abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79265410
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:42 schreef Adfundum het volgende:
Er is geloof ik genoeg aanbod van ruwe olie. Het aantal raffinaderijen wordt kunstmatig te laag gehouden zodat de vraag het aanbod overtreft.
Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit?

Maar nee, dat is niet aan de orde. Ruwe olie is er voldoende maar de kwaliteit ervan gaat achteruit. Daardoor zijn er meer handelingen nodig om het tot bruikbaar product te raffineren. En dus duurder.

Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79265490
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:47 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Juist doo op die "knopjes" te drukken.

Uit het bericht:
[..]


Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:26:41 #53
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79265903
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:16 schreef waht het volgende:

[..]

Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter.
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_79270418
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef waht het volgende:

[..]

Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit?

Maar nee, dat is niet aan de orde. Ruwe olie is er voldoende maar de kwaliteit ervan gaat achteruit. Daardoor zijn er meer handelingen nodig om het tot bruikbaar product te raffineren. En dus duurder.

Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie.
Als ze dan ook nog "aan de knoppen gaan draaien" loopt het helemaal uit de hand.
Kijk naar de VS of Venezuela, daar is genoeg capaciteit en zijn de prijzen laag, niet alleen door subsisie of accijnzen.
De einproducten worden niet vervoerd per tanker, alleen de ruwe olie. Raffinage vindt dicht bij de eindafnemer plaats en hier in Europa is te weinig capacitiet.

Het is bovendien niet in het belang van de oliemaatschappijen om de olievoorraad er snel doorheen te jagen tegen goedkope prijzen. Zelf willen we ook over 30 jaar nog olie hebben. Ik zeg ook niet dat deze policy slecht is, ik betaal liever nu iets meer dan dat ik over 30 jaar niets meer heb.
(Ok, ik heb makkelijk praten met m'n leasebak)

[ Bericht 4% gewijzigd door Adfundum op 17-03-2010 21:09:15 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 17 maart 2010 @ 21:16:45 #55
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_79271656
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
... en daar hebben we de connectie Beatrix, Shell en de invloed daarvan op de NLse overheid weer...

(net als met de beslissing om een illegale oorlog in Irak te steunen, en vervolgens kan Shell daar een miljoenen-/miljardenklapper maken...)
pi_79271735
http://www.rtl.nl/(/finan(...)er/30-1715-shell.xml

Een bericht uit 2005, de vraag neemt toe maar er wordt nauwelijks bijgebouwd.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 17 maart 2010 @ 22:07:02 #57
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79274412
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef waht het volgende:

Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was.
pi_79277309
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:36 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Omdat treinkaartjes ook belastingvrij vergoed worden? Ik moet gvd toch wel vrij veel zakelijk reizen. Dat gaat niet zo makkelijk met het OV.
Laat werkgevers er maar voor betalen als ze daar behoefte aan hebben. Waarom zou dat op de rest van de belastingbetalers afgewenteld moeten worden?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79277651
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 20:54 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie.
Als ze dan ook nog "aan de knoppen gaan draaien" loopt het helemaal uit de hand.
Kijk naar de VS of Venezuela, daar is genoeg capaciteit en zijn de prijzen laag, niet alleen door subsisie of accijnzen.
De einproducten worden niet vervoerd per tanker, alleen de ruwe olie. Raffinage vindt dicht bij de eindafnemer plaats en hier in Europa is te weinig capacitiet.
Van de totale raffinagecapaciteit in (OECD) Europa werd in December 2009 77% gebruikt. Lager dan de andere OECD landen.

Verder loopt de benzineprijs weldegelijk langs de olieprijs. Door de accijns is het effect op onze benzineprijs minder spectaculair dan in de VS maar die correlatie is er zeker.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 22:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was.
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79277811
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
Dat heeft voornamelijk te maken met de gelden die onze overheid aan brandstofgebruik wil verdienen. Daar hebben de bedrijven niet heel veel zeg in.

Dit zijn de raffinaderijen die actief zijn in Nederland:
quote:
Capaciteit
10.000 bpd Smid + Hollander Raffinaderij Amsterdam
80.000 bpd Kuwait Petroleum Europoort Rotterdam
400.000 bpd Netherlands Refining Co. (BP) Europoort
195.000 bpd ExxonMobil Refining + Supply Co. Botlek
416.000 bpd Shell Pernis Refinery
160.000 bpd Total Refinery Netherlands Vlissingen
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:24:51 #61
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79278279
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:08 schreef waht het volgende:

Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
Een vat olie was zo'n beetje 150 dollar op de hoogtijdagen in 2008, ik heb echter nog nooit meer dan 1.50 euro per liter betaald. Nu staat een vat olie op een dollar of 80 en toch betalen we 1.50 per liter... Gvd 3.30 oud hollandsche florijnen.
pi_79278385
In 2007-2008 heeft de benzine volgens mij wel regelmatig meer dan 1,50 de liter gekost. Niet dat ik er veel van merkte, had toen een tankpas .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:33:32 #63
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79278598
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:27 schreef du_ke het volgende:
In 2007-2008 heeft de benzine volgens mij wel regelmatig meer dan 1,50 de liter gekost. Niet dat ik er veel van merkte, had toen een tankpas .
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
pi_79278832
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57.

Maar je hebt gelijk dat de olie toen duurder was.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:44:27 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79278981
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:08 schreef waht het volgende:

Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:

25-03-08 ¤ 1,439
11-04-08 ¤ 1,479
25-04-08 ¤ 1,505
10-05-08 ¤ 1,559
21-05-08 ¤ 1,559
10-06-08 ¤ 1,599
20-06-08 ¤ 1,619
12-07-08 ¤ 1,625
28-07-08 ¤ 1,519
18-08-08 ¤ 1,524
31-08-08 ¤ 1,509
10-09-08 ¤ 1,539
29-09-08 ¤ 1,519
15-10-08 ¤ 1,395


En vandaag:

17-03-10 ¤ 1,499
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:47:03 #66
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79279062
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57.

Maar je hebt gelijk dat de olie toen duurder was.
Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo?
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:47:44 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79279074
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest.

Edit: de prijs van 18-08-08 was nota bene bij een Tango.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:52:08 #68
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79279194
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest.

Edit: de prijs van 18-08-08 was nota bene bij een Tango.
Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.
pi_79279221
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:

25-03-08 ¤ 1,439
11-04-08 ¤ 1,479
25-04-08 ¤ 1,505
10-05-08 ¤ 1,559
21-05-08 ¤ 1,559
10-06-08 ¤ 1,599
20-06-08 ¤ 1,619
12-07-08 ¤ 1,625
28-07-08 ¤ 1,519
18-08-08 ¤ 1,524
31-08-08 ¤ 1,509
10-09-08 ¤ 1,539
29-09-08 ¤ 1,519
15-10-08 ¤ 1,395


En vandaag:

17-03-10 ¤ 1,499
Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79279241
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.
Ja de Shell's en dergelijke hebben een flinke marktmacht hier.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79279265
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo?
De oliemaatschappijen hebben hun marges wat verhoogd en ook de accijnzen zullen wel een paar cent gestegen zijn maar dat lijkt me niet schokkend op dit bedrag.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:54:23 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79279268
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had.
Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn auto
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_79279308
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn auto
Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houden . Ik had het nog redelijk in mijn hoofd omdat ik in die tijd ca 2 keer per week moest tanken. Heb van de prijzen nu geen flauw benul, de laatste keer dat ik getankt heb was medio vorig jaar geloof ik
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:00:04 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79279428
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houden . Ik had het nog redelijk in mijn hoofd omdat ik in die tijd ca 2 keer per week moest tanken. Heb van de prijzen nu geen flauw benul, de laatste keer dat ik getankt heb was medio vorig jaar geloof ik
Mijn vader kocht de auto 13 jaar geleden nieuw en begon het bij te houden, toen ik de auto 4 jaar geleden overnam kreeg ik het excelbestand er dus gewoon bij, en dan wordt het de sport om het zuiniger te doen dan hij, en tot nu toe lukt dat qua verbruik
Mocht iemand dus om feitelijke benzineprijzen tussen 1997 en nu verlegen zitten.... ik heb ze
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:04:56 #75
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_79279557
TVP.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')