abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79224987
quote:
Tweede generatie Turken en Marokkanen minder religieus
Religieus gedrag onder de tweede generatie Turken en Marokkanen in Nederland is duidelijk minder sterk dan onder de eerste generatie. Wel beschrijft het overgrote deel van de tweede generatie zich nog altijd als moslim. Tot die conclusies komen Mieke Maliepaard, Marcel Lubbers (beiden Universiteit Utrecht) en Mérove Gijsberts (Sociaal Cultureel Planbureau). Hun bevindingen verschijnen deze maand in het gerenommeerde Britse tijdschrift ‘Ethnic and Racial Studies’.

De Utrechtse onderzoekers maakten gebruik van bijna 2000 vragenlijsten die zijn ingevuld door zowel eerste als tweede generatie in Nederland woonachtige Turken en Marokkanen. Daaruit blijkt onder meer dat de tweede generatie minder vaak aan de ramadan doet en minder vaak bidt dan de eerste generatie. De tweede generatie omschrijft zich tevens vaker als niet-moslim: 12% van hen zegt niet (langer) religieus te zijn, tegenover 5% van de eerste generatie.

Vernederlandst
Het overgrote deel van de tweede generatie geeft dus aan nog altijd moslim te zijn. Maar binnen deze groep treedt zogenoemde ‘vernederlandsing’ op: de jongeren identificeren zich meer met Nederland dan hun ouders doen. Volgens de onderzoekers, aangesloten bij een internationaal project dat religieuze veranderingen onder minderheden onderzoekt, liggen educatie en het opgroeien in het seculiere Nederland ten grondslag aan deze resultaten. De aanname dat assimilatie zich ontwikkelt over generaties, wordt door dit onderzoek ondersteund.

Hoogopgeleiden
Een verrassende uitkomst van het onderzoek betreft het religieuze gedrag van hoger opgeleiden binnen de tweede generatie. Hoogopgeleide Turken en Marokkanen die zich als moslim omschrijven, praktiseren het geloof namelijk meer dan laagopgeleiden, iets wat onder de eerste generatie juist andersom is. De onderzoekers doen nader onderzoek om deze uitkomst te verklaren.

Excellent
Onderzoek naar de multiculturele samenleving is een van de pijlers van de Utrechtse faculteit Sociale Wetenschappen. Naast deelname aan internationale projecten waar onderzoek wordt gedaan naar multiculturalisme, biedt de faculteit de research master ‘Migration, Ethnic Relations and Multicuturalism’ aan. Deze onderzoeksmaster behoort tot de top van het Nederlandse onderwijs en onderzoek, zo blijkt uit de uitzonderlijk positieve beoordeling die de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) onlangs toekende.

Het artikel in ‘Ethnic and Racial Studies’ is op te vragen bij de persvoorlichting.
http://www.uu.nl/NL/Actue(...)minderreligieus.aspx

Interessant onderzoek toch. Brengt de zogenaamde islamisering wat mij betreft in een ander daglicht.
pi_79225034
Interessant, maar niet bepaald verrassend.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_79225132
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:27 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vond het ook weinig verrassend eerlijk gezegd, maar een interessant nieuwsbericht is het zeker wel.
  † In Memoriam † dinsdag 16 maart 2010 @ 20:30:39 #4
137949 Disana
pi_79225212
Nee niet verrassend. Er is al een rapport (ik kan het even niet meer vinden) dat rept van 200.000 moslims die landelijk nog naar de moskee gaan, en van jongeren die steeds minder gaan.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 20:31:14 #5
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_79225256
Ik denk dat het voor de meeste kutmarokkaantjes juist zou helpen als ze wat vaker naar de moskee zouden gaan, maar ik heb er natuurlijk minder verstand van dan Geert.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_79225380
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:29 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ik vond het ook weinig verrassend eerlijk gezegd, maar een interessant nieuwsbericht is het zeker wel.
Ik vraag me af of Wilders ongestoord kan blijven dweepen met de islamisering van Nederland, met deze gegevens in het achterhoofd. De PVV beroept zich immers op de onderbuik, terwijl dit instituut een gedegen onderzoek uitvoert.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 20:34:08 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_79225411
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:29 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ik vond het daarentegen zowel verrassend als interessant!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  † In Memoriam † dinsdag 16 maart 2010 @ 20:34:14 #8
137949 Disana
pi_79225414
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik vraag me af of Wilders ongestoord kan blijven dweepen met de islamisering van Nederland, met deze gegevens in het achterhoofd. De PVV beroept zich immers op de onderbuik, terwijl dit instituut een gedegen onderzoek uitvoert.
Ik denk het wel want veel mensen zijn graag ergens bang voor.
pi_79225487
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:27 schreef KoosVogels het volgende:
Maar dan kun je wrs alle paranoïde wanen mbt de islamisering van Europa ook net zo goed bij het huisvuil zetten joh...
I´m back.
pi_79225556
Eindelijk eens een positief bericht over Marokkanen in de media.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
pi_79225577
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar dan kun je wrs alle paranoïde wanen mbt de islamisering van Europa ook net zo goed bij het huisvuil zetten joh...
Ja, maar dat had ik allang gedaan. Zelfs het M-O wordt niet geislamiseerd. Althans, niet op de manier die Wilders bedoelt. Laat staan dat het wel gebeurt in Europa.
pi_79225705
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, maar dat had ik allang gedaan. Zelfs het M-O wordt niet geislamiseerd. Althans, niet op de manier die Wilders bedoelt. Laat staan dat het wel gebeurt in Europa.
Ik heb die waan nooit gehad hoor. Maar je begrijpt de implicatie van dergelijke berichten, die trouwens voor iedereen die niet vastgeklonken zit achter zijn pc scherm de godganse dag totaal geen verrassing vormen; de bodem valt weg onder allerlei hardvochtige demografische theorietjes.
I´m back.
pi_79225711
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:26 schreef IHVK het volgende:

[..]

http://www.uu.nl/NL/Actue(...)minderreligieus.aspx

Interessant onderzoek toch. Brengt de zogenaamde islamisering wat mij betreft in een ander daglicht.
Was allang bekend. Alleen door telkens te spreken over "de moslims" "de marokkanen" zorg je ervoor dat dat proces gewoon langzamer gaat. Uiteindelijk lost het allemaal op i n 1 geheel.
pi_79225777
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:31 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik denk dat het voor de meeste kutmarokkaantjes juist zou helpen als ze wat vaker naar de moskee zouden gaan, maar ik heb er natuurlijk minder verstand van dan Geert.
Die losers weten niet eens hoe een moskee eruit
pi_79225851
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik heb die waan nooit gehad hoor. Maar je begrijpt de implicatie van dergelijke berichten, die trouwens voor iedereen die niet vastgeklonken zit achter zijn pc scherm de godganse dag totaal geen verrassing vormen; de bodem valt weg onder allerlei hardvochtige demografische theorietjes.
Ach, je moet ze de kost geven. Heb hier menig discussie gevoerd met users die menen dat het land wordt overgenomen door de islam. En dat staven zij met lulverhalen over moskeen en hoofddoekjes.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 20:44:22 #16
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_79225886
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:37 schreef Theoria_Colorum het volgende:
Eindelijk eens een positief bericht over Marokkanen in de media.
Enerzijds wel, anderzijds kun je ook stellen dat het misschien niet toevallig is dat de problemen met laagopgeleide, zuipende, drugsgebruikende, meisjes lastigvallende en criminele Marokkanen samenvallen met secularisering.

Ik ben geen fan van de islam an sich, maar het verval daarvan kan ook negatieve bij-effecten hebben, bijvoorbeeld als de straatcultuur sterker blijkt te zijn dan de islamitische cultuur.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 20:51:24 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_79226257
Nieuws is het zeker niet, het CBS berichtte in juli 2009 al dat de ontkerkelijking gestaag doorging en dat het aantal moslims niet groeide.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_79226549
Wel-bier-en-sex-maar-geen-varken-generatie
pi_79233901
Dit was natuurlijk allang al duidelijk. De huidige generatie "moslims" zijn steeds vaker alleen moslim als het hen goed uitkomt of iets oplevert.
pi_79234056
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:56 schreef Dawwa het volgende:
Ik zie Mohammed uit de straat hier geregeld met een frikandelletje speciaal uit de snackbar komen hoor.
pi_79234853
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 22:58 schreef Theoria_Colorum het volgende:

[..]

Ik zie Mohammed uit de straat hier geregeld met een frikandelletje speciaal uit de snackbar komen hoor.
Dat is dan uitermate zeldzaam,

Het vreemde is dat deze non-religieuze moslims vaak alles uitspoken wat verboden is volgens hun geloof maar als het op varkensvlees aankomt eten ze het allemaal niet.
  woensdag 17 maart 2010 @ 00:09:59 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_79237517
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:56 schreef Dawwa het volgende:
Streepjes weghalen en we hebben het woord van 2010 gevonden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_79237566
Deze ontwikkeling kan zich niet snel genoeg doorzetten.
pi_79237690
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 23:11 schreef Dawwa het volgende:

[..]

Dat is dan uitermate zeldzaam,

Het vreemde is dat deze non-religieuze moslims vaak alles uitspoken wat verboden is volgens hun geloof maar als het op varkensvlees aankomt eten ze het allemaal niet.
Kom op man, een biertje en een frikandelletje; wat kan er dan nog misgaan?
  woensdag 17 maart 2010 @ 00:16:36 #25
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_79237742
Getuigende sommige straatterroristen geloof ik dat wel.
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')