Je zou kunnen beginnen om bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken niet meer aftrekbaar te maken. M.a.w., mensen verplichten af te lossen. Je ziet nu dat mensen maar een stukje hypotheek ´laten staan´ om maar aftrek te behouden.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:20 schreef Igen het volgende:
Overigens slaat de hypotheekrenteaftrek echt nergens op. Want hoe meer mensen kúnnen lenen, hoe meer ze ook zúllen lenen en hoe hoger de huizenprijzen worden. De huizenbezitter heeft dus in feite netto niks aan de HRA, de werkelijke profiteurs zijn de gemeente (die hogere grondprijzen kan hanteren) en de banken (die meer renteinkomsten krijgen).
Dat is niet helemaal waar. De enige reden dat het zo lijkt is het progressieve tarief. Zou je b.v. de 52% bracket afschaffen, verdwijnt dat feitelijk...quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:18 schreef Igen het volgende:
Dat is precies het lullige van de HRA: hoe meer je verdient, hoe meer voordeel je ervan hebt.
Nee, dat was een belasting omdat je de woning ook kon verhuren en er dus inkomsten uit kon krijgen. Vreemde redenering, maar goed, eind 19e eeuw leek het bepaalde idioten logisch.quote:Eigenlijk is dat nou net het hele doel van het eigenwoningforfait.
Je pleit dus voor het afschaffen van de KEW/SEW regeling. Dit omdat HRA maar maximaal over een periode van 30 jaar geldt.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:27 schreef LangeTabbetje het volgende:
Je zou kunnen beginnen om bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken niet meer aftrekbaar te maken. M.a.w., mensen verplichten af te lossen. Je ziet nu dat mensen maar een stukje hypotheek ´laten staan´ om maar aftrek te behouden.
En hoe meer er dus binnen komt bij de fiscus aan overdrachtsbelasting...quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:20 schreef Igen het volgende:
Overigens slaat de hypotheekrenteaftrek echt nergens op. Want hoe meer mensen kúnnen lenen, hoe meer ze ook zúllen lenen en hoe hoger de huizenprijzen worden.
Dat klopt niet helemaal. Al was het maar omdat de HRA nauwelijks invloed heeft op wat je kan betalen. Uitgaande natuurlijk van alle flankerende maatregelen en heffingen. Invloed is maximaal 10%.quote:De huizenbezitter heeft dus in feite netto niks aan de HRA, de werkelijke profiteurs zijn de gemeente (die hogere grondprijzen kan hanteren) en de banken (die meer renteinkomsten krijgen).
Kom op zeg, nou ben je alleen een retorisch truukje aan het uithalen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. De enige reden dat het zo lijkt is het progressieve tarief. Zou je b.v. de 52% bracket afschaffen, verdwijnt dat feitelijk...
Heb jij het idee dat het afschaffen van dat tarief in het nadeel werkt van mensen die een hoog inkomen hebben?
Het is net zo logisch als de vermogensrendementheffing. En vanwege die overeenkomst zou het ook logisch zijn om eenzelfde fictief rendement te hanteren. Immers, wie geld in een woning voor verhuur investeert, zal uit die verhuur toch wel minstens evenveel rendement willen halen als wanneer je het geld op een spaarrekening had gezet.quote:[..]
Nee, dat was een belasting omdat je de woning ook kon verhuren en er dus inkomsten uit kon krijgen. Vreemde redenering, maar goed, eind 19e eeuw leek het bepaalde idioten logisch.
Inderdaad. Je zou ook het oorspronkelijke idee kunnen handhaven, het eigenwoningforfait kunnen ophogen naar een meer realistische 4% en de spaarhypotheek-spaarpotjes in box 3 kunnen belasten. Dan heb je netto ongeveer hetzelfde effect als het compleet defiscaliseren van de eerste woning.quote:Als compensatie mocht je dan wel je rente aftrekken.
In die zin is het dan ook bijzonder onlogisch dat je wel de aftrek gaat afschaffen, maar niet het EWF.
En welke zijn die 'flankerende maatregelen' dan, behalve het eigenwoningforfait? De OZB is namelijk gemeentelijk en heeft er dus niet echt mee te maken, en de overdrachtsbelasting is eenmalig en heeft er dus ook niet echt mee te maken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
En hoe meer er dus binnen komt bij de fiscus aan overdrachtsbelasting...
[..]
Dat klopt niet helemaal. Al was het maar omdat de HRA nauwelijks invloed heeft op wat je kan betalen. Uitgaande natuurlijk van alle flankerende maatregelen en heffingen. Invloed is maximaal 10%.
Akkoord, zo had ik er inderdaad niet tegenaan gekeken. Ik blijf het een eigenaardige situatie vinden (onder andere de scheiding tussen eigen huis in Box 1 en eventuele andere huizen in Box 3), maar dat maakt uiteindelijk het effect van HRA redelijk beperkt, inderdaad. Het liefst zou ik eigen huis ook in Box 3 zien, dat maakt zowel eigenwoningforfait als hypotheekrenteaftrek overbodig.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:00 schreef DS4 het volgende:
Die rente is gewoon aftrekbaar hoor. Logisch, want kosten zijn altijd aftrekbaar. Uitzondering is natuurlijk vanuit box 3, maar dat is dus ook echt een uitzondering en dat heeft alles te maken met het feit dat niet de werkelijke kosten en opbrengsten worden gebruikt, maar een forfaitair bedrag.
Nee, het is gewoon een feit. Het is een aftrekpost en die is voor iedereen gelijk: de betaalde rente.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:48 schreef Igen het volgende:
Kom op zeg, nou ben je alleen een retorisch truukje aan het uithalen.
Met alle respect, een eigen woning is geen belegging. Van de gekke om dat als box 3 te willen behandelen. Overigens: voor mensen met een woning van 1 mio of meer is dat voor het meerdere nu al voorgesteld, omdat het meerdere wel een beleggingskarakter zou hebben. Zotter hoor je het zelden, feitelijk is het gewoon een straf op succesvol zijn.quote:Het is net zo logisch als de vermogensrendementheffing. En vanwege die overeenkomst zou het ook logisch zijn om eenzelfde fictief rendement te hanteren. Immers, wie geld in een woning voor verhuur investeert, zal uit die verhuur toch wel minstens evenveel rendement willen halen als wanneer je het geld op een spaarrekening had gezet.
4% is niet realistisch, nog afgezien van het feit dat een woning geen belegging is.quote:Inderdaad. Je zou ook het oorspronkelijke idee kunnen handhaven, het eigenwoningforfait kunnen ophogen naar een meer realistische 4%
Daar is dan weer wel een normale gedachtegang achter te ontdekken.quote:en de spaarhypotheek-spaarpotjes in box 3 kunnen belasten.
Nee, jij bent eigenwoning bezit zwaar aan het bestraffen. Nogmaals: fiscaal levert de eigen woning al niets meer op. In bepaalde gevallen (waarde woning meer dan 1 mio) wordt je al bestraft.quote:Dan heb je netto ongeveer hetzelfde effect als het compleet defiscaliseren van de eerste woning.
Ja, bestraf mensen dat ze geen gebruik maken van de HRA...quote:(plus netto een extra belasting op gepensioneerden met een afbetaalde eigen woning.)
Flankerende maatregelen doelt natuurlijk op de diverse reeds genomen maatregelen waarmee de renteaftrek reeds beperkt is in tijd en omvang.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:50 schreef Igen het volgende:
En welke zijn die 'flankerende maatregelen' dan, behalve het eigenwoningforfait? De OZB is namelijk gemeentelijk en heeft er dus niet echt mee te maken, en de overdrachtsbelasting is eenmalig en heeft er dus ook niet echt mee te maken.
Onze aardgasreserves zijn zeer nuttig om wisselingen in vraag op te vangen om levering te garanderen. Slochteren is al over haar hoogtepunt heen maar die balanceerfunctie is nog steeds van toepassing. En hoe minder wij produceren hoe meer we afhankelijk zijn van import uit Rusland en dergelijke.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:49 schreef raptorix het volgende:
Het aardgas in 1 keer verkopen, simpel.
Gebruiksvoorwerpen horen niet in box 3. Ook de auto waar jij dagelijks in rijdt komt niet in box 3. Wel de autoverzameling (onder voorwaarden).quote:Op dinsdag 16 maart 2010 18:29 schreef Reya het volgende:
Akkoord, zo had ik er inderdaad niet tegenaan gekeken. Ik blijf het een eigenaardige situatie vinden (onder andere de scheiding tussen eigen huis in Box 1 en eventuele andere huizen in Box 3), maar dat maakt uiteindelijk het effect van HRA redelijk beperkt, inderdaad. Het liefst zou ik eigen huis ook in Box 3 zien, dat maakt zowel eigenwoningforfait als hypotheekrenteaftrek overbodig.
De betaalde rente vermenigvuldigd met het belastingtarief. Daardoor kunnen mensen die veel verdienen een hogere hypotheek nemen met netto dezelfde maandlasten. Effectief een subsidie voor rijken dus. En ik moet nog het eerste wetenschappelijke artikel of CPB-rapport tegenkomen dat het anders ziet.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 18:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon een feit. Het is een aftrekpost en die is voor iedereen gelijk: de betaalde rente.
Een eigen woning als graadmeter voor succes?quote:[..]
Met alle respect, een eigen woning is geen belegging. Van de gekke om dat als box 3 te willen behandelen. Overigens: voor mensen met een woning van 1 mio of meer is dat voor het meerdere nu al voorgesteld, omdat het meerdere wel een beleggingskarakter zou hebben. Zotter hoor je het zelden, feitelijk is het gewoon een straf op succesvol zijn.
Heus wel hoor. Eigenlijk is 4% zelfs nog aan de lage kant, het kan ook wel naar de 5% toe gaan. Of misschien ook wel 3,5% als het risico heel laag is.quote:[..]
4% is niet realistisch, nog afgezien van het feit dat een woning geen belegging is.
Ik heb het nagerekend voor deze gevallen:quote:[..]
Daar is dan weer wel een normale gedachtegang achter te ontdekken.
[..]
Nee, jij bent eigenwoning bezit zwaar aan het bestraffen. Nogmaals: fiscaal levert de eigen woning al niets meer op. In bepaalde gevallen (waarde woning meer dan 1 mio) wordt je al bestraft.
Tuurlijk.quote:[..]
Ja, bestraf mensen dat ze geen gebruik maken van de HRA...
Als het jou maar niet raakt, nietwaar?
quote:PVV: eerst snijden in linkse hobby's
- door Bernard (bennootje) op 16-03-2010 @ 17:53
De PVV wil het eerst snijden in "linkse hobby's" om de overheidsfinanciën weer op orde te krijgen. PVV-leider Geert Wilders doelt op ontwikkelingssamenwerking, de Europese Unie en het ambtenarenapparaat.
Hij denkt daarmee miljarden aan besparingen binnen te halen. Dat zei Wilders vandaag in een reactie op de verkenning van het Centraal Planbureau (CPB) om de komende jaren 29 miljard euro structureel te bezuinigen. Wat de PVV-leider betreft hoeft de besparing niet in vier jaar gehaald te worden, omdat dit economisch gezien niet verstandig is en kan het ook in twee kabinetsperioden.
De PVV is van plan zo min mogelijk 'bij de burger' weg te halen, dus 'liever niet bezuinigen op zorg', zei Wilders. Ook wil hij liever geen lastenverzwaring en als het even kan zelfs lastenverlichting. Ook door migratiebeperkende maatregelen denkt zijn partij veel geld te kunnen besparen.
Bron: PVV: eerst snijden in linkse hobby's
Bronquote:CPB: 29 miljard euro structureel bezuinigen
De overheidsfinanciën lopen op langere termijn volledig uit de hand. Tot aan 2015 zijn daarom voor 29 miljard euro aan structurele bezuinigingen noodzakelijk. Gemiddeld betekent dat 1750 euro per Nederlander.
Dat blijkt dinsdag uit een verkenning van het Centraal Planbureau (CPB) van de economische ontwikkelingen in de volgende kabinetsperiode.
Het CPB voorspelt voor 2015 een begrotingstekort van 2,9 procent van het bruto binnenlands product, terwijl dan een overschot van 1,5 procent nodig is om te voorkomen dat later de overheidsfinanciën ontsporen en de staatsschuld explodeert.
Forse opgave
De rekenmeesters spreken in hun verkenning van een forse opgave, vergelijkbaar met die aan het begin van de jaren tachtig, die de komende kabinetsperioden een grote inzet van politici vraagt.
Uit de cijfers komt naar voren dat de economische groei zich dit en volgend jaar weliswaar herstelt, met respectievelijk 1,5 en 2 procent, maar dat de gevolgen van de crisis vooral op langere termijn merkbaar zijn. Door hogere belastinginkomsten en dalende werkloosheid daalt het begrotingstekort nog de komende jaren, tot 2,9 procent in 2015. Voor dit jaar wordt een tekort van 6,3 procent voorspeld.
Stijgende koopkracht
Bij ongewijzigd beleid is de verwachte economische groei de komende kabinetsperiode 1,75 procent. De werkloosheid daalt van 6,5 procent in 2011 naar 5,25 procent in 2015. De koopkracht stijgt in die periode met gemiddeld 0,25 procent.
De hoge kosten op langere termijn zijn het gevolg van de recessie, met een historische krimp van 4 procent vorig jaar, en een hogere levensverwachting. Nederland is door de economische crisis ongeveer 5 procent van zijn bruto binnenlands product kwijt, het totaal wat in ons land wordt geproduceerd. Dit verlies wordt naar verwachting niet meer goed gemaakt.
Hogere levensverwachting
Daarbovenop gaat het CPB ook uit van een fors hogere levensverwachting wat de overheid meer geld kost aan onder meer zorg en AOW. De levensverwachting op 65-jarige leeftijd neemt tot 2060 toe met 3,5 jaar.
De voorspellingen zijn van belang voor de politieke partijen die de komende weken hun verkiezingsprogramma's afronden, in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni. Zij hielden al rekening met forse ingrepen. Het kabinet heeft vorig jaar ambtenaren gevraagd te zoeken naar mogelijkheden om structureel 35 miljard euro te bezuinigen. Hun resultaten worden over twee weken verwacht.
Ontwikkelingssamenwerking, de Europese Unie en het ambtenarenapparaat.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:44 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En waar gaan de volgende kabineten op bezuinigen?Ontwikkelingshulp? Importbruiden? HRA? ?????
Wie een idee heeft mag het zeggen
Nee, zo werkt het niet. Je bepaalt het belastbare inkomen door plussen en minnen te nemen. Daarover bepaal je het tarief.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:00 schreef Igen het volgende:
De betaalde rente vermenigvuldigd met het belastingtarief.
Rijkeren krijgen die enorm verzwaarde EWF voor de kiezen, maak je geen zorgen. Daarnaast blijf je een denkfout maken.quote:Daardoor kunnen mensen die veel verdienen een hogere hypotheek nemen met netto dezelfde maandlasten. Effectief een subsidie voor rijken dus.
Ik schrijf wetenschappelijke artikelen en losbladigen. Laat dat nu net op dit terrein zijn.quote:En ik moet nog het eerste wetenschappelijke artikel of CPB-rapport tegenkomen dat het anders ziet.
Meer dan 1 mio woningen kun je zo zien.quote:Een eigen woning als graadmeter voor succes?![]()
Er zijn mensen die er ook een beleggingsdoel mee hebben (meer ingegeven door een irreële wens, want je hebt er pas wat aan als je het bejaardenhuis in gaat of veel kleiner gaat wonen), maar primair is en blijft het een gebruiksvoorwerp.quote:Een eigen woning is wel degelijk een belegging.
De kern is en blijft dat je een woning koopt om er in te wonen. Niemand die zegt: ik werk in Maastricht, maar ik koop toch die woning in Groningen, want ik denk daar een beter rendement op te maken.quote:In Nederland zijn die afwegingen een beetje op de achtergrond geraakt, doordat we toch al een goed pensioenstelsel hebben en doordat, vanwege de HRA, de balans al zo snel naar kopen omslaat dat veel mensen daar waarschijnlijk niet eens meer bij stilstaan. Maar dat verandert niks aan de kern van de zaak.
Jij claimt dat de komende tien jaar de woningen met gemiddeld 5% gaan stijgen? O?quote:Heus wel hoor. Eigenlijk is 4% zelfs nog aan de lage kant, het kan ook wel naar de 5% toe gaan. Of misschien ook wel 3,5% als het risico heel laag is.
Zullen we even bij de realiteit van vandaag blijven en niet spreken over het verleden. Overigens zie ik bij aandelen 16% en het was rond de 12% voordat de beurs niet al te lang geleden door de hoeven ging. De cijfers komen mij derhalve vreemd voor.quote:Traditioneel ligt het rendement op woningen trouwens nog veel hoger: 11,9% volgens het CPB, pagina 40.
Maak er een excelsheetje van en ik ga er eens naar kijken.quote:Ik heb het nagerekend voor deze gevallen:
- Ophoging EWF naar 4%, spaarhypotheek-spaarpotjes in box 3
- Eigen huis naar box 3, inclusief spaarhypotheek-spaarpotjes
- Defiscaliseren eigen huis, spaarhypotheek-spaarpotjes blijven belastingvrij
Alle drie de opties komen voor hypotheekbezitter netto op hetzelfde neer. De laatste optie, defiscaliseren, is echter voor eigenaren van een hypotheekvrij huis veruit het gunstigst.
NL heeft eigenlijk een gescheiden stelsel. AOW-tje voor de mensen die huren en aanvullende pensioenen voor de kopers.quote:Maar wat ook meespeelt is dat, als het eigenwoningbezit zo wordt gepromoot, het hoge aandeel afbetaald eigenwoningbezit onder gepensioneerden al gauw als argument wordt gebruikt om pensioenen te verlagen. Dat zie je in andere landen tenminste. Dat veroorzaakt een extra tweedeling onder de gepensioneerden: een grote groep die een eigen huis heeft gekocht en goedkoop kan wonen, en een kleine groep die geen huis kon kopen, daarom nog steeds huurt en dus in armoede moet leven. Zo'n tweedeling lijkt mij niet wenselijk.
Begin NU en zorg dat wat je op haalt per definitie in aflossing van de staatsschuld moet.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:06 schreef Reya het volgende:
Wat het grootste bezwaar tegen jouw plan zou zijn, is dat het tot een abrupte terugloop in heffingsinkomsten leidt zodra financiële producten snel minder waard worden (wat nogal eens gebeurt, en wat niet toevallig dan ook nog gepaard gaat met laagconjunctuur).
Dat laatste natuurlijk. Hij heeft de kredietcrisis niet veroorzaakt. Den Uyl heeft de sluizen open gezet omdat dat nu eenmaal wel leuk was...quote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:44 schreef Martijn_77 het volgende:
En heeft hij Nederland net als Den Uyl in de jaren zeventig met een gigantisch financieel probleem opgezadeld?
Wat denken jullie? Gaat Bos de Boeken in als Den Uyl 2 of heeft hij het toch nog goed gedaan en was het zonder hem nog veel erger geweest?
Oh ja, dat is nieuw dit jaar hè, de EWF voor inkomens boven de miljoen? Daar heb ik me nog niet in verdiept. Maar goed, voor woningen beneden de miljoen blijft het EWF absurd laag zodat netto de lage inkomens benadeeld worden doordat ze minder HRA hebben terwijl dat niet afdoende door een lager EWF wordt gecompenseerd.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. Je bepaalt het belastbare inkomen door plussen en minnen te nemen. Daarover bepaal je het tarief.
In de Vpb heb je ook verschillende tarieven. Daar is het toch ook niet oneerlijk dat de B.V. met een hogere winst de aftrekbare posten tegen dat hogere tarief kan claimen?
[..]
Rijkeren krijgen die enorm verzwaarde EWF voor de kiezen, maak je geen zorgen. Daarnaast blijf je een denkfout maken.
Absoluut niet. Economisch gezien is een woning een verbruiksvoorwerp dat je over een bepaalde tijd moet afschrijven. Een goed dat dus juist in waarde daalt. Die 5% rendement haal je door inkomsten uit verhuur. Of in het geval van eigenwoningbezit door het uitsparen van huurbetalingen.quote:[..]
Er zijn mensen die er ook een beleggingsdoel mee hebben (meer ingegeven door een irreële wens, want je hebt er pas wat aan als je het bejaardenhuis in gaat of veel kleiner gaat wonen), maar primair is en blijft het een gebruiksvoorwerp.
[..]
De kern is en blijft dat je een woning koopt om er in te wonen. Niemand die zegt: ik werk in Maastricht, maar ik koop toch die woning in Groningen, want ik denk daar een beter rendement op te maken.
[..]
Jij claimt dat de komende tien jaar de woningen met gemiddeld 5% gaan stijgen? O?
http://irespa.eu/Berekening.xlsquote:[..]
Maak er een excelsheetje van en ik ga er eens naar kijken.
Maar dat komt vooral doordat de huidige regels arme mensen in huurwoningen bevoordelen (huursubsidie, inkomenseisen sociale woningbouw) en rijke mensen in koopwoningen (HRA met progessief belastingstelsel). Dus meer een toevalligheid dan een bewuste keuze, lijkt mij.quote:[..]
NL heeft eigenlijk een gescheiden stelsel. AOW-tje voor de mensen die huren en aanvullende pensioenen voor de kopers.
Grof gezegd natuurlijk....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |