abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79590550
Er is een grens tot subjectiviteit Xa1pt. Er zijn genoeg mensen die vanuit een subjectieve opvoeding alsnog tot een andere gedachte komen met hun eigen verstand en rationaliteit.

Als dat niet zo zou zijn, dan zat ik nu waarschijnlijk nog ergens in een bar.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_79590592
p.s Ribbenburg is mijn nieuwe homeboy
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_79590597
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:40 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Ik zie niet hoe dat anders is. Ik zeg gewoon twee keer min of meer hetzelfde.
Aanwijzingen dat de bijbel door god geïnspireerd is, zíjn er niet (in dat geval zou het christendom al een stuk aannemelijker worden), die zie jij hoogstens.
  donderdag 25 maart 2010 @ 22:45:29 #79
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_79590620
Ik kan me voorstellen dat als je zelf alwetend bent, je het begrip van anderen kan overschatten
Laffe huichelaar
pi_79590634
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:44 schreef Burakius het volgende:
Er is een grens tot subjectiviteit Xa1pt. Er zijn genoeg mensen die vanuit een subjectieve opvoeding alsnog tot een andere gedachte komen met hun eigen verstand en rationaliteit.

Als dat niet zo zou zijn, dan zat ik nu waarschijnlijk nog ergens in een bar.
Want eigen verstand en rationaliteit zijn niet subjectief?
pi_79590714
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Want eigen verstand en rationaliteit zijn niet subjectief?
Leg eens beter uit als je wilt.
pi_79590745
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Aanwijzingen dat de bijbel door god geïnspireerd is, zíjn er niet (in dat geval zou het christendom al een stuk aannemelijker worden), die zie jij hoogstens.
Right.

2 Timoteüs 3:16
Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven

Zo, nu jij weer.
pi_79590914
In die zelfde tekst trouwens Ribbenburg:

Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God, 5 ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen.

Dit is in overeenstemming met de wat de Kuran zoal zegt over de laatste dagen.
pi_79591053
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:48 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Right.

2 Timoteüs 3:16
Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven

Zo, nu jij weer.
"Pietje heeft gelijk!"
Hoezo?
"Omdat Pietje zegt dat-ie gelijk heeft."
Oké!
pi_79591113
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:44 schreef Burakius het volgende:
p.s Ribbenburg is mijn nieuwe homeboy
Que?
pi_79591136
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:58 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Que?
Jeweetzelf, Abrahamistische broeders onder elkaar.
pi_79591148
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

"Pietje heeft gelijk!"
Hoezo?
Oké!
Valt me tegen dat je niet het "Wc-eend" voorbeeld hebt gebruikt.
pi_79591246
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:59 schreef Burakius het volgende:

[..]

Jeweetzelf, Abrahamistische broeders onder elkaar.
Er zitten goede kanten aan de Islam, maar ik heb ook wel wat kritiekpuntjes.
pi_79591283
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 23:02 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Er zitten wel goede kanten aan de Islam, maar ik heb ook wel wat kritiekpuntjes.
Idem over Christendom. Maar ik kijk liever naar overeenkomsten, dan naar verschillen.

En over kritiekpunten kan er altijd gepraat worden. Als er maar wederzijdse begrip en respect is.

p.s. uit de Qu'ran

Waarlijk, gij zult de Joden en de afgodendienaren het meest vijandig jegens de gelovigen vinden. En gij zult degenen die zeggen: "Wij zijn Christenen" het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen. Dit is, wijl er onder hen geleerden en monniken zijn en wijl zij niet trots zijn.
pi_79592717
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 23:03 schreef Burakius het volgende:

[..]

p.s. uit de Qu'ran

Waarlijk, gij zult de Joden en de afgodendienaren het meest vijandig jegens de gelovigen vinden. En gij zult degenen die zeggen: "Wij zijn Christenen" het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen. Dit is, wijl er onder hen geleerden en monniken zijn en wijl zij niet trots zijn.
Een bedenkelijke tekst als ik eerlijk mag zijn.
pi_79593117
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 23:49 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Een bedenkelijke tekst als ik eerlijk mag zijn.
Men zou het eigenlijk dan ook moeten lezen op de plek waar het staat met alle context etc. van dien. Maar voor mij een erg mooie tekst en toepasselijk voor de huidige tijd waarin we leven.
pi_79595424
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:31 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Je leest niet wat ik zeg. Ik geloof in God omdat het Schrift wel door goddelijke inspiratie tot stand gekomen moet zijn. Zo'n boek kan in mijn beleving niet uitsluitend mensenwerk zijn.
WAT?staat er in de bijbel dat onmogelijk door mensen bedacht kan zijn??
  vrijdag 26 maart 2010 @ 02:30:11 #93
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_79595472
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:27 schreef Modus het volgende:
Ha we hebben er weer 1. De ultieme cirkelredenering. "De bijbel is het boek van God want dat staat in de bijbel." Geniaal hoor. Echt, bril-jant. Excusez le mot, maar eh: mijn god zeg.
Dat schreef ie helemaal niet
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_79597709
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:57 schreef Xa1pt het volgende:
"Pietje heeft gelijk!"
Hoezo?
Oké!
Hier leest Ribbenburg natuurlijk per ongeluk overheen. .
pi_79597844
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 02:30 schreef Kardash het volgende:
Dat schreef ie helemaal niet
Maar daar komt het wel op neer, zie zijn eigen post met die bijbelquote. "De bijbel is dit, want dat staat in de bijbel."
pi_79597931
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:09 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Vrijzinnig protestants. Maar geen kerkbezoeker.
Ok,protestant ken ik wel maar dat vrijzinnig ervoor was even nieuw voor mij.
Diamonds Are a Girl's Best Friend.....
pi_79599671
mischien helpt het als erover nadenkt wat de bijbel in feite is:
een bibliotheek (bijbel, biblia, bibliotheek, klinkt bijna hetzelfe he ), bestaande uit 66 boeken, door 40 (of meer?) mensen over een periode van 4000 jaar geschreven. en toch een verbazingwekkende overeenkomst.
ik denk dat ribbenburg dat bedoelde (en de ongelooflijke diepte en waarheden die de wetenschapp nu pas begint te ontdekken) als die zegt dat het niet alleen maar door mensen bedacht kan zijn.
pi_79641179
quote:
Op maandag 22 maart 2010 14:18 schreef spermanent het volgende:
Heb al vaker soortgelijke posts gedaan maar daar wordt nooit op gereageerd. Misschien omdat ik lachwekkende, beledigende woorden gebruik maar de kern is toch geen slecht punt dacht ik zo.
[..]

Los van de losse pols die je gebruikt om uit je woorden te komen,verschillen jouw vragen
niet veel van wat sommigen over God zeggen. Ook die laat zich niet zien en toch geloven
velen erin.
75 topics = FIN
pi_79646115
quote:
Op maandag 22 maart 2010 14:30 schreef spermanent het volgende:

[..]

Maar waarom? Waarom alleen een paar mensen een hintje geven en dan maar afwachten wie er allemaal geloofd en of ze de anderen overtuigen?
Wat heb je daar aan? Om vervolgens een hel en een hemel te openen en degenen aan wie je het niet duidelijk hebt gemaakt de martelen?

Allah is dus de grootste ego van het universum. 5 keer per dag op je knieën voor hem om vervolgens maar af te wachten of je maagden mag neuken, of dat je voor eeuwig gemarteld wordt. En dat allemaal omdat meneer er voor koos om zo onduideiljk te zijn?

Er is gewoon geen goede reden voor denk ik. En zo wel, dan wil ik hem graag horen.
Ja, er is een goede reden voor. Als je mensen zover weet te krijgen dat ze geloven wat je beweert, dan geeft dat macht. Macht is plezierig, want je kunt het op allerlei manieren gebruiken en misbruiken. Er is dus overeenkomst met politiek. Wanneer je dan nog een beloning in het hiernamaals belooft, dan is er geen bezwaar als tijdens dit leven de beloning uitblijft. Daar is een verschil met politiek, die een beloning in de nabije toekomst belooft, waarbij de macht doorgaans vermindert als de beloofde beloning uitblijft. Daarin heeft religie dus een duidelijk voordeel.

Dit type geloof is eenvoudig te herkennen aan een bijbehorende organisatie met een machts-structuur, waarbij van de gelovigen vooral gehoorzaamheid gevraagd wordt, en geld. Op dat punt blijkt de godheid doorgaans niet zo almachtig te zijn. Andere kenmerken zijn het versterken van het geloof door grote aantallen nakomelingen, en het dwingen van andersdenkenden, met middelen variërend van wetgeving met strenge straffen op overtreding van moraal en zeden, tot het actief vervolgen en uitmoorden van andersdenkenden.

Duidelijk verschillend van bijvoorbeeld het geloof in kabouters, waar een machts-organisatie ontbreekt en de gevolgen aanzienlijk minder kwaadaardig zijn voor de ongelovigen. Dit geldt niet alleen voor joden / christenen / islamieten, deze principes zijn al veel eerder uitgevonden, in allerlei uiteenlopende culturen, en in alle uithoeken van de wereld.

De reden waarom de godheden van dergelijke religies geen duidelijk bewijs van hun bestaan kunnen geven is dan helder: ze bestaan niet, het goedgelovige volk wordt bedrogen, en in de top van de bijbehorende organisaties is dat uiteraard bekend, want als je geen hogere religieuzen meer boven je hebt dan gaat het ontbreken van directe goddelijke aanwijzingen onvermijdelijk opvallen, en de voordelen van de macht natuurlijk ook.

Anderzijds, zolang je noch het bestaan, noch het niet-bestaan kunt bewijzen van één of meer goden of godinnen, zou je daar best in kunnen geloven. Maar wanneer daarbij een organisatie is betrokken, vooral eentje die gehoorzaamheid en/of geld van je vraagt, dan vind ik dat wel een beetje dom.
pi_79646416
Voor allerlei andere beweringen in bovenstaande reacties: het bestuderen van drogredenen loont de moeite.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')