Voor de statistiekfreaks heeft Piles een overzichtje met stats gemaakt: Piles' statsquote:In memoriam: SebasserOp zondag 15 november 2009 bereikte ons het droevige bericht dat KSC'er van het eerste uur Sebasser op veel te jonge leeftijd is overleden na een slopende ziekte. Tussen 6 maart 2007 en 2 november 2009 dronk hij hier regelmatig een bakkie mee.
Sebasser, rust in vrede.
whehehequote:
zuurkool met iets onooglijks wat wel heel erg lekker wasquote:
Nee. Correct was geweest:quote:
Alleen op forum.fok.be!quote:Op maandag 15 maart 2010 20:09 schreef MPG het volgende:
[..]
Nee. Correct was geweest:
[KSC #1.746] Koffie of thee bij de spareribs met friet!
Hier:quote:Op maandag 15 maart 2010 20:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Alleen op forum.fok.be!
In TTK-kringen is allaang vastgesteld dat patat juist is! Ik zal even de quote voor je opzoeken.
quote:Op dinsdag 2 maart 2010 12:58 schreef Frollo het volgende:
Voluit is het, zoals bekend, patates frites. Hierbij slaat patates op het product (aardappel) en frites op de bereidingswijze (frituren).
Als je zegt: 'Ik wil patat', bedoel je dus dat je een aardappelgerecht wilt.
Als je zegt: 'Ik wil friet', bedoel je dat je een gefrituurd gerecht wilt.
Aangezien in een snackbar vrijwel alle producten gefrituurd worden, geef je met 'Ik wil friet' dus te weinig informatie. Je kunt dan in feite van alles bedoelen wat gefrituurd is, van nasiballen tot mexicano's.
Zeg je daarentegen 'Ik wil patat', dan zijn er eigenlijk nog maar twee mogelijkheden over: patates frites of aardappelsalade. Meestal blijkt uit de context ('met', 'oorlog' enz.) wel welke je bedoelt.
Het vele malen logischer om de productnaam als onderscheidend element te gebruiken in plaats van de bereidingswijze. Patatzeggers hebben dus gelijk.
en dat geloof jijquote:
quote:Oorsprong
Het verhaal van de friet gaat terug tot in 1680. De inwoners van Namen, Andenne en Dinant hadden er toen de gewoonte om te vissen in de Maas en de kleine visjes die ze er vingen in olie te bakken. Maar in tijden van vorst of gevaarlijke stromingen werd het riskant om te vissen en sneden de inwoners aardappelen in de vorm van kleine visjes, die ze dan eveneens in de olie bakten. Dit verhaal is afkomstig van de hand van de Belgische historicus en gastronoom Jo Gérard. Naar zijn zeggen uit een oud familiedocument van zijn betovergrootvader Joseph Gérard[1], dat echter nooit werd gepubliceerd. Hierdoor is het nooit door anderen gecontroleerd of bevestigd.
Een andere verklaring voor het ontstaan van friet is afkomstig uit Frankrijk. De Fransen eisen evenzeer de creatie van hun patates frites op, en verwijzen daarbij naar 'de allereerste friture' die op de Pont Neuf zou hebben gestaan.
Amerikanen spreken van French fries, een benaming die afkomstig zou zijn van het Ierse to french, wat "snijden" betekent. Amerikaanse geallieerden die de Belgische frieten geproefd zouden hebben tijdens de Eerste Wereldoorlog, vertaalden ze als French fries naar de taal die er gesproken werd door de plaatselijke bevolking - het Frans - en fries voor de bereidingswijze in de friteuse. In de rest van de Engelstalige wereld wordt overigens meestal over chips gesproken.
Rond 1900 waren frieten al gemeengoed in België, maar in Nederland nog vrijwel onbekend. Voor het eerst was er een frietkraam in 1905 op de kermis van Bergen op Zoom. Het succes van de frietkraam reisde met de kermis mee, en verspreidde zich zo over de rest van Nederland.
De eerste keer dat frieten in de Nederlandse literatuur opduiken is in de herinneringen van Willem Walraven (Eendagsvliegen, Amsterdam: Van Oorschot 1971, p. 83-84) aan zijn Rotterdamse jaren (1907-1909). Hij verhaalt over "het mooie Françaisetje die een dronken moeder had en die op het Rode Zand des avonds zong bij haar stalletje: Des pommes frites!/De belle friture!/Des pommes Frites! A frite!"
Ja! De bron is Frollo, erg betrouwbaar dus als vaste TTK-userquote:Op maandag 15 maart 2010 20:23 schreef goldfinger1963 het volgende:
[..]
en dat geloof jij![]()
waar is de bron.
Heel leuk dat je even wat onzin uit je duim hebt gezogenquote:
Zoals de vraag: waar is Phingu gebleven?quote:Op maandag 15 maart 2010 20:31 schreef DaMart het volgende:
Discussie opgelost, kunnen we ons nu weer met nuttigere zaken bezighouden.
DaMartquote:Op maandag 15 maart 2010 20:33 schreef DaMart het volgende:
Als ik nu post heeft vast iemand net 'kwartetstopper!' geroepen!
quote:Op maandag 15 maart 2010 16:18 schreef Knuffelzacht het volgende:
waar is/woont Oktje dan??
quote:Op maandag 1 maart 2010 10:21 schreef Knuffelzacht het volgende:
[..]
woon/werk jij bij mij in de buurt?
quote:Op maandag 1 maart 2010 10:24 schreef wel.o.k het volgende:
[..]
werk, nou ja werk. tussen de ambtenaren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |