abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79450962
Het vorige topic: borstvoeding deel 67

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
pi_79451079
Laatste posts ontbreken vanwege een wakker meisje
pi_79451433
Freecell ik vind het heel gek dat er geen gaatje gemaakt wordt voor Florian. Toen wij de verwijzing naar de KA kregen voor Niels werden we ertussen gepropt, terwijl ik Florian's probleem toch wel een stuk erger vind. Niels kon namelijk wel gewoon eten en groeide goed, die had alleen heel erg pijn. De huisarts heeft toen speciaal nog gebeld om aan te geven dat het spoed was.
Misschien dat de huisarts toch nog gaat proberen er een spoed van te maken wanneer je weer belt, of vindt hij/zij he tniet zo belangrijk dat je borstvoeding kunt blijven geven?

BJ

McLaura wat klinkt dat akelig die hoofdpijn Heel begrijpelijk hoor dat het dan niet gaat. De posts gingen volgens mij ook meer over mensen die niet goed voorgelicht zijn en daardoor in fabeltjes geloven.

Claudia jij hebt juist hartstikke je best gedaan om de borstvoeding op peil te krijgen!! Het is ook wel een wisselwerking natuurlijk, misschien dat een volgend kindje net een wat betere zuigtechniek heeft of net wat wakkerder is dan Ivan. En een deel van zijn groei is ook te verklaren doordat kindjes op borstvoeding rond de vier maanden langzamer gaan groeien terwijl op flesvoeding het gewicht gestaag door blijft groeien. Dus niet schuldig voelen!
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_79451697
Heu!
Morgen inderdaad ff vragen of de HA belt voor een gaatje (alsie al een doorverwijzing geeft... ik vind het niet zo'n goed teken dat hij niet op het advies van de cb arts afgaat... maar mocht hij me niet doorverwijzen, dan scoor ik wel een doorverwijzing bij iemand anders)
  maandag 22 maart 2010 @ 16:26:54 #5
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79452167
Over dat 'complottheorieën' over de voedingsindustrie e.d: ik heb genoeg realisme (en opleiding) om te bedenken dat het de aandeelhouders en besluitmakers eerder om centen gaat dan om de gezondheid van jouw kleintje (helaas)...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_79452693
quote:
Op maandag 22 maart 2010 16:26 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Over dat 'complottheorieën' over de voedingsindustrie e.d: ik heb genoeg realisme (en opleiding) om te bedenken dat het de aandeelhouders en besluitmakers eerder om centen gaat dan om de gezondheid van jouw kleintje (helaas)...
In mn eerste zwangerschap vond ik het echt heel leuk om bladen zoals "ouders" te lezen.. Je weet wel die je gratis krijgt bij een blijedoos...

Nu krijg ik ze dus weer en het viel me gewoon op dat ik me zat te ergeren aan de verhalen en de reclame. Het meeste komt gewoon totaal niet overeen met hoe ik met mijn kinderen omga. En dan gaat het niete ens alleen over borstvoeding.

En in de blije doos zit straks natuurlijk ook weer zakjes voeding nr 2... En een hoop reclame van nutricia enz.

Kijk ik haal gewoon pakjes nummer 1 in huis, omdat het mij een soort zekerheid geeft. Ik neem dat ook mee op vakanties in het buitenland, gewoon omdat ik een doemdenker ben. Stel je voor dat er iets met mij gebeurd, iets heel ernstigs, dan heeft mijn man meteen voeding voor de kleine en hoeft hij niet te stressen om voeding, maar kan bijvoorbeeld een paar uur vooruit... Dat soort gedachtes (ik ben niet helemaal normaal hoor).
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_79452729
quote:
Op maandag 22 maart 2010 16:37 schreef Ticootje het volgende:

Kijk ik haal gewoon pakjes nummer 1 in huis, omdat het mij een soort zekerheid geeft. Ik neem dat ook mee op vakanties in het buitenland, gewoon omdat ik een doemdenker ben. Stel je voor dat er iets met mij gebeurd, iets heel ernstigs, dan heeft mijn man meteen voeding voor de kleine en hoeft hij niet te stressen om voeding, maar kan bijvoorbeeld een paar uur vooruit... Dat soort gedachtes (ik ben niet helemaal normaal hoor).
Ik vind het doodnormaal, heb ik ook
pi_79452832
quote:
Mwah dat vraag ik me af! Tuurlijk gaat het ook om het geld, maar je doet het overkomen alsof kv dus niet 'gezond' genoeg is! Goh, ik moet mij nu wel erg schuldig gaan voelen omdat ik maar 1 week bv gegeven heb...

BJ, je doet het super! En die is inderdaad niet nodig (alhoewel ik wel snap dat je die plaatst na de discussie die liep)!
pi_79453169
quote:
Ah kom op zeg, de doet nu net of kunstvoeding puur gif is
Niet teveel doordraven hoor
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_79453226
quote:
Ik vind het eerlijk gezegd een klein beetje overtrokken.
Natuurlijk moet er geld verdiend worden en natuurlijk verdienen zij per definitie niets op borstvoeding maar je bent er nog altijd zelf bij.
Ik lees de Mama's, KekMama, ouders van nu, jonge gezinnen, weetikhetwat, ik lees ze allemaal en ik lees ze erg graag. En het is me echt nog nooit opgevallen dat daar anti-borstvoedingsverhalen in zouden staan. En ik ben toch echt een erg kritische lezer (dat is dan weer mijn opleiding en vak.). Wellicht dat er een verhaal of wat in staat maar ik betwijfel echt of die verhalen door de mensen bij nutricia 'bedacht' zijn en ingestuurd als marketingstrategie.

Ik heb zelf net als Ticootje ook een pakje kunstvoeding in huis, kant-en-klare, voor het geval dat hij het nodig zou hebben. Geruststellende gedachte vind ik, het is kunstvoeding, geen vergif

Maar goed, ik kan me eerlijk gezegd nooit zo heel erg druk maken over of iemand anders nou wel of geen borstvoeding geeft en ik begrijp dat ook nooit zo dat andere mensen dat wel doen. (beide kanten op.)

Freecell dikke kus voor jou meid. Ik begrijp je gevoel dat je het wel wil proberen en dat je het wel een kans wil geven maar ondertussen is het natuurlijk wel mooi klote en kei-onzeker allemaal. Wat een rotsituatie zeg. Ik hoop dat Florian snel geholpen kan worden.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_79453277
quote:
Op maandag 22 maart 2010 16:49 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd een klein beetje overtrokken.
Natuurlijk moet er geld verdiend worden en natuurlijk verdienen zij per definitie niets op borstvoeding maar je bent er nog altijd zelf bij.
Ik lees de Mama's, KekMama, ouders van nu, jonge gezinnen, weetikhetwat, ik lees ze allemaal en ik lees ze erg graag. En het is me echt nog nooit opgevallen dat daar anti-borstvoedingsverhalen in zouden staan. En ik ben toch echt een erg kritische lezer (dat is dan weer mijn opleiding en vak.). Wellicht dat er een verhaal of wat in staat maar ik betwijfel echt of die verhalen door de mensen bij nutricia 'bedacht' zijn en ingestuurd als marketingstrategie.

Ik heb zelf net als Ticootje ook een pakje kunstvoeding in huis, kant-en-klare, voor het geval dat hij het nodig zou hebben. Geruststellende gedachte vind ik, het is kunstvoeding, geen vergif

Maar goed, ik kan me eerlijk gezegd nooit zo heel erg druk maken over of iemand anders nou wel of geen borstvoeding geeft en ik begrijp dat ook nooit zo dat andere mensen dat wel doen. (beide kanten op.)

Freecell dikke kus voor jou meid. Ik begrijp je gevoel dat je het wel wil proberen en dat je het wel een kans wil geven maar ondertussen is het natuurlijk wel mooi klote en kei-onzeker allemaal. Wat een rotsituatie zeg. Ik hoop dat Florian snel geholpen kan worden.
dat lijkt me een beetje ver gaan...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 22 maart 2010 @ 16:52:02 #12
12913 GreatWhiteSilence
pi_79453311
quote:
Op maandag 22 maart 2010 16:48 schreef easy-going het volgende:

[..]

Ah kom op zeg, de doet nu net of kunstvoeding puur gif is
Niet teveel doordraven hoor
Ik doe niet alsof kunstvoeding gif is, maar de kans dat een fabrikant van kunstvoeding een serieuze campagne opzet om borstvoeding te promoten (dus anders dan het door de wet verplichte 'borstvoeding is beter' bij hun reclames) is nihil, denk je niet?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 22 maart 2010 @ 16:54:46 #13
12913 GreatWhiteSilence
pi_79453413
En bij die blaadjes is het simpelweg een geval 'wiens brood men eet'. Voedingsfabrikanten leveren een flink deel aan reclame-inkomsten op voor die blaadjes, dus je past wel op die voor het hoofd te stoten. Anders kun je de blaadjes wel opdoeken.
pi_79453470
quote:
Op maandag 22 maart 2010 16:51 schreef Ticootje het volgende:

[..]

dat lijkt me een beetje ver gaan...
dat werd wel in het vorige topic gezegd dus daarom zei ik het.
quote:
Op maandag 22 maart 2010 16:52 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ik doe niet alsof kunstvoeding gif is, maar de kans dat een fabrikant van kunstvoeding een serieuze campagne opzet om borstvoeding te promoten (dus anders dan het door de wet verplichte 'borstvoeding is beter' bij hun reclames) is nihil, denk je niet?
maar waarom zouden ze? Een campagne opzetten om borstvoeding te promoten??
Dat zou net zo idioot zijn als pampers die wasbare luiers gaat promoten, of Nestlé die twee stuks fruit per dag actief gaat promoten.
Kunstvoeding is hun product, ik vind het prima dat ze voor de eerste zes maanden geen agressieve reclame mogen maken maar verder begrijp ik echt niet waarom zij actieve pro-bv campagne zouden moeten voeren.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  maandag 22 maart 2010 @ 17:03:28 #15
12913 GreatWhiteSilence
pi_79453774
Dat hoeven ze helemaal niet, maar feit is wel dat ze liever een kind aan hun product zien dan aan de borstvoeding, terwijl over het algemeen gesproken het laatste gezonder is. Dat is iets wat je niet moet vergeten.
pi_79454216
Waarom valt iedereen nu over GWS? Ze zei alleen dat kunstvoedingsfabrikanten vooral met hun portemonnee denken. Nou, net als bij ieder ander commercieel bedrijf ís dat toch ook zo? Bij borstvoeding is weinig commercieel belang te halen, dus de verhouding bv-kv is in de media scheef. Inherent aan de huidige economie dunkt me.

Hier geen kv in huis, ook niet voor het geval dat ik onder een bus loop. Er staat melk in de vriezer en daar redt vriend zich in ieder geval 24 uur mee. En dat is meer dan zat, want de (nood)apotheek verkoopt ook kv.

Free en Florian
pi_79454436
Ik heb even een vraagje over het bewaren van borstvoeding...

Ik had een flesje afgekolfde voeding uit de diepvries gehaald en in de koelkast laten ontdooien en nu hebben ze dat op het kdv zonder overleg ( ) in de diepvries gezet en het flesje dat daar in de diepvries stond er uit gehaald (terwijl ik notabene vanmiddag bij het ophalen een nieuw flesje voor in de diepvries had voor op het kdv, daardoor kwam ik er ook achter dat ze dat zelf al gedaan hadden met dat andere flesje..
Maar goed, de vraag is dus.. dat flesje wat zij weer in de diepvries gezet hebben.. kan ik dat nu weggooien? Het is niet opgewarmd geweest maar dus wel ontdooid in de koelkast...
pi_79454930
Hm, dat is niet handig, Chan. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of je het wel of niet kunt gebruiken.

Free, tjonge zeg, alles wat tegen kan zitten zit tegen lijkt het wel. En het lijkt me extra verdrietig dat je bij Leander zo'n fijne lange bv tijd had en dat het nu zo'n gevecht moet zijn. Hopelijk gaan de winden een beetje met je mee waaien en lukt het om Florian snel te laten bekijken door een KNO arts en heeft diegene snel een oplossing.
Voor de rest, ik vind je ook een stoere bikkelmama!

En BJ, ik vind je ook een stoere bikkelmama! Echt petje af!

En wat betreft complottheorieen, ik geloof daar nooit zo in, maar ik geloof zeker wel in dat de voedselindustrie voorbij gaat aan alles.
Kijk maar naar de Keuringsdienst van Waarde of andere programma's.

Gelukkig heb ik niet zulke doemgedachten als Ticootje maar de kv stond hier ook lange tijd in de kast. Tot we hem weg moesten gooien wegens over de datum. Ik wil nu niet meer zo'n enorm blik kopen, maar er staan wel een paar kant en klaar pakjes in de koelkast. Just in case.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  maandag 22 maart 2010 @ 17:42:58 #19
108648 cattie
lieve moeder
pi_79455253
Chan, ik ben bang dat je dat flesje weg kunt gooien... Naar mijn weten mag je al ontdooide melk weer invriezen. Dat mag bij andere producten ook niet.

Babyvoedingfabrikanten zijn geen stichtingen zonder winstoogmerk, maar commerciële bedrijven. Dus die willen verkopen. Dat heeft niets te maken met kunstvoeding als vergif zien of niet.
pi_79455258
Chan op mijn medela koelkastmagneet ( ) staat dat ontdooide melk nooit opnieuw ingevroren mag worden. Wat suf van het kdv. Doe dat dan even in overleg ofzo
  maandag 22 maart 2010 @ 17:44:38 #21
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79455310
quote:
Op maandag 22 maart 2010 16:37 schreef Ticootje het volgende:

[..]

In mn eerste zwangerschap vond ik het echt heel leuk om bladen zoals "ouders" te lezen.. Je weet wel die je gratis krijgt bij een blijedoos...

Nu krijg ik ze dus weer en het viel me gewoon op dat ik me zat te ergeren aan de verhalen en de reclame. Het meeste komt gewoon totaal niet overeen met hoe ik met mijn kinderen omga. En dan gaat het niete ens alleen over borstvoeding.

En in de blije doos zit straks natuurlijk ook weer zakjes voeding nr 2... En een hoop reclame van nutricia enz.

Natuurlijk zitten er zakjes voeding in, ze willen heus product verkopen. Net als dat er een speen inzit, en een luiertje van pamper.
Moet ik daar dan ook over vallen? Want ik ben tégen papieren luiers en anti-speen. (bij wijze van spreken)

Als je die reklame niet wil moet je niet de reklamedoos aanvragen. Bij wet zijn de producenten verboden om nr 1 zakjes aan te prijzen. Dit ook omdat het advies ook is minimaal 6 maanden BV te geven.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79455349
Eenmaal ontdooid kun je het volgens mij nirt meer invriezen Chan, is met "gewone" voeding toch ook zo?
Ik zou het in ieder geval weggooien..
  maandag 22 maart 2010 @ 17:46:54 #23
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79455383
quote:
Op maandag 22 maart 2010 17:03 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dat hoeven ze helemaal niet, maar feit is wel dat ze liever een kind aan hun product zien dan aan de borstvoeding, terwijl over het algemeen gesproken het laatste gezonder is. Dat is iets wat je niet moet vergeten.
Nou wat raar!!!! Echt!
en weet je: coca Cola wil graag dat ik hun cola drink en George wil dat ik koffie en martini drink. Terwijl water veel gezonder is!!!
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79455776
Ja het is ook wel heel logisch dat het niet meer mag.. Ik had ergens nog een beetje hoop dat het wel zou mogen.. Ik kolf me echt een ongeluk, nu met huurkolf gaat het gelukkig een stuk beter, had eindelijk weer een paar flesjes extra voor in de vriezer en dan verpesten zij een van mijn met véél moeite bij elkaar gekolfde flesjes
  maandag 22 maart 2010 @ 17:58:59 #25
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_79455783
quote:
Op maandag 22 maart 2010 17:46 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Nou wat raar!!!! Echt!
en weet je: coca Cola wil graag dat ik hun cola drink en George wil dat ik koffie en martini drink. Terwijl water veel gezonder is!!!
Damn, George, ik drink geen van beiden!

Anyway, ik moet wel even toevoegen dat ik in NL nogal verbaasd was over het assortiment kindervoeding, en met name de hoeveelheden suiker die in dingetjes zitten. Nu ben ik niet compleet anti-suiker, maar in elk koekje whatevertje zit gewoon suiker! Dat mag hier heul niet, en ik heb maar 1 keer een koekje gezien met suiker. Moet er wel bij zeggen dat er hier niets te koop is voor kinderen onder de 6 maanden en dat de nijntje, liga etc biskwietjes ontbreken. Het assortiment is kleiner, wat vervolgens weer leidt tot het feit dat kinderen maar van die cheesesticks krijgen van hun ouders, en yoghurt met gelatine ( )en 80 onuitspreekbare ingredienten en dat is een nog grotere troep dan een beetje suiker in koekjes. En het ergste is dat men dan denkt dat het gezond is, want er zit melk in, ofzo. Ik ga al helemaal niet beginnen aan cereal, want dat is echt gewoon troep, en er was onlangs een artikel dat veel producten (met nam cereal) hier in europa gewoon niet verkocht mogen worden, vanwege de andere voedselregels etc.

Maar goed, dat is geheel off topic, maar ik wilde eigenlijk zeggen dat je er altijd zelf bij bent wat je je kinderen geeft. Ik denk overigens niet dat een Nutricia of whatever, met opzet troep gaan verkopen. Er is immers een trend dat alles gezonder wordt/moet worden, en al die bedrijven zullen echt wel nadenken over verbetering van hun producten. Anders doet de concurrent dat wel.
Als 'wij' kritisch blijven consumeren, dan moet de industrie vanzelf mee... toch? Je kan ze niet helemaal de schuld geven, want al die opzichtig gekleurde weetikveelwat voor koekjes ed verkopen wel. Ondanks dat veel ouders weten dat dat misschien niet het meest voedzame is voor de kinderen. Wij kopen toch ook troep voor onszelf? Daar geven we toch ook de voedselindustrie niet de schuld van?

Ontdooide melk weer invriezen is geen goed idee...
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')