abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79800838
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 19:42 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Het zijn er niet meer. De provincielaag schaf je af, en dit worden een soort supergemeenten met meer bevoegdheden.
Dan schaf je dus de gemeentes en provincies af en krijg je stammenstrijd in die nieuwe supergemeentes.
  woensdag 31 maart 2010 @ 19:49:02 #182
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_79800987
Supergemeentes lijkt me geen goed idee. Mensen moeten alsnog dicht bij huis een gemeenteloket hebben. Dat zorgt voor versnippering en is helemaal niet praktisch en goedkoper.
pi_79801427
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 19:49 schreef BasEnAad het volgende:
Supergemeentes lijkt me geen goed idee. Mensen moeten alsnog dicht bij huis een gemeenteloket hebben. Dat zorgt voor versnippering en is helemaal niet praktisch en goedkoper.
In de praktijk is deze trend al aan de gang hoor. Allerlei gemeenten worden door middel van gemeentelijke herindeling bij elkaar gevoegd tot ahistorische blokken zonder identiteit. Nu bestaat er bijvoorbeeld de gemeente "Wijdemeren" in het Gooi, een samenvoegsel van minigemeenten. Ik zou een gemeente Gooi beter vinden, omdat die identiteit leeft en ook qua verkeer, migratie en economische stromen bestaat. "Een gemeenteloket dichtbij huis" hebben is relatief: het Gooi (of Twente of Salland of West-Friesland of whatever) leeft bij mensen, maar "Wijdemeren" wordt als ver gezien omdat het een identiteit is die eigenlijk niet bestaat.
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:03:15 #184
136343 BasEnAad
pi_79801594
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 19:59 schreef Athlon_2o0o het volgende:
"Een gemeenteloket dichtbij huis" hebben is relatief: het Gooi leeft bij mensen, maar "Wijdemeren" wordt als ver gezien omdat het een identiteit is die niet leeft bij de mensen.
Nee, dat is niet relatief. Mensen, ook ouderen en gehandycapten, moeten hun paspoort en hun uitreksel kunnen ophalen op een goed bereikbare plaats.
pi_79801760
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:03 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Nee, dat is niet relatief. Mensen, ook ouderen en gehandycapten, moeten hun paspoort en hun uitreksel kunnen ophalen op een goed bereikbare plaats.
Dat is prima op te lossen met een soort kleine loketten per dorp of stad.
pi_79801805
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 19:12 schreef Kikopuz het volgende:
MENSEN, check TT..

Minder provincies, niet meer!
Jawel dan kan ik ook commissaris van de koningin worden
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:08:22 #187
136343 BasEnAad
pi_79801818
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Dat is prima op te lossen met een soort kleine loketten per dorp of stad.
Ja, precies. Maar dat kost ook weer geld. Uiteindelijk vallen de besparingen van een herindeling dus wel mee.
pi_79801838
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 19:42 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Het zijn er niet meer. De provincielaag schaf je af, en dit worden een soort supergemeenten met meer bevoegdheden.
maar dan wel met gekozen burgemeesters
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:10:16 #189
297939 PeterLudolf
Ordnung muss sein
pi_79801916
De hele provincielaag kan weg.
Manni weiß was Autos brauchen
pi_79802201
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:08 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ja, precies. Maar dat kost ook weer geld. Uiteindelijk vallen de besparingen van een herindeling dus wel mee.
Nja, het gaat er meer om dat de besluitvorming soepeler verloopt en dat je minder ambtenaren nodig hebt. Als er nu een busbaan van Hilversum naar Huizen aangelegd moet worden dan moeten 6 gemeenteraden erover stemmen, allemaal een eigen onderzoekje afronden over de haalbaarheid, dan gaat de provincie er ook nog eens over. Met 1 bestuurslaag kan dit een stuk soepeler (en goedkoper) verlopen.
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:32:54 #191
136343 BasEnAad
pi_79803024
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:15 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Nja, het gaat er meer om dat de besluitvorming soepeler verloopt en dat je minder ambtenaren nodig hebt. Als er nu een busbaan van Hilversum naar Huizen aangelegd moet worden dan moeten 6 gemeenteraden erover stemmen, allemaal een eigen onderzoekje afronden over de haalbaarheid, dan gaat de provincie er ook nog eens over. Met 1 bestuurslaag kan dit een stuk soepeler (en goedkoper) verlopen.
Ik ben juist bang dat er een heleboel ongecontroleerde bureaucratie ontstaat. Ik vind het heel belangrijk dat de gemeente dicht bij de burger staat, om te voorkomen dat de gemeenteraad niet weet over welke problemen ze eigenlijk praat.
Dat besluitvorming soepeler moet verlopen kan ik met je eens, maar dat zie ik toch liever anders opgelost worden.
pi_79806253
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:08 schreef hero13 het volgende:

[..]

maar dan wel met gekozen burgemeesters
Dat wordt lachen.
pi_79809881
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:32 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ik ben juist bang dat er een heleboel ongecontroleerde bureaucratie ontstaat. Ik vind het heel belangrijk dat de gemeente dicht bij de burger staat, om te voorkomen dat de gemeenteraad niet weet over welke problemen ze eigenlijk praat.
Dat besluitvorming soepeler moet verlopen kan ik met je eens, maar dat zie ik toch liever anders opgelost worden.
en een milieu effect rapportage uiteraard

voor de vogels en insecten
pi_79879655
Nieuwe besparingstip: hef Limburg op

"vijf tot acht provincies"
pi_79886584
Heb ik het al gezegd: gewoon de beide Hollanden onder laten lopen. Scheelt zo al twee provincies en met een beetje gelijk gaat er een hele bestuurslaag mee, nl het Rijk.

Oh, en het grootste deel van Flevoland kan ook wel weg, daar wonen toch voornamelijk overgeschoten Hollanders.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_79888101
Jammer dat die randstedelingen niet begrijpen dat hun 'succesvolle' economie/dienstensector alleen kan bestaan omdat er voldoende voedsel uit de overige gebieden komt.

Wij kunnen prima zonder jullie banken... maar hoe lang houden jullie het uit zonder ons voedsel?

[ Bericht 24% gewijzigd door _dirkjan_ op 02-04-2010 23:29:27 ]
pi_79888399
En aardgas, en zout, en mensen, en infrastructuur, en economische groei.
De taal zelfs.
En dat was altijd al zo.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_79888771
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 22:30 schreef Kees22 het volgende:
Heb ik het al gezegd: gewoon de beide Hollanden onder laten lopen. Scheelt zo al twee provincies en met een beetje gelijk gaat er een hele bestuurslaag mee, nl het Rijk.

Oh, en het grootste deel van Flevoland kan ook wel weg, daar wonen toch voornamelijk overgeschoten Hollanders.

Jammer dat de rest van Nederland dan in een soort Zimbabwe verandert. Van de 12 grootste Nederlandse bedrijven staat er slechts 1 buiten de Randstad (Groningen).
pi_79891870
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 23:31 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Jammer dat de rest van Nederland dan in een soort Zimbabwe verandert. Van de 12 grootste Nederlandse bedrijven staat er slechts 1 buiten de Randstad (Groningen).
Je vergist je.
De wortels staan buiten de Randstad. De hoofdkantoren staan wel (sinds kort) in de Randstad, maar de oorsprong ligt meestal daarbuiten.
AKZO, Philips, Organon, DSM, Rabo. Noem er nog maar een paar.
pi_79892450
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 01:27 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je vergist je.
De wortels staan buiten de Randstad. De hoofdkantoren staan wel (sinds kort) in de Randstad, maar de oorsprong ligt meestal daarbuiten.
AKZO, Philips, Organon, DSM, Rabo. Noem er nog maar een paar.
Waarom zouden de hoofdkantoren naar de Randstad verplaatst zijn? Verder zitten Shell, Unilever, ING, Fortis/ABN Amro, Ahold, Aegon, Heineken, Randstad ( ) etc etc etc allemaal in de Randstad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')