Heet dat niet ontologie?quote:Op donderdag 11 maart 2010 13:30 schreef Splet het volgende:
[..]
Nee, omdat die theorieen over 'waarheden' hebben.
Eerder kennistheoriequote:Op donderdag 11 maart 2010 14:55 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Heet dat niet ontologie?
Maarja, zij lijken alles alleen maar nodeloos ingewikkeld te maken.
Kennistheorie/epistemologie gaat toch niet over waarheid, maar hoe we die kunnen kennen?quote:Op donderdag 11 maart 2010 15:02 schreef Splet het volgende:
[..]
Eerder kennistheorie. Ik vind het wel erg handig hierbij, iig :p.
[...]
Epistemologie bedoel je? Dan ben jij de eerste die dat heeft begrepen. Leg uit hoe en wat wij wetenquote:Op donderdag 11 maart 2010 15:02 schreef Splet het volgende:
[..]
Eerder kennistheorie. Ik vind het wel erg handig hierbij, iig :p.
Ze maken het wel redelijk ingewikkeld, ja...maar als je eenmaal doorhebt wat ze bedoelen, gaat de rest ook wel.
Ik beweer niet dat wij kunnen weten.quote:Op donderdag 11 maart 2010 15:07 schreef mariox het volgende:
[..]
Epistemologie bedoel je? Dan ben jij de eerste die dat heeft begrepen. Leg uit hoe en wat wij weten
Hoe weet je dat je dat beweerd?quote:Op donderdag 11 maart 2010 15:17 schreef Splet het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat wij kunnen weten.
^^quote:Op donderdag 11 maart 2010 15:29 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Hoe weet je dat je dat beweerd?![]()
Is waarheid en kennis dan niet onlosmakelijk met elkaar verbonden?quote:Op donderdag 11 maart 2010 15:05 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Kennistheorie/epistemologie gaat toch niet over waarheid, maar hoe we die kunnen kennen?
Volgens mij gaat ontologie over 'de aard van het zijnde', over wat waarheid is dus.
Geen idee. Maar ze hebben in ieder geval hun eigen filosofische vakgebied, en die zijn bij filosofen nooit geheel van elkaar gescheiden geloof ik.quote:Op donderdag 11 maart 2010 15:35 schreef mariox het volgende:
[..]
Is waarheid en kennis dan niet onlosmakelijk met elkaar verbonden?
Waar heb je het nou over? Ik vond het een mooie reactie.quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:45 schreef Gubbe85 het volgende:
[..]
Aha, dus daarom is het om teen te
![]()
Zeg dat dan meteen..
![]()
Nee, integendeel zelfs, denk ik.quote:Op donderdag 11 maart 2010 15:35 schreef mariox het volgende:
[..]
Is waarheid en kennis dan niet onlosmakelijk met elkaar verbonden?
QFT.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 18:40 schreef TheJewishGuy het volgende:
Waarheid is dat wat werkt. Elke waarheid is nou eenmaal een contextuele waarheid: het gekende is contextueel evenals de kenner. Een ieder die beweert de absolute waarheid te kennen, kent eigenlijk slechts zijn of haar absolute waarheid.
Hangt perspectivisme soms ook samen met maatschappelijke positie?quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:11 schreef AryaMehr het volgende:
Wat dit betreft ben ik een aanhanger van het perspectivisme. De centrale stelling daarvan is dat de wereld 'is' zoals de mens ernaar kijkt: al onze ideen, observaties en oordelen worden bepaald door ons perspectief - en zijn dus nooit 'objectief', maar altijd 'subjectief' van aard. In de essay Over waarheid en leugen in buiten-morele zin (1873) schrijft Nietzsche dan ook enigszins bombastisch: 'Er zijn geen feiten, slechts interpretaties.'
Dit heb ik vaker horen vertellen, het zal dus wel een leugen zijnquote:Op woensdag 3 maart 2010 22:15 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Ach.. wat is waarheid.
Ik zie het zo:
De waarheid is een leugen die zo vaak is verteld, dat het waarheid is geworden.
Wat is dit nou voor onzin vraag? Dat zie ik je overigens wel vaker doen. Op een (lap) tekst van iemand reageren met één ridicule vraag. Stop eerst maar eens wat niveau in je post en dan wil ik wellicht nog wel reageren.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 19:19 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Hangt perspectivisme soms ook samen met maatschappelijke positie?
Huh?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 21:05 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor onzin vraag? Dat zie ik je overigens wel vaker doen. Op een (lap) tekst van iemand reageren met één ridicule vraag. Stop eerst maar eens wat niveau in je post en dan wil ik wellicht nog wel reageren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |