utrecht en Flevoland, omdat hun bevolking veel migratie heeft meegemaakt.

Aan de andere kant woon ik zelf op een van de Zuid Hollandse eilanden waar ze nu aan het praten zijn over het samenvoegen van de gemeenten en dat geeft al een hoop weerstand. Ik ben vooral gebonden aan het eiland, niet aan de provincie zelf. Bruggen bombarderen en klaar :)
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 08:02:24 #287
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_102576027
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 02:02 schreef Individual het volgende:

ja hoor de twee meest achterlijke gebieden van Nederland bewaren en de rest als onbelangrijk bestempelen :')

Van mij mogen ze Twente en achterhoek aan Duitsland geven. :W
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_102583868
Ik wil niet met Friesland :{w

Groningen geen problemen mee.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_102584074
Ik wil niet bij Groningen, te ver weg. Voeg Meppel maar bij Overijssel :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_102584112
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 15:42 schreef du_ke het volgende:
Ik wil niet bij Groningen, te ver weg. Voeg Meppel maar bij Overijssel :P
Meppel :( Provincie-verraders! o|O
Beneath the gold, the bitter steel
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 16:46:25 #291
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102585158
Twee provincies is genoeg: 020 en de rest van Nederland.
pi_102588067
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 15:43 schreef Kirov het volgende:

[..]

Meppel :( Provincie-verraders! o|O
*O* _O_ *O*
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 20:57:36 #293
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_102591265
Kwestie van tijd.
Want feitelijk is nl, NL niet meer.
We zijn een EU stad.
Zònder stadsrechten, want EU wet gaat boven NL wet...
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  zondag 2 oktober 2011 @ 18:08:31 #294
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_102618384
de EU :')
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  zondag 2 oktober 2011 @ 18:28:05 #295
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_102619029
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 02:44 schreef erikkll het volgende:

[..]

Maar ik heb als achterhoeker best wat met twente! Wil met hen wel een provincie vormen. Ze spreken iig ons dialect al! Dus twee provincies lijkt me goed: AchterhoekTwente + onbelangrijk.

Alles voorbij de grens arnhem-zutphen mag dan wel bij onbelangrijk :P
Prima, maar alleen de Achterhoek dus Doetinchem hoeft er van mij al niet meer bij. Autonoom, belastingsparadijs instellen en sterke immigratiecontrole. Beetje als Jersey/Guernsey, maar minder druk. De grote bank- en financiele gebouwen mogen dan wel naar Enschede.
reset
  zondag 2 oktober 2011 @ 18:57:04 #296
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_102619847
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 03:18 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Burgers van Limburg, Brabant, Fryslan, Groningen en Zeeland hebben binding met hun provincie. Ik zou dergelijke provincies dan ook behouden. De andere provincies kunnen worden opgeheven, omdat burgers daar toch geen binding mee hebben.

Fryslan zou net als de Nederlandse Antillen een aparte status moeten krijgen en vergaande autonomie.

Fryslan kan echt niet samengaan met andere rijksdelen.

Net als de Antillen zou Fryslan tenminste een eigen munt moeten hebben. Aruba kent de Arubaanse gulden en gebruikt niet de Euro, waarom hebben wij alleen de Euro en niet bijvoorbeeld de Frysk Kronar?
Waarom heb je toch zo'n hekel aan Friezen? Wat hebben die mensen jou toch misdaan dat je ze nog armer wilt maken?
pi_102619936
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 18:57 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Waarom heb je toch zo'n hekel aan Friezen? Wat hebben die mensen jou toch misdaan dat je ze nog armer wilt maken?
Hij verkeert in de illusie dat een zelfstandig Friesland plots stukken welvarender zou worden. Echter het heeft niets te bieden buiten wat watertoerisme dus ik zie het niet zo gebeuren :P
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:09:52 #298
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102644969
Ik stel een splitsing voor in Noord-Brabant. Westelijk deel bij randstad. oostelijk deel eigenprovincie (omdat daar de echte brabanders zitten!). Dan limburg verkopen aan duitsland. en friesland kantjes afkappen en weg laten drijven.
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:10:05 #299
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_102646561
In Oost Noord Brabant zitten de echte Brabanders idd. ^O^
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:32:05 #300
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_102647161
Laat Den Haag zichzelf maar opheffen nu de EU binnenkort de hele toko overneemt. Ik ben voor sterkere provincies; maar niet zoals het nu gaat als verregaand on-democratische bestuurs "machines".
Kijk eens naar het Zwitserse model met veel invloedrijkere en veel zelfstandiger Kantons die zelf belasting heffen ed.

Wat hebben inwoners van Groningen, Nijmegen of Maastricht aan miljarden projecten in de randstad? Als je bij Venlo of Maastricht het land binnenkomt sta je nog steeds voor het eerste stoplicht vanaf Napels of Gibraltar. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')