Hoogglans schilderen, paar lagen, dan licht opschuren (of wilde je dat niet, zoals dat kastje op de eerste post?) en daarna soort van topcoat erover heen doen.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:05 schreef Beijtje het volgende:
Waarom moeilijk doen met epoxy enzo en niet gewoon opschuren en hoogglans lakken in de kleur die je wil? Of is het resultaat dan toch echt heel anders?
Leuk projectje!
Als het een echte oude kast is, is de kans zeer groot dat hij gepolitoerd is en niet gelakt. Dan eerder alleen was. Aan afbijt zal je in die gevallen niet veel hebben. In het geval van politoer is alhocol je vriend (quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:17 schreef Oksel het volgende:
Epoxy geeft volgens mij veel meer glas. En haalt alle houtstructuur eruit..
En verkopen en iets anders aanschaffen = $$$, en dat heb ik niet. En het is leuk om te doen. Nu nog weten waar ik moet beginnen. Moet ik logen, schuren, schilderen, epoxy'en? Of kan het anders?
Wil je hem helemaal strak en vlak, of wil je hem oud?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 13:56 schreef Oksel het volgende:
Eens soort van topcoat?
En paar lagen schilderen? Schuur je nog licht tussen de lagen in?
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:35 schreef Oksel het volgende:
Nee, dat wil ik niet. Strak en 100% glad, en glanzend als een nieuwe BMW. Een donkerpaarse BMW.
Je hebt de ornamenten op je eigen kast gezien, he?quote:
Dat kun je een India laten doen volgens een plaatje op de achterkant van mijn kastjequote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:18 schreef Oksel het volgende:
Dit is trouwens ook best cool, gejat uit het twentemeisje topic:
[ afbeelding ]
Prachtig, maar wil het zelf doen. Dit wordt te duur.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:38 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
voorbeeldje van spuitwerk: [ afbeelding ]
Lijkt me shiny genoeg?
Dat is een blanke DD-lak of redox of epoxy lak geweest. Dit zijn allemaal 2 componenten lakken die super slijtvast zijn en indien goed aangebracht spiegelglad opdrogen.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:36 schreef Oksel het volgende:
Ik was ooit bij iemand die een stuk hout zo had bewerkt dat het als keukenblad gebruikt werd, met een epoxyhars. Het kan dus zelf.. er zat zeker een milimeter hars overal op, keihard, superstrak en glad. Terwijl het houtoppervlak eronder nog goed te zien was.. en absoluut niet glad was. Ik ga hem even mailtje sturen.
Veel stappen is de sleutel dus..quote:Op zondag 14 maart 2010 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Vooral voor zorgen dat de ruimte waar je de verf aanbrengt heel goed stof-vrij is.
Je zou na het plamuren, schuren, gronden, schuren, gronden, schuren, lakken, schuren, lakken, schuren, lakken nog een laag blanke lak er op kunnen zetten voor een diepte effect.
Vandaag ga ik beginnen met een afbijtmiddel. Daarna schuren, vullen, schuren, vullen, etc.quote:Hi there, Freezing back home while we are baking in the sun still. I am still swimming & the water is beautiful. Best spring yet. Now i asked Tim about his bench.
Sand using 40 grit - 600 grit. Go thru the grades as you will get a better finish. 40 is rough, 600 is fine grit for finishing. Orbital sander is great. He used a special 2 pot epoxy that was heat resistant on bench. He forget the name but advises to see a woodworker for advice. The 2 pot is what resturants would use on their bars. Because you are doing a closet you wont need 2pot epoxy. Just use polyurethane finish. After all the sanding, apply a coat & sand in between each coat with fine sandpaper. Apply as many coats as you want to get that glossy finish. Polyurethane comes in gloss, matt, satin finish & coat in dust free room. Its a long process but you get the result you want. Sometimes 4 coats is enough. Talk to a cabinet maker. I did my studio windows. Polyurethane in warmer weather too as it takes along time to dry & you may have to wait 6-8 hrs between coats. Do it in summer, believe me the drying time is painfully long. Tim crushed up paua pieces to put in holes of wood and used resin to fill them in. You can use shells, pebbles, whatever you want. Hope this helps. Got fishing comp this weekend that i won last year with my 7.5kg schnapper. Tims turn this year. Take care aye Shaz & Tim
2 x met de primer inderdaadquote:Op donderdag 25 maart 2010 11:41 schreef Oksel het volgende:
Goed. Vandaag een afbijtmiddel halen, en een vullende primer.
Eerste stap: Afbijten.
Dan schuren. Hoe grof begin ik?
Dan de eerste keer vullende primer.
Dan weer schuren. Hoe grof?
En dan nog een keer de vullende primer?
80 mocht ik niet gebruiken van de schilder, maar wat Shanna zegt 120.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:15 schreef error_404 het volgende:
Met 80 maak je grovere krassen, dan moet je daarna met een fijnere om de krassen weg te schuren en daarna nog iets fijner om die krassen weer weg te schuren. Dat is de essentie van schuren.
80 gaat dus wel snel, maar dan ben je nog niet klaar.
Handwerk! Dievenwerk, maar dan word het wel het mooist.quote:Op donderdag 25 maart 2010 17:32 schreef Oksel het volgende:
En zoek nog goede oplossing voor de delen met heel veel detail, waar de veel lak over zit en wat je echt niet makkelijk weg krijgt..
Kom je nu mee!quote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Pas wel op met afbijt, verschrikkelijk gemeen spul is dat. Bedenkl me nu dat ik je St Marc had moeten aanraden
[ afbeelding ]
Het is anders. Het bijt bijna net zo goed af maar lost ook alle vetten goed op.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:19 schreef Oksel het volgende:
[..]
Kom je nu mee!
Is dit beter? Of anders? Of zo? Wat is het verschil?
Ik vind het erg moeilijk om in te schatten wanneer een oppervlakte "schoon genoeg" is. Wanneer pakt een grondverf? Ik maak nog wel ff wat detailsfoto's. Moment.
Verfwinkel, gamma, bouwmarkt, schlecker heeft het geloof ik ook.quote:
St marc is geweldig, een sterke oplossing bijt af, een dunne oplossing ontvet en bereid voor om te schilderen, je kan er ook de was mee doen. Heb zelfs geconcentreerde oplossingen wel ingezet om afvoer in de keuken mee te ontstoppenquote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:29 schreef Beijtje het volgende:
St. Marc is echt iets anders dan afbijt, hoor! St. Marc gebruik je om het oppervlak stof- en vetvrij te maken, in plaats van bijvoorbeeld ammoniak. Afbijt gebruik je om een verflaag er af te halen...
En wat woon je mooi zeg!
Edit: Pietverdriet, bijt St. Marc ook af? Niets van gemerkt toen ik daarmee mijn houtwerk schoonmaakte voordat ik het ging schuren en na het schuren voor het schilderen...
quote:Bij een ongelukje in de keuken zijn er kwarkvlekken op ons geschuurde plafond terechtgekomen. Is het veilig om deze voorzichtig met St. Marc te deppen?
Gr. M. Reuvers
Kan maar pas wel op dat je voorzichtig met die troep bent. Als je toch st Marc haalt probeer dan eerst een sterke oplossing daarvan in heel heet water.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:38 schreef Oksel het volgende:
Eerst afbijt, dan St. Marc voor de laatste troeprestjes?
Kwark op het plafond, ach ja, weer 18 zijn...quote:
Goei spul hé?quote:Op maandag 29 maart 2010 15:54 schreef Oksel het volgende:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
St. Marc
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Stomme is dat er dus een aantal delen gelakt zijn, en een aantal boenwas erop hebben.
Maar dat St. Marc is echt geniaal spul.
Hoe schoon moet het zijn? Met dat St. Marc spul BLIJFT er bruine shit afkomen..
Denk trouwens dat ik met een heeeeeeel klein freesje ofzo alle randjes licht ga doen, van al dat houtsnijwerk. Moet ik ff kijken.
Niet haaks op de draad schuren he, da's een doodzonde! Al grondverf geprobeerd erop te smeren?quote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:32 schreef Oksel het volgende:
Ik denk er over om buiten te schilderen, als het windstil is. Dat is ook erg stofvrij natuurlijk.
Oeps.quote:Op maandag 29 maart 2010 16:36 schreef error_404 het volgende:
[..]
Niet haaks op de draad schuren he, da's een doodzonde! Al grondverf geprobeerd erop te smeren?
Tuurlijk is zoiets er, en als je 2 lagen grondverf erop zet is het waarschijnlijk wel voldoende. ook met de naaf meeverven trouwens. En goed blijven schuren en schoonmaken tussen iedere verflaagquote:Op maandag 29 maart 2010 17:39 schreef Oksel het volgende:
[..]
Oeps.
D'r zat zo'n dikke vieze laag boenwas op dat ik met een staalspons heb moeten boenen. Dus niet met schuurpapier, maar heb inderdaad wel haaks op de draad bewegingen gemaakt. Dacht dat het niet uitmaakte, want er gaat toch een vullende grondverf (2 of 3 keer) op..?
Hij's trouwens opgedroogd, en ziet er niet verkeerd uit! Natuurlijk vergeet je altijd stukjes, dus die moeten nog een keer gedaan worden.
Ik moet een heeeeeeeeel licht klein dremeltje hebben, die echt minimaal weghaalt. Bestaat zo iets? Dan kan ik alle groefjes schoonkrijgen en meteen schuren.
Heb leren schilderen van een ouwe schilder, nog echt met Lijnolieverf en siccatief, helemaal de ouderwetse manier.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:22 schreef Oksel het volgende:
Okay.. dankjePietverdriet, je bent echt een grote hulp in dit topic, dankjewel!
Gewoon dun plamuur er op zetten met een plamuurmes, dan vullen alle gaatjes, krassen, etc.quote:Op maandag 29 maart 2010 19:55 schreef Oksel het volgende:
Gladder dan met vullende grondverf?
Ik heb al wel bedacht wat kiertjes op te vullen met een houtvulmiddel. Bedoel je dat? Krijg ik dat effect niet teweeg met paar lagen vullende grondverf? Of plamuren puur op de echte dikke kieren en gaten?
Precies, het soort wat je ook op autos gebruikt bijvoorbeeld, of pianosquote:Op maandag 29 maart 2010 22:03 schreef Beijtje het volgende:
Dat ziet er al aardig kaal uit, Oksel! Goed bezig! (Ik moest eerst bij "plamuur" de hele tijd aan muurvuller-achtig spul denken en snapte niet wat je daar aan had voor houtwerk, totdat ik er achter kwam dat er zoiets is als lakplamuur :-))
jaja schuren schuren schurenquote:Op maandag 29 maart 2010 22:44 schreef Meike26 het volgende:
Na zo'n plamuurlaag moet je toch ook weer even schuren? Kan me niet indenken dat dat plamuren zo'n glad oppervlak opleverd?
Lakplamuur is wat anders dan vullende grondverf. En wat anders dan houtvuller? En weer wat anders dan een plamuur voor een muur. Plahout? Plamuur. Plapiano?quote:Op maandag 29 maart 2010 22:03 schreef Beijtje het volgende:
Dat ziet er al aardig kaal uit, Oksel! Goed bezig! (Ik moest eerst bij "plamuur" de hele tijd aan muurvuller-achtig spul denken en snapte niet wat je daar aan had voor houtwerk, totdat ik er achter kwam dat er zoiets is als lakplamuur :-))
heb je al gekeken wat epoxy lak kost :-)quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:17 schreef Oksel het volgende:
Epoxy geeft volgens mij veel meer glas. En haalt alle houtstructuur eruit..
En verkopen en iets anders aanschaffen = $$$, en dat heb ik niet. En het is leuk om te doen. Nu nog weten waar ik moet beginnen. Moet ik logen, schuren, schilderen, epoxy'en? Of kan het anders?
Hoe ver ben je nu in het schema? Is nog een hele klus zeg..quote:Op woensdag 31 maart 2010 12:46 schreef Oksel het volgende:
Vandaag nog maar even verder poetsen. Soms weet ik alleen niet of het boenwas of lak is.. het is nogal een mengelmoes.
Dit is dan ook erg belangrijkquote:Op woensdag 31 maart 2010 13:21 schreef Oksel het volgende:
Nog steeds aan het schoonmaken, lak en boenwas verwijderen. Dat is volgens mij het meeste werk. Opschuren en tussendoor schoonmaken is niet echt veel werk, dat gaat redelijk snel.
quote:Op maandag 29 maart 2010 23:16 schreef Oksel het volgende:
http://www.alabastine.nl/lakplamuur.html
Ah.
Precies, zo moet je het ook zien, leren een zo mooie laklaag er op te zetten dat het net een piano is.quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:09 schreef Oksel het volgende:
Ik zat vandaag op de rolsteiger. Ben aan het klussen bij mijn pa. Morgen ws. weer verder met de kast.
En nee, het is een leuk, leerzaam project. En zelf iets maken geeft meer voldoening.
Idd! Gaat niet altijd om de kosten, maar ook gewoon om de leuk...quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:09 schreef Oksel het volgende:
Ik zat vandaag op de rolsteiger. Ben aan het klussen bij mijn pa. Morgen ws. weer verder met de kast.
En nee, het is een leuk, leerzaam project. En zelf iets maken geeft meer voldoening.
Bedoel je Akzo? Want dan zou ik daar eerder voor gaan...quote:Op maandag 29 maart 2010 23:23 schreef Oksel het volgende:
Goed.
Kaalmaken met St. Marc & verfstripper.
Schoonmaken met St. Marc.
Schuren met 120.
Lakplamuur.
Schuren met 120.
Schoonmaken met? Vast niet St. Marc.
Laag vullende grondverf.
Schuren met 120.
Schoonmaken met? Vast niet St. Marc.
Vullende grondverf op kleur brengen met lak & 2e laag vullende grondverf aanbrengen.
Schuren met ???
Schoonmaken met?
Laag hoogglans aanbrengen met dure kwast.
Resultaat bekijken.
Eventueel weer schuren met ???
Weer laag hoogglans aanbrengen.
Klopt dit rijtje beetje Piet? Of iemand anders..![]()
Piet, is goedkope hoogglans van een budgetwinkel (maar wel van een bekend Chemisch concern) minder goed
dan dure hoogglans van de lokale bouwmarkt?
God, ik ben een newbee. Nouja, er is maar 1 manier om het te leren. Door het te doen..
Eens, ziet er zo ook mooi uit!quote:Op zondag 23 mei 2010 23:57 schreef Beijtje het volgende:
Begint al wat te worden die kast he? Zou je hem toch niet liever wit laten?
ik ben wel benieuwd!quote:Op dinsdag 1 juni 2010 11:17 schreef Oksel het volgende:
Ik heb mijn tafel afgemaakt (foto's volgen), en nu druk bezig met de voorbereidingen voor mijn verlovingsfeest.. dan ga ik me weer richten op dit project
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |