Whoaa, de marathon van Berlijn moet één van de vetste zijn om te lopen. Ik heb ook gekeken of ik die wil lopen, maar hij is duur!!!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:27 schreef beertenderrr het volgende:
ja dat ups en downs klinkt bekend. Zal ook wel wat met in vorm zijn te maken hebben, maar goed om te horen dat het nu weer de goede kant op gaat. Eerste marathon is altijd maar even afwachten hoe het gaat uitpakken, het is immers wel een idioot lang stuk. Daarover gesproken, ik zit te twijfelen om mee te doen aan de marathon van Berlijn
Thanks iedereen!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:49 schreef beertenderrr het volgende:
thnx Dyna18 & CGIk zal proberen het een beetje up to date te houden de komende tijd.
En welkom Vuurvliegje!Ben je nu bezig met de Evy schema's of heb je iets anders? En wat is je doelstelling voor dit jaar?
Ja is 80 euro nu, niet heel goedkoop neequote:Op woensdag 10 maart 2010 11:36 schreef annoh het volgende:
[..]
Whoaa, de marathon van Berlijn moet één van de vetste zijn om te lopen. Ik heb ook gekeken of ik die wil lopen, maar hij is duur!!!
Ik heb toen gerationaliseerd dat ik mijn eerste marathon het beste in mijn eigen stad kan lopen. Dan zien we daarna wel verder. (Lees: als het ok gaat wil ik sowieso volgend jaar die van Berlijn lopen)
quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:37 schreef caspervc het volgende:
Jaaaaa!!!!
Vandaag een mooie mijlpaal gehaald! Voor het eerst 10K gelopen (nouja, met 40 seconden rust... wachten tot ik kon oversteken) maar toch... en binnen het uur! :nummer1:
Garmin laat het in kilometer zien en Sporttracks in meters bedoel je?quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:37 schreef caspervc het volgende:
Overigens weet iemand het verschil tussen de interpretatie van meetwaarden van Garmin en Sporttracks?
Garmin software zegt: 10,01 km in 1:00:03
Sporttracks zegt: 10.122 meter in 1:00:03
Wel gek verschil tussen deze twee programma's...
Nee, dat er 110 meter verschil zit (1%)quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:41 schreef JortK het volgende:
[..]
Garmin laat het in kilometer zien en Sporttracks in meters bedoel je?
Volgens mij kun je dat instellen
Leuk leuk!quote:Op donderdag 11 maart 2010 08:43 schreef The_Hives het volgende:
Ook hier maar eens posten
Regelmatig loop ik tussen de 10 en 13 kilometer op de loopband in de sportschool. Gaat me gemakkelijk af en ben totaal niet moe als ik na een uurtje klaar ben. Op dit moment heb ik wel een paar pijntjes bij mijn kuiten/enkels en schenen.
Heb nu een paar keer een stukje buiten geoefend. Eind deze maand doe ik voor het eerst mee met een georganiseerde loop.
Ik doe dan de 12 kilometer in Zandvoort en wil het in een uur lopen. Zal nog zwaar genoeg worden met een verjaardag de dag ervoor
De een is de afstand zoals die echt in je GPS zit, de andere is gecalculeerd (Op basis van Google Maps).quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:58 schreef caspervc het volgende:
[..]
Nee, dat er 110 meter verschil zit (1%)
Heb eerst eens gekeken wanneer Berlijn eigenlijk is. September zou kunnen, maar ik zat ook te denken aan Amsterdam. Top dat je het gaat proberen. Een halve marathon is een goede basis hoor, als je die goed kan lopen dan is het langzaam uitbouwen naar een marathon.quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:28 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Ja is 80 euro nu, niet heel goedkoop neeEn de reis er naartoe heb je dan ook nog + de overnachtings- en voedselkosten. Maar ja, ik ga deze zomer helemaal niet op vakantie en dit is toch wel idd een van de vetste marathons die er is
Dus ik ga me vanavond inschrijvenGeen idee waar ik aan begin, maar een halve marathon loop ik nu vrij gemakkelijk, dus kan ik de gok wel wagen. Stargazer of e-runner, hebben jullie nog tips voor een schema? En lopen jullie ook mee?
@vuurvliegje, die 10km gaat vast lukken
Kloptquote:Op donderdag 11 maart 2010 09:22 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Leuk leuk!Er wordt wel gezegd dat het heel anders voelt om "echt" te rennen in plaats van op een loopband, maar daar heb ik geen ervaring mee. Veel succes!
Tja, puur persoonlijk natuurlijk in mijn beleving. Ik vind zelf dat je er niet te veel bij moet nadenken en gewoon lopen zoals het voor jou goed/prettig voelt. Maar ik ben geen expert natuurlijkquote:Ik ben overigens naar een paar dingetjes benieuwd.
Allereerst de looptechniek. Ik kan er via Google weinig nuttigs over vinden. Ik heb in dit topic wel gelezen over de hiellanding, voorvoetlanding en middenvoetlanding, maar ik was meer benieuwd naar "de manier" van rennen.
Zou het "beter" zijn om bijvoorbeeld grote passen te maken of hele kleine, om veel "af te zetten" of juist niet, of je benen flink op te gooien of juist niet?
zelf heb ik het doel om het te doen zonder te wandelen. Als ik het aan 1 stuk in een goed tempo volhou heb ik een veel meer voldaan gevoel dan dat ik af en toe gewoon loop. En ik heb gemerkt toen ik met iemand anders buiten liep (die tussendoor wilde rekken) dat het voor mij veel beter is om aan 1 stuk te lopen en dat ik door te stoppen juist meer moeite had om weer te starten en een tempo vol te houden.quote:Ook ben ik benieuwd naar volgende: als jullie een grote wedstrijd lopen met een flink aantal kilometers, is het dan nog steeds "normaal" om om de bepaald aantal minuten een aantal minuten te wandelen? Of het is de bedoeling om uiteindelijk echt 1 of 2 uur achter elkaar aan 1 stuk door te rennen?
ok thnx ga er eens mee stoeienquote:Op donderdag 11 maart 2010 09:55 schreef e-runner het volgende:
[..]
Heb eerst eens gekeken wanneer Berlijn eigenlijk is. September zou kunnen, maar ik zat ook te denken aan Amsterdam. Top dat je het gaat proberen. Een halve marathon is een goede basis hoor, als je die goed kan lopen dan is het langzaam uitbouwen naar een marathon.
Tips voor een schema? Tja, ik loop op een eigen schema.
Op tijd beginnen met je opbouw en dit langzaam doen. Ik heb ook gemerkt dat je na een week of 3 wat gas moet terugnemen. Wat ik deed was elke 4 weken de duurloop langer maken. Dus van 21-25-27-31
Eerst liep ik 3-4 weken elke week 21 km, daarna weekje relatieve rust. D.w.z. wel trainen maar minder zodat je hersteld. Daarna drie weken elke week duurloop van 25 km enz, week rust enz..
Qua km's zit ik op de 60-70 per week. Meest al wordt aangeraden in het midden van de week nog een semi lange duurloop te doen. Ongeveer de helft van de lange duurloop van die week.
De laatste lange duurloop doe ik 3 weken voor de marathon. Daarna nog 1 week goed doortrainen en dan 2 weken afbouwen.
De meeste schema's zijn iets anders, maar belangrijke punten zijn:
- regelmatige lange duurloop en die steeds iets uitbreiden
- de duurloop rustig doen, ongveer 1 minuut langzamer dan je marathontempo
- regelmatig rust ertussen
- test wat je kan verdragen aan eten en drinken tijdens het lopen
- op tijd afbouwen met trainen zodat je goed uitgerust voor de wedstrijd bent
Een tip van mij is: begin niet te laat met je voorbereiding. Ik ben op tijd begonnen en dat is maar goed ook, want deze week kan ik al weinig trainen vanwege de buikgriep. Dan valt er al zo weer een week weg.
Als je op tijd begint dan geeft het niet als je er een weekje tussenuit bent.
Succes
Je moet hardlopen waarbij je je prettig voelt en je een bepaalde afstand goed vol kan houden. Zelf denk ik er eigenlijk nooit over na, behalve als ik berg op moet. Dan maak ik iets kleinere stapjes, aangezien dat iets efficiënter is. Berg af laat ik me altijd maar naar beneden vallen en zien we wel weer hoe we aankomenquote:Op donderdag 11 maart 2010 09:22 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
Ik ben overigens naar een paar dingetjes benieuwd.
Allereerst de looptechniek. Ik kan er via Google weinig nuttigs over vinden. Ik heb in dit topic wel gelezen over de hiellanding, voorvoetlanding en middenvoetlanding, maar ik was meer benieuwd naar "de manier" van rennen.
Zou het "beter" zijn om bijvoorbeeld grote passen te maken of hele kleine, om veel "af te zetten" of juist niet, of je benen flink op te gooien of juist niet?
Ook ben ik benieuwd naar volgende: als jullie een grote wedstrijd lopen met een flink aantal kilometers, is het dan nog steeds "normaal" om om de bepaald aantal minuten een aantal minuten te wandelen? Of het is de bedoeling om uiteindelijk echt 1 of 2 uur achter elkaar aan 1 stuk door te rennen?
Dit kunnen natuurlijk ook zaken zijn die allemaal volledig persoonlijk in te delen zijn, maar ik ben wel benieuwd naar hoe jullie hier over denken en hoe anderen dit doen.
Het is maar 16.1, dus dat kan wel in de afbouwfase. En waarom op volle snelheid? Gewoon relaxed tempo, neem anders een minder fanatieke vriend/vriendin mee als 'anti-haas'quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:12 schreef beertenderrr het volgende:
Het is overigens zo dat de dam tot damloop de week voor de marathon van Berlijn is. Is het dom om daar aan mee te doen of niet? Er vanuitgaande dat je toch op volle snelheid die wedstrijd loopt, heb je een week om te herstellen. En vergeleken met een marathon is het "maar" 16,1km.
Waarom ben je dan nooit eerder buiten gaan lopen?quote:Op donderdag 11 maart 2010 09:57 schreef The_Hives het volgende:
[..]
KloptTen eerste is een loopband natuurlijk super saai (ondanks de tv recht voor je neus :p ). Maar vooral de belasting voor je spieren is heel anders. Een loopband dempt veel meer dan de harde straat/stoep/fietspad. Het is daarom ook beter dat je geleidelijk overgaat ipv zoals ik meteen 10k lopen
![]()
Maar wel zin om aan die loop mee te doen. Ik roep al jaren dat ik ook buiten ga lopen, maar tot afgelopen maand toe de stap nog niet gewaagd. Nu moet ik eindelijk wel
Doel is me op 1 april in te schrijven voor de Damloop
Zoals beertenderr ook al zei is er niet echt een 'beter' maar is het best persoonlijk.quote:Op donderdag 11 maart 2010 09:22 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Ik ben overigens naar een paar dingetjes benieuwd.
(...)
Zelf probeer ik altijd aan een stuk door te lopen en de afstand op zich is dan niet eens het 'doel', al meer de tijd. Maar dat heeft echt te maken met hoe getraind je bent en hoeveel ervaring je ook hebt. Er wordt genoeg gelopen tijdens halve marathons bijv., al vraag ik me dan altijd af of mensen niet toch beter een iets kortere afstand kunnen proberen. Een afstand helemaal hardlopen geeft dan toch meer voldoening denk ik en dan zou ik pas uitbreiden naar langer als je daar ook echt aan toe bent.quote:.
Ook ben ik benieuwd naar volgende: als jullie een grote wedstrijd lopen met een flink aantal kilometers, is het dan nog steeds "normaal" om om de bepaald aantal minuten een aantal minuten te wandelen? Of het is de bedoeling om uiteindelijk echt 1 of 2 uur achter elkaar aan 1 stuk door te rennen?
Dit kunnen natuurlijk ook zaken zijn die allemaal volledig persoonlijk in te delen zijn, maar ik ben wel benieuwd naar hoe jullie hier over denken en hoe anderen dit doen.
door voetbal heb ik een slechte knie. Als ik 1 verkeerde beweging maak (bijvoorbeeld in een kuil stap) en het schiet er weer in, ben ik weer een paar maanden kreupel. Daarom stelde ik de gang naar de weg uit: stoepjes, slechte fietspaden, honden enzovoort. Nu ik inmiddels af en toe buiten loop is het eigenlijk geen probleem. Ik moet alleen nog oppassen met het strand tijdens de Zandvoort-loopquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:54 schreef Vuurvliegje88 het volgende:
[..]
Waarom ben je dan nooit eerder buiten gaan lopen?![]()
Het lijkt me zelf inderdaad ook maar saai op een loopband. Ik ben dan sowieso ook niet zo'n tv-mens.![]()
Het fijne aan hardlopen vind ik júíst dat het een buitensport is. Zeker in de zomer.![]()
quote:@ the hives, ik heb je tijd toegevoegd, een modje moet nog even de OP veranderen.
Over wat goede schoenen zijn, zijn de meningen ook erg verdeeld (zie die hele barefoot trend). Verder had ik ook ergens het volgende gelezen over rek- en strekoefeningen:quote:Op donderdag 11 maart 2010 13:01 schreef beertenderrr het volgende:
Goede schoenen zijn wel belangrijk, ik neem aan dat je die wel hebt? En over rek- en strekoefeningen zijn de meningen wat verdeeld. Zo rek ik eigenlijk eigenlijk heel kort voor het lopen en een stuk langer na het lopen. Van rekken worden de spieren langer, waardoor ze minder kracht kunnen leveren. Dit resulteert in merkbaar langzamere tijden en daar zit je niet op te wachten. Achteraf is het rekken wel fijn, aangezien het bloed dan sneller de afvalstoffen weg kan transporteren (in hoeverre deze processen allemaal kloppen, weet ik niet 100% zeker, dus correct me if I am wrong).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |