Moin' mensen....
Kreeg een tip van Rewimo me hier eens te melden, ik zit namelijk met een probleem.
even vooraf:Wij wonen in Duitsland en hebben sinds april vorig jaar naast onze zoon Thijs een dochtertje Lenthe. Lenthe is geboren met verschillende syndromale afwijkingen en heeft door allerlei problemen nu zo'n 24 weken in het 3 verschillende Duitse ziekenhuizen gelegen en we zijn er nog lang niet mee klaar.
Nu heeft Lenthe o.a. door Balkenagensie en aquaductstenose een ontwikkelingsachterstand, zowel lichamelijk als geestelijk. Hoe ze zich verder ontwikkeld is nog erg onduidelijk, ze zal beperkingen hebben, maar wat, hoe en in welke mate, dat is de vraag nog...
Probleem:Nu probeer ik een PGB aan te vragen voor haar, maar aangezien ze in Duitsland woont en geen basisverzekering heeft in NL in feite, kan ik geen pgb voor haar aanvragen.
We willen Lenthe namelijk een aantal dagen in de week naar een medisch dagopvang in Nederland hebben en daar hebben we een PGB voor nodig. Lenthe is gewoon die opvang nodig, Petra moet straks weer werken na haar ouderschapsverlof en daarbij komt dat Lenthe echt gestimuleerd moet worden en dat kunnen wij zelf niet goed genoeg.
Medisch dagopvang voor zulke kleintjes is bij ons in Duitsland hier in de buurt gewoon niet te vinden, anders hadden we dat daar wel geregeld.
Daar we beide in NL werken leek ons dus voor de hand liggen dat we hier in de buurt in NL opvang zoeken, en hebben we overigens ook gevonden.
Ik heb bij de CIZ een indicatieaanvraag al compleet gedaan, maar krijg hem keihard terug met het verhaal dat we het via onze eigen zorgverzekeraar(IZZ) moeten aanvragen. De IZZ geeft echter niet thuis en zegt dat die zorg uit de basisverzekering moet komen en die heeft Lenthe dus niet in NL. Lenthe is overigens wel via een E106 formulier verzekerd zowel in NL als is Dld.
Heeft iemand hier enig idee, via het CVZ of Agis misschien?
Eigenlijk is het belachelijk, wij als ouders werken beide in NL, dragen onze sociale lasten daar, maar kunnen geen PGB uit de AWBZ aanvragen voor medische dagopvang in NL voor ons dochtertje....
Groeten,
Arnaud...
even voor de beeldvorming, dit is ons schatje...