abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78825651
Vorige topic: Borstvoeding deel 65

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
pi_78825691
En nog even voor de liefhebbers:
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:47 schreef amaranta het volgende:
Ik post het even hier. Ik heb 6 wasbare zoogcompressen van Avent,waarvan 2 er nog nooit gebruikt zijn. Nieuwprijs ligt rond de 10 euro.
Voor 5 euro excl. verzendkosten doe ik ze weg. Ik heb alleen het oorspronkelijke wasnetje niet meer. Kan er wel een van mn andere wasnetten bij doe evt.
pi_78828417
Freecell, L. heeft hier hetzelfde gehad alleen hebben wij er heel lang mee aangemodderd, nu na vier maanden beginnen de krampen wat af te nemen en drinkt ze wat rustiger. Het weg laten lopen van de TSR maakte hier eigenlijk niet zoveel uit. Wat voor zetpillen hebben jullie voor Florian gekregen?
  zaterdag 6 maart 2010 @ 21:47:25 #4
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_78828526
Vandaag stukken minder pijn. Misschien gaat het wel weer vanzelf weg, dat bultje

Hier ook giga TSR trouwens. Beide kanten tegelijk ook dus soms wat onhandig met in het openbaar voeden want pads vergeet ik echt gewoon
I'm so glamourous I piss glitter!
  zaterdag 6 maart 2010 @ 22:11:34 #5
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78829394
fijn dat het beter gaat rocka!

ik denk dat ik maandag nog een keer bel naar de lk. ben nog niet tevreden hoe het gaat. nu ik weet dat het perfect kan, wil ik het ook perfect kunnen. zeker als niet perfect aanleggen me raynauds bezorgt...
maar het gaat echt al heel veel beter, hoor! en de luiers blijven stukken voller, en ze slaapt beter overdag, en mijn borsten zijn echt leger na een voeding, pfff.... toch wel groot verschil.

vraagje voor de lilypadz-gebruiksters: leggen julllie die dingen na het reinigen nat op die houdertjes, of laten jullie ze eerst aan de lucht drogen? (ik heb geen fohn om ze schoon te blazen)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_78839171
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:44 schreef Rubey het volgende:
Freecell, L. heeft hier hetzelfde gehad alleen hebben wij er heel lang mee aangemodderd, nu na vier maanden beginnen de krampen wat af te nemen en drinkt ze wat rustiger. Het weg laten lopen van de TSR maakte hier eigenlijk niet zoveel uit. Wat voor zetpillen hebben jullie voor Florian gekregen?
Pomperidon. En vanmorgen was het echt weer aanhappen *kloekkloekKLOEKKLOEK.. proest!* en dan de tepel uitspugen.
Het helpt wel als ik hem na de TSR eerst even aan de andere kant laat drinken

Daviniah: fijn dat het zoveel verschil maakt Wat is het punt nu nog? Het aanleggen?

En de lilypads spoel ik af met heel heet water en dan wapper ik er even mee. Zijn ze binnen 10 seconden droog.
  zondag 7 maart 2010 @ 09:12:30 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_78839226
Hier merk ik steeds vaker dat het vooral om de lol gaat bij het drinken. Met een tepel in je mond grijnzen en dan blijven lachen in plaats van drinken Zal dus wel een aflopende zaak zijn
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_78845671
Bedoel je Domperidon? Dat is toch een middel tegen misselijkheid en braken? Wist niet dat dat ook tegen darmkrampen werkt
pi_78845809
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:53 schreef WupWup het volgende:
Bedoel je Domperidon? Dat is toch een middel tegen misselijkheid en braken? Wist niet dat dat ook tegen darmkrampen werkt
Ja
Domme tikfout
Klopt, is tegen misselijkheid en braken, maar verslapt ook de gladde spieren in de darmwand wat
pi_78855966
Even snel een vraag tussendoor, want het is echt crisis hier thuis. Maar ik denk er over om Lotte flesvoeding te gaan geven, naast de bv, omdat ik blijf denken dat ze niet genoeg drinkt. Vandaag dronk ze ook meer als anders, ze plast geen superzware luiers, maar wel altijd een plasje in de luier, ze poept niet (vochttekort?). Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Een flesje na de borst? Een eigen tijdstip inplannen? En kan ik dan al vanaf 6 maanden nemen (ze is 20 maart 6 maanden)?

Ik vind het helemaal niks zo We hebben allebei een uur lopen huilen en de tranen zitten nogsteeds erg hoog bij mij
Lotte!
Noah!
  zondag 7 maart 2010 @ 19:12:21 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_78856183
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:05 schreef Linda2205 het volgende:
Even snel een vraag tussendoor, want het is echt crisis hier thuis. Maar ik denk er over om Lotte flesvoeding te gaan geven, naast de bv, omdat ik blijf denken dat ze niet genoeg drinkt. Vandaag dronk ze ook meer als anders, ze plast geen superzware luiers, maar wel altijd een plasje in de luier, ze poept niet (vochttekort?). Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Een flesje na de borst? Een eigen tijdstip inplannen? En kan ik dan al vanaf 6 maanden nemen (ze is 20 maart 6 maanden)?

Ik vind het helemaal niks zo We hebben allebei een uur lopen huilen en de tranen zitten nogsteeds erg hoog bij mij

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_78858039
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:05 schreef Linda2205 het volgende:

Lieve Linda, ik denk dat als Lotte niet genoeg zou krijgen, dat ze dat dan zelf wel 'regelt' door vaker bij jou te vragen. Is de crisis bij jou thuis het gevolg van de bv of heeft dat andere oorzaken? Natte luiers zijn natte luiers, daar zou ik me echt helemaal niet druk om maken hoe zwaar ze precies zijn. Hoelang poept ze al niet? Geef je haar al bijvoeding? Borstvoeding KAN zo goed op het kind afgestemd zijn dat er amper reststoffen zijn.

Maar goed, ik lees dat je er goed doorheen zit, dus zal gewoon concrete antwoord geven op je vragen. Al zou het maar zijn dat jij je rustiger erover voelt, dat is sowieso beter voor Lotte.
Je zou kunnen overwegen om haar een lekker fruithapje of groentehapje te geven. Vooral als ze je het eten uit de mond kijkt.
En anders, als je er echt een flesje bij wilt geven; ja, dan kan je prima die vanaf 6 maanden geven. Zou ik wel doen, want het is best duur en als je maar 1 flesje per dag gaat geven, doe je er nog wel een maand mee (zolang is het houdbaar na opening). Het tijdstip dat je kiest, is vooral afhankelijk van wanneer het jou ontlast denk ik. Lijkt me namelijk de hoofdreden waarom je het flesje gaat geven.
En maak je niet al te druk. Je doet het (al een half jaar!) prima!
pi_78859054
terug Troel!

Lief je reactie mammietje. De crisis was een schreeuwend kind, dat er bijna in bleef en ik kan daar zo slecht mee omgaan en alleen en hm..nouja.
Lotte poept al 4 weken niet zonder klysma. De poep die er dan komt zijn echt ingedroogde stukken en het stinkt, niet normaal. Dat is begonnen nadat we zijn gaan rapleyen, dus veel krijgt ze niet binnen. We zijn ook gestopt met het geven van extra eten, maar tot nu toe is er geen poep. Ik geef nu sinds 2 dagen een beetje olijfolie op een lepeltje en een paar minislokjes water, in de hoop dat het poepen dan beter gaat, tot nu toe zonder resultaat. Ze heeft vandaag iedere 2u gedronken, soms wilde ze zelfs ieder uur. Ik voed met tepelhoedje en dat maakt me ook een beetje onzeker geloof ik. Er is altijd gezegd dat dat negatief kan werken op de bv en dat hangt nog steeds in mn achterhoofd.
Dank je voor de uitleg mbt het flesje!

Ow en ik wil nog even zeggen (zit me namelijk beetje schuldig te voelen hier): Ik reageer hier bijna alleen als ik een vraag heb, maar dat is niet uit desinteresse naar andere toe, maar meer omdat ik er gewoon geen verstand van heb. Ik lees het wel allemaal, maar ik kan er zo weinig zinnigs over zeggen, dus dat laat ik dan maar aan de pro's over
Lotte!
Noah!
pi_78860395
Een uur lang een huilend kind als je alleen bent, is inderdaad als crisis te bestempelen. Daar word je wanhopig van. Het klinkt inderdaad alsof ze aan het regelen is als ze vaker vraagt. Misschien een stukje geruststelling dat al mijn 3 kinderen ook rond een half jaar zo'n periode hebben gekend. Van tepelhoedjes weet ik niets, daar ben jij de deskundige in. Maar soms kunnen mensen je door 1 enkele opmerking heel erg onzeker maken, dankzij zo'n opmerking loop ik hier ineens ook weer na een jaar rond!
Dat poepen op die manier klinkt inderdaad wat zorgwekkend. Heb je iemand die je daarbij begeleid? (Ik bedoel huisarts ofzo?) Even om te pesten: een flesje kan ook negatief werken op de bv! Dat flesje wat ze extra zou willen, maak jij dan minder aan. Maar ik geloof dat ik het in jouw geval ook zou doen, puur en alleen omdat ik denk dat het je rust geeft.
Schuldig voelen? Ben jij gek! Je voelt je toch ook niet schuldig omdat je alleen in de supermarkt iets koopt als je het nodig hebt? Enneh... je hebt al genoeg verstand van bv om een half jaar een kind in leven te houden hoor! Ze bestaat helemaal uit jou!
  zondag 7 maart 2010 @ 20:43:09 #15
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_78860648
Ben je al naar de arts geweest voor een middeltje om het poepen te bevorderen? Misschien helpt dat beter dan olijfolie en water? En rond het half jaar heb je weer regeldagen, dus dat ze veel wil drinken en niet genoeg lijkt te hebben is normaal.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_78861310
GWS, van de arts heb ik klysma's meegekregen om de verstopping eruit te krijgen, maar er blijft toch iedere keer weer wat komen.

Regeldagen dus met een half jaar...dat zou natuurlijk ook kunnen... Mn lief is naar huis gekomen. Ondanks dat de rust wedergekeerd is en ze lekker slaapt, is dat toch een fijn idee.
Lotte!
Noah!
  zondag 7 maart 2010 @ 21:18:51 #17
12913 GreatWhiteSilence
pi_78862779
En als je vraagt naar een medicijn, lactulose? Misschien helpt dat beter dan de klysma's?

Ik kan me herinneren dat freecell ook verbaasd was dat er nog regeldagen waren met 6 maanden.
Ik heb er zelf weinig van gemerkt, maar ik kolfde daarnaast ook nog best veel terwijl Annicka gewoon voltijd aan de borst dronk en niets uit de fles, dus misschien kwam dat daardoor.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_78863458
Ik zal morgen nog wel even bellen met een dokter. Ik ben in Nederland namelijk naar de dokter geweest, omdat ze daar echt buikpijn kreeg. Nu ben in weer in Dld, dus moet ik maar even kijken wat ze me hier willen geven. Lactulose heet hier in ieder geval hetzelfde, dat had ik al opgezocht

Zou het eventueel zin hebben om te gaan kolven, als extra stimulans? Maakt het dan uit dat ik geen TSR krijg bij het kolven?
Lotte!
Noah!
  zondag 7 maart 2010 @ 21:47:50 #19
12913 GreatWhiteSilence
pi_78864635
Hmm, als je geen held bent in kolven, is het misschien handiger vaker aan te leggen. Misschien kun je er vannacht nog een keer voeden tussen wurmen als dat verder geen nadelige effecten heeft (zoals een kindje dat daarna wakker blijft)? 's Nachts voeden is een geweldige boost voor de productie omdat je dan de meeste prolactine in je bloed hebt.
pi_78869565
Nog even update over mezelf (voor wie het interesseert):
Ik ben zaterdag toch nog begonnen aan de AB. Jaja! Had me voorgenomen om die nacht niet te voeden.
Om 12.30 begon Bink te miepen. Heb hem zijn flesje aangegeven en heb me slapende gehouden. Meneer gaat liggen, flesje werd leeggedronken... poosje stilte... en meneer komt weer omhoog, geeft me het flesje aan met de mededeling "op". Ik pak hem aan, maar Bink gaat niet liggen. Gezien het vroege tijdstip waarop hij komt, weet ik dat hij niet de hele nacht door gaat slapen, dus ik besluit het flesje nogmaals te vullen. Terug gekomen staat het ventje nog steeds rechtop in zijn bedje; hij wil bij me liggen. Ik pak hem en leg hem zo neer dat hij niet ineens aan kan happen. Hij voelt dat er iets anders is dan anders. Hij blijft ff liggen, draait zijn koppie dan met een ruk naar mij, priekt een vingertje in mijn borst en vraagt "tietsjuh?" Ik zeg dat we dat niet gaan doen en hij reageert onmiddelijk met "Weeh". Ik bied snel het volgende flesje aan en leg hem er weer mee in zijn bedje. Ook die drinkt hij in een keer leeg! Ik hou me slapende maar door de emoties, raakt mijn neus vol en lig ik te snotteren. Meneer komt weer omhoog en maakt me duidelijk dat ie bij me wil liggen. Ha... lekker, heb ik ff nodig! Eenmaal op zijn plek gebaart hij op mijn borst met de mededeling: "Bing, Bing" Ja schat... die waren van Bink... Maar Bink heeft genoeg gehad! Dit heeft zich nog 2 keer herhaalt, het zit hem net zo hoog als mij!
Later in de nacht / vroege ochtend (hij is tot 2.30 wakker gebleven, lag inmiddels al weer in zijn eigen bed) riep hij me weer en heb ik hem slaapdronken gewoon aangelegd. Toen hij de borst leeghad, was ik wat wakkerer en schrok ik eigenlijk terug... oei... dit wou ik niet doen... Met het gevolg dat ik nu met 1 ploftiet zit...
Gelukkig lijkt hij er geen last van te hebben, dus krijgt hij die lekker vannacht!
  Moderator maandag 8 maart 2010 @ 08:42:41 #21
5428 crew  miss_sly
pi_78877410
Senna beet vanochtend
Bij de eerste voeding, die doen we meestal lioggend in bed. Schaap ging haar halen, legde haar naast me neer, ik positioneer haar zo dat ze kan aanhappen en toen beet ze. Geheel onverwacht voor de allereerste keer. Dus mijn AUW kwam ook meteen en oprecht. Nog 2-3 keer geprobeerd zo aan te leggen (dacht dat het misschien een foutje was) waarbij ze iedere keer beet ipv aanhapte, ben ik gaan zitten en heb haar zo aangelegd. Dat ging goed, ze dronk een tijdje, en ineens beet ze weer. Hard NEE gezegd en haar losgemaakt, en toen begon ze heel hard en zielig te huilen Intussen zat ik ook te huilen, van de pijn en omdat ik me rot voelde. Andere kant geprobeerd aan te leggen, daar begon ze ook met bijten ipv aanhappen. En als ik dan NEE zei en haar loskoppelde, begon ze weer heel hard en verdrietig te huilen.

Uiteindeiljk maar opgestaan en tafel gedekt om te ontbijten, dus ze heeft net wat brood gegeten. Ze taalt nu nog niet echt naar drinken, maar dat zal ze toch echt wel gaan doen en ook nodig hebben. schaap stelde al voor om een flesje te geven, maar dat vind ik zo'n snelle oplossing die niet echt iets oplost.

Ik wil Senna graag bv blijven geven zolang zij het wil. Als het voor haar op dit moment afgelopen is, vind ik dat prima. Ik vind het alleen erg moeilijk om dat nu te bepalen. Dat bijten is heel naar (zowel lichamelijk als emotioneel, merkte ik), maar ik weet niet of dat voor haar betekent dat de bv tijd ten einde is. Het opnieuw aanleggen is echter ook heel naar, want ik zit heel gespannen te zijn, omdat ik bang ben dat ze me weer bijt. Het is ook niet zo dat ze gaat bijten als ze klaar is, zodat ik kan proberen erop te anticiperen en haar op tijd los te koppelen.

Iemand briljante ideeen of soortgelijke ervaring?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_78877888
Linda wat een toestand, ik zou er ook heel onzeker van worden. Ik sluit me aan bij Mammietje dat ze nu waarschijnlijk gewoon aan het regelen is en je straks weer genoeg hebt. Maar ik heb ook geen verstand van tepelhoedjes ,ik geloof dat Oeke er een keer iets over gezegd heeft dat het onzin is dat met tepelhoedjes de melkproductie niet voldoende gestimuleerd wordt? Nou daar zijn jij en Lotte en Oeke en Kobus toch wel het levende voorbeeld van.

Mammietje ik kan me heel goed voorstellen dat je heel emotioneel wordt van je mannetje die zo graag wil drinken en dat je dan nee moet zeggen Het is veel fijner als hij zelf aangeeft geen behoefte meer te hebben aan bv.

Argh Senna aan het bijten Wat rot Miss Sly! Krijgt ze weer tandjes? Ik las dat ze dan je tepel ook als bijtring kunnen gebruiken. Wat zielig dat ze zo moest huilen, ze snapt er natuurlijk ook helemaal niets van en ik kan me goed voorstellen dat jij ook moest huilen Het is vast niet het einde van de bv periode hoor, het is gewoon een faaaaaaaaase Ik lees steeds over zulk soort problemen rond die leeftijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twinkly op 08-03-2010 15:32:42 ]
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  maandag 8 maart 2010 @ 09:14:21 #23
12913 GreatWhiteSilence
pi_78877963
Het gebeurd inderdaad vaak dat kindjes op een gegeven moment gaan bijten. Het is vaak gewoon een kwestie van opvoeden. Consequent nee zeggen en afkoppelen als ze bijt. Je kunt het ook zelf in de gaten houden, omdat je het tongetje ziet verdwijnen als ze niet goed meer aangelegd ligt. Als dat gebeurt kun je haar afkoppelen.

Sterkte.
  Moderator maandag 8 maart 2010 @ 09:16:36 #24
5428 crew  miss_sly
pi_78878019
2 probleempjes: ze begint met bijten, meteen als ik haar aanleg. Dus bij het aanleggen gaat het al fout, en dat gaat zo snel, dat ik er niet op kan anticiperen.
2e probleempje: ze wil nu helemaal niet meer. Geen van beide borsten, ook geen flesje, ze wil niets.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 8 maart 2010 @ 09:18:37 #25
12913 GreatWhiteSilence
pi_78878079
Mammietje, je blijft dus voeden? Mooi dat Bink er geen last van heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')