abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83912741
Waarom mag je ze niet helpen?
pi_83915103
Zit er nou een soort gaatje in de huid naast het oog?
En wat gebeurt er nu met het kuiken? Nog een beetje uitsuffen in de broedmachien of direct naar buiten?
pi_83915155
Dat is zijn/haar oor.
pi_83915228
quote:
Op zondag 11 juli 2010 14:03 schreef Isegrim het volgende:
Dat is zijn/haar oor.
Aha, ik had al zo'n vermoeden! Zo leer ik nog wat over kuikens hier , komt altijd van pas.
pi_83916359
Lief, de eerste is er al! Wat je zou kunnen doen (weet niet of dat nodig is in deze broedmasjien) is de eieren voorzichtig met de vernevelaar-stand van een plantenspuit even bevochtigen. Daardoor wordt de eierschaal ietsje zachter en kunnen de kuikentjes er makkelijker doorheen breken. Dat doen wij tenminste vaak bij de eieren. Vroeger heb ik ook eens een kuikentje 'geholpen', maar als je dat te snel doet kunnen ze dood gaan (wat deze dus ook deed...). Een heel klein beetje wil nog wel, maar als je zo de hele schil er af pelt kunnen ze dat vaak niet hebben. Waarom dat is weet ik trouwens niet.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_83918514
quote:
Op zondag 11 juli 2010 14:02 schreef Laureline het volgende:
Zit er nou een soort gaatje in de huid naast het oog?
En wat gebeurt er nu met het kuiken? Nog een beetje uitsuffen in de broedmachien of direct naar buiten?
Een pas uitgekomen kuiken moet in het masjien blijven tot het goed droog is. 12 uur geloof ik, al vind ik dat erg lang voor een kuikentje in dat krappe ding.

We hebben al wel een kuikenkist klaar, met infraroodwarmtelamp. De eerste afstelpoging leidde tot het smelten van het plastic kapje van de thermometer . Nu hangt de lamp hoger.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83926665
We willen geen braadkuiken hoor.
pi_83956928
En, zijn er ondertussen al meer kuikentjes geboren?
En zo ja, zijn daar dan ook foto's van..?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_83959267
Gisteravond om een uur of acht kwamen 2 & 3 uit hun ei.
4 & 5 hebben we rond middernacht uit hun eieren gepeld, die redden het niet zelf.
Nr4 doet 't prima, nr5 heeft wat moeite, die heeft een pootje niet goed onder controle. Maar het leeft .

Ze lijken redelijk tevreden in hun bak; niet te warm niet te koud. Onduidelijk of ze zelf water drinken al doen / nodig hebben, we dopen ze af en toe met snavel in het bakje water.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83959307
Ah, een heel nest vol.
  maandag 12 juli 2010 @ 15:17:57 #186
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_83959434
Aaaaaaaw
Liggen er nu steentjes in dat bakje zodat ze er niet in kunnen vallen en het niet om kunnen lopen maar wel kunnen drinken?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_83959619
Die kiezersteentjes in het waterbakje zijn er om de kans op verdrinkingsdood te verminderen. Het zijn uilskuikens .
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 12 juli 2010 @ 15:37:29 #188
163650 Greys
pi_83960400
En die andere twee eieren van de 7, dat gaat dus niets worden?
Hoe werkt zoiets, hoe lang wacht je zoiets nog af nadat de rest wel is uitgekomen?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83960960
Oh, leuk! Kun je ook al zien of het haantjes of hennetjes zijn (weet niet of Twents hoen sekse-specifieke kleuren heeft als kuiken)? En ga je ze nog vernoemen?

Wij hebben ondertussen een Dirkje Kuijf ( ) rond lopen in de wei (één van onze uitbesteedde en inmiddels weer terug ontvangen kuikens, met kuifje geerfd van zijn/haar moeder)
pi_83961263
quote:
Op maandag 12 juli 2010 15:37 schreef Greys het volgende:
En die andere twee eieren van de 7, dat gaat dus niets worden?
Hoe werkt zoiets, hoe lang wacht je zoiets nog af nadat de rest wel is uitgekomen?
Oh ja, die twee. Die hebben we gisteravond bij het pellen van 4 & 5, geruimd. Ze vertoonden geen teken van leven en het riekte onaangenaam in de broedmachine.
quote:
Op maandag 12 juli 2010 15:51 schreef Miss_Isis het volgende:
Oh, leuk! Kun je ook al zien of het haantjes of hennetjes zijn (weet niet of Twents hoen sekse-specifieke kleuren heeft als kuiken)? En ga je ze nog vernoemen?

Wij hebben ondertussen een Dirkje Kuijf ( ) rond lopen in de wei (één van onze uitbesteedde en inmiddels weer terug ontvangen kuikens, met kuifje geerfd van zijn/haar moeder)
Helaas zie je bij deze kuikentjes niks. Ik weet van het vorige nest niet meer wanneer we het konden zien, wel dat het op een gegeven moment duidelijk werd. Iets groter, iets meer oogstreep.
Kippen / hanen zijn hier naamloos. Ze lijken hier ook allemaal sprekend op elkaar, geen kuifjes of andere kenmerken.
pi_83961961
Geruimd.
pi_83962385
quote:
Op maandag 12 juli 2010 16:12 schreef Isegrim het volgende:
Geruimd.
Volgende keer proberen we broedeieren geen zeven uur te laten afkoelen, ok?
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 12 juli 2010 @ 16:25:58 #193
163650 Greys
pi_83962664
Bij de haantjes komt eerder het kammetje door toch? Daar zagen wij het vroeger altijd aan bij de krielkippies. Of heb jij een kamloze soort uitgebroed?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83962798
quote:
Op maandag 12 juli 2010 16:25 schreef Greys het volgende:
Bij de haantjes komt eerder het kammetje door toch? Daar zagen wij het vroeger altijd aan bij de krielkippies. Of heb jij een kamloze soort uitgebroed?
Ik leen weer even een plaatje, maar de mijne zien er precies zo uit:

Kamloos dus..
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 12 juli 2010 @ 16:31:20 #195
163650 Greys
pi_83962929
quote:
Op maandag 12 juli 2010 16:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik leen weer even een plaatje, maar de mijne zien er precies zo uit:
[ afbeelding ]

Kamloos dus..

Oh serieus? Ik wist echt niet eens dat kamloze kippen/hanen bestonden
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83963055
quote:
Op maandag 12 juli 2010 16:31 schreef Greys het volgende:

[..]

Oh serieus? Ik wist echt niet eens dat kamloze kippen/hanen bestonden
Met als grote voordeel dat ze minder beschutting hoeven in de winter. Bijna alles van een hoen kan tegen strenge vorst, behalve die kammen en lellen.
pi_83963059
quote:
Op maandag 12 juli 2010 16:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Volgende keer proberen we broedeieren geen zeven uur te laten afkoelen, ok?
Deal.
pi_83977668
Nou, en we hebben een prachtige ram. Voor een foto zou ik een telelens nodig hebben en die heb ik niet, dus voorlopig moet ik maar op m'n woord geloofd worden. Mooie draaiende hoorns, wit-rode vacht, mooi openvallend.

En het was een beestachtige dag, de Friese stabij is van oudsher een mollenvanger. Da's nog best lastig - mollen zat hier, maar we willen eigenlijk niet dat de hond het gazon opengraaft. Maar die mollen hadden we liever ook niet, ze gaan steeds onder jonge nieuwe aanplant zitten te mollen. Vandaag zag ik dat de hond wou gaan graven, ik er heen, hond afleiden, zie ik daar een mol bewegen. Dus niet geaarzeld, ik die mol bij de staart genomen. Stond ik daar met een mol. Ik heb de mol een paar honderd meter verderop weer losgelaten. Staat me die hond bij terugkomst daar weer te graven, dus ik erheen, hem bezwerend dat ik die mol al heb weggebracht, beweegt er potdorie weer iets. Ik steek een hand in een gang en heb zo wéér een mol in de hand. Een dikkere, en een mannetje zo te zien aan het uitsteeksel op de buik. Ook weggebracht.
Twee mollen eigenhandig gevangen!

omdat ik dacht dat m'n liefste dat nóóit zou geloven heb ik er ook foto's van, niet al te scherp denk ik (probeer maar eens een foto te maken met één hand, in de andere een boze mol houdend. Maar ik heb geen zin in kabeltjes en uploaden enzo. Ik ben moe.
pi_83978095
O sigme, je kan hier je bijbaan van maken! Het is een gave! Ik wacht met smart op de foto's. Alleen vind Hond het vast niet leuk, die wil, zoals alle kleuters, natuurlijk zèlf
pi_83981467
Ik heb ook een keer een mol gevangen, beest heeft mijn hele hand opengeklauwd.

Ja, bijkes zijn echte mollenvangers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')