Eens. Niet iedereen heeft meerdere malen per dag de tijd om een berg off-topic berichten te lezen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 12:46 schreef DeHovenier het volgende:
Er hoeft toch niet 24/7 gepost te worden in dit topic
Ik heb wel collega's maar dat zijn voornamelijk buitenlanders die amper Nederlands kunnen, en blijft de communicatie beperkt tot het zeggen van 'hoi, alles goed'. Er werken er wel wat Nederlanders maar daar krijg ik weinig mee te maken. In de pauzes lees ik ook altijd een boek.quote:Op woensdag 17 maart 2010 14:57 schreef Ferrobarr het volgende:
[..]
Werk jij geheel geisoleerd, zonder collega's?
En je hobby's: zijn dat individule hobby's?
Idd. Ik heb nu toevallig een dagje vrij maar normaal lees ik alleen de inhoudelijke reacties. Ik post verder ook weinig hier.quote:Op woensdag 17 maart 2010 14:58 schreef Ferrobarr het volgende:
[..]
Eens. Niet iedereen heeft meerdere malen per dag de tijd om een berg off-topic berichten te lezen.
tja dat kan best gebeuren. Ik ben zelf geen ass'er, maar ik merk dat ook. Online praten/chatten, zij het via een forum of msn ofzo, dan gaat het veel makkelijker. Dan lijkt het net of de gespreksstof nooit opgaat.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:47 schreef Tweeks het volgende:
Iedereen probeert over het algemeen zijn zinnen via internet met emoticons te verduidelijken toch? Mijn lichaamstaal ontbreekt online verder. Als ik een grapje maak, zet ik daar bijvoorbeeld een smiley achter. Neurotypische mensen hebben dan online een vergelijkbare sociale handicap als mensen met ASS toch? Het voelt voor mij daarom alsof je online meer op één lijn zit met elkaar.
Een kleine stelling: Als neurotypische mensen en mensen met ASS online met elkaar chatten, zijn de sociale problemen verdwenen.
Hier ben ik het deels wel mee eens. Een ass'er ervaart dingen anders dan NT'er en heeft ook een andere inlevingsvermogen, maar dat zegt niet dat comunicatie digitaal niet makkelijker kan zijn.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:54 schreef ikke043 het volgende:
Denk het niet. Een ass'er zal nog altijd een andere gedachtengang hebben dan een nt'er. En daarmee gepaard gaand een ander inlevingsvermogens.
Nee, aangezien mensen met ASS dingen te letterlijk nemen en dit kan lijden tot miscommunicatie. Verder is online contact maken ook ingewikkeld en dus eng.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:47 schreef Tweeks het volgende:
Iedereen probeert over het algemeen zijn zinnen via internet met emoticons te verduidelijken toch? Mijn lichaamstaal ontbreekt online verder. Als ik een grapje maak, zet ik daar bijvoorbeeld een smiley achter. Neurotypische mensen hebben dan online een vergelijkbare sociale handicap als mensen met ASS toch? Het voelt voor mij daarom alsof je online meer op één lijn zit met elkaar.
Een kleine stelling: Als neurotypische mensen en mensen met ASS online met elkaar chatten, zijn de sociale problemen verdwenen.
Het blijft dus eng; ok, misschien denk ik te positief over de huidige digitale communicatie.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:04 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Nee, aangezien mensen met ASS dingen te letterlijk nemen en dit kan lijden tot miscommunicatie. Verder is online contact maken ook ingewikkeld en dus eng.
Ja, dat klinkt juist weer heel positief!quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:01 schreef francis998 het volgende:
tja dat kan best gebeuren. Ik ben zelf geen ass'er, maar ik merk dat ook. Online praten/chatten, zij het via een forum of msn ofzo, dan gaat het veel makkelijker. Dan lijkt het net of de gespreksstof nooit opgaat.
En je maakt je ook minder druk over hoe je overkomt...en je hoeft geen rekening te houden met de emoties van anderen, en daardoor kom je wat meer los. En voor autisten is het dus toch iets makkelijker op digitale manier omdat ze dan minder prikkels binnen kunnen krijgen, dan wanneer iemand heel emotioneel reageert.![]()
Dat is wat de psych mij ooit vertelde...toen we het over mail contact hadden.
Wat ik een nadeel van MSN/Forums vind is die smily's waar ik niets van begrijpquote:Op woensdag 17 maart 2010 19:37 schreef Tweeks het volgende:
[..]
Het blijft dus eng; ok, misschien denk ik te positief over de huidige digitale communicatie.
Hmm, ik las laatst een onderzoek en daaruit bleek dat Britse jongeren per dag maar 800 verschillende woorden per dag gebruiken. Dat komt vooral door de digitale communicatie, omdat die vrij versimpeld en direct is.
Daaropvolgend las ik nog iets, waar ik geen bron van heb, waarin onderzoek was gedaan naar onderwerpen op MSN. Die zijn blijkbaar vaak erg standaard en overzichtelijk en volgens de onderzoekster daarom beter te volgen voor ASS'ers. Daar kan ik me wat bij voorstellen, maar soms bespreek je juist weer moeilijkere dingen via MSN. En die moeilijke dingen zijn volgens mij juist vaak onvoorspelbaar. Toch wegen de voordelen op tegen de nadelen, lijkt mij.
PS: Ik ben zelf dus geen ASS'er, maar erg geïnteresseerd in hoe de communicatie online/offline verbeterd/makkelijker kan worden. Vandaar mijn (misschien wat directe) vragen/opmerkingen. Ik hoop niet dat ze verkeerd worden opgevat
quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:42 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Wat ik een nadeel van MSN/Forums vind is die smily's waar ik niets van begrijpDe meeste smily's zijn voor mij Chinees
![]()
quote:
Nee, want:quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:47 schreef Tweeks het volgende:
quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:54 schreef ikke043 het volgende:
Denk het niet. Een ass'er zal nog altijd een andere gedachtengang hebben dan een nt'er. En daarmee gepaard gaand een ander inlevingsvermogens.
Zoals je in dit topic kan zien kunnen wij ook best wel slowchatten. Maar wij weten van elkaar dat wij 'anders' zijn. En zoals je eveneens in dit topic kunt lezen: bekenden/vrienden/familie van ons weet maar in zeer beperkte mate dat wij ass hebben, daar lopen wij bewust niet mee te koop (om verschillende redenen)quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:37 schreef Tweeks het volgende:
[..]
Het blijft dus eng; ok, misschien denk ik te positief over de huidige digitale communicatie.
Hmm, ik las laatst een onderzoek en daaruit bleek dat Britse jongeren per dag maar 800 verschillende woorden per dag gebruiken. Dat komt vooral door de digitale communicatie, omdat die vrij versimpeld en direct is.
Daaropvolgend las ik nog iets, waar ik geen bron van heb, waarin onderzoek was gedaan naar onderwerpen op MSN. Die zijn blijkbaar vaak erg standaard en overzichtelijk en volgens de onderzoekster daarom beter te volgen voor ASS'ers. Daar kan ik me wat bij voorstellen, maar soms bespreek je juist weer moeilijkere dingen via MSN. En die moeilijke dingen zijn volgens mij juist vaak onvoorspelbaar. Toch wegen de voordelen op tegen de nadelen, lijkt mij.
[..]
Ja, dat klinkt juist weer heel positief!
PS: Ik ben zelf dus geen ASS'er, maar erg geïnteresseerd in hoe de communicatie online/offline verbeterd/makkelijker kan worden. Vandaar mijn (misschien wat directe) vragen/opmerkingen. Ik hoop niet dat ze verkeerd worden opgevat
Dat ook: een smiley waar ik een bepaald idee van heb, en dat ook zo gebruik, kan compleet anders aankomen bij de ontvanger komt compleet anders aan bij de ontvangerquote:Op woensdag 17 maart 2010 19:42 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Wat ik een nadeel van MSN/Forums vind is die smily's waar ik niets van begrijpDe meeste smily's zijn voor mij Chinees
![]()
Directen vragen zijn juist goeddie werken bij ASS-ers het best.
Geen idee hoe je dat zou kunnen verbeteren. Ik heb er zelf iig weinig problemen mee. Mijn opmerking was ook zeer algemeen.
Ik praat nog niet zoveel in 1 week denk ik...quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:37 schreef Tweeks het volgende:
[..]
Doordeweeks haal ik dat wel op mijn werk.quote:Op woensdag 17 maart 2010 20:41 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik praat nog niet zoveel in 1 week denk ik...
tja..smileys zijn zowieso vrij te interpreteren, op de basis na.quote:Op woensdag 17 maart 2010 20:41 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat ook: een smiley waar ik een bepaald idee van heb, en dat ook zo gebruik, kan compleet anders aankomen bij de ontvanger komt compleet anders aan bij de ontvanger
Kuikentje =quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
=?
=?
=?
Geen idee wat deze betekenen of hoe te gebruiken.
Iemand die het weet?
Die bovenste is gewoon een kerstsmileyquote:Op woensdag 17 maart 2010 22:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dank
Want ik begrijp smileys niet zo goed.
En deze?
![]()
![]()
De bovenste dacht ik al......quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:05 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Die bovenste is gewoon een kerstsmiley
Die andere geen idee
Ja klopt, daar staan we bekend om: direct (recht door zee) en overdreven eerlijk. Dingen waar ik trouwens beide moeite mee heb. Als iemand op mijn werk mij iets vraagt en ik kan die niet beantwoorden, dan zeg ik soms: uit goede zuidelijke beleefdheid wil ik het best uitzoeken. Maar een oplossing, dat wordt vrij moeilijk.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:42 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
![]()
Directen vragen zijn juist goeddie werken bij ASS-ers het best.
Geen idee hoe je dat zou kunnen verbeteren. Ik heb er zelf iig weinig problemen mee. Mijn opmerking was ook zeer algemeen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |