Mijn zesde seizoen met Drachtster Boys, en het 2e seizoen in de Eredivisie, is zojuist van start gegaan.
In de voorbereiding op het huidige seizoen heb ik opnieuw enkele grote talenten weten te strikken, en daarnaast nog een zeer gevaarlijke spits.
![]()
Laten we daar maar even mee beginnen: Matthew Amoah werd na 4 prima dienstjaren afgeserveerd door AZ. Hij was transfervrij, en die kans liet ik niet onbenut. Want ik heb een paar grote talenten in de spits rondlopen, maar Amoah is ook op z'n 33e nog van grote waarde.
Verder heb ik Ruben Vonk gratis overgenomen van Feyenoord. Hij wordt de opvolger van Nico Chietino, die dit jaar zijn laatste wedstrijden voor Drachtster Boys zal gaan spelen. Chietino is jarenlang mijn vaste man als DMC geweest, maar hij kan het fysiek allemaal niet zo goed meer aan. Ruben Vonk heb ik aangetrokken om hem te vervangen, en dit seizoen zal Vonk dan ook al veel wedstrijden gaan spelen.
![]()
Voor de rechtsback positie heb ik twee talenten gehaald: Edgar van der Wiel en Lassine Koné. Van der Wiel kon naar de halve Eredivisie, maar hij heeft gelukkig voor mijn club gekozen. Hij wordt dit seizoen mijn vaste rechtsback. Hét talent voor de toekomst op die positie is echter Lassina Koné. Deze 18 jarige Ivoriaan is samen met verdediger Bamba overgekomen van ASEC. Dit seizoen ga ik Koné omtrainen naar een rechtsback, waar hij dan over enkele jaren zal gaan spelen. Hij kan ook prima als rechtshalf of rechtsbuiten voetballen, alleen heb ik in mijn elftal geen rechtshalf of rechtsbuiten.
![]()
Door het samenwerkingsverband met HSV heb ik toptalent Rodrigo Mendez een jaar tot mijn beschikking. Alleen: hij is een rechtsbuiten, en ik speel niet met een rechtsbuiten. Dus ik ben Mendez aan het omtrainen tot een MC/AMC, zodat ik hem dit seizoen toch nog kan gebruiken.
Opmerkelijk bij de uitgaande transfers: Gino Coutinho is vertrokken naar Ajax. Hij kwam bij mij door de opkomst van het grote keeperstalent Thomas Eberhard niet meer aan spelen toe. Derde keeper Isaac ontwikkelde zich ook zó goed, dat Isaac dit seizoen als 2e keeper begon. Coutinho mocht daarom vertrekken, en gek genoeg wilde Ajax hem graag hebben. Vreemd.....
En ik heb met de 18-jarige Chileen Richard Cajo een uitstekende opvolger gevonden.
Dit zal ongeveer mijn vaste opstelling gaan worden:
![]()
Dit seizoen is mijn doelstelling om in ieder geval degradatie te ontlopen, dat sowieso..maar het liefst speel ik om een positie in het 'linkerrijtje'.
Vanaf volgend seizoen heb ik de beschikking over een gloednieuw stadion en vanaf dat moment hoop ik me definitief te vestigen in de middenmoot van de Eredivisie.
Dit seizoen is wel goed begonnen in ieder geval: