Lees eens terug....quote:Op maandag 22 maart 2010 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je wilt, ik prefereer inhoudelijke discussie, maar er 2 mensen nodig zijn om dat spelletje te spelen.
Er is zeker een verschil. Voedsel is namelijk nog belangrijker dan een ziekenhuis.quote:Op maandag 22 maart 2010 15:50 schreef dramatiek het volgende:
Blijkbaar snappen vrijemarktfundamentalisten niet dat er een verschil is tussen kaas en mensen.
Het is beter als gezondheidszorg gewoon kostendekkend was, en er niet rijke mensen nog rijker moesten wordenquote:Op maandag 22 maart 2010 15:51 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Het feit is dat de verzekeraars commerciële instellingen zijn en een bedrijf wil gewoon winst maken. Daarbij mogen ze dus ook zelf kiezen of ze klanten aannemen of niet.
Ik ben het daar niet direct mee eens als het over healthcare gaat, maar hij heeft zeker wel een geldig punt. Zorg is wat mij betreft ook een taak van de overheid.
Dat de verzekeraar een marmeren tafelblad op het bureau heeft die van de winst gekocht heeft is totaal irrelevant natuurlijk...
De marktwerking resulteert vaak in uitgemolken bejaardenverzorgsters en vrijwilligers en een bejaardenhuisdirecteur die zijn salaris verdriedubbeltquote:Op maandag 22 maart 2010 16:07 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ja...de zo ontzichtbare hand dat die niet eens zichtbaar isAlles vermarkten, dat is pas een uitgekauwde en achterhaalde one-liner. De efficientie, de zgn onfeilbaarheid en het rationele van de markten. Alom perfecte informatie. Geloof dat we daarin een beetje doorgeslagen zijn.
Zoals ik in mijn bericht al zeg, in mijn ogen is gezondheidzorg ook een taak van de overheid.quote:Op maandag 22 maart 2010 16:26 schreef dw7725 het volgende:
[..]
Het is beter als gezondheidszorg gewoon kostendekkend was, en er niet rijke mensen nog rijker moesten worden
Het resulteert in bejaarden die hun reet afgeveegd krijgen met een stuk boomschors ipv zacht wc-papier, totdat er geen boom meer overeind staat waar de schors vanaf gehaald kan wordenquote:Op maandag 22 maart 2010 16:29 schreef dw7725 het volgende:
[..]
De marktwerking resulteert vaak in uitgemolken bejaardenverzorgsters en vrijwilligers en een bejaardenhuisdirecteur die zijn salaris verdriedubbelt
Maar de directeur heeft door de marktwerking wel een tweede woning kunnen kopenquote:Op maandag 22 maart 2010 16:34 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Het resulteert in bejaarden die hun reet afgeveegd krijgen met een stuk boomschors ipv zacht wc-papier, totdat er geen boom meer overeind staat waar de schors vanaf gehaald kan worden
Wat de fuck is dat gezeik toch iedere keer op het salaris van directeuren?? Als hij zijn bedrijf zo goed runt dat hij klanten krijgt en winst maakt is dat toch mooi.quote:Op maandag 22 maart 2010 16:42 schreef dw7725 het volgende:
[..]
Maar de directeur heeft door de marktwerking wel een tweede woning kunnen kopen
Is het probleem van onze gezondheidszorg juist niet het feit dat de zorgverzekeraars en ziekenhuizen commerciële instellingen zijn, maar dat er tegelijkertijd weinig te kiezen valt en dat de branche enorm ondoorzichtig is? Als het product van de kaasboer niet goed is, of als je de service niet goed vindt kun je naar de kaasboer aan de overkant gaan. Maar als je chemotherapie nodig hebt omdat je leverkanker hebt, is die keuzevrijheid een stuk beperkter. Al helemaal als je bijvoorbeeld in Noord-Limburg woont, waar je in een straal van 40 kilometer kunt kiezen uit drie ziekenhuizen. Bovendien kan een consument vaak moeilijk beoordelen wat een goed ziekenhuis is, wat de juiste behandelmethode is en waar de goede artsen zitten. In het geval van kaas is dat een stuk moeilijker. En daar komt nog eens bij dat de kosten totaal ondoorzichtig zijn. Iemand die een week in het ziekenhuis heeft gelegen heeft totaal geen idee van de kosten van zijn verblijf.quote:Op maandag 22 maart 2010 16:13 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Doorgeslagen in vrije markt? Als de vrije markt nu eens zijn gang kon gaan zou je zo'n conclusie misschien kunnen trekken. De overheid bemoeit zich nog veel te veel met vrije markt op heel veel punten.
en dan doet de overheid wat en dan moeten ze zich niet bemoeien met de marktquote:Op maandag 22 maart 2010 16:45 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Wat de fuck is dat gezeik toch iedere keer op het salaris van directeuren?? Als hij zijn bedrijf zo goed runt dat hij klanten krijgt en winst maakt is dat toch mooi.
Dat hij die kans krijgt is de schuld van de overheid die de zorg niet goed reguleert. Dan moet je bij de overheid klagen en niet bij de directeur.
Het probleem is het feit dat mensen toch wel naar een bepaald ziekenhuis komen omdat er vaak geen andere mogelijkheid is, terwijl een kaasboer die vieze kaas verkoopt zijn klandizie in hoog tempo ziet verdwijnen.quote:Op maandag 22 maart 2010 16:45 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Wat de fuck is dat gezeik toch iedere keer op het salaris van directeuren?? Als hij zijn bedrijf zo goed runt dat hij klanten krijgt en winst maakt is dat toch mooi.
Dat hij die kans krijgt is de schuld van de overheid die de zorg niet goed reguleert. Dan moet je bij de overheid klagen en niet bij de directeur.
Dat ben ik met je eens. Dat heb ik ook gemeld als je mijn andere posts leest. Je quote alleen het stuk waarin ik reageer op vrije markt in zijn algemeenheid (dat we daar te ver in doorgeslagen zijn). Dat kun je namelijk niet concluderen in mijn ogen omdat de overheid de vrije markt zijn gang niet laat gaan. Zie o.a. de bankensector.quote:Op maandag 22 maart 2010 16:52 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Is het probleem van onze gezondheidszorg juist niet het feit dat de zorgverzekeraars en ziekenhuizen commerciële instellingen zijn, maar dat er tegelijkertijd weinig te kiezen valt en dat de branche enorm ondoorzichtig is? Als het product van de kaasboer niet goed is, of als je de service niet goed vindt kun je naar de kaasboer aan de overkant gaan. Maar als je chemotherapie nodig hebt omdat je leverkanker hebt, is die keuzevrijheid een stuk beperkter. Al helemaal als je bijvoorbeeld in Noord-Limburg woont, waar je in een straal van 40 kilometer kunt kiezen uit drie ziekenhuizen. Bovendien kan een consument vaak moeilijk beoordelen wat een goed ziekenhuis is, wat de juiste behandelmethode is en waar de goede artsen zitten. In het geval van kaas is dat een stuk moeilijker. En daar komt nog eens bij dat de kosten totaal ondoorzichtig zijn. Iemand die een week in het ziekenhuis heeft gelegen heeft totaal geen idee van de kosten van zijn verblijf.
Het is niet zo dat we hier in Europa geen problemen hebben met onze sociale stelsel, sterker nog, we hebben ruk naar rechts nodig om flink te kunnen bezuinigen. Dat gebeurd ook, als je bijvoorbeeld kijkt naar Zweden waar ze nu ook flink gaan snijden.quote:Op maandag 22 maart 2010 17:12 schreef Sloggi het volgende:
Mooi, dan zijn we het met elkaar eens. Of de zorg overlaten aan de markt, of het als overheid zelf in de hand houden (waar ik ook een voorstander van ben, tot op zekere hoogte). Deze halfslachtige situatie is vlees noch vis.
Marktwerking zou ook niet alleen moeten slaan op verzekeringen maar op de hele zorg en dat begint al bij de opleidingen die niet aan de vraag mogen voldoen, het is de overheid die de schaarste in stand houd.quote:Op maandag 22 maart 2010 16:55 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het probleem is het feit dat mensen toch wel naar een bepaald ziekenhuis komen omdat er vaak geen andere mogelijkheid is, terwijl een kaasboer die vieze kaas verkoopt zijn klandizie in hoog tempo ziet verdwijnen.
Voor niks komt de zon op.quote:Op maandag 22 maart 2010 17:17 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Het is niet zo dat we hier in Europa geen problemen hebben met onze sociale stelsel, sterker nog, we hebben ruk naar rechts nodig om flink te kunnen bezuinigen. Dat gebeurd ook, als je bijvoorbeeld kijkt naar Zweden waar ze nu ook flink gaan snijden.
Gratis gezondheidszorg? Bestaat niet!
Dan nog, kan de overheid beter met jouw centen omgaan dan jij?quote:Op maandag 22 maart 2010 17:21 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Voor niks komt de zon op.
Maar hoe erg ik ook voor marktwerking en liberalisme ben heeft de overheid ook gewoon taken. Een van die taken is in mijn ogen gezondheidszorg. Ik heb er geen problemen mee om voor het collectieve potje te betalen ook al maak ik er geen of amper gebruik van. De dag dat ik geld uit dat potje krijg komt nog wel ooit.
Niet beter dan ik, ik vind namelijk dat ik zelf erg goed met mijn centen omga.quote:Op maandag 22 maart 2010 17:26 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Dan nog, kan de overheid beter met jouw centen omgaan dan jij?
Groen licht voor Obama's zorgplanquote:Op maandag 22 maart 2010 17:38 schreef SexyDexie het volgende:
Ik ga me verder niet mengen in de discussie, maar waarom is hier nog geen frontpage-bericht van?
Ah, missed it. Thnxquote:Op maandag 22 maart 2010 17:39 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Groen licht voor Obama's zorgplan
Al 12 uur geleden.
Altijd leuk, discussies op de FPquote:Op maandag 22 maart 2010 17:39 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Groen licht voor Obama's zorgplan
Al 12 uur geleden.
Niet lezen, is slecht voor je hart en je vertrouwen in de mensheid.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |