Afgaande op het verhaal, waren ze al dood!quote:
Dapper.quote:Op maandag 12 juli 2010 22:17 schreef sigme het volgende:
Nou, en we hebben een prachtige ram. Voor een foto zou ik een telelens nodig hebben en die heb ik niet, dus voorlopig moet ik maar op m'n woord geloofd worden. Mooie draaiende hoorns, wit-rode vacht, mooi openvallend.
En het was een beestachtige dag, de Friese stabij is van oudsher een mollenvanger. Da's nog best lastig - mollen zat hier, maar we willen eigenlijk niet dat de hond het gazon opengraaft. Maar die mollen hadden we liever ook niet, ze gaan steeds onder jonge nieuwe aanplant zitten te mollen. Vandaag zag ik dat de hond wou gaan graven, ik er heen, hond afleiden, zie ik daar een mol bewegen. Dus niet geaarzeld, ik die mol bij de staart genomen. Stond ik daar met een mol. Ik heb de mol een paar honderd meter verderop weer losgelaten. Staat me die hond bij terugkomst daar weer te graven, dus ik erheen, hem bezwerend dat ik die mol al heb weggebracht, beweegt er potdorie weer iets. Ik steek een hand in een gang en heb zo wéér een mol in de hand. Een dikkere, en een mannetje zo te zien aan het uitsteeksel op de buik. Ook weggebracht.
Twee mollen eigenhandig gevangen!
omdat ik dacht dat m'n liefste dat nóóit zou geloven heb ik er ook foto's van, niet al te scherp denk ik (probeer maar eens een foto te maken met één hand, in de andere een boze mol houdend. Maar ik heb geen zin in kabeltjes en uploaden enzo. Ik ben moe.
't Was een grapje.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 01:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Afgaande op het verhaal, waren ze al dood!
Overigens ben ik ook niet in staat om een genadige dood te te passen, maar het is wel humaan om dat te doen.
OKquote:
Ik ben zelden jaloers, maar nu wel!!quote:Op zondag 18 juli 2010 17:47 schreef Isegrim het volgende:
Wij zijn op de terugweg van een bezoekje aan sigme, haaren haar diergaarde. Het was erg leuk. We hebben de hond verpest, heerlijk geluncht in de tuin en uitgebreid kennisgemaakt met o.a. de varkjes en de kuikens.
Dat is wel het plan. Eerst wilden we ze per twee doen (minder zielig in de kar), maar één varken verwerken lijkt me eerst al uitdagend genoeg.quote:Op woensdag 21 juli 2010 18:04 schreef Isegrim het volgende:
Hoe ga je dat doen met die varkens? Eentje slachten en als die op is, weer eentje slachten?
Tenzij we besluiten dat we geen varkens willen blijven houden zullen we er, als er twee varkens weg zijn, twee biggetjes voor in de plaats nemen.quote:En blijft er dan op het laatst eentje heel alleen over?Of koop je dan weer bij?
Dat schijnt wel bevochten te moeten worden, maar ik denk dat twee van die plenters tegen twee kleine biggetjes snel de rangen op orde hebben.quote:En gaat dat makkelijk met varkens, een vreemdeling introduceren in een bestaande groep?
Ik ben ook benieuwd, en ik weet nog niet wat een varken uiteindelijk kost / opbrengt.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:45 schreef DaDude1987 het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de kosten? Las dat een varken ongeveer 250 euro kost incl alles, en daar gaat 40 kilo vlees vanaf?
Klinkt erg berekenend, maar ben benieuwd. Natuurlijk doe je het uiteindelijk voor het betere vlees en het beter leven wat varken gehad heeft.
Navraag leert dat onze varkens rond de 110 en 125 kilo per stuk waren schoon aan de haak. Dus ¤550 voor (gemiddeld) zo'n 115 kilo karbonaadjes en speklapjesquote:Op woensdag 21 juli 2010 20:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben ook benieuwd, en ik weet nog niet wat een varken uiteindelijk kost / opbrengt.
Miss_Isis was in totaal (aanschaf/voer/slacht etc) zo'n 550,- per vark kwijt, maar ik zag niet vermeld hoeveel kg vlees ertegenover stond.
Op dit moment hebben onze varkjes 100,- per stuk gekost en vreten ze met z'n vieren 1 euro per dag aan krachtvoer. Onze varkens zullen wel zwaarder worden dan het 'standaard'-slachtvarken, die worden bij 110kg geslacht, die van ons kunnen tot 250kg worden en aangezien we ze vast niet zó snel kunnen opeten dat ze jong geslacht worden, zou het laatste te slachten varken van deze vier best eens goed volgroeid kunnen zijn.
En het is natuurlijk vanwege beter vlees, beter varkensleven enzo, maar ook omdat varkjes zó leuk & lief zijn.
En ik verdom het om kiloknallervlees te eten, dus in de winkel gekocht varkensvlees is bijna onbetaalbaar.
Kuikentje vijf doet het verbazingwekkend goed. Het heeft de eerste 4 dagen op z'n buik geschuifeld, daarna ging het wankel en ongelukkig lopen en nu loopt het als een kievit. Het is alleen maar half zo groot als de andere vier. Zou je een krielkip kunnen krijgen uit een gewone kip/haan?quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:50 schreef Miss_Isis het volgende:
En Sigme, hoe gaat het met je kuikentjes? Heeft het zielige kuikentje al een beetje kracht in zijn pootjes?
Oh ja, hier nog even op terugkomen: dit is dus absoluut en zéér streng verboden!quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:40 schreef Isegrim het volgende:
Je kunt ze ook gewoon allemaal inladen en met drie weer terug naar huis.
Oh okee. Waarom is dat?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 08:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh ja, hier nog even op terugkomen: dit is dus absoluut en zéér streng verboden!
Een dier dat vervoerd is naar de slachter mag maar op 1 manier weer bij die slachter vandaan komen: gestrekt.
Omdat de regels dat voorschrijvenquote:
Nee, je moet opgeven waarheen je dieren gaan (UBN-nummer van de ontvanger), dus de optie 'een ommetje maken' bestaat niet.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:40 schreef Isegrim het volgende:
Okee, duidelijk.Alle varkens in de wagen en met het uitverkozen exemplaar het laatste stukje wandelen is zeker ook geen optie?
Hoe zit dan dan met varkentjes die als huisdier worden gehouden? Gelden daar dezelfde strenge regels voor?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 13:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, je moet opgeven waarheen je dieren gaan (UBN-nummer van de ontvanger), dus de optie 'een ommetje maken' bestaat niet.
Tot op zekere hoogte. Ik denk dat een varken mee uit wandelen nemen aan een riempje door de straten dermate ver buiten de regels is dat het niet eens verboden is.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hoe zit dan dan met varkentjes die als huisdier worden gehouden? Gelden daar dezelfde strenge regels voor?
Godsakker wat een gezeur!quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte. Ik denk dat een varken mee uit wandelen nemen aan een riempje door de straten dermate ver buiten de regels is dat het niet eens verboden is.
Voor het vervoeren met een karretje gelden de gewone echte regels: dus je mag ze alleen naar een erkende bestemming brengen, deze moet van een specifiek type zijn (óf een andere hobbyist, óf het slachthuis of de kadaverafvoer). Vervoer moet ook op dezelfde wijze worden aangemeld als een 'echte' varkensboer dat moet doen.
Een hobbyist moet ook een UBNnummer hebben, het varken moet geoormerkt zijn, maar hoeft niet met regelmaat allerlei monsters te nemen of ingewikkelde hygienevoorschriften in acht te nemen.
Ik heb zojuist een boer in de buurt gebeld, met een paar rooie blaarkopkalfjes. Zondag kijken.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:00 schreef Miss_Isis het volgende:
Ohhhhh.... een kalfje! Wat ontzettend lief! Maar aan de andere kant ook wel een klein beetje sneu, zo'n diertje heeft natuurlijk eigenlijk wel een kameraadje nodig... Misschien nog een kalfje er bij aanschaffen? Of een grote geit ofzo..?
omg cute!quote:Op dinsdag 27 juli 2010 22:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb zojuist een boer in de buurt gebeld, met een paar rooie blaarkopkalfjes. Zondag kijken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |