welke site ken je voor integratie?quote:Op zondag 21 maart 2010 14:06 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik ken wel een site die voor integratie stapsgewijs uitwerkingen kan laten zien, maar niet voor differentiatie. Dat laatste is ook niet zo nuttig, want leren differentiëren is toch vooral een kwestie van oefenen en het krijgen van routine in het juist toepassen van de bekende regels zoals de regels voor het bepalen van de afgeleide van een product of quotiënt of de kettingregel. Daarnaast moet je natuurlijk de afgeleiden van een aantal standaardfuncties gewoon uit het blote hoofd kunnen opschrijven.
Ik zie dat je dit ook op www.wolframalpha.com kan doen. Zeg bijvoorbeeld:quote:Op zondag 21 maart 2010 16:30 schreef snakeman123 het volgende:
[..]
welke site ken je voor integratie?
Beter gebruik je http://betahw.mine.nu/ . Voor breuken doe je dan \frac{a}{b} en de kromme d's krijg je met \partial . Ziet er overzichtelijker uitquote:Op zondag 21 maart 2010 17:00 schreef Dzy het volgende:
Ik heb een beetje moeite met partieel differentieren bij wiskundige economie, het gaat om het bewijs van de stelling van Slutsky. De stelling is:
δdj(p,m) δhj(p,u) δdj(p,m)
-------------- = ------- - -----------
δpi δpi δm
Nu gaat het bewijs als volgt, er geldt dat hj(p,u) = dj(p,e(p,u)) en die gaan ze beiden naar pi differentieren. Er geldt dat m = e(p,u).
Even kijken of het er goed uit ziet, ik kan niet meer previewen?
Even op terugkeren: iedereen die 96 of meer scoorde mag naar de finale in Brussel.quote:
Voor subscript: _quote:
Zat ik toch wel aardig in de buurt met een score in de 90quote:Op zondag 21 maart 2010 17:20 schreef Masanga het volgende:
[..]
Even op terugkeren: iedereen die 96 of meer scoorde mag naar de finale in Brussel.
quote:Op zondag 21 maart 2010 16:02 schreef BasementDweller het volgende:
Te bewijzen:
Een normal operator waarvan alle eigenwaardes voldoen aan |L|=1, is unitair. Hint: diagonalisatie.
Hoe pak ik dit aan? Ik weet ook niet wat ik met die hint moet.
c|a en c|b (lees: c deelt a en c deelt b) betekent dat a/c=k en b/c=l met k,l gehele getallen.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:57 schreef Keiichi het volgende:
Ik heb een vraag bij mij huiswerk staat die als volgt is:
Bewijs dat als c|a en c|b, dan c|(a-b)
Maar ik snap eigenlijk al niet wat '|' nu eigenlijk doet![]()
In de stof staan ook wel andere voorbeelden met '|', maar het lijkt me handig om te weten wat het nu eigenlijk doet.
Bij die exy is in het eerste geval (differentiëren naar x) de y een constante, en in het tweede geval (differentiëren naar y) de x een constante. Je past hier de kettingregel niet correct toe, immers d(ect)/dt = c∙ect.quote:Op maandag 22 maart 2010 15:30 schreef pietpiraat88 het volgende:
Ik snap nu iets niet met een afgeleide van een functie met 2 variabelen.
f (x,y) = x2exy
Ik kom uit op dit:
fx (x,y) = 2x exy + x2 exy
fy (x,y) = x2exy
Maar het moet zijn:
fx (x,y) = 2x exy + x2 y exy
fy (x,y) = x3exy
Ziet iemand wat ik fout doe?
Ik dacht dat ik die fx wel goed had, en bij fy twijfelde ik zelf al.
GR? Grrr ...quote:Op maandag 22 maart 2010 20:09 schreef AE86_Trueno het volgende:
Ik ben bezig met mijn wiskunde huiswerk en kom er nu even niet meer uit..
De opdracht is:
Wouter laat de schijf (2x appel, 2x peer, 1x banaan) zes keer draaien.
Bereken de kans op drie keer appel en drie keer peer
Nu ben ik al uitgekomen op:
[ afbeelding ] en dit klopt ook volgens het antwoordenmodel maar hoe moet ik dit op mijn GR invoeren?
Tip: S is inverteerbaar (per definitie van gelijksoortig, anders zou je altijd S=0 kunnen nemen). Gebruik dat.quote:Op maandag 22 maart 2010 18:01 schreef martijnnum1 het volgende:
Kreeg de volgende tentamenvraag:
Is de volgende bewering waar of niet? Licht antwoorden bondig toe.
Als A en B gelijksoortige matrices zijn en A is inverteerbaar, dan is B ook inverteerbaar.
Toen heb ik de AS=SB gebruikt, om proberen te schrijven zodat je aantoont dat B^-1 bestaat, maar hier kwam ik niet uit.
Heb dus uiteindelijk opgeschreven dat deze bewering onjuist is, omdat uit de AS=SB niet blijkt dat B^-1 bestaat.
Weet iemand hier het goede antwoord + uitleg op?
Pak de definitie van de limiet en doe wat met epsilon en (p+q)/2.quote:Op maandag 22 maart 2010 22:55 schreef BasementDweller het volgende:
Stel dat de limiet als x->a van f(x) gelijk is aan p, en de limiet als x->a van g(x) gelijk is aan q, met p>q. Volgt hier dan uit dat f(x)>g(x) voor een bepaald delta interval? Zoja, hoe kan ik dit interval omschrijven?
Dank!
Je bedoelt: kies ε < (p-q)/2.quote:Op maandag 22 maart 2010 22:56 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Pak de definitie van de limiet en doe wat met epsilon en (p+q)/2.
Nee, anders zei ik dat welquote:
Ik geloof toch niet dat het zo werkt. Je moet een omgeving van p en een omgeving van q kiezen die elkaar niet overlappen. Bij p > q en eenzelfde ε voor beide functies kom je dan tot ε < (p-q)/2.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:01 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee, anders zei ik dat welHet idee is gewoon dat je met epsilon zorgt dat je altijd aan de goede kant van (p+q)/2 zit en de uitwerking laat ik aan hemzelf over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |