Nu Rutte definitief het heilige huisje der provincies omverschopt, lijkt dit topic me meer dan actueel genoeg om omhoog te schoppen, al is er anderhalf jaar niks gepost. Aanvankelijk n.a.v. van een GroenLinks-programmapunt, is nu opnieuw de vraag: herindelen, hoe gaan we dat aanpakken. Met Utrecht als de oudste provincie (bisdom 8e eeuw), Holland cultuurhistorisch verbonden, Friesland, Groningen, Noord-Brabant en Limburg met hele eigen, standvastige culturen en identiteiten.quote:VVD wil vaart maken met samenvoegen provincies
DEN HAAG - Regeringspartij VVD vindt dat minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) ''een duwtje'' nodig heeft om snel werk te maken van het samengaan van provincies in de Randstad.
Foto: ANP
Het kabinet wil het aantal provincies in de Randstad terugbrengen om een kleiner en daadkrachtiger bestuur te krijgen.
''Noord-Holland, Utrecht en Flevoland hebben zelf een paar maanden geleden het initiatief genomen voor een fusie. Donner moet nu gewoon duidelijk maken wat het doel is: één provincie'', aldus VVD-fractievoorzitter Stef Blok dinsdag in een interview met het AD.
De VVD'er is bang dat de plannen van het kabinet anders gaan verzanden ''in het verzet van mensen die hun baan niet willen verliezen''.
Blok eist dit najaar een concreet plan van Donner. Hij vindt de teksten in de begroting van Binnenlandse Zaken voor volgend jaar ''veel te vaag'' en ''mager''.
Het kabinet presenteert dinsdagmiddag, op Prinsjesdag, officieel zijn plannen voor 2012..
Ja alleen Flevoland en Utrecht kunnen wel bij Holland. Dan Gelderland+Overijsselquote:Op maandag 31 mei 2010 02:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
- Utrecht zit er ook bij (ligt wel nog net tegen de grens aan maar alsnog)
- Arnhem en Nijmegen zitten in dezelfde provincie. De opdeling in Gelderland heb ik zo gedaan dat de Achterhoek als gebied tot een provincie behoort, en een provincie die zich uitstrekt van het zuiden van Gelderland tot aan de kop van Overijssel me gewoon een te grote provincie lijkt (De Randstad provincie lijkt me eigenlijk ook wat te groot, maar daar is het veel moeilijker om een goede grens te vinden)
- Flevoland bij Gelderland heb ik niet echt een argumentatie voor, dat ging een beetje op gevoel eigenlijk (ook het feit dat de provincie Flevoland zo jong is maakt het vrij makkelijk om die ergens bij in te delen aangezien er nog geen echte regionale identiteit is ontstaan)
- Het is ook geen wedstrijd om maar tot zo min mogelijk provincies te komen, het is uiteindelijk wel de bedoeling dat er iets uit komt wat voor de meeste mensen acceptabel is. Overigens heeft GroenLinks het over 7 landsdelen in haar programma en ook Pechtold heeft het over 5 tot 8 landsdelen, dus zo ontzettend veel wijk ik daar niet vanaf lijkt me.
Ik heb hieronder trouwens ook even het kaartje met de gemeentes toegevoegd, dan lijkt het misschien wat duidelijker:
[ http://img195.imageshack.us/img195/4654/provinciesgemeenten.png (copy/paste deze link) ]
Dit lijkt me toch wel een goede verdeling ja.quote:Op maandag 31 mei 2010 02:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
- Utrecht zit er ook bij (ligt wel nog net tegen de grens aan maar alsnog)
- Arnhem en Nijmegen zitten in dezelfde provincie. De opdeling in Gelderland heb ik zo gedaan dat de Achterhoek als gebied tot een provincie behoort, en een provincie die zich uitstrekt van het zuiden van Gelderland tot aan de kop van Overijssel me gewoon een te grote provincie lijkt (De Randstad provincie lijkt me eigenlijk ook wat te groot, maar daar is het veel moeilijker om een goede grens te vinden)
- Flevoland bij Gelderland heb ik niet echt een argumentatie voor, dat ging een beetje op gevoel eigenlijk (ook het feit dat de provincie Flevoland zo jong is maakt het vrij makkelijk om die ergens bij in te delen aangezien er nog geen echte regionale identiteit is ontstaan)
- Het is ook geen wedstrijd om maar tot zo min mogelijk provincies te komen, het is uiteindelijk wel de bedoeling dat er iets uit komt wat voor de meeste mensen acceptabel is. Overigens heeft GroenLinks het over 7 landsdelen in haar programma en ook Pechtold heeft het over 5 tot 8 landsdelen, dus zo ontzettend veel wijk ik daar niet vanaf lijkt me.
Ik heb hieronder trouwens ook even het kaartje met de gemeentes toegevoegd, dan lijkt het misschien wat duidelijker:
[ http://img195.imageshack.us/img195/4654/provinciesgemeenten.png (copy/paste deze link) ]
Maar ik heb als achterhoeker best wat met twente! Wil met hen wel een provincie vormen. Ze spreken iig ons dialect al! Dus twee provincies lijkt me goed: AchterhoekTwente + onbelangrijk.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 02:02 schreef Individual het volgende:
3 is genoeg: Achterhoek, Twente en 'onbelangrijk'. Klaar.
Als Achterhoeker heb ik niks met Gelderland dus geef de rest maar aan 'onbelangrijk'.
ja hoor de twee meest achterlijke gebieden van Nederland bewaren en de rest als onbelangrijk bestempelenquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 02:02 schreef Individual het volgende:
3 is genoeg: Achterhoek, Twente en 'onbelangrijk'. Klaar.
Als Achterhoeker heb ik niks met Gelderland dus geef de rest maar aan 'onbelangrijk'.
Meppelquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:42 schreef du_ke het volgende:
Ik wil niet bij Groningen, te ver weg. Voeg Meppel maar bij Overijssel
Prima, maar alleen de Achterhoek dus Doetinchem hoeft er van mij al niet meer bij. Autonoom, belastingsparadijs instellen en sterke immigratiecontrole. Beetje als Jersey/Guernsey, maar minder druk. De grote bank- en financiele gebouwen mogen dan wel naar Enschede.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 02:44 schreef erikkll het volgende:
[..]
Maar ik heb als achterhoeker best wat met twente! Wil met hen wel een provincie vormen. Ze spreken iig ons dialect al! Dus twee provincies lijkt me goed: AchterhoekTwente + onbelangrijk.
Alles voorbij de grens arnhem-zutphen mag dan wel bij onbelangrijk
Waarom heb je toch zo'n hekel aan Friezen? Wat hebben die mensen jou toch misdaan dat je ze nog armer wilt maken?quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 03:18 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Burgers van Limburg, Brabant, Fryslan, Groningen en Zeeland hebben binding met hun provincie. Ik zou dergelijke provincies dan ook behouden. De andere provincies kunnen worden opgeheven, omdat burgers daar toch geen binding mee hebben.
Fryslan zou net als de Nederlandse Antillen een aparte status moeten krijgen en vergaande autonomie.
Fryslan kan echt niet samengaan met andere rijksdelen.
Net als de Antillen zou Fryslan tenminste een eigen munt moeten hebben. Aruba kent de Arubaanse gulden en gebruikt niet de Euro, waarom hebben wij alleen de Euro en niet bijvoorbeeld de Frysk Kronar?
Hij verkeert in de illusie dat een zelfstandig Friesland plots stukken welvarender zou worden. Echter het heeft niets te bieden buiten wat watertoerisme dus ik zie het niet zo gebeurenquote:Op zondag 2 oktober 2011 18:57 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Waarom heb je toch zo'n hekel aan Friezen? Wat hebben die mensen jou toch misdaan dat je ze nog armer wilt maken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |