Een dove hond hoef je niet in te laten slapen, maar het is wel verstandig om er niet mee verder te fokken. Bij Dalmatiers is het een groot probleem, daar zijn ze volop bezig dat er uit te fokken. Helaas laten ze de volledig dove pups wel inslapen, en pups die aan een oor doof zijn mogen wel blijven leven.
Zo hadden mijn opa en oma een blinde Collie. Toen ze ongeveer een jaar was, werd ze binnen een maand aan twee ogen blind. Zo lang er in huis niets veranderde in de opstelling van meubels enzo, was het voor haar geen probleem om een leuk leven te hebben. Ze was dol op zoekspelletjes en daar ook beter in dan haar ziende roedelgenoten. Een handicap hoeft dus niet het einde van je leven te betekenen.
En de broodfok... ik ben er fel op tegen en als mensen er over beginnen, dan vertel ik ze dat ook. Iemand uit de vriendengroep van mijn vriend kocht twee Border Collies 'bij een boer ergens in Belgie', waar ze 'ergens in een stal bij elkaar lagen' en 'omdat het zo zielig was dat ze daar zo alleen lagen'.
Hij verklaarde ons voor gek dat we voor Lara EUR 700,- hadden betaald, omdat ze dan een stamboom heeft... voor dat geld had hij er wel twee en die zouden bij hem wel een goed leven hebben.
Ruim een half jaar geleden kwamen we hem tegen, met nog maar een hond. De andere moest het huis uit, omdat hij helemaal gek in z'n kop bleek te zijn... wat een leven is dat dan.
Persoonlijk hecht ik aan de stamboom zelf niet zo heel veel waarde, maar zo weet ik wel dat er qua erfelijkheid aandacht is besteed en ik niet zomaar een leuk hondje aanschaf, wat misschien allerlei erfelijke kwalen onder de leden heeft, omdat een vader zijn dochter heeft gedekt. Wat als ze zo klein zijn, zijn ze allemaal leuk genoeg om mee naar huis te nemen... en daar gaan veel mensen de fout in.
En sommige mensen zien een hond nu eenmaal als gebruiksvoorwerp. Gaat hij dood of loopt hij weg, dan halen we wel even een nieuwe. Waarom? ... omdat hij zo leuk staat te kwispelen als je thuiskomt.
Collega's verklaarden mij voor gek dat ik minder ging werken [het was maar 1 uur per week, maar toch], zodat ik met Lara naar de jachtcursus kon blijven gaan. Voor je hond... minder werken... en dan ook nog iedere dag wandelen, fietsen of trainen. Als hij zindelijk is en een beetje de commando's kent, dan is het toch goed?
We zijn bij de hondenschool geweest en kwamen zonder dummies thuis. Ze waren vandaag bij de eigenaar afgeleverd, maar hij had ze nog niet mee naar school genomen.
Wel heb ik op het woord gegooid wat te doen met Lara's verdwijntruc. Een week of twee geleden was ze voor het eerst weer los bij het Lido in Waalwijk waar ze lekker kan zwemmen. Dat ging ook goed, zolang ik dummy in het water bleef gooien, maar toen ze een andere hond zag [Duitse Staande Draadhaar] was ze al afgeleid. Ze speelden even samen, maar ze had er al snel genoeg van en kreeg iets in haar neus... en weg was ze. Mijn geluk was dat ze tegen een afrasting aanliep en zichzelf in de hoek dreef, maar dat was dus geen succes.
Maar ik zou het wel leuk vinden als ze toch gewoon weer los kan op den duur. Op de training gaat het prima, zolang ze maar onder appel ligt, of aan het werk is. Dan doet ze haar jachthondending en komt ze weer terug met de dummy of het wild. Maar zodra ze vrij krijgt, is het hommeles.
De methode die ons werd aangeraden was een stuk touw van een meter of 15, met aan het eind een gewicht van een pond of nog meer. Dit gewicht moet breed zijn, en het touw moet er in het midden omheen geknoopt worden.
Lara krijgt dan het commando vrij, met dat touw en gewicht aan haar halsband. De bedoeling is dat ze gaat leren om op de pad te blijven en niet de bossen in te schieten. Wanneer ze van de pad af wijkt, krijgt ze een NEE te horen, als ze niet luistert mag ik er weer achteraan gaan rennen. Door het touw en het gewicht loopt ze zich vanzelf vast tussen de takken en struiken en kan ze dus niet verder. Dan gaan we een ouderwets potje hond-door-elkaar-rammelen doen en uiteindelijk zou ze het door moeten krijgen.
Ik weet nu al dat dit lang gaat duren, want onze Troela is wel zo hardleers, dat dat niet in een paar keer duidelijk is. Maar goed... we kunnen er hopelijk iets aan doen, want haar tot haar dood nooit meer ergens loslaten is natuurlijk ook niet leuk voor haar. En voor ons... en ook niet als we er nog eentje bij zouden nemen.
Lara weegt op dit moment 25,4 kilo, inclusief riem. Toen ze gesteriliseerd werd, woog ze 24,8 kilo, dus ze zit er een pond boven. In de winter was ze wat zwaarder, maar door de Carnibest is ze een kilo [of anderhalf] afgevallen. Die extra speklaag had ze in de winter ook wel nodig, maar nu niet meer. De Carnibest actie kwam dan ook op het juiste moment.
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste,
Jongste en
LaraMijn
mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.