Hallo allemaal,
Mijn vriendin werkt nu ongeveer 8 jaar bij een redelijk groot horeca bedrijf. Ze is verder niet erg goed in leren en dergelijk, dus ze vind haar functie als (zelfstandig) gastvrouw wel mooi zo en had de mogelijkheden om door te groeien naar Leidinggevend / Ass. manager, maar dit wilde ze niet. Nu zet ze zich altijd meer dan 100% in, heeft ze altijd klaar gestaan voor andere collega's, ingevallen waar nodig. Alleen omdat de omzetten van verschillende vestigingen steeds lager werden, waarschijnlijk ivm de kredietcrisis, is er het een en ander verandert.
De baas van haar woonde bij de (hoofd)vestiging waar ze werkte en er zijn een paar conflicten gekomen tussen haar en haar baas. Naar mijn mening volkomen onterecht, maar wij hebben het gevoel dat hij verschillende mensen eruit wilt werken, omdat de personeelskosten te hoog zijn. Nu heeft ze dus voor de zoveelste keer een conflict gehad met de baas en hier zelfs een officiële waarschuwing voor gekregen. Eigenlijk was dat de druppel die de emmer deed overlopen en op dit moment zit ze overspannen thuis. Na een lang gesprek met de arbo-dienst, heeft deze dat ondertussen bevestigd en is haar ziekmelding afgelopen vrijdag dus goedgekeurd. Volgens die baas moest ze zondag (gister) weer beginnen, dit heeft ze uiteraard niet gedaan. Nu heeft hij dus ongeveer 8x gebeld, waarvan 3x haar voicemail ingesproken. Hier kwam het op neer dat hij "verschillende impulsen uit de omgeving had gehoord, dat jij er zondag niet bent, maar ik neem aan dat dit een misverstand is". Omdat ze continu niet reageerde (hoefde ook niet van de Arbo), stuurde hij ook nog een paar ellenlange smsjes. Daarin stond dat het beter is voor beide partijen als ze een andere baan zoekt, logisch en dat ze alles eraan zullen doen om een andere baan voor haar te vinden. Dit met een termijn tot eind mei 2010. Nou zijn er al genoeg collega's weggegaan, afgelopen 2 jaar zijn er van het team van cc. 30 man nog 3 collega's over incl. mijn vriendin. Nu probeert hij haar natuurlijk zelf weg te laten gaan, maar ik ben bang dat er zo snel geen ander werk te vinden is. Daarbij wonen wij in een gat (Lelystad) en zijn alle horeca zaken hier al bezet. Ze wil absoluut niet meer daar aan het werk, dus het is wel zaak daar zsm weg te zijn. Alleen als je zelf ontslag neemt, heb je recht op helemaal niks. Omdat wij van mening zijn dat het absoluut niet haar schuld is, gaan we onszelf niet in de vingers snijden.
We hebben al contact met de arbo en eventueel de rechtsbijstand kon ook bijspringen indien nodig. Maar misschien zijn er mensen hier geweest die in een soortgelijke situatie hebben gezeten. Kan je dan zorgen dat je ontslagen word, of is het beter om zelf ontslag te nemen. Ze heeft (natuurlijk) een vast contract, na 8 jaar.
PJ
Wie niet dom is moet slim zijn!