Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit?quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:42 schreef Adfundum het volgende:
Er is geloof ik genoeg aanbod van ruwe olie. Het aantal raffinaderijen wordt kunstmatig te laag gehouden zodat de vraag het aanbod overtreft.
Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:47 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Juist doo op die "knopjes" te drukken.
Uit het bericht:
[..]
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:16 schreef waht het volgende:
[..]
Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter.
Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef waht het volgende:
[..]
Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit?
Maar nee, dat is niet aan de orde. Ruwe olie is er voldoende maar de kwaliteit ervan gaat achteruit. Daardoor zijn er meer handelingen nodig om het tot bruikbaar product te raffineren. En dus duurder.
Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
... en daar hebben we de connectie Beatrix, Shell en de invloed daarvan op de NLse overheid weer...quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef waht het volgende:
Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
Laat werkgevers er maar voor betalen als ze daar behoefte aan hebben. Waarom zou dat op de rest van de belastingbetalers afgewenteld moeten worden?quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:36 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Omdat treinkaartjes ook belastingvrij vergoed worden? Ik moet gvd toch wel vrij veel zakelijk reizen. Dat gaat niet zo makkelijk met het OV.
Van de totale raffinagecapaciteit in (OECD) Europa werd in December 2009 77% gebruikt. Lager dan de andere OECD landen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 20:54 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie.
Als ze dan ook nog "aan de knoppen gaan draaien" loopt het helemaal uit de hand.
Kijk naar de VS of Venezuela, daar is genoeg capaciteit en zijn de prijzen laag, niet alleen door subsisie of accijnzen.
De einproducten worden niet vervoerd per tanker, alleen de ruwe olie. Raffinage vindt dicht bij de eindafnemer plaats en hier in Europa is te weinig capacitiet.
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was.
Dat heeft voornamelijk te maken met de gelden die onze overheid aan brandstofgebruik wil verdienen. Daar hebben de bedrijven niet heel veel zeg in.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
quote:Capaciteit
10.000 bpd Smid + Hollander Raffinaderij Amsterdam
80.000 bpd Kuwait Petroleum Europoort Rotterdam
400.000 bpd Netherlands Refining Co. (BP) Europoort
195.000 bpd ExxonMobil Refining + Supply Co. Botlek
416.000 bpd Shell Pernis Refinery
160.000 bpd Total Refinery Netherlands Vlissingen
Een vat olie was zo'n beetje 150 dollar op de hoogtijdagen in 2008, ik heb echter nog nooit meer dan 1.50 euro per liter betaald. Nu staat een vat olie op een dollar of 80 en toch betalen we 1.50 per liter... Gvd 3.30 oud hollandsche florijnen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:08 schreef waht het volgende:
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:27 schreef du_ke het volgende:
In 2007-2008 heeft de benzine volgens mij wel regelmatig meer dan 1,50 de liter gekost. Niet dat ik er veel van merkte, had toen een tankpas.
Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:08 schreef waht het volgende:
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo?quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57.
Maar je hebt gelijk dat de olie toen duurder was.
En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest.
Edit: de prijs van 18-08-08 was nota bene bij een Tango.
Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:
25-03-08 ¤ 1,439
11-04-08 ¤ 1,479
25-04-08 ¤ 1,505
10-05-08 ¤ 1,559
21-05-08 ¤ 1,559
10-06-08 ¤ 1,599
20-06-08 ¤ 1,619
12-07-08 ¤ 1,625
28-07-08 ¤ 1,519
18-08-08 ¤ 1,524
31-08-08 ¤ 1,509
10-09-08 ¤ 1,539
29-09-08 ¤ 1,519
15-10-08 ¤ 1,395
En vandaag:
17-03-10 ¤ 1,499
Ja de Shell's en dergelijke hebben een flinke marktmacht hier.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.
De oliemaatschappijen hebben hun marges wat verhoogd en ook de accijnzen zullen wel een paar cent gestegen zijn maar dat lijkt me niet schokkend op dit bedrag.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo?
Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn autoquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had.
Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houdenquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn auto
Mijn vader kocht de auto 13 jaar geleden nieuw en begon het bij te houden, toen ik de auto 4 jaar geleden overnam kreeg ik het excelbestand er dus gewoon bij, en dan wordt het de sport om het zuiniger te doen dan hij, en tot nu toe lukt dat qua verbruikquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houden. Ik had het nog redelijk in mijn hoofd omdat ik in die tijd ca 2 keer per week moest tanken. Heb van de prijzen nu geen flauw benul, de laatste keer dat ik getankt heb was medio vorig jaar geloof ik
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |