Ik kop hem in:
Mensen verklaren schijnbaar onrelevante zaken volgens hetgeen zij in geloven.
Als je in aliens gelooft , dan verklaar je de tijd die opeens stil staat volgens een alien perspectief
Geloof je in geesten, dan deed je overleden oma de klok stil laten staan als teken van boven.
Ben je een reli-freak dan deed God het
enz.enz.
maar geen van allen biedt een objectieve verklaring voor de stilstaande klok (wat batterijtjes kunnen zijn, of gewoon een technisch falen, of WHATEVER), tenzij ook echt aangetoond wordt dat het een alien, geest of god was. De mens ziet nu eenmaal graag verbanden in schijnbaar irrelevante fenomenen, en wil nu eenmaal graag een verklaring voor ogenschijnlijk "onverklaarbare" zaken hebben (meestal zaken die voor een techneut of whatever perfect te verklaren zijn).
Ergo: er is geen verschil tussen de ervaringen. Verder lijkt het me sterk dat leken (en dat zijn echt niet alleen believers hoor) het verschil kunnen zien tussen een gave en een truc. Zoals eerder vermeld: die dingen zijn gemaakt om te foppen. SOmmige effecten foppen de leken al 2000 jaar lang. Die effecten maken perfect gebruik van sleight of hand, sleight of mouth, menselijke psyche en het menselijke fopbare brein.
Als simpel voorbeeld neem ik een card sleight. Denkt iemand echt dat kaartmoves, waarbij mensen hun leven op het spel zetten (valsspelen bij high stake poker) zo doorzichtig zijn dat leken , aka iedereen, het in 1x zou kunnen zien?
Ander voorbeeld: cold reading. Laten we er gewoon even vanuit gaan dat er mediums zijn die meodwillig de boel bezeiken (ik ken er een paar persoonlijk). Zullen cold reading technieken dermate doorzichtig zijn dat iedereen het in 1x door zal hebben? Ik dacht het niet
[ Bericht 37% gewijzigd door Michielos op 17-05-2010 15:11:32 ]