Nehoor, dat is best logisch. Ze kunnen namelijk mensen niet zomaar ontslaan als er sprake is van vaste contracten, er moeten en dan uitzonderlijke dingen voordoen (diefstal, werkweigering etc.) en de massaontslagen die TNT voorstelt moeten zelfs goedgekeurd worden door een rechter, omdat je pas mensen mag gaan ontslaan als je bedrijf op faillisement afgaat.. Ik geloof trouwens nooit dat ze dit erdoor krijgen want, hoewel de winst daalt, maken ze nog steeds winst zat hoor...quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:27 schreef Deezertje het volgende:
En wat ik ook niet begrijp is dat ze fulltime TNT postbodes eruit willen helpen en die dan tot 24 maandsalarissen meekrijgen ofzo. Das toch hetzelfde als pas over 2 jaar ontslaan? Want als je nu stopt en 24 maanden meekrijgt dan kost dat toch evenveel als over 2 jaar stoppen en niks meekrijgen?
Opzich zou ik 4 jaar meer logisch vinden. Kun je je in 4 jaar omscholen met behoud van loon! Moet toch te doen zijn!quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:53 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nehoor, dat is best logisch. Ze kunnen namelijk mensen niet zomaar ontslaan als er sprake is van vaste contracten, er moeten en dan uitzonderlijke dingen voordoen (diefstal, werkweigering etc.) en de massaontslagen die TNT voorstelt moeten zelfs goedgekeurd worden door een rechter, omdat je pas mensen mag gaan ontslaan als je bedrijf op faillisement afgaat.. Ik geloof trouwens nooit dat ze dit erdoor krijgen want, hoewel de winst daalt, maken ze nog steeds winst zat hoor...
Kortom; door mensen een oprotpremie aan te bieden gaan ze uit zichzelf weg en worden ze dus niet ontslagen.. Daar zit 't m in..
Dat geintje hebben ze bij ons ook geprobeerd te flikken, maar een niet op haar mondje gevallen postbezorgster heeft toen meteen een brief naar de OR gestuurd, en die hebben de TC teruggefloten. Als postbezorger hoort je werktijd te beginnen zodra je bij het depot aankomt, en te eindigen wanneer je daar (nadat je je wijken hebt gelopen) weer vertrekt. Op een gegeven moment was het bij ons zelfs zo idioot dat je als je 1 wijk had gelopen, en dan vanuit deze wijk terugfietste naar het depot om daar je 2e wijk op te halen, dat dan die fietstijd niet eens betaald werd.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:50 schreef VixenFromHell het volgende:
Alles moet bij TNT toch altijd zo goedkoop mogelijk ...
Ik werk dus wel als bezorger, en bij ons is het zo dat je een vaste tijd per wijk betaald krijgt. Dit is van het eerste huis tot het laatste huis. Als je een kwartier van en naar depot moet lopen heb je pech, dat is onbetaald (als het langer is krijg je wel betaald).
ben blij dat wij geen c1000 hebben danquote:Op zondag 21 maart 2010 11:17 schreef CihV het volgende:
Ik begin een bloedhekel te krijgen aan C1000 hah, veel te gladde folders en nog van kutformaat ook. Bij een beetje bundel schuift het al gauw alle kanten op en als je niet oppast glipt het tussen je vingers vandaan en ligt het spul op de grond.
Daarom ben ik stiekem wel blij dat ik er een tweede folder bij heb gekregenquote:Op zondag 21 maart 2010 11:17 schreef CihV het volgende:
Ik begin een bloedhekel te krijgen aan C1000 hah, veel te gladde folders en nog van kutformaat ook. Bij een beetje bundel schuift het al gauw alle kanten op en als je niet oppast glipt het tussen je vingers vandaan en ligt het spul op de grond.
Ja en ik weet niet wat ze gisteren hadden gedaan met die folders, verkeerd papier gebruikt of verkeerd gesneden ofzo, maar er kwam allemaal wit papier in poedervorm vanaf. Bij elke brievenbus waar ik er een naar binnen deed kwam er een wolkje papierpoeder af en toen ik klaar was, zat m'n jas er ook onderquote:Op zondag 21 maart 2010 11:17 schreef CihV het volgende:
Ik ben geen jurist, maar volgens mij ligt het toch iets genuanceerder. Er zijn verschillende redenen waarom je mensen mag ontslaan, en 1 ervan is ontslag om bedrijfseconomische redenen. Het is niet nodig om als bedrijf al bijna falliet te zijn voordat je dit middel mag inzetten: als je kunt aantonen dat je winst in de toekomst flink zal afnemen (of zelfs een verlies zal worden) en dat je daarom moet reorganiseren, is het al voldoende. TNT kan heel makkelijk aantonen dat er minder post is en meer concurrentie, dus die bedrijfseconomische redenen worden ongetwijfeld gegrond verklaard. Het is waar dat er eerst nog ontslagvergunningen zullen moeten worden verleend, maar zeker als een ontslag via de kantonrechter gaat zal dit bijna altijd worden goedgekeurd: het is alleen dan nog de vraag hoeveel geld iemand meekrijgt. Sterker nog: als er een goed sociaal plan ligt en de bonden zijn accoord met de ontslagen, dan hoeft volgens mij die toetsing aan het bedrijfseconomisch criterium niet eens plaats te vinden.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:53 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nehoor, dat is best logisch. Ze kunnen namelijk mensen niet zomaar ontslaan als er sprake is van vaste contracten, er moeten en dan uitzonderlijke dingen voordoen (diefstal, werkweigering etc.) en de massaontslagen die TNT voorstelt moeten zelfs goedgekeurd worden door een rechter, omdat je pas mensen mag gaan ontslaan als je bedrijf op faillisement afgaat.. Ik geloof trouwens nooit dat ze dit erdoor krijgen want, hoewel de winst daalt, maken ze nog steeds winst zat hoor...
Kortom; door mensen een oprotpremie aan te bieden gaan ze uit zichzelf weg en worden ze dus niet ontslagen.. Daar zit 't m in..
Precies wat hier gebeurt. Er is regelmatig nieuwe instroom van postbezorgers, maar deze is net zo groot als de uitstroom. De meesten zijn binnen 3-6 maanden weer weg. En dan heeft TNT nu nog mazzel met de crisis dat het makkelijker is om aan mensen te komen. Een aantal pbz's doet dit in aanvulling op hun uitkering, en we hebben er ook een paar diee een eigen bedrijfje hebben wat momenteel niet zo goed loopt, zodat ze dit er bij moeten doen. Maar als de economie straks aantrekt zijn die ook weer pleite. We draaien nu net een week met Optivo, en nu hebben 2 zdw's al aangegeven ontslag te willen nemen. Begrijpelijk, de voorbereidingstijden staan nu zo krap dat zelfs de meest ervaren bestellers (30+ dienstjaren) het niet halen, laat staan zaterdagbestellers die hier hooguit 3 jaar werken.quote:Op zondag 21 maart 2010 15:40 schreef TokenW het volgende:
Leuk dat ze willen bezuinigen, maar ze krijgen de post nu al niet weg. Postbezorgers en zaterdagbestellers lopen hard weg en nieuwe aanwas blijft hooguit een maand, zeker met Optivo zal het er niet beter op worden. Deze week zijn op onze vestiging meer dan 100 wijken blijven staan. Gisteren alleen al zo'n 30. Op mensen bezuinigen klinkt misschien plausibel, maar als er niemand meer is om de post weg te brengen lijkt me nou ook niet zo handig.
2 maar? Bij ons heeft er al 1 ontslag genomen, kwam gisteren bij het einde van mijn wijk al een jongen tegen die wilde stoppen. En er waren meerdere die al aangaven op deze manier niet verder te willen. En ze blijven gewoon wijken van verschiillende dagen samenvoegen. Woensdag was er een postbezorger die voor een redelijke wijk 12 tassen had 1 km van zijn wijk vandaan, en dat waren niet alleen V&D-gidsen (nog niet eens de helft) . Die kerel legde zijn sleutels op het depot op tafel, hing zijn TNT-jas op en ging weg om nooit meer terug te keren (wel een strakke actie trouwens). Zelfs de meest trouwe bezorgers hier, die altijd hun wijk weg brengen hoe dan ook laten de post na vijfen staan en zijn niet meer bereid wat extra's te doen, zelfs 1 niet die met kerst nog wel tot half tien s'avonds zijn post wegbracht.quote:Op zondag 21 maart 2010 17:07 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Precies wat hier gebeurt. Er is regelmatig nieuwe instroom van postbezorgers, maar deze is net zo groot als de uitstroom. De meesten zijn binnen 3-6 maanden weer weg. En dan heeft TNT nu nog mazzel met de crisis dat het makkelijker is om aan mensen te komen. Een aantal pbz's doet dit in aanvulling op hun uitkering, en we hebben er ook een paar diee een eigen bedrijfje hebben wat momenteel niet zo goed loopt, zodat ze dit er bij moeten doen. Maar als de economie straks aantrekt zijn die ook weer pleite. We draaien nu net een week met Optivo, en nu hebben 2 zdw's al aangegeven ontslag te willen nemen. Begrijpelijk, de voorbereidingstijden staan nu zo krap dat zelfs de meest ervaren bestellers (30+ dienstjaren) het niet halen, laat staan zaterdagbestellers die hier hooguit 3 jaar werken.
En iedereen natuurlijk denken dat je andere dingen had uitgespooktquote:Op zondag 21 maart 2010 12:45 schreef Ohrpolster. het volgende:
[..]
Ja en ik weet niet wat ze gisteren hadden gedaan met die folders, verkeerd papier gebruikt of verkeerd gesneden ofzo, maar er kwam allemaal wit papier in poedervorm vanaf. Bij elke brievenbus waar ik er een naar binnen deed kwam er een wolkje papierpoeder af en toen ik klaar was, zat m'n jas er ook onder
Vergeleken met jouw verhaal valt het hier nog wel mee, heb ik het idee. Mensen lopen flink buiten hun tijd, maar er zijn geen wijken blijven staan voor zover ik weet. Niet in mijn DVG in elk geval.quote:Op zondag 21 maart 2010 18:23 schreef TokenW het volgende:
[..]
2 maar? Bij ons heeft er al 1 ontslag genomen, kwam gisteren bij het einde van mijn wijk al een jongen tegen die wilde stoppen. En er waren meerdere die al aangaven op deze manier niet verder te willen. En ze blijven gewoon wijken van verschiillende dagen samenvoegen. Woensdag was er een postbezorger die voor een redelijke wijk 12 tassen had 1 km van zijn wijk vandaan, en dat waren niet alleen V&D-gidsen (nog niet eens de helft) . Die kerel legde zijn sleutels op het depot op tafel, hing zijn TNT-jas op en ging weg om nooit meer terug te keren (wel een strakke actie trouwens). Zelfs de meest trouwe bezorgers hier, die altijd hun wijk weg brengen hoe dan ook laten de post na vijfen staan en zijn niet meer bereid wat extra's te doen, zelfs 1 niet die met kerst nog wel tot half tien s'avonds zijn post wegbracht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |