Niet zozeer een nieuwe sauna, als wel een ander saunamaatje.
De sauna was de Veluwe in Lunteren. Het voorstel was van haar vriend, die zelf even geen sauna verdraagt en vond, dat zij en ik wel samen konden gaan. Waarmee ik meteen een leuk verjaarscadeau had!
Het had wat voeten in de aarde, maar vandaag zouden we dan gaan.
Toch wel wat onwennig en enigszins spannend: we kennen elkaar al lang en het voelt heel vertrouwd, maar voor de eerste keer naakt was toch wel even wennen. Maar na wat om elkaar heen draaien was het ook wel normaal: we zijn allebei gewend aan de sauna, dat scheelt. En ach, je bent wat je bent, dus schaamte is amper nodig en begeerte speelt niet tussen ons.
De sauna zelf was ik grotendeels vergeten: te lang geleden dat ik er geweest was. Hij is niet heel bijzonder, maar wel redelijk compleet en dichtbij. Zij komt er wel vaker, dus wat achter haar aangelopen. Nieuw voor mij was de infraroodsauna, de kruidentempel, die er op de site zo goed uitziet, was niet bijzonder. Met name omdat er geen voldoende geur hing.
De bitterballentest was dubbel: de smaak was goed en het aantal (8) ook wel. De prijs (¤ 5,00) vond ik wat hoog en heel opvallend: er stond een heel regiment prikkers naast (die volkomen nutteloos bleken te zijn) en wat zakjes mosterd en tomatenketchup.
Het was onwennig om zo lang exclusief met haar samen te zijn en het was wat zoeken naar wat we nou wilden doen. Ik heb het idee dat we elkaar de ruimte wilden laten en daardoor zelf weinig uitgesproken waren.
Het was voor haar de eerste keer dat ze met zulk zonnig weer naar de sauna ging, voor mij was het een herkenning. Volgens mijn vorige maatje hadden we altijd mooi weer als we samen waren.
Wel lang geleden: we waren de hitte een beetje ontwend en hielden het geen 15 minuten uit in de droge sauna.
Een beetje bijgekletst. Wat minder intens en minder uitbundig grappig, meer woordspeels en tussen neus-en-lippen-grappig.
Het fijnste voor mij: het volkomen en vanzelfsprekende vertrouwen bij het scrubben. Ze genoot gewoon van het kneden van haar rug, zonder de noodzaak grenzen aan te geven. En omgekeerd.
Helemaal rozig naar huis.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Maar even afwachten wat haar vriendje ervan vindt. Hij had er bij nader inzien toch wel wat problemen mee.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)