abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90917892
Even een schop!

Ik wil met m'n zussen dit voorjaar een aantal dagen naar Krakau. We willen waarschijnlijk met Wizzair gaan vliegen naar Katowice en dan vanaf daar door naar Krakau zelf. Met de bus schijnt dat zo'n 11 euro te zijn. We willen uiteraard ook een dag naar Auschwitz wat daar redelijk tussenin ligt. Is het te doen om vanaf Katowice naar Krakau te gaan en dan twee dagen later vanaf Krakau naar Oswiecim om daar de hele dag door te brengen en dan eventueel daar slapen of direct doorreizen naar Katowice? Is dat een goed haalbaar plan of raden jullie wat anders aan?

En hebben jullie nog tips voor hotels/hostels? We willen redelijk low budget gaan.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_90920556
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 02:03 schreef koei het volgende:
Even een schop!

Ik wil met m'n zussen dit voorjaar een aantal dagen naar Krakau. We willen waarschijnlijk met Wizzair gaan vliegen naar Katowice en dan vanaf daar door naar Krakau zelf. Met de bus schijnt dat zo'n 11 euro te zijn. We willen uiteraard ook een dag naar Auschwitz wat daar redelijk tussenin ligt. Is het te doen om vanaf Katowice naar Krakau te gaan en dan twee dagen later vanaf Krakau naar Oswiecim om daar de hele dag door te brengen en dan eventueel daar slapen of direct doorreizen naar Katowice? Is dat een goed haalbaar plan of raden jullie wat anders aan?

En hebben jullie nog tips voor hotels/hostels? We willen redelijk low budget gaan.
Ik ben er vorig jaar geweest, ik zou gewoon een taxi pakken, en dan proberen om af te dingen, of gewoon zeggen dat je het te duur vindt en dan naar de volgende taxi lopen (van andere maatschappij). Naar Auschwitz kun je met de trein maar ook met de taxi, op en neer kost dat per man denk ik nog geen ¤10,- De concentratiekampen ( I en II) zijn binnen 1 dag wel te bezoeken en ook terugrijden is handig te doen, aangezien de taxi zich vrijwel nergens aan de snelheidslimieten houd. Wij zijn vorig jaar rond 9 uur vertrokken uit Krakow, en waren 6 uur weer thuis, ik raad je wel aan om een rondleiding te nemen, de gidsen vertellen het namelijk interessanter dan de borden.

Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar veel clubs hanteren een min leeftijd van 21, maar jullie zijn dames, dus daar heb je MEESTAL geluk mee. Ga trouwens niet in discussie met de uitsmijters, want dit zijn geen lieverdjes.

kus
pi_90936225
Nowa Huta is inderdaad interessant, die communistische bouwstijl. In Kazimierz (joodse buurt) kan je heel leuk joods en traditioneel Pools eten. Je hebt daar ook twee joodse begraafplaatsen die wel interessant zijn. Je kan ook de Schindler's List fabriek bezoeken, die ligt alleen wat buiten het centrum.

Voor Auschwitz moet je echt wel een dag uittrekken. Neem gewoon een bus (busstation ligt vlak achter het treinstation en het kaartje kost maar een paar euro ipv de 30 of 35 die touroperators in het centrum vragen).
pi_90957771

Krakau is echt een mooie stad, ben ik in de jaren ' 90 geweest, een aanrader is Wieliczka wat iets verderop ligt, een zoutmijn met uitgehouwde beelden en zalen, echt bijzonder :) (zie foto)
oh ja als je hardop goei roept, bijv. GOEIEdag en ze kijken vreemd dan moet je weten dat goei lul betekent in het pools :@ en polen zeggen vaak koerva (kurva) wat letterlijk hoer betekent maar als algemeen scheldwoord word gebruikt (hoor je in Nederland waar polen zijn ook constant)
pi_90959663
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 09:39 schreef Opkloter het volgende:

[..]

Ik ben er vorig jaar geweest, ik zou gewoon een taxi pakken, en dan proberen om af te dingen, of gewoon zeggen dat je het te duur vindt en dan naar de volgende taxi lopen (van andere maatschappij). Naar Auschwitz kun je met de trein maar ook met de taxi, op en neer kost dat per man denk ik nog geen ¤10,- De concentratiekampen ( I en II) zijn binnen 1 dag wel te bezoeken en ook terugrijden is handig te doen, aangezien de taxi zich vrijwel nergens aan de snelheidslimieten houd. Wij zijn vorig jaar rond 9 uur vertrokken uit Krakow, en waren 6 uur weer thuis, ik raad je wel aan om een rondleiding te nemen, de gidsen vertellen het namelijk interessanter dan de borden.

Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar veel clubs hanteren een min leeftijd van 21, maar jullie zijn dames, dus daar heb je MEESTAL geluk mee. Ga trouwens niet in discussie met de uitsmijters, want dit zijn geen lieverdjes.

kus
We zijn allemaal wel 21+ en ik heb geen idee in hoeverre we echt het uitgaansleven zullen verkennen want mn ene zus is daar niet zo van volgens mij, maar dat zien we ter plaatse wel.

Ik ben ondertussen toch van Wizzair afgestapt. Die vluchttijden en het vliegen naar Katowice kosten gewoon bijna twee dagen. Vanaf Brussel of Dortmund vlieg je voor maar iets meer geld naar Krakow zelf waardoor je netto veel meer tijd hebt en niet zoveel heen en weer hoeft te reizen. Wat het precies gaat worden weet ik pas als we een precieze datum geprikt hebben.

Het was idd wel het plan om Auschwitz met een gids te bezoeken, dat maakt het allemaal nog wat echter en dan kun je ook vragen stellen enzo.

Nowa Huta heb ik ook wat over gelezen, maar ik kreeg de indruk dat dat voornamelijk architectuur was, of is er nog meer te zien dan enkel de communistische gebouwen?

Voor de liefhebbers overigens de aflevering van weg met BNN over Krakau: http://player.omroep.nl/?aflID=7431044
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_90959892
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 23:50 schreef koei het volgende:

[..]

We zijn allemaal wel 21+ en ik heb geen idee in hoeverre we echt het uitgaansleven zullen verkennen want mn ene zus is daar niet zo van volgens mij, maar dat zien we ter plaatse wel.

Ik ben ondertussen toch van Wizzair afgestapt. Die vluchttijden en het vliegen naar Katowice kosten gewoon bijna twee dagen. Vanaf Brussel of Dortmund vlieg je voor maar iets meer geld naar Krakow zelf waardoor je netto veel meer tijd hebt en niet zoveel heen en weer hoeft te reizen. Wat het precies gaat worden weet ik pas als we een precieze datum geprikt hebben.

Het was idd wel het plan om Auschwitz met een gids te bezoeken, dat maakt het allemaal nog wat echter en dan kun je ook vragen stellen enzo.

Nowa Huta heb ik ook wat over gelezen, maar ik kreeg de indruk dat dat voornamelijk architectuur was, of is er nog meer te zien dan enkel de communistische gebouwen?

Voor de liefhebbers overigens de aflevering van weg met BNN over Krakau: http://player.omroep.nl/?aflID=7431044
Trouwens nog iets, als Nederlander behoor je daar tot de 'rijken' , maak daar dus gebruik van, de meest exclusieve tentjes zijn daar handig te betalen. Leuk om mee te maken.
pi_90961051
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 23:50 schreef koei het volgende:

[..]

Inderdaad voornamelijk architectuur, al vond ik de sfeer daar ook best apart. Mij werd verteld dat het tegenwoordig één van de "slechtste" wijken van Krakau is, maar ik vond het er wel gezellig met al die kaartspelende oude mannetjes in het park. Er hangt verder gewoon een beetje die naargeestige sfeer zoals ik me kan inbeelden dat het er vroeger was.
pi_90963598
Ik zou voor Auschwitz toch een tour/gids aanraden. Kost wel wat meer dan een buskaartje, maar je krijgt een berg informatie over dingen waar je anders onwetend langs zou lopen. Wij betaalden destijds 24 euro voor een tour, inclusief lunch. Da's toch goed te doen lijkt me.
pi_90970758
In het hoogseizoen is vanwege de drukte een gids verplicht (in 2010 was dat zo in elk geval) voor Auschwitz I. Je moest je dan aansluiten bij zo'n gids van Auschwitz zelf als je op eigen houtje met de bus was gekomen en dat was geloof ik gratis of kostte niet veel. Dat was inderdaad heel informatief. Hij liep ook nog even mee naar Birkenau en daarna konden we vrij rondlopen. Als je een extra taal spreekt naast Engels is het handig om in die groep te gaan zitten want Engelstalig is vaak een hele grote groep. Wij gingen bij de Italiaanse gids en hadden daarom maar 4 personen in totaal, wat het heel relaxed maakte.
  zondag 25 maart 2012 @ 21:43:05 #35
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_109508726
Ben vorige week met mijn vriendin naar Krakau geweest, 5 dagen vakantie.
Schitterende stad! Veel te zien, lekker eten en leuke terrasjes. Ook nog altijd goed betaalbaar, zeker als je er een beetje op let.

Halve liter bier voor 6 zl (Eur 1,50) op relatief goedkope plaatsen tot 11 zl (Eur 2,70) op het centrale marktplein, incl. bakje popcorn :P 10 zl (Eur 2,50) voor whiskey, Jack Daniels enzo. :9~

15 kipnuggets en 2 friet bij de KFC, 23 zl (Eur 5,50) :9

Wij zaten tussen Galleria Krakowski / treinstation en het oude centrum, perfecte lokatie. Kunt flink shoppen in deze gallerij, veel merkkleding. Deze winkels zijn echter niet zo goedkoop!

De zoutmijnen zijn de moeite van het bezichtigen zeker waard!
Auschwitz is echt heel indrukwekkend...

Dit kun je makkelijk zelf regelen, gewoon een reisgidsje kopen waar in staat welke bus/trein je moet hebben enzo. Niks moeilijks aan en stuk goedkoper en vrijer dan met georganiseerde reizen.
De trein is trouwens wel écht heel traag, doet bijna 2 uur over 64 km :')

Maar goed, geweldige vakantie _O_
pi_109509409
Polen ^O^
  zondag 25 maart 2012 @ 21:57:43 #37
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_109509613
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 21:54 schreef MCH het volgende:
Polen ^O^
Inderdaad ^O^ Ben ook al in Poznan en Katowitz geweest, ook best ok :)
pi_117930688
Kick, binnenkort gaan we met zijn vijven (jongens) hierheen. We hebben niet echt een planning op Auschwitz na, maar we wilden vooral veel uitgaan.

Iemand tips voor vette locaties? Of is het gewoon een kwestie van het centrum opzoeken en kroegen/clubs in- en uitlopen totdat je iets vindt dat je bevalt? Als je overal entree moet betalen wordt dat ook snel vervelend denk ik.
Ga weg
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 16:37:07 #39
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_117931016
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 21:57 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Inderdaad ^O^ Ben ook al in Poznan en Katowitz geweest, ook best ok :)
Wrocław, Gdansk, Sopot, Malbork, Lublin, Zakopane, Opole en Warsawa dit jaar.
Krakow in 1995 met school. Ik durf nauwelijks terug te gaan, bang dat het zo enorm veranderd is. Zakopane was al onherkenbaar, de bergen gelukkig niet. Destijds natuurlijk ook in Auswitch, Wilika zoutmijn en Nowy Targ + vlotvaren geweest, dat schijnt nu ook allemaal 'ietsje' toeristischer te zijn.

Entree betaalde je in Wrocław (waar ik verreweg het langst ben geweest) soms, maar meestal maar 5 of 10 złoty, niet veel dus. Moet je meer betalen, is het waarschijnlijk puur voor toeristen en dat wil je in Polen juist niet, gezien het lokale vrouwelijk schoon.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lemans24 op 13-10-2012 20:12:56 ]
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 20:07:21 #40
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_117936723
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 16:26 schreef Nikmans het volgende:
Kick, binnenkort gaan we met zijn vijven (jongens) hierheen. We hebben niet echt een planning op Auschwitz na, maar we wilden vooral veel uitgaan.

Iemand tips voor vette locaties? Of is het gewoon een kwestie van het centrum opzoeken en kroegen/clubs in- en uitlopen totdat je iets vindt dat je bevalt? Als je overal entree moet betalen wordt dat ook snel vervelend denk ik.
Ja, er zijn genoeg leuke kroegen waar je even naar binnen kunt stappen.

Een van de vetste tenten waar wij toen zijn geweest is de Prozak. We hoefden geen entree te betalen, er was goed publiek, leuke muziek en het was all you can drink-avond. Voor nog geen tientje konden we onbeperkt zuipen (ook sterke drank) en hadden we een barman/vrouw die persoonlijk mixen voor je schenkt.

Dat hebben ze geweten. We hebben de boel daar helemaal op z'n stelten gezet. Het liep wel bijna een beetje uit de hand en met die bouncers moet je oppassen dat je het niet te bont maakt.

De ondergrondse disco's rond het centrum zijn ook wel aardig.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_119455943
Ik ben van plan om begin februari naar Krakau te gaan voor een drietal dagen (40¤ heen en terug met Ryanair). De temperatuur schommelt dan rond het vriespunt, denken jullie dat Krakau dan nog de moeite is?
En ik zou van de gelegenheid gebruik willen maken om een (halve) dag naar Auswitch te gaan.
pi_119456202
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 09:54 schreef Kielse het volgende:
Ik ben van plan om begin februari naar Krakau te gaan voor een drietal dagen (40¤ heen en terug met Ryanair). De temperatuur schommelt dan rond het vriespunt, denken jullie dat Krakau dan nog de moeite is?
En ik zou van de gelegenheid gebruik willen maken om een (halve) dag naar Auswitch te gaan.
Waarom zou het opeens een waardeloze stad zijn als het ietsje kouder is ?
pi_122016854
hoe zit het met de engelsen en hun stag parties daar? valt er niet aan hun aanwezigheid te ontkomen in 't nachtleven of valt dat mee?
pi_122025534
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 09:54 schreef Kielse het volgende:
Een halve dag is misschien wel te weinig.. Je moet ermee rekening houden dat je 2 kampen hebt, Auschwitz en Auschwitz-Birkenau, weet niet of je maar een van beide wil zien, maar als je beide wil zien, dan zou ik er sowieso een hele dag voor vrijmaken. Het is daar eenvoudigweg IMMENS groot, maar hangt ervan af of je daar zo maar even snel naartoe wil om het maar gezien te hebben (zoals 90 procent van de toeristen waarschijnlijk) of of je er effectief toch even wil bij stilstaan..
  zaterdag 13 april 2013 @ 10:38:23 #45
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  dinsdag 16 april 2013 @ 10:22:31 #46
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  dinsdag 16 april 2013 @ 11:37:45 #47
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_125347177
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 10:38 schreef Drugshond het volgende:
tvp....zit er over 3 mnd (4 dagen).
En dan nu al een tvp plaatsen :o

Hele gave stad trouwens! ^O^
pi_125351034
Ik ben hier dus een keer geweest, kan me er niet veel van herrinneren.... dat is meestal een goed teken!

Helemaal vd planeeeeeet!
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:57:11 #49
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_125354155
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:32 schreef Tjepper078 het volgende:
Ik ben hier dus een keer geweest, kan me er niet veel van herrinneren.... dat is meestal een goed teken!

Helemaal vd planeeeeeet!
:')
pi_125505517
Ik ga ook naar Kraków, hopelijk over twee maandennn! Maar twee weekjes, op taalcursus. Nog nooit in het land geweest, ik ben heel erg benieuwd hoe het zal bevallen.
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')