quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:28 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Jack de Vries:
- is christelijk-gereformeerd (komt vrijwel elke week in de kerk);
- behoort tot de rechtervleugel van het CDA;
- komt denk ik hoog op de kandidatenlijst voor de Kamerverkiezingen.
Protestantse CDA? Zonder de KVP was de CDA een randgroep-partijtje geworden a la SGP. En nog steeds bestaat hun achterban voornamelijk uit Katholieken durf ik te wedden.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:39 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Juist, een katholiek als Eurlings zijn ze bij het protestantse CDA liever kwijt dan rijk.
Katholieke partij met een protestantse gereformeerde partijtopquote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:50 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Protestantse CDA? Zonder de KVP was de CDA een randgroep-partijtje geworden a la SGP. En nog steeds bestaat hun achterban voornamelijk uit Katholieken durf ik te wedden.
Ik las in een ander topic dat het CDA z'n lijsttrekker afwisselt qua religeuze achtergrond,quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:39 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Juist, een katholiek als Eurlings zijn ze bij het protestantse CDA liever kwijt dan rijk.
Je mist er twee. Enneüs Heerma, Gereformeerd, en Jaap de Hoop Scheffer, RK.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik las in een ander topic dat het CDA z'n lijsttrekker afwisselt qua religeuze achtergrond,
Dan is dus mijn gok dat van Agt Katholiek was, Lubbers Protestants/Hervormd, Balkenende Gereformeerd, en dan zou de volgende weer Katholiek moeten zijn, wat waarschijnlijk ook een iets socialere stroming van het CDA met zich meebrengt.
Ik wist niet eens dat Eurlings is opgestapt. ook om privé redenen. Maar wel jammer ja..quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:16 schreef Sphere het volgende:
Jammer, vond hem als persoon wel sympatiek.
Kan raar lopen.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:01 schreef Arcee het volgende:
Bizar, sinds dit nieuws is Van Mierlo overleden, heeft Bos de politiek verlaten en is Cohen bijna premier...
Het gaat snel.
Verhagen is er nog.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Katholieke partij met een protestantse gereformeerde partijtop
Oei, PVDA heeft dan ook een probleem nu :pquote:Op donderdag 11 maart 2010 22:13 schreef Jane het volgende:
[..]
Nou, je hebt er net voor gezorgd dat in Rotterdam al niemand meer op De Vries stemt. Het CDA zal blij zijn met je.
Premier?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:01 schreef Arcee het volgende:
Bizar, sinds dit nieuws is Van Mierlo overleden, heeft Bos de politiek verlaten en is Cohen bijna premier...
Ze zullen er vast wel zijn in de fractie. Via parlement.com is de religie van de afzonderlijke Kamerleden wel te bekijken. Alleen noemen zowel gereformeerde als hervormde CDA'ers zich protestants (want ze zijn in beide gevallen lid van de PKN).quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:37 schreef Leandra het volgende:
Ah, my bad, helemaal geen hervormden/protestanten aan de top dus
Ja, de eerste minister, de leider van het kabinet.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
Premier?
Van Paars 3quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:58 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, de eerste minister, de leider van het kabinet.
Dat is toch ook niet zo raar, 30 jaar na het opgaan van de CHU in het CDA?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:31 schreef freako het volgende:
[..]
Je mist er twee. Enneüs Heerma, Gereformeerd, en Jaap de Hoop Scheffer, RK.
Van Agt: RK
Lubbers: RK
Brinkman: Gereformeerd
Heerma: Gereformeerd
De Hoop Scheffer: RK
Balkenende: Gereformeerd
De Hervormde stroming (vh CHU) was altijd al de kleinste bloedgroep binnen het CDA. In tegenstelling tot katholieken en gereformeerden stemden hervormden van oudsher heel breed. Van CHU tot PvdA en VVD, maar ook de SGP had Nederlands Hervormde stemmers (lid van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk, Bas van der Vlies is een voorbeeld daarvan). Binnen het CDA zijn de ex-CHU'ers bijna volledig uitgerangeerd. Buiten Wim Deetman kan ik me niet zo snel voorbeelden van ex-CHU'ers binnen het huidige CDA voor de geest halen.
Nee, dat is eigenlijk ook niet zo raar.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 20:16 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Dat is toch ook niet zo raar, 30 jaar na het opgaan van de CHU in het CDA?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |