Ongelooflijkquote:Aegon verzekert seksmisbruik Kerk voor één miljoen
De Rooms-Katholieke Kerk heeft met Aegon afgesproken dat de verzekeraar één miljoen reserveert voor claims van slachtoffers van seksueel misbruik door katholieke geestelijken.
Aegon verzekert al 45 jaar de wettelijke aansprakelijkheid van kerkelijke medewerkers in Nederland. Maar de verzekeraar kreeg in 2006 onenigheid met de Rooms-Katholieke Kerk over de vergoeding van claims wegens seksueel misbruik door priesters.
Uit onderzoek van NRC Handelsblad en de Wereldomroep blijkt dat Aegon en de Kerk vier jaar geleden een deal hebben gesloten. Aanvankelijk wilde de R.K.-Kerk seksueel misbruik als "letselschade" volledig door Aegon laten vergoeden. De verzekeraar weigerde dit, omdat die geen premie wenste te zetten op het misbruik van minderjarigen.
Een miljoen
Concrete aanleiding was een zaak over een vergoeding van 43.378 euro voor een meisje dat was misbruikt door een priester. De Kerk wilde die door Aegon laten vergoeden.
Uiteindelijk maakten Aegon en de R.K.-Kerk een principe-afspraak dat de verzekeraar maximaal één miljoen euro zou uitkeren als dekking, aldus NRC Handelsblad. Komen de totale claims voor seksueel misbruik boven dat bedrag uit, dan moet de Kerk zelf betalen.
Volgens mij zijn er vooral veel jongentjes misbruikt, dus die priesters zijn niet alleen praktiserend pedofiel maar ook nog eens homofiel.....quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:35 schreef TimeJumper het volgende:
Goh wat zou God daarvan vinden?![]()
Of zou het standpunt van de kerk net zo zijn als ze de homo's behandelen?
Je mag wel pedofiel zijn als je maar niet praktiserend bent.
quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:25 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ergens verbaasd 't me dan weer niet dat 't 1) de kerk is die deze verzekering aangaat en 2) Aegon die 'm verstrekt.
A match made in heaven![]()
.
Tja er zijn altijd priesters die de handen niet thuis kunnen houden.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:24 schreef Leandra het volgende:
Te gek voor woorden dat de aansprakelijkheidsverzekering gebruikt wordt om deze schade te vergoeden
niet alleen onder priesters hoorquote:Op zaterdag 6 maart 2010 17:23 schreef Henktay het volgende:
Zeker onder deze categorie mensen is het aantal stiekeme en verknipte personen erg hoog
Badmeesters?quote:
Niet alleen priesters, maar het door een verzekeringsmaatschappij laten uitbetalen van een schadevergoeding wegens een door werknemers willens en wetens begaan misdrijf is volgens mij niet waartoe een verzekering dient.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 17:23 schreef Henktay het volgende:
[..]
Tja er zijn altijd priesters die de handen niet thuis kunnen houden.
Zeker onder deze categorie mensen is het aantal stiekeme en verknipte personen erg hoog
AEGON is niet zo van het betalen, waarschijnlijk proberen ze hun zonden af te kopen omdat ze bang zijn dat ze in de hel terecht komenquote:Op zaterdag 6 maart 2010 17:45 schreef Leandra het volgende:
Niet alleen priesters, maar het door een verzekeringsmaatschappij laten uitbetalen van een schadevergoeding wegens een door werknemers willens en wetens begaan misdrijf is volgens mij niet waartoe een verzekering dient.
En dan kan ik me nog voorstellen dat een verzekering daartoe overgaat als verzekerde niet vermogend is, maar ook dat is in het geval van de Katholieke kerk niet van toepassing.
Dat is wel een goeie ja, ze verzekeren een strafbaar feit. Daardoor wordt het plegen van een strafbaar feit eigenlijk een rekensom. Dat 't uberhaupt mag.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 17:45 schreef Leandra het volgende:
Niet alleen priesters, maar het door een verzekeringsmaatschappij laten uitbetalen van een schadevergoeding wegens een door werknemers willens en wetens begaan misdrijf is volgens mij niet waartoe een verzekering dient.
niet zozeer het srafbare feit maakt het contralegem. In alle verzekeringscontracten is gevaarzetting uitgesloten, laat staan willens en wetens plegen van een feit waaruit de schade voortkomt, en waarbij de overoorzaker wist dat de schade daarvan gevolg zou zijn, en niets heeft gedaan dat te voorkomen.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 17:49 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Dat is wel een goeie ja, ze verzekeren een strafbaar feit. Daardoor wordt het plegen van een strafbaar feit eigenlijk een rekensom. Dat 't uberhaupt mag.
.
Op het eerste gezicht is het te ziek voor woorden inderdaad. Maar als je het even plat slaat en de feiten bekijkt: is het ook zo ziek als de AH zich heeft verzekerd tegen schade ontstaan door onwelvoeglijk gedrag van werknemers en als het zo ver is een beroep doet op deze verzekering?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:22 schreef Chandler het volgende:snap niet dat je je daarvoor kunt én MAG verzekeren!
Ik denk dat er meer niet-priester verknipte personen op deze aardkloot wonen dan verknipte priesters hoor. Het heeft te maken met het systeem. Als dat pedofiele bevordert (vaak niet expres) dan gebeurd het ook.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 17:23 schreef Henktay het volgende:
[..]
Tja er zijn altijd priesters die de handen niet thuis kunnen houden.
bronquote:Bij de rooms-katholieke hulpinstelling Hulp & Recht zijn inmiddels ongeveer tweehonderd meldingen binnengekomen over seksueel misbruik binnen de Rooms-Katholieke Kerk. Dat zei Jan Waaijer, voorzitter van Hulp en Recht, zondag in Kruispunt Radio.
Volgens mij is het ook iets heel normaals dat je je verzekert tegen schade die voortkomt uit "fouten" van je "werknemers". Of het nu gaat om een zorginstelling of om de Kerk.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:22 schreef Severus het volgende:
Het is best logisch eigenlijk, zo'n verzekering. Los van het feit dat iemand 'm afgeeft is het dé manier om de rest van de kerk te wapenen tegen enorme claims.
Volgens mij hebben ze dit soort verzekeringen bij zorginstellingen ook trouwens. Hier wil het ook nog wel eens voorkomen.
Ja, maar de kerk maakt hier een afspraak over de schadevergoeding en wil die vervolgens claimen bij de verzekeringsmaatschappij....quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mij is het ook iets heel normaals dat je je verzekert tegen schade die voortkomt uit "fouten" van je "werknemers". Of het nu gaat om een zorginstelling of om de Kerk.
Wellicht acht men de kans aannemelijk dat als men niet schikt en het voor laat komen dat de te betalen schadevergoeding dan een stuk hoger is en dat men daardoor schikt. Daar heeft de verzekeraar ook baat bij. Wellicht is het e.e.a. in samenspraak gebeurd?quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar de kerk maakt hier een afspraak over de schadevergoeding en wil die vervolgens claimen bij de verzekeringsmaatschappij....
Volgens mij is er dan een stapje overgeslagen, of de verzekeringsmaatschappij had de afspraak over de schadevergoeding moeten maken, of de kerk had de gemaakte afspraak zelf moeten nakomen.
Als mijn kind met zijn fietsje langs iemands auto rijdt en daardoor schade veroorzaakt dan is het ook niet aan mij om een schadebedrag af te spreken en dat vervolgens bij mijn WA-verzekering te claimen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |