abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 maart 2010 @ 11:36:36 #26
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_78964332
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:27 schreef beertenderrr het volgende:
ja dat ups en downs klinkt bekend. Zal ook wel wat met in vorm zijn te maken hebben, maar goed om te horen dat het nu weer de goede kant op gaat. Eerste marathon is altijd maar even afwachten hoe het gaat uitpakken, het is immers wel een idioot lang stuk. Daarover gesproken, ik zit te twijfelen om mee te doen aan de marathon van Berlijn
Whoaa, de marathon van Berlijn moet één van de vetste zijn om te lopen. Ik heb ook gekeken of ik die wil lopen, maar hij is duur!!!
Ik heb toen gerationaliseerd dat ik mijn eerste marathon het beste in mijn eigen stad kan lopen. Dan zien we daarna wel verder. (Lees: als het ok gaat wil ik sowieso volgend jaar die van Berlijn lopen )
I'm just a girl in the world.
pi_78964382
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:49 schreef beertenderrr het volgende:
thnx Dyna18 & CG Ik zal proberen het een beetje up to date te houden de komende tijd.

En welkom Vuurvliegje! Ben je nu bezig met de Evy schema's of heb je iets anders? En wat is je doelstelling voor dit jaar?
Thanks iedereen!

Ik heb het beginnersschema gebruikt van www.dehardloopwinkel.nl. Dat is een professionele hardloopwinkel in Leiden waar ik ook mijn hardloopspulletjes vandaan heb. Iemand anders daar ook ervaring mee?

Ik train daarmee voor de 5 kilometer. Daarna wil ik verder voor de 10 kilometer, maar aangezien er op die site maar 1 schema staat moet ik dan op zoek naar een andere site voor schema's. In de OP staat in elk geval volop keuze.

Gister ben ik weer geweest in de avonduren na mijn werk. Fantastisch uitzicht over de weilanden met een ondergaande zon... Wat heb ik dit gemist zeg! Het was ook heerlijk om te merken dat het nú al beter aan voelde dan de vorige keer, al was dit nog maar mijn tweede keer. Morgen weer!
  woensdag 10 maart 2010 @ 16:28:32 #28
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_78976815
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 11:36 schreef annoh het volgende:

[..]

Whoaa, de marathon van Berlijn moet één van de vetste zijn om te lopen. Ik heb ook gekeken of ik die wil lopen, maar hij is duur!!!
Ik heb toen gerationaliseerd dat ik mijn eerste marathon het beste in mijn eigen stad kan lopen. Dan zien we daarna wel verder. (Lees: als het ok gaat wil ik sowieso volgend jaar die van Berlijn lopen )
Ja is 80 euro nu, niet heel goedkoop nee En de reis er naartoe heb je dan ook nog + de overnachtings- en voedselkosten. Maar ja, ik ga deze zomer helemaal niet op vakantie en dit is toch wel idd een van de vetste marathons die er is

Dus ik ga me vanavond inschrijven Geen idee waar ik aan begin, maar een halve marathon loop ik nu vrij gemakkelijk, dus kan ik de gok wel wagen. Stargazer of e-runner, hebben jullie nog tips voor een schema? En lopen jullie ook mee?

@vuurvliegje, die 10km gaat vast lukken
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:37:05 #29
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_78979967
Jaaaaa!!!!

Vandaag een mooie mijlpaal gehaald! Voor het eerst 10K gelopen (nouja, met 40 seconden rust... wachten tot ik kon oversteken) maar toch... en binnen het uur! :nummer1:

Vertrokken van huis met een idee om te kijken of ik een uur kon lopen (incl inlopen)
5 minuten ingelopen en daarin steeds sneller gaan lopen, richting de streeftijd van 10km/u. Hier ben ik op gaan zitten.
De eerste 4 km gingen lekker, daarna kreeg ik het moeilijk. Liep langs de Oude Rijn in het oosten van Utrecht, en het pad was nogal drassig, was echt een gevecht om goed te kunnen lopen, maar toen ik eindelijk hierdoor was en weer op asfalt (jaja, ik houd van lopen op asfalt ) liep, ging het weer stukken beter. En de km tijden gingen langzaam ook iets naar beneden..

Hartslag was de gehele run wel lekker hoog, het was duidelijk geen duurloop.. Gemiddeld 167, maar wel bijna alles binnen zone 4 gelopen! (82%)

Overigens weet iemand het verschil tussen de interpretatie van meetwaarden van Garmin en Sporttracks?
Garmin software zegt: 10,01 km in 1:00:03
Sporttracks zegt: 10.122 meter in 1:00:03

Wel gek verschil tussen deze twee programma's...

OP NAAR ZANDVOORT!!!
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_78980090
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:37 schreef caspervc het volgende:
Jaaaaa!!!!

Vandaag een mooie mijlpaal gehaald! Voor het eerst 10K gelopen (nouja, met 40 seconden rust... wachten tot ik kon oversteken) maar toch... en binnen het uur! :nummer1:
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:41:11 #31
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78980124
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:37 schreef caspervc het volgende:
Overigens weet iemand het verschil tussen de interpretatie van meetwaarden van Garmin en Sporttracks?
Garmin software zegt: 10,01 km in 1:00:03
Sporttracks zegt: 10.122 meter in 1:00:03

Wel gek verschil tussen deze twee programma's...
Garmin laat het in kilometer zien en Sporttracks in meters bedoel je?

Volgens mij kun je dat instellen
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:43:58 #32
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_78980246
goed bezig caspervc congratz!
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:58:44 #33
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_78980771
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:41 schreef JortK het volgende:

[..]

Garmin laat het in kilometer zien en Sporttracks in meters bedoel je?

Volgens mij kun je dat instellen
Nee, dat er 110 meter verschil zit (1%)
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
  donderdag 11 maart 2010 @ 08:43:43 #34
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_79002293
Ook hier maar eens posten

Regelmatig loop ik tussen de 10 en 13 kilometer op de loopband in de sportschool. Gaat me gemakkelijk af en ben totaal niet moe als ik na een uurtje klaar ben. Op dit moment heb ik wel een paar pijntjes bij mijn kuiten/enkels en schenen.

Heb nu een paar keer een stukje buiten geoefend. Eind deze maand doe ik voor het eerst mee met een georganiseerde loop.

Ik doe dan de 12 kilometer in Zandvoort en wil het in een uur lopen. Zal nog zwaar genoeg worden met een verjaardag de dag ervoor
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_79003133
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 08:43 schreef The_Hives het volgende:
Ook hier maar eens posten

Regelmatig loop ik tussen de 10 en 13 kilometer op de loopband in de sportschool. Gaat me gemakkelijk af en ben totaal niet moe als ik na een uurtje klaar ben. Op dit moment heb ik wel een paar pijntjes bij mijn kuiten/enkels en schenen.

Heb nu een paar keer een stukje buiten geoefend. Eind deze maand doe ik voor het eerst mee met een georganiseerde loop.

Ik doe dan de 12 kilometer in Zandvoort en wil het in een uur lopen. Zal nog zwaar genoeg worden met een verjaardag de dag ervoor
Leuk leuk! Er wordt wel gezegd dat het heel anders voelt om "echt" te rennen in plaats van op een loopband, maar daar heb ik geen ervaring mee. Veel succes!

Ik ben overigens naar een paar dingetjes benieuwd.
Allereerst de looptechniek. Ik kan er via Google weinig nuttigs over vinden. Ik heb in dit topic wel gelezen over de hiellanding, voorvoetlanding en middenvoetlanding, maar ik was meer benieuwd naar "de manier" van rennen.
Zou het "beter" zijn om bijvoorbeeld grote passen te maken of hele kleine, om veel "af te zetten" of juist niet, of je benen flink op te gooien of juist niet?

Ook ben ik benieuwd naar volgende: als jullie een grote wedstrijd lopen met een flink aantal kilometers, is het dan nog steeds "normaal" om om de bepaald aantal minuten een aantal minuten te wandelen? Of het is de bedoeling om uiteindelijk echt 1 of 2 uur achter elkaar aan 1 stuk door te rennen?

Dit kunnen natuurlijk ook zaken zijn die allemaal volledig persoonlijk in te delen zijn, maar ik ben wel benieuwd naar hoe jullie hier over denken en hoe anderen dit doen.
  donderdag 11 maart 2010 @ 09:53:41 #36
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_79004055
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:58 schreef caspervc het volgende:

[..]

Nee, dat er 110 meter verschil zit (1%)
De een is de afstand zoals die echt in je GPS zit, de andere is gecalculeerd (Op basis van Google Maps).
pi_79004126
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:28 schreef beertenderrr het volgende:

[..]

Ja is 80 euro nu, niet heel goedkoop nee En de reis er naartoe heb je dan ook nog + de overnachtings- en voedselkosten. Maar ja, ik ga deze zomer helemaal niet op vakantie en dit is toch wel idd een van de vetste marathons die er is

Dus ik ga me vanavond inschrijven Geen idee waar ik aan begin, maar een halve marathon loop ik nu vrij gemakkelijk, dus kan ik de gok wel wagen. Stargazer of e-runner, hebben jullie nog tips voor een schema? En lopen jullie ook mee?

@vuurvliegje, die 10km gaat vast lukken
Heb eerst eens gekeken wanneer Berlijn eigenlijk is. September zou kunnen, maar ik zat ook te denken aan Amsterdam. Top dat je het gaat proberen. Een halve marathon is een goede basis hoor, als je die goed kan lopen dan is het langzaam uitbouwen naar een marathon.
Tips voor een schema? Tja, ik loop op een eigen schema.
Op tijd beginnen met je opbouw en dit langzaam doen. Ik heb ook gemerkt dat je na een week of 3 wat gas moet terugnemen. Wat ik deed was elke 4 weken de duurloop langer maken. Dus van 21-25-27-31
Eerst liep ik 3-4 weken elke week 21 km, daarna weekje relatieve rust. D.w.z. wel trainen maar minder zodat je hersteld. Daarna drie weken elke week duurloop van 25 km enz, week rust enz..
Qua km's zit ik op de 60-70 per week. Meest al wordt aangeraden in het midden van de week nog een semi lange duurloop te doen. Ongeveer de helft van de lange duurloop van die week.
De laatste lange duurloop doe ik 3 weken voor de marathon. Daarna nog 1 week goed doortrainen en dan 2 weken afbouwen.

De meeste schema's zijn iets anders, maar belangrijke punten zijn:
- regelmatige lange duurloop en die steeds iets uitbreiden
- de duurloop rustig doen, ongveer 1 minuut langzamer dan je marathontempo
- regelmatig rust ertussen
- test wat je kan verdragen aan eten en drinken tijdens het lopen
- op tijd afbouwen met trainen zodat je goed uitgerust voor de wedstrijd bent

Een tip van mij is: begin niet te laat met je voorbereiding. Ik ben op tijd begonnen en dat is maar goed ook, want deze week kan ik al weinig trainen vanwege de buikgriep. Dan valt er al zo weer een week weg.
Als je op tijd begint dan geeft het niet als je er een weekje tussenuit bent.

Succes
  donderdag 11 maart 2010 @ 09:57:39 #38
50936 The_Hives
pi_79004176
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 09:22 schreef Vuurvliegje88 het volgende:

[..]

Leuk leuk! Er wordt wel gezegd dat het heel anders voelt om "echt" te rennen in plaats van op een loopband, maar daar heb ik geen ervaring mee. Veel succes!
Klopt Ten eerste is een loopband natuurlijk super saai (ondanks de tv recht voor je neus :p ). Maar vooral de belasting voor je spieren is heel anders. Een loopband dempt veel meer dan de harde straat/stoep/fietspad. Het is daarom ook beter dat je geleidelijk overgaat ipv zoals ik meteen 10k lopen

Maar wel zin om aan die loop mee te doen. Ik roep al jaren dat ik ook buiten ga lopen, maar tot afgelopen maand toe de stap nog niet gewaagd. Nu moet ik eindelijk wel

Doel is me op 1 april in te schrijven voor de Damloop
quote:
Allereerst de looptechniek. Ik kan er via Google weinig nuttigs over vinden. Ik heb in dit topic wel gelezen over de hiellanding, voorvoetlanding en middenvoetlanding, maar ik was meer benieuwd naar "de manier" van rennen.
Zou het "beter" zijn om bijvoorbeeld grote passen te maken of hele kleine, om veel "af te zetten" of juist niet, of je benen flink op te gooien of juist niet?
Tja, puur persoonlijk natuurlijk in mijn beleving. Ik vind zelf dat je er niet te veel bij moet nadenken en gewoon lopen zoals het voor jou goed/prettig voelt. Maar ik ben geen expert natuurlijk
quote:
Ook ben ik benieuwd naar volgende: als jullie een grote wedstrijd lopen met een flink aantal kilometers, is het dan nog steeds "normaal" om om de bepaald aantal minuten een aantal minuten te wandelen? Of het is de bedoeling om uiteindelijk echt 1 of 2 uur achter elkaar aan 1 stuk door te rennen?
zelf heb ik het doel om het te doen zonder te wandelen. Als ik het aan 1 stuk in een goed tempo volhou heb ik een veel meer voldaan gevoel dan dat ik af en toe gewoon loop. En ik heb gemerkt toen ik met iemand anders buiten liep (die tussendoor wilde rekken) dat het voor mij veel beter is om aan 1 stuk te lopen en dat ik door te stoppen juist meer moeite had om weer te starten en een tempo vol te houden.
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:12:46 #39
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_79004674
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 09:55 schreef e-runner het volgende:

[..]

Heb eerst eens gekeken wanneer Berlijn eigenlijk is. September zou kunnen, maar ik zat ook te denken aan Amsterdam. Top dat je het gaat proberen. Een halve marathon is een goede basis hoor, als je die goed kan lopen dan is het langzaam uitbouwen naar een marathon.
Tips voor een schema? Tja, ik loop op een eigen schema.
Op tijd beginnen met je opbouw en dit langzaam doen. Ik heb ook gemerkt dat je na een week of 3 wat gas moet terugnemen. Wat ik deed was elke 4 weken de duurloop langer maken. Dus van 21-25-27-31
Eerst liep ik 3-4 weken elke week 21 km, daarna weekje relatieve rust. D.w.z. wel trainen maar minder zodat je hersteld. Daarna drie weken elke week duurloop van 25 km enz, week rust enz..
Qua km's zit ik op de 60-70 per week. Meest al wordt aangeraden in het midden van de week nog een semi lange duurloop te doen. Ongeveer de helft van de lange duurloop van die week.
De laatste lange duurloop doe ik 3 weken voor de marathon. Daarna nog 1 week goed doortrainen en dan 2 weken afbouwen.

De meeste schema's zijn iets anders, maar belangrijke punten zijn:
- regelmatige lange duurloop en die steeds iets uitbreiden
- de duurloop rustig doen, ongveer 1 minuut langzamer dan je marathontempo
- regelmatig rust ertussen
- test wat je kan verdragen aan eten en drinken tijdens het lopen
- op tijd afbouwen met trainen zodat je goed uitgerust voor de wedstrijd bent

Een tip van mij is: begin niet te laat met je voorbereiding. Ik ben op tijd begonnen en dat is maar goed ook, want deze week kan ik al weinig trainen vanwege de buikgriep. Dan valt er al zo weer een week weg.
Als je op tijd begint dan geeft het niet als je er een weekje tussenuit bent.

Succes
ok thnx ga er eens mee stoeien Het is pas eind september, dus een half jaar voorbereidingstijd moet meer dan voldoende zijn naar mijn idee. Aangezien ik dit jaar een erg lange zomervakantie heb, worden dat ook leuke trainingsweken en kijk er al erg naar uit . Het is overigens zo dat de dam tot damloop de week voor de marathon van Berlijn is. Is het dom om daar aan mee te doen of niet? Er vanuitgaande dat je toch op volle snelheid die wedstrijd loopt, heb je een week om te herstellen. En vergeleken met een marathon is het "maar" 16,1km.
quote:

Dit kunnen natuurlijk ook zaken zijn die allemaal volledig persoonlijk in te delen zijn, maar ik ben wel benieuwd naar hoe jullie hier over denken en hoe anderen dit doen.
Je moet hardlopen waarbij je je prettig voelt en je een bepaalde afstand goed vol kan houden. Zelf denk ik er eigenlijk nooit over na, behalve als ik berg op moet. Dan maak ik iets kleinere stapjes, aangezien dat iets efficiënter is. Berg af laat ik me altijd maar naar beneden vallen en zien we wel weer hoe we aankomen

In een wedstrijd zie ik zelf alleen maar mensen die het in 1x uitrennen. Ik ben niet heel erg bekend in het achterveld, maar misschien dat daar zo nu en dan wel eens gelopen wordt. Ik denk dat het ook een leukere prestatie voor jezelf is als je kan zeggen dat je geen pauzes hebt genomen Overigens, wat mij opvalt als ik soms een stukje loop, is dat mijn lichaam begint met een soort van herstelproces ofzo. Als ik dan weer ga hardlopen wordt dat niet echt gewaardeerd Dus wat dat betreft is in 1x doorrennen naar mijn ervaringen ook wel fijner en misschien verstandiger. Maar als het echt niet gaat, moet je jezelf natuurlijk niet gaan pushen. Zolang je maar voor de bezemwagen blijft
pi_79004942
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:12 schreef beertenderrr het volgende:
Het is overigens zo dat de dam tot damloop de week voor de marathon van Berlijn is. Is het dom om daar aan mee te doen of niet? Er vanuitgaande dat je toch op volle snelheid die wedstrijd loopt, heb je een week om te herstellen. En vergeleken met een marathon is het "maar" 16,1km.
Het is maar 16.1, dus dat kan wel in de afbouwfase. En waarom op volle snelheid? Gewoon relaxed tempo, neem anders een minder fanatieke vriend/vriendin mee als 'anti-haas'
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:23:30 #41
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_79005048
Nog twee zware duurlopen... Zaterdag 31km, zaterdag daarop 35km. Daarna gaan we de afbouwfase in: 25km -> 15km -> marathon! Heb er best zin in
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_79006258
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 09:57 schreef The_Hives het volgende:

[..]

Klopt Ten eerste is een loopband natuurlijk super saai (ondanks de tv recht voor je neus :p ). Maar vooral de belasting voor je spieren is heel anders. Een loopband dempt veel meer dan de harde straat/stoep/fietspad. Het is daarom ook beter dat je geleidelijk overgaat ipv zoals ik meteen 10k lopen

Maar wel zin om aan die loop mee te doen. Ik roep al jaren dat ik ook buiten ga lopen, maar tot afgelopen maand toe de stap nog niet gewaagd. Nu moet ik eindelijk wel

Doel is me op 1 april in te schrijven voor de Damloop
Waarom ben je dan nooit eerder buiten gaan lopen?
Het lijkt me zelf inderdaad ook maar saai op een loopband. Ik ben dan sowieso ook niet zo'n tv-mens.
Het fijne aan hardlopen vind ik júíst dat het een buitensport is. Zeker in de zomer.

@Beertenderrr, bedankt voor je advies.
Ik denk dat ik er dan ook gewoon naartoe ga werken om bijvoorbeeld een uur achter elkaar te kunnen lopen. Misschien dat ik na mijn huidige 5 km-schema overstap naar een schema om uiteindelijk een uur achter elkaar te kunnen lopen, in plaats van een 10 km-schema die ook werkt met veel stukken wandelen tussendoor.

Ik heb dan alleen uiteindelijk nog geen idee hoeveel km ik dan gelopen heb... Dat weet ik van nu ook niet. Ik weet alleen het aantal minuten.
pi_79007194
quote:

[..]

(...)
Zoals beertenderr ook al zei is er niet echt een 'beter' maar is het best persoonlijk. Het terrein, de afstand en je snelheid hebben invloed op hoe je 'moet' lopen in principe, bijv. bergop verkort je je paslengte en verhoog je de frequentie juist iets misschien.

Verder is het op kortere afstanden gebruikelijk dat je door de hogere snelheid die je aanhoudt meer knie-inzet hebt (je knieeën komen hoger) en je actiever je armen gebruikt (eventueel zelfs met voorvoet landing gecombineerd, als is dat best lastig).

Een van de dingen waar je qua techniek ook goed op kan letten zijn je armen: probeer niet te gespannen in je schouders en nek te zijn en beweeg ze recht naast je lichaam (wat lager als je niet zo hard gaat, wat hoger en sneller als je sneller loopt). Op die manier heeft je bovenlichaam de meeste vrijheid om goed te kunnen ademen en lucht op te nemen.

Verder is het belangrijk dat je niet teveel forceert om een 'nieuwe' techniek aan te leren, want dat kost uiteindelijk veel teveel moeite denk ik. Als je door je huidige techniek echter blessures krijgt of telkens 'last' tijdens het lopen, dan is het zeker wel waard. En sommigen dingen zoals je armen kan je dus relatief makkelijk even aan denken telkens en kunnen je een stukje efficienter laten bewegen
quote:
.

Zelf probeer ik altijd aan een stuk door te lopen en de afstand op zich is dan niet eens het 'doel', al meer de tijd. Maar dat heeft echt te maken met hoe getraind je bent en hoeveel ervaring je ook hebt. Er wordt genoeg gelopen tijdens halve marathons bijv., al vraag ik me dan altijd af of mensen niet toch beter een iets kortere afstand kunnen proberen. Een afstand helemaal hardlopen geeft dan toch meer voldoening denk ik en dan zou ik pas uitbreiden naar langer als je daar ook echt aan toe bent.

Ow ja, laatste ding (zag net je laatste post): afstandmeten.nl is handig om de afstanden te schatten van rondjes die je gelopen hebt, zit wel wat marge in maar heb je in ieder geval een idee.

On-topic: zo nog even goed half uurtje loslopen voor zondag...
Jack does it in real time...
pi_79007643
Ah thanks, Deebee!

Het valt me op dat de meningen over zaken als techniek echt ontzettend verdeeld zijn.
Je hebt de mensen die zeggen dat je "maar moet gaan lopen" en "maar moet kijken" hoe het voelt.
Zo een was ik er eigenlijk ook. De enige reden dat ik uberhaupt een schema gebruik is omdat ik een blessure had opgelopen door uit mezelf te ver te gaan.

Zojuist zat ik op ProRun.nl te kijken, en wat daar allemaal staat beschreven maakt me ook gelijk weer aan het twijfelen of ik goed bezig ben. Een heel artikel over de manier waarop je moet rennen, compleet met plaatjes en pijltjes, en tientallen artikelen over alle oefeningen die je absoluut moet doen voordat je begint met hardlopen om het "zomaar echt niet gaat".

Maar goed, maar goed... Ik ga lekker door waar ik mee bezig was. Vanmiddag weer, al die verdomde migraine uit blijft die sluimert op de achtergrond..
  donderdag 11 maart 2010 @ 12:23:39 #45
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_79009766
heb je een link naar die pagina? Ben wel benieuwd wat ze prediken daar.

Verder weet ik dat die Paula Radcliffe (Engelse vrouwelijke marathonloopster) er alles aan doet om zo min mogelijk overbodige bewegingen te maken die de beweging afremmen. Zo houdt ze haar hoofd recht en zorgt ze ervoor dat ze haar armen dicht naast haar lichaam alleen in evenwijdige lijnen bewegingen laat maken. Maar goed, dat is het verschil tussen de nr 1 en de mensen in dit topic, voor ons is dat nog lang niet van belang Gewoon lekker lopen en je komt er ook wel ..

@computergirl: Ja een anti-haas is wel een goed idee. Als ik begin aan een wedstrijd zou ik mezelf voor de kop slaan als ik niet het maximale eruit zou halen, dus vandaar dat ik volle snelheid zou gaan. Maar met een anti-haas kan ik ermee leven

@ the hives, ik heb je tijd toegevoegd, een modje moet nog even de OP veranderen.
pi_79010133
Hier wordt uitgebreid uitgelegd hoe je moet lopen:

http://www.prorun.nl/index.aspx?ChapterID=3188

En hier komen de oefeningen die volgens ProRun o zo belangrijk zijn. Het zijn 27 oefeningen...
Ik quote hen: "Oefeningen? Wat heb ik nou aan m'n fiets (loopschoen) hangen", zie ik beginners denken. "Met nieuwe schoenen, een schema en wat rek- en strekoefeningen uit een bekend looptijdschrift kan ik toch gewoon van start?"
Nee, helaas. Om blessurvrij te trainen en een goede basistechniek te ontwikkelen zijn er een aantal randvoorwaarden."

http://www.prorun.nl/index.aspx?ChapterID=3188&ContentID=26767
pi_79010596
Over techniek:Emil Zápotek was iemand die wél goed was maar ook een "aparte" techniek had. Dus uiteindelijk zegt dat misschien ook niet eens zoveel. En inderdaad, de meningen zijn zo erg verdeeld dat ik er ook niet zo wijs uit word.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Emil_Zátopek

@e-runner interessant verhaal. Heb je ook literatuur gelezen om je schema te maken of gewoon "common sense"? Ik heb nu ook een "schema" voor mezelf gemaakt maar vraag me natuurlijk ook af of het redelijk is of niet. Ik denk dat ik eens wat boeken erover ga lezen...

Net nog 3km rustig gelopen. Daarna 9x1km in 4:12 gemiddeld (1 minuut pauze). Laatste hardlooptraining voor de CPC. Straks nog even rustig zwemmen en dan 2 dagen volledig rust...

[ Bericht 3% gewijzigd door bananablues op 11-03-2010 12:48:26 ]
  donderdag 11 maart 2010 @ 13:01:19 #48
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_79011321
Haha wat een onzin dat beginnen met hardlopen niet zomaar gaat weet niet wie al die onzin bedacht heeft, maar in Afrika doen ze al die oefeningen vast ook niet. Die oefeningen zullen ongetwijfeld wel effect hebben op blessurepreventie, maar als je naar je lichaam luistert, weet je ook wel wanneer je even moet stoppen met lopen om echt een probleem op te lopen. Naar mijn idee gaat het er gewoon om dat je lekker kan lopen en pas als je geďnteresseerd bent in het verbeteren van techniek (omdat je er last van hebt, of gewoon nieuwsgierig naar bent) deze oefeningen pas aan de orde komen.

Ook al die gymnastiekoefeningen zijn een beetje overbodig. Ja misschien helpt het een beetje met het voorkomen van blessures, maar aangezien dat bij hardlopers zich vertaalt in problemen met aanhechtingen en gewrichten lijkt het me niet echt nodig om dit te doen. Goed luisteren naar je lichaam is vele malen belangrijker naar mijn idee. Verder denk ik ook niet dat de mensen in dit topic dit soort oefeningen doen. In die tijd dat ik hier al post heb ik het nog nooit voorbij zien komen eigenlijk. Betekent nog niet dat het nutteloos is natuurlijk

Goede schoenen zijn wel belangrijk, ik neem aan dat je die wel hebt? En over rek- en strekoefeningen zijn de meningen wat verdeeld. Zo rek ik eigenlijk eigenlijk heel kort voor het lopen en een stuk langer na het lopen. Van rekken worden de spieren langer, waardoor ze minder kracht kunnen leveren. Dit resulteert in merkbaar langzamere tijden en daar zit je niet op te wachten. Achteraf is het rekken wel fijn, aangezien het bloed dan sneller de afvalstoffen weg kan transporteren (in hoeverre deze processen allemaal kloppen, weet ik niet 100% zeker, dus correct me if I am wrong ).

Kortom, gewoon lekker gaan lopen en niet teveel aantrekken van al die oefeningen. En om te zorgen dat je niet meteen weer te snel te ver gaat lopen, niet van de een op de andere dag er 5km aan plakken
  donderdag 11 maart 2010 @ 13:05:01 #49
50936 The_Hives
pi_79011462
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:54 schreef Vuurvliegje88 het volgende:

[..]

Waarom ben je dan nooit eerder buiten gaan lopen?
Het lijkt me zelf inderdaad ook maar saai op een loopband. Ik ben dan sowieso ook niet zo'n tv-mens.
Het fijne aan hardlopen vind ik júíst dat het een buitensport is. Zeker in de zomer.

door voetbal heb ik een slechte knie. Als ik 1 verkeerde beweging maak (bijvoorbeeld in een kuil stap) en het schiet er weer in, ben ik weer een paar maanden kreupel. Daarom stelde ik de gang naar de weg uit: stoepjes, slechte fietspaden, honden enzovoort. Nu ik inmiddels af en toe buiten loop is het eigenlijk geen probleem. Ik moet alleen nog oppassen met het strand tijdens de Zandvoort-loop
quote:
@ the hives, ik heb je tijd toegevoegd, een modje moet nog even de OP veranderen.
Fok! Federatie
pi_79011532
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 13:01 schreef beertenderrr het volgende:

Goede schoenen zijn wel belangrijk, ik neem aan dat je die wel hebt? En over rek- en strekoefeningen zijn de meningen wat verdeeld. Zo rek ik eigenlijk eigenlijk heel kort voor het lopen en een stuk langer na het lopen. Van rekken worden de spieren langer, waardoor ze minder kracht kunnen leveren. Dit resulteert in merkbaar langzamere tijden en daar zit je niet op te wachten. Achteraf is het rekken wel fijn, aangezien het bloed dan sneller de afvalstoffen weg kan transporteren (in hoeverre deze processen allemaal kloppen, weet ik niet 100% zeker, dus correct me if I am wrong ).
Over wat goede schoenen zijn, zijn de meningen ook erg verdeeld (zie die hele barefoot trend). Verder had ik ook ergens het volgende gelezen over rek- en strekoefeningen:

- Door te rekken/strekken kunnenje spieren een paar minuten erna niet de volledige kracht geven, maar na 20minuten ofzo (dit weet ik niet meer zeker) zijn ze weer op volle kracht
- Rekken schijnt te helpen tegenoverbelasting, maar hoe dit werkt weten ze niet
- Rekken maakt de spieren niet permanent langer

Nu weet ik even niet meer de bron Zal nog even doorzoeken

Edit: Gevonden:
http://www.fysiowarmond.nl/rekkenenstrekken.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')