Ik heb in 2007 8 uur vertraging gehad bij een vlucht van Düsseldorf naar Dubai, met Emirates Airlines. Het betreft hier dus een niet-Nederlandse maatschappij en een vertrek van Düsseldorf. Kan ik nu alsnog aanspraak maken op vergoeding? En waar kan ik mijn claim indienen?quote:AMSTERDAM – Nederlandse vliegtuigpassagiers die in de afgelopen vijf jaar meer dan drie uur vertraging hebben opgelopen kunnen tot 600 euro terugclaimen bij hun vliegtuigmaatschappij.
Dit is een gevolg van een vonnis van de Haarlemse rechtbank, zo meldt de Volkskrant vrijdag.
Vorig jaar bepaalde het Europese Hof van Justitie al dat dergelijke passagiers recht hebben op een vergoeding, maar om als Nederlander een claim in te dienen moest er eerst een uitspraak van een Nederlandse rechter zijn gedaan.
Dit is nu gebeurd. Luchtvaartmaatschappij Martinair werd door de rechter veroordeeld tot het betalen van een vergoeding aan een passagier die bij een vlucht in 2007 een grote vertraging opliep.
Miljoenen
De uitspraak van de Nederlandse rechter kost luchtvaartmaatschappijen mogelijk miljoenen euro's. De Europese luchtvaartsector vreest dat het besluit van het Europese Hof tot een jaarlijkse schadepost van 3 tot 5 miljard leidt, zo verklaarde de sector eerder.
Er liggen nog duizenden dossiers bij verzekeraars en het bureau EU-claim, van consumenten die aanspraak maken op een vergoeding bij luchtvaartmaatschappijen.
Ik kan je zeggen dat het een lang proces is.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 15:33 schreef Skv het volgende:
Toch wel even de moeite waard om uit te zoeken dan!
quote:
quote:Op vrijdag 5 maart 2010 19:07 schreef Sanderrrr het volgende:
Ik heb in 2007 ook een vertraging van 9 uur gehad bij Martinair. Maar behalve de gemiste tijd heb ik nergens last van gehad dus waarom zou ik een vergoeding willen
Omdat niet iedereen "gratis" zit te wachten tot ze het vliegtuig in gaan.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 19:07 schreef Sanderrrr het volgende:
Ik heb in 2007 ook een vertraging van 9 uur gehad bij Martinair. Maar behalve de gemiste tijd heb ik nergens last van gehad dus waarom zou ik een vergoeding willen
Hopelijk wordt het eenvoudiger. Nu is het een hele onderneming die zoveel tijd kost dat je beter in die tijd kranten kunt gaan bezorgen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 20:26 schreef Sanderrrr het volgende:
Ja ok, voor zakenlui kan ik het wel begrijpen. Maar voor prive zou ik er de moeite niet voor nemen.
was je vlucht toch gratis zo ongeveer.....quote:Op vrijdag 5 maart 2010 20:26 schreef Sanderrrr het volgende:
Ja ok, voor zakenlui kan ik het wel begrijpen. Maar voor prive zou ik er de moeite niet voor nemen.
Dat is op no cure no pay basis, maar bij pay willen ze wel even 30% van je hebben. 2 x zelf geclaimd bij KLM op een code share Alitalia vlucht MXP-AMS en beide keren die 250 euro binnen 2 weken ontvangen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 21:51 schreef Brad het volgende:
Het makkelijkst is om zoals het stukje het al zegt dit via www.euclaim.nl uit te laten voeren. Ze nemen wel kosten in rekening maar dat valt relatief mee en al je zorgen zijn uit handen.
Overigens heb je al recht op vergoeding bij meer dan 2 of 3uur vertraging bij mijn weten.
Ga dood.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 19:04 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
misschien moet je ook eens uitzoeken of er in het ziekenhuis waar je geboren werd geen asbest aanwezig was. Kan je alsnog een claim daarvoor indienen.
Wij hebben ook een claim bij EUclaim neergelegd. Het is toch no cure no pay, dus baadt het niet dan schaadt het niet. We wachten geduldig af, nog niks van gehoord, maar ze schijnen het erg druk te hebben.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 00:01 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Dat is op no cure no pay basis, maar bij pay willen ze wel even 30% van je hebben. 2 x zelf geclaimd bij KLM op een code share Alitalia vlucht MXP-AMS en beide keren die 250 euro binnen 2 weken ontvangen.
Heb je je boardenpassen nou nog? Anders maak je sowieso geen kans op een vergoeding.quote:
Nee dat vermindert je kans op een vergoeding helemaal niet. Beide keren dat ik claimde was het ook de laatste avondvlucht MXP-AMS (en nog wel op vrijdagavond ook, grrrr). Na wat gedoe ook met de bus naar een 4 sterren hotel waar een heel buffet met onbeperkt wijn drinken klaar stond. Mocht je wel weer om 4 uur je bed uit om de eerste vlucht van 7 uur te halen.quote:Op zondag 7 maart 2010 17:42 schreef Cat22 het volgende:
Tvp omdat ik in 2007 een vertraging heb gehad van 24 uur (aansluitende vlucht gemist doordat mijn arriverende vlucht vertraging had). Ik ben toen wel ondergebracht in een (heel goed) hotel. Iemand enig idee of dat de kans of financiële compensatie vermindert?
En als het teveel gedoe is begin ik er niet aan, zoveel is het me ook weer niet waard en ze zijn me destijds al enigszins tegemoet gekomen.
Mankementen aan het toestel vallen niet onder overmacht.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:16 schreef JOPJO het volgende:
Arkefly legt de uitspraak van Europese Hof en van de Rechtbank Haarlem naast zich neer en vergoed helemaal niets, ondanks deze uitspraken!
Het gaat om een vertraging van 18 uur vanwege o.a. mankementen aan het toestel en zij noemen het overmacht en beroepen zich op het verdrag van Montreal.
Weet iemand nog raad ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |