Bronquote:T.R. Philipps/ R.D. Schultz: “Het jaarlijkse (herhaaldelijk) vaccineren is iets wat jaren geleden begon, maar wat niet wetenschappelijk onderbouwt is. Voor de jaarlijkse enting bestaat geen immunologische noodzaak.
De immuniteit tegen virussen duurt een heel dierenleven lang. Een enting tegen de meeste bacteriële ziekteverwekkers veroorzaakt een immunologisch geheugen, dat vele jaren intact is, zo dat het dier een respons kan bieden als het met een ziekteverwekker geconfronteerd wordt. (Kirk’s current Veterinary Therapy, 1992)
Professor Alice Wolf (Texas A & M University, Austin): “Kinderen en volwassenen worden niet jaarlijks opnieuw geënt, en er vindt ook geen titermeting plaats om te bepalen of ze nog beschermd zijn. De ervaring toont aan dat dit het geval is. Entstoffen voor mensen zijn niet anders dan entstoffen voor dieren, en het immuunsysteem van honden en katten is ook niet anders dan het immuunsysteem van de mens.” (Veterinary Proceedings, 1998)
Prof. Dr. M. Horzinek (Vet. Universiteit Utrecht) “Het zijn wetenschappelijke inzichten die zeggen dat het niet nodig is om jaarlijks te enten. Het zou geen probleem zijn om met beduidend langere intervallen te werken. Maar de dierenartsen willen hun klanten minimum eens per jaar zien, en verder hebben ook de producenten van inentingstoffen geen interesse er aan dat minder vaak gevaccineerd wordt." (WDR, 2001)
Prof. Dr. M. Horzinek (Vet. Universiteit Utrecht)„ Tot een paar jaar geleden was men van mening dat entingen nooit schadelijk zouden kunnen zijn. Baat het niet, dan schaadt het niet, dacht men. In de tussentijd weten wij, dat dit niet waar is.” (WDR, 2001)
Prof. Dr. M. Horzinek (Vet. Universiteit Utrecht) “ Het jaarlijkse vaccineren tegen alles en nog wat is eerder folklore…” (Congres voor dierenartsen, Duesseldorf, November 2000)
Prof. Dr. M. Horzinek (Vet. Universiteit Utrecht) “ Wij zijn ons hele leven lang immuun tegen mazelen, en ik ken geen dierenarts die elk jaar een mazelen-enting bij zijn huisarts gaat vragen. Maar de meeste dierenartsen in Europa vaccineren honden jaarlijks tegen hondenziekte, terwijl hondenziekte niets anders is dan hondenmazelen.” (Veterinary Vaccines and Diagnostics, 1999)
Prof. R. D. Schultz (University of Wisconsin): „De aanbeveling om jaarlijks te enten wordt niet door gefundeerde wetenschappelijke studies gesteund. Voor de meeste entstoffen is in de wetenschappelijke literatuur geen publicatie te vinden die de noodzaak voor het jaarlijkse enten bewijst.” (Veterinary Medicine, Maart 1998)
Prof. R. D. Schultz (University of Wisconsin): “Mijn eigen huisdieren worden als pup één of twee keer geënt, en daarna nooit meer, met uitzondering van de rabiës prik die ze eens in de drie jaar krijgen. Dit schema handhaaf ik sinds 1974, en mijn honden, mijn kinderen en kleinkinderen hebben nog nooit een infectieziekte gehad. (Veterinary Medicine, 1998)
Dat scheelt echt heel veel ja.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:59 schreef oh-oh het volgende:
Overigens heb ik gelukkig een da waar ik alleen het daadwerkelijke vaccin betaal.
19 euro voor 3 jarige rabies entingen en 14 voor een coctail.
![]()
Dus dan kosten 5 honden me wat ik bij mn reguliere da voor 1 hond met twee entingen en een consult zou betalen
Die neiging heb ik ook ja.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:07 schreef oh-oh het volgende:
Whoopie is al 14 toch?
Ik zou dr mooi mee stoppen hoor.
Juist oudere zwakkere honden kunnen die entingen vaak helemaal niet meer verdragen...
Frits kreeg vanwege zijn allergie trouwens om het jaar een grote en een kleine coctail, op aanraden van de fokker.
Maar ook tot een jaar of 6 maar hoor.
In de tuin alleen zodra die is afgezet. Hummer heeft zijn basis al gekregen bij de fokker ( enting met 8 en 12 weken) en die krijgt Dodge nu ook gewoon nog bij de fokkerquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:14 schreef nokwanda het volgende:
Joh, Senes, je katten zijn nog jong. Geef ze de basis en laat het daarna sterke katten worden. Komen ze buiten?
Dat zou wat zijnquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:17 schreef Ml-etje het volgende:
Vraag me wel een beetje af wat een DA daarvan vindt, straks mag je niet meer naar binnen
Dan heb je een kut DA als die dat vindtquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:17 schreef Ml-etje het volgende:
Vraag me wel een beetje af wat een DA daarvan vindt, straks mag je niet meer naar binnen
Ja hallo, je weet dat de DA er wat van vindt omdat het zijn/haar boterham is. En als ik jou was, met jouw ervaring met Whoopies oren, zou ik minder waarde toekennen aan wat de DA vindt en of je wel of niet naar binnen magquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:17 schreef Ml-etje het volgende:
Ik vind van wel, al is het maar omdat teveel/onnodig enten gewoon zonde is van je geld. Sarcoom op de plek van de injectieplek is al langer bekend en iets wat je in je afweging kunt meenemen, vorig jaar ben ik naar een lezing geweest over pathologisch onderzoek bij katten en die professor liet foto's zien van een niertumor waarvan hij vond dat er sterke aanwijzingen waren dat die konden ontstaan door overvaccinatie.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:42 schreef senesta het volgende:
Moeten we wat kritischer kijken naar het inenten? Hebben jullie hier al iets over meegekregen en wat is jouw conclusie?
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:19 schreef senesta het volgende:
[..]
Dat zou wat zijnNee hoor dat gebeurd vast niet
Ik heb met Elco ook wel eens een jaartje overgeslagen en ik mocht steeds weer naar binnen
quote:
Heb net een nieuwe DA maar ruil hem/haar dan rustig in idd.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:20 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Ja hallo, je weet dat de DA er wat van vindt omdat het zijn/haar boterham is. En als ik jou was, met jouw ervaring met Whoopies oren, zou ik minder waarde toekennen aan wat de DA vindt en of je wel of niet naar binnen mag
Maar je ent al anders en geeft niet elk jaar de volle coctail dan toch?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:20 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Ik vind van wel, al is het maar omdat teveel/onnodig enten gewoon zonde is van je geld. Sarcoom op de plek van de injectieplek is al langer bekend en iets wat je in je afweging kunt meenemen, vorig jaar ben ik naar een lezing geweest over pathologisch onderzoek bij katten en die professor liet foto's zien van een niertumor waarvan hij vond dat er sterke aanwijzingen waren dat die konden ontstaan door overvaccinatie.
Aan de andere kant wil ik wel dat m'n dieren beschermd zijn. Mijn dierenarts houdt het schema aan van niesziekte elk jaar en kattenziekte om de drie jaar. Ik wilde eigenlijk nog minder gaan enten dan dat, maar er is steeds wel iets waardoor ik het niet aandurf. Eerst showde ik met één kat die daarvoor verplicht geënt moest zijn (zelfs rabies omdat we veel in het buitenland showden) en omdat je makkelijk wat van show mee naar huis neemt deden we de andere katten dan ook maar. Daarna werd mijn man vrijwilliger bij het asiel, dan zou je ook makkelijk iets mee naar huis kunnen nemen. Nadat hij gestopt was met die schoonmaakochtenden gingen we moederloze kittens opvangen en dan moeten je eigen dieren ook volledig geënt zijn, voor hun eigen bescherming maar ook wel voor die ukkies zonder volgroeid immuunsysteem. Voorlopig zit minder enten er bij ons dus niet in, terwijl ik het anders wel zou doen,
Echt? Nou dat weet ik niet. Elco brengt meer tijd buiten door dan Hummer. Loopt over veldjes waar ook andere honden lopen, speelt met andere honden, etc.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:28 schreef oh-oh het volgende:
Katten vind ik trouwens moeilijker dan honden, die lijken me veel bevattelijker voor van alles.
Maar ik zou eigenlijk nog minder willen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:27 schreef senesta het volgende:
[..]
Maar je ent al anders en geeft niet elk jaar de volle coctail dan toch?
Voor mijn gevoel zijn honden veel minder bevattelijk, of heersen er mss minder superbesmettelijke ziektes of zo onder honden.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:29 schreef senesta het volgende:
[..]
Echt? Nou dat weet ik niet. Elco brengt meer tijd buiten door dan Hummer. Loopt over veldjes waar ook andere honden lopen, speelt met andere honden, etc.
Maar ja, Hummer is wel een binnenkat natuurlijk
Carona of Parvo hoor je toch ook nog wel bij honden maar het lijkt in ieder geval wel minder dan bij katten inderdaad. Er is trouwens wel een inenting tegen FIP/carona hoorde ik, maar ik hoorde ook dat het het ook juist kan triggeren. Het werd me in ieder geval overal afgeraden.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:34 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel zijn honden veel minder bevattelijk, of heersen er mss minder superbesmettelijke ziektes of zo onder honden.
Maar van katten hoor je constant dat ze niesziekte hebben, of Fip of Aids
Titeren.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:31 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Maar ik zou eigenlijk nog minder willen.
Mijn huidige DA is een draak van een mens maar ze blijft wel erg goed op de hoogte van nieuwe dingen zoals het entschema. Ik hoor regelmatig dat mensen bij andere DA's alleen de cocktail kunnen krigjen want alleen nies hebben ze vaak niet eens in huis.
Ik hoor wel es van parvo, maar dan gaat het of om buitenlandse honden of om honden die uit broodfoktoestanden vandaan komen, ik heb nog nooit gehoord dat een hond op straat van een andere hond parvo oid heeft opgelopen, mss wel eens kennelhoest, maar kennelhoest stelt niks voor.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:39 schreef senesta het volgende:
[..]
Carona of Parvo hoor je toch ook nog wel bij honden maar het lijkt in ieder geval wel minder dan bij katten inderdaad. Er is trouwens wel een inenting tegen FIP/carona hoorde ik, maar ik hoorde ook dat het het ook juist kan triggeren. Het werd me in ieder geval overal afgeraden.
Heeft ook wel een beetje met de omstandigheden te maken. Honden lopen niet zomaar zonder toezicht over straat te zwerven en met elkaar te paren en te vechten, wat wel dé manier is om kattenaids of kattenleukemie op te lopen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:34 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel zijn honden veel minder bevattelijk, of heersen er mss minder superbesmettelijke ziektes of zo onder honden.
Maar van katten hoor je constant dat ze niesziekte hebben, of Fip of Aids
Oh ja, dat is waar natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:43 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Heeft ook wel een beetje met de omstandigheden te maken. Honden lopen niet zomaar zonder toezicht over straat te zwerven en met elkaar te paren en te vechten, wat wel dé manier is om kattenaids of kattenleukemie op te lopen.
FIP heeft een vrij onschuldig virus als voorstadium wat vooral wordt overgedragen via poep, vooral binnenkatten die in een groep leven deponeren alles op dezelfde bak en besmetten elkaar zo heel makkelijk, heeft ook heel veel met hygiëne te maken.
Ligt ook aan de schoonmakersquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:46 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Oh ja, dat is waar natuurlijk.
Nooit over nagedacht.
Mijn honden spelen wel met alles wat ze tegen komen buiten maar ze douwen niet gelijk hun leuter er in, en poep eten en zo dat doen ze gelukkig ook niet, ze zoeken juist altijd schone plekjes om hun behoefte te doen.
Kattenbakken vind ik ook echt vies altijd
Ik heb rode hond gehad voordat ik er tegen ingeënt werd. Daarna de inenting nog wel gekregen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:32 schreef Enfermera het volgende:
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken bij dieren, maar laat ik dit over inentingen bij mensen zeggen: volgensmij vergeten we af en toe dat inenten ons ontzettend veel voordelen heeft geboden, dat daardoor tientallen miljoenen levens gespaard zijn en we een ontzettende winst hebben gemaakt wat betreft gezondheidszorg. Denk aan polio, tetanus, difterie, rode hond, etc. De gevolgen van deze ziekte als je 'm doormaakt terwijl je niet ingeënt bent zijn verschrikkelijk en vaak niet terug te draaien of te behandelen, daarom zijn we gaan inenten waardoor je het kunt voorkomen.
Het zal best zijn dat er een factor van winst speelt bij sommige dierenartsen en bedrijven, maar ik denk dat je niet moet vergeten wat de gevolgen van niesziekte en rabiës zijn voor je hond/kat als hij dat krijgt. Doe mij dan maar gewoon die jaarlijkse inentingsronde.
Er is een verschil tussen inenten en overenten.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:32 schreef Enfermera het volgende:
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken bij dieren, maar laat ik dit over inentingen bij mensen zeggen: volgensmij vergeten we af en toe dat inenten ons ontzettend veel voordelen heeft geboden, dat daardoor tientallen miljoenen levens gespaard zijn en we een ontzettende winst hebben gemaakt wat betreft gezondheidszorg. Denk aan polio, tetanus, difterie, rode hond, etc. De gevolgen van deze ziekte als je 'm doormaakt terwijl je niet ingeënt bent zijn verschrikkelijk en vaak niet terug te draaien of te behandelen, daarom zijn we gaan inenten waardoor je het kunt voorkomen.
Het zal best zijn dat er een factor van winst speelt bij sommige dierenartsen en bedrijven, maar ik denk dat je niet moet vergeten wat de gevolgen van niesziekte en rabiës zijn voor je hond/kat als hij dat krijgt. Doe mij dan maar gewoon die jaarlijkse inentingsronde.
Welke ziekten bedoel je dan?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:51 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Ik heb rode hond gehad voordat ik er tegen ingeënt werd. Daarna de inenting nog wel gekregen.
Verder ben ik het met je eens dat inenten bij mensen wel degelijk moet. Ik zal dat als ik ooit kinderen krijg ook laten doen. Maar het is wel zo dat er tegenwoordig ziektes terug komen die al jaren uitgeroeid waren. Komen er daarvoor weer nieuwe inentingen? Help je ook niet je afweersysteem om zeep? Ik weet het niet ik ben geen arts.
Natuurlijk. Maar waar ligt de grens?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:59 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen inenten en overenten.
Dat kun je dus laten bepalen door je huisdier te laten titeren ipv maar domweg te enten .quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:14 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar waar ligt de grens?
Niet enten is dan ook niet echt een optie wat mij betrefd daardoor, als je hond de ziekte van weil krijgt ben je toch wel naar bv.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:32 schreef Enfermera het volgende:
Is idd een goede optie.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:53 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Dat kun je dus laten bepalen door je huisdier te laten titeren ipv maar domweg te enten .
Ja precies. Je moet altijd kritisch blijven kijken naar dit soort dingen, daar ben ik het zeker mee eens! Als iets nu goed is, betekend dat niet dat het over 100 jaar nog steeds de norm moet zijnquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet enten is dan ook niet echt een optie wat mij betrefd daardoor, als je hond de ziekte van weil krijgt ben je toch wel naar bv.
Of als je paard tetanus krijgt, daarom dus wel enten, maar bij de gewone huisdieren dan gewoon niet zo vaak.
Wat prima onderbouwt is trouwens, er is alleen een beetje al een jarenlange "oorlog" gaande over wat nu het beste is en het jaarlijks enten krijgt steeds minder grond daarin, maar we blijven toch vasthouden aan die gewoonte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |