Gisteravond ging ik vol goede zin met wat anderen voor het eerst naar een concert van 30STM. Dubbel veel zin, omdat ik niet alleen genoten heb van hun CD's maar ook nog eens de kans had om een acteur die ik bewonder in levende lijve te aanschouwen. Al moet je die twee personages natuurlijk wel los van elkaar zien.
Het voorprogramma heb ik laten schieten, previews op youtube konden mij niet echt bekoren en waren het mij niet waard om er extra vrij voor te nemen en vroeg van huis te moeten vertrekken. Vandaar hier ook geen review van Street Drum Corps en het eerste voorprogramma waarvan ik de naam al vergeten ben.
Rond half tien was het dan zo ver, de main attraction betrad het podium en de show kon beginnen. Jammer genoeg begon het alleen niet echt vlammend, de eerste 2 nummers waren ronduit slecht. Het leek of Jared niet had ingezongen zo slecht was hij van stem. Áls hij al zong, want de helft van de tijd stond zn microfoon richting publiek gericht, die complete coupletten mee moesten zingen. Jared verwachtte blijkbaar dat iedereen alle lyrics van alle nummers, ook van het nieuwe album, volledig uit hun hoofd kenden. Dat dit niet zo was bleek al snel uit de (pijnlijke) stiltes die tussendoor vielen.
Toen het 3e nummer werd ingezet stopte hij de band ineens en vroeg z'n publiek of het altijd zo stil was in de HMH.

. "I want you people to go fucking out of your minds!!" riep hij ons toe (het eerste voorbeeld van zijn favoriete stopwoordje, fucking. Alles bij Jared is fucking. Het weer, het publiek, de stad, de hem toegeworpen zonnebril). Ik had hem graag willen antwoorden dat hij dan toch echt eerst zelf aan zet was: als de band lekker speelt en de zanger lekker zingt, dan wordt het publiek vanzelf enthousiaster en 'fucking crazy'. Nu verweet hij ons dat hij niet lekker kon spelen ofzo.

.
Gelukkig werd zijn stem beter toen ze de boel weer oppakten en begon hij daadwerkelijk hele coupletten te zingen, alhoewel ik nog steeds vond dat hij het zingen te vaak aan het publiek overliet. Ik betaal om naar een professionele band en zanger te luisteren, niet voor een halve karaoke-show.

. Daarbij bleef hij maar de show onderbreken om de mensen nog dichter op elkaar te laten gaan staan (people on the left, three giant steps forward. My motherfuckers on the right, three fucking steps forward), om nog meer te schreeuwen, springen alsof hij lid was van Kriss Kross en het vrijmaken van een grote ruimte voor "the biggest fucking mosh pit this place has ever seen". De band hoort het publiek te entertainen en niet andersom, Jared lijkt het publiek echter voornamelijk voor z'n eigen vermaak te gebruiken.
Hoogtepunt van het concert was zijn akoestische solo op het balkon. Ik was blij verrast te merken dat hij wel kán zingen. Van mij had hij daar nog wat langer mogen blijven staan.

.
Jammer dat hij daarna weer naar beneden ging en op z'n inmiddels gebruikelijke wijze verder ging met het 'motiveren' van het publiek. Op een gegeven moment riepen er een paar mannen naast me de band toe om te "spelen!! luie muzikanten!!!" en ik kon me volledig bij dat sentiment aansluiten.
Al met al aardig om een keer mee te maken, maar voor mij niet voor herhaling vatbaar. Jammer, ik had hoge verwachtingen. Te hoog, naar het blijkt.
Jared Leto tijdens het vallen van z'n voetstuk. fotobron[ Bericht 1% gewijzigd door Misstique op 03-03-2010 21:28:36 ]
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.