Bill heeft juist alles te maken met William en Dick met Richard, het zijn redelijk standaard "afkortingen" van die namen, net als Jim van James en bijvoorbeeld Jan van Johannes en Fred van Frederick.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:16 schreef FF het volgende:
[..]
Wat denk je van officiële roepnamen die niet bij de voornaam horen? Bill bij William, Dick bij Richard (Engels).
Maar de Amerikanen kunnen het nog beter. Daar hebben ze een systeem van first name, middle name, surname, familyname ofzoiets..
Xander Yarno (Xarno) H..
Isabeau was sowieso dé naam. Tweede naam is de naam van mijn schoonzusje en toevallig kwam er dan I.K. uit, maar ik vind dat wel een leuke bonusquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:40 schreef pessie het volgende:
Sorbo, ik vind de intitialen I.K. echt geweldig! Was het bewust of waren het gewoon de namen die bovenaan het lijstje stonden?
LOL, ik heb geen ID-kaart maar een paspoort, maar dat kan dus op een ID-kaart ook niet?!quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:13 schreef Troel het volgende:
Och, mijn derde naam staat ook op de achterkant van mijn NL ID-kaart
Is wel logisch. Jack is een koosvorm van John, niet van Jacob, zoals vaak wordt gedacht.quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat John Fitzgerald Kennedy door initmi Jack genoemd werd is dan weer niet logisch
Wat ik me afvraag, hebben jullie ook de naam Isabelle overwogen, de vrouwelijke variant van mooi zeg maar, of was het alleen Isabeau?quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:22 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Isabeau was sowieso dé naam. Tweede naam is de naam van mijn schoonzusje en toevallig kwam er dan I.K. uit, maar ik vind dat wel een leuke bonus
Je hebt gelijk, zowel John als Jack komen van Johannes.... (Wat in het Engels weer John is)quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:34 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Is wel logisch. Jack is een koosvorm van John, niet van Jacob, zoals vaak wordt gedacht.
http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/vnb/index.php?act=zoeken&id=9488
quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:41 schreef pessie het volgende:
Sonnetje: JFK was ook de president... Zo beroemd?
En Sorbo ik vroeg me hetzelfde inderdaad ook al af als Pytt...
En in mijn paspoort staan mijn 3 voornamen allemaal opgeschreven (en iedere keer hoop ik dat ze kloppen omdat ik met name de laatste naam de spelling lastig vind!).
Ik vermoed dat dat vooral komt omdat men in het verleden meestal vernoemde, en je hoeft al niet eens een erg groot gezin te hebben om 4 kleinzonen te hebben die allemaal naar dezellfde opa genoemd zijn, en dan is het lastig als ze allemaal dezelfde klanken in hun namen hebben.quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:42 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Je ziet overigens vaak dat er in “roepnamen” klanken opduiken die niet in de oorspronkelijke naam zitten. Denk aan Joop uit Johannes of Jozef, Bep uit Elisabeth, Miep en Mies uit Maria, Pim uit Willem en Engelse namen als Dick uit Richard, Bill uit William en Ted uit Edward.
Ik heet F... M... >>quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
LOL, ik heb geen ID-kaart maar een paspoort, maar dat kan dus op een ID-kaart ook niet?!
Wat is er mis met CV en HR dan? Als jurist lees ik daar de afkortingen van causaal verband en Hoge Raad in, maar daar zal jij niet op doelen misschien?quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:45 schreef Sonnetje85 het volgende:
Nou kwa initialen heb ik me niet heel erg mee bezig gehouden, behalve dan dat het niet c.v of h.r dus kan worden(nou ja vooral cv vind ik erg haha)
Maar ik zit nu wel te bedenken om zijn namen om te gooien, want dan heeft ie hele beroemde initialen(grapje hoor! vind zijn voornaam en 2e naam andersom niet mooi staan)
Misschien moet je het lezen als Centrale Verwarming en Hoog Rendement.....quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:26 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Wat is er mis met CV en HR dan? Als jurist lees ik daar de afkortingen van causaal verband en Hoge Raad in, maar daar zal jij niet op doelen misschien?![]()
Oh, het heeft met de achternaam te maken, dat krijg je ervan als je niet alle posts leestquote:Op woensdag 10 maart 2010 13:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien moet je het lezen als Centrale Verwarming en Hoog Rendement.....
Dan fluit de achternaam vanzelf wel door je hoofd
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Floorquote:Op woensdag 10 maart 2010 13:45 schreef freecell het volgende:
Ik heet zelf nu GMBBNEn mijn paraaf lijkt verdacht veel op 'gemeen'
Maar Xarno vind ik idd ook wat vergezocht
Ik merkte wel dat mensen bij Leander (Alijander Hans) óf reageerden met 'tffe naam, past bij jullie!' of met iets als 'huh?' 'moet er nog even aan wennen' 'hoe?' 'met een streepje?' (waar in hemelsnaam wil je een streepje in of op Leander stoppen?) oid. En dat Alijander snapten ze ook niet tot TRARA ging uitleggen dat dat een familienaam is uit lang-lang geleden en dat je het uitspreekt als AL-Lie-jander.
Nu bij Florian (Florian Matthijs) zijn de reacties overwegend positief. (vrolijk, past bij Leander en bij ons enz. enz...)
Conclusie: Florian is een toegankelijkere naam dan Leander
Omdat TARA een dubbele achternaam heeft (BB) kan je geen kindernamen met een B doen, dat klinkt écht niet
En met afkorten moet je uitkijkenLeander korten mensen niet echt af (ok, wij noemen hem wel eens 'Lander' als hij zeurderig is
) maar Florian daar wilden mijn ouders op dag 1 al 'Floor' van maken
Nee dus! Als je écht korter wilt, dan desnoods Flo, maar geen Floor
quote:Op woensdag 10 maart 2010 14:46 schreef Leandra het volgende:
Heb de NRC van zaterdag er nog even bijgepakt, dat is altijd een heerlijke bron![]()
Atto (j)
Keet (m)
Pep (j)
Tammo (j)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dat kan toch niet serieus zijn
![]()
quote:Op woensdag 10 maart 2010 14:46 schreef Leandra het volgende:
Heb de NRC van zaterdag er nog even bijgepakt, dat is altijd een heerlijke bron![]()
Atto (j)
Keet (m)
Pep (j)
Tammo (j)afgrijselijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Florian zou ik eerder afkorten als Jan dan als Floor....
Isabelle hebben we nooit overwogen. Vind ik gewoon minder mooi. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat de naam Isabeau er eerder was (is een heel oude naam) en dat die later 'vervrouwelijkt' is naar Isabelle. Maar in beide gevallen heeft de betekenis ook helemaal niks met mooi te maken. Dat beau veranderd is in belle is inderdaad omdat beau het mannelijke mooi is, maar in de naam Isabeau staat het niet voor mooi.Volg je me nog?quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:38 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag, hebben jullie ook de naam Isabelle overwogen, de vrouwelijke variant van mooi zeg maar, of was het alleen Isabeau?
Idem, maar Jan is ook geen succes Imoquote:Op woensdag 10 maart 2010 14:49 schreef Cantare het volgende:
[..]
afgrijselijk.
Florian zou ik eerder afkorten als Jan dan als Floor....
Flo gaat dan nog als je het dan toch perse af moet korten. Korte namen zetten de mensen meestal iets achter, Seb-je, Seb-kequote:Op woensdag 10 maart 2010 15:27 schreef freecell het volgende:
[..]
Idem, maar Jan is ook geen succes Imo
Flo schijnt de 'officiële' afkorting van Florian te zijn
En Beer de Bruin![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |