Toevallig data mining techniques bij de VU?quote:Op woensdag 10 maart 2010 22:10 schreef Dzy het volgende:
Hey hey,
ik ben bezig met een probleempje voor een vriend. Het gaat erom om de gewichten van een formule te vinden waarmee een eindcijfer berekend is. Er is gegeven dat de formule uit 5 onderdelen met 5 gewichten bestaat, de cijfers waarmee de gewichten worden vermenigvuldigd en dan bij elkaar worden opgeteld zijn bekend. Er is een dataset van 60 mensen, dus in principe meer dan genoeg om gewoon een stelsel van 5 vergelijkingen met 5 onbekenden op te lossen, alleen is het probleem dat de cijfers afgerond zijn in de dataset. De bedoeling is om de gewichten zo dicht mogelijk te benaderen, hoe dat staat vrij maar het lijkt me waarschijnlijk dat dit met een wiskundig programma moet, of zijn er suggesties om dit mooi met de hand zelf te doen? De cijfers worden op halven afgerond. Iemand een idee hoe dit aan te pakken? Thanks!
Dit is de formule trouwens:
f(x) = g1 * D + g2 * S1 + g3 * S2 + g4 * e^(-3(D-S1)2 + g5 * e^(-3(D-S2)2
Waarbij D het cijfer is dat gegeven is door de docent, S1 is het cijfer gegeven door de eerste student en S2 is het cijfer gegeven door de tweede student. g1 tot en met g5 zijn de gewichten. D, S1 en S2 zijn dus gewoon bekend, net als de e-machten die erin voorkomen.
Wat is 32/16 ?quote:Op woensdag 10 maart 2010 20:46 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Geen tijd meer voor. Wat ik ook niet snap.. wat moet ik met dit? Het ging eerst namelijk de hele tijd over MK=TK', dacht daarom dat ik die 16000 ook moest weglaten.
Ja, volgens mij gaat het om dat vak (zoals gezegd, het gaat om een vriend van me). Ik heb hem de link gestuurd, weet er zelf niet zoveel van. Heb wel een manier bedacht om met excel Solver het op te lossen, gewoon als beslissingsvariabelen de gewichten gebruiken en dan over alle volledige data de verschillen tussen het echte cijfer en het berekende cijfer met de gevonden gewichten bij elkaar op te tellen en dat getal te minimaliseren. Daarbij zou je ook de verschillen tussen de echte cijfers en de afronding van het berekende cijfer op nul kunnen stellen om ervoor te zorgen dat alle afrondingen met de gevonden gewichten ook daadwerkelijk op hetzelfde cijfer komen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:38 schreef koffiegast het volgende:
Laatste post kopie:
[..]
Toevallig data mining techniques bij de VU?
Ik heb zelf geprobeerd met weka iets te vinden, maar nog niet veel succes daarmee geboekt (vanwege dat afronden en linear regression altijd een E toevoegt).
Ik heb wel succes geboekt met evolutionary algorithm (simpele GA met real values, gaussian perturbation mutation, scattered crossover, etcetera met een eigen fitness functie die voor alle instanties kijkt wat de uitkomst is met de waardens en vervolgens afrondt naar halve getallen (kun je simpel doen door je uitkomst *2 te doen en vervolgens afronden op een geheel getal om weer te delen door 2 om afrondingen te krijgen op halve (dus 5, 5.5, 6, 6.5, etc)). Ik heb zelf Matlab gebruikt hiervoor, maar je kunt ook Mobat gebruiken (moet je even eigen functie uitschrijven) of je kunt het helemaal zelf programmeren. Ik wou zelf nog een andere methode proberen omdat ik issues heb met missing values (heb nog niet achterhaald wat zijn methode daarvoor is, ik heb wel al een oplossing met 0 fouten gevonden als ik enkel de data gebruik die geen missing values bevatten).
sin(0)=0quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:17 schreef beertenderrr het volgende:
Kan iemand mij het volgende uitleggen?
[ afbeelding ]
Waarom volgt uit deze vergelijking [ afbeelding ] en niet [ afbeelding ]
In mijn boek wordt het nergens uitgelegd en ik heb maandag pas weer wiskunde, dus duurt het nog wel even tot de volgende les. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen uitleggen waarom dit nou zo is. Ik kan het niet plaatsen en het frustreert me
Ow en tussen de k en de pi moet een vermenigvuldigingsteken, maar die zit niet in het pakket van Latex ofzo
ja dat patroon zie ik, en snap ook dat dat altijd 0 zal zijn. Echter snap ik dan nog niet waarom ze als eerste stap x = k pi pakken en niet x = k 2pi. Ik dacht dat deze laatste altijd de regel was binnen de gonio.quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:21 schreef RQPS het volgende:
[..]
sin(0)=0
sin(pi)=0
sin(2pi)=0
sin(3pi)=0
Zie je een patroon?
sin(x)=0 als x=k pi, met k een geheel getal.
\cdot is denk ik wat je zoekt.
Ja, er is een periode van 2*pi. Dat wil zeggen dat als sin(A)=y, dan is ook sin(A+k*2*pi)=y, waarbij k een element uit Z is. Dus in die zin kunnen we ons beperken tot de sinus op het interval [0,2*pi]. Als je nu een grafiekje daarvan maakt, dan zie je dat er in dat interval 3 nulpunten zijn, nl. 0, pi en 2*pi. Als je hier nu die periodiciteit op toepast, krijg je 3 setjes punten: 0+k*2*pi, pi+k*2*pi en 2*pi+k*2*pi. Natuurlijk zijn de eerste en de laatste identiek (omdat 0 en 2*pi al precies een periode uit elkaar liggen), en de twee die je overhoudt vormen samen precies de set punten k*pi.quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:44 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
ja dat patroon zie ik, en snap ook dat dat altijd 0 zal zijn. Echter snap ik dan nog niet waarom ze als eerste stap x = k pi pakken en niet x = k 2pi. Ik dacht dat deze laatste altijd de regel was binnen de gonio.
ahh op die manier! Thnx voor de uitlegquote:Op donderdag 11 maart 2010 18:07 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ja, er is een periode van 2*pi. Dat wil zeggen dat als sin(A)=y, dan is ook sin(A+k*2*pi)=y, waarbij k een element uit Z is. Dus in die zin kunnen we ons beperken tot de sinus op het interval [0,2*pi]. Als je nu een grafiekje daarvan maakt, dan zie je dat er in dat interval 3 nulpunten zijn, nl. 0, pi en 2*pi. Als je hier nu die periodiciteit op toepast, krijg je 3 setjes punten: 0+k*2*pi, pi+k*2*pi en 2*pi+k*2*pi. Natuurlijk zijn de eerste en de laatste identiek (omdat 0 en 2*pi al precies een periode uit elkaar liggen), en de twee die je overhoudt vormen samen precies de set punten k*pi.
Per definitie van het supremum zijn er rijtjes (a_n) in A en (b_n) in B wiens respectievelijke limieten de suprema in die sets zijn. Kijk dan eens naar het rijtje (a_n+b_n)?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 16:35 schreef Hanneke12345 het volgende:
Let A and B be nonempty bounded subsets of R, and let S be the set of all sums a + b where a in A and b in B
-Prove that sup S = sup A + sup B
Voor alle a in A: Sup A ≥ a
Voor alle b in B: sup B ≥ b
Dus voor alle (a+b) in S: sup A + sup B ≥ a+b
Dus is sup A + sup B in ieder geval een bovengrens van S, maar nog niet ook het supremum. Ik denk dat ik op de een of andere manier ook moet komen tot sup S ≥ sup A + sup B, maar ik weet niet zo goed hoe.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 18% gewijzigd door keesjeislief op 12-03-2010 17:25:34 ]heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
Dat is geen directe formule. Ik bedoel zonder recursie dusquote:Op zaterdag 13 maart 2010 16:50 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Werkt dit ook niet gewoon?
[ afbeelding ]
Ah, op die manier. Nee dan weet ik het nietquote:Op zaterdag 13 maart 2010 17:00 schreef Hanneke12345 het volgende:
[..]
Dat is geen directe formule. Ik bedoel zonder recursie dus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |