Tja, het dragen van wapens, het bezit daarvan staat verankerd in hun grondwet.quote:Starbucks in de knel tussen wapenliefhebbers en -haters
Uitgegeven: 3 maart 2010 16:40
Laatst gewijzigd: 3 maart 2010 17:04
AMSTERDAM - De koffieketen Starbucks zal zijn Amerikaanse klanten voorlopig niet verbieden om hun revolvers te dragen. Het concern reageerde woensdag op een actiegroep die aandringt op een wapenverbod.
Starbucks vreest dat het bedrijf het slachtoffer wordt van een oplaaiende strijd tussen Amerikaanse wapenbezitters en activisten die wapens willen afschaffen.
In januari begonnen wapenliefhebbers in verschillende staten Starbucksvestigingen te bezoeken om te testen of de keten zich zou houden aan de lokale wetgeving. In 43 van de 50 staten is het open en bloot dragen van wapens toegestaan.
Campagne
Als reactie startte de anti-wapenlobby The Brady Campaign een campagne om Starbucks over te halen een wapenverbod in te voeren. "Starbucks weigert een wapenvrije winkel worden, terwijl dit wel mag volgens de wet", aldus een oproep van de organisatie.
"De praktijk van het wapens dragen op plekken zoals Starbucks is intimiderend." Vergelijkbare ketens hebben wapens wel uitgebannen, voert de actiegroep aan. Onder het mom 'offer espresso shots, not gunshots' leverde de groep woensdag een petitie met 28.000 handtekeningen af bij het bedrijf.
Verhit
Starbucks zelf liet woensdag weten zich liever aan de lokale wet te houden, maar maakt zich wel zorgen over het verhitte debat. "We vragen alle betrokken partijen om Starbucks niet het middelpunt te laten zijn van deze omstreden kwestie", aldus een verklaring van het bedrijf.
"Debatten hierover horen thuis in de volksvertegenwoordiging of in de rechtbank, niet in onze winkels." Als de keten een wapenverbod zou invoeren, zo stelt het bedrijf, "dan zouden we klanten die zich aan de wet houden uit onze winkels moeten verwijderen, waardoor onze winkeliers in een oneerlijke en mogelijk gevaarlijke situatie terecht kunnen komen."
De pro-wapengroep OpenCarry.org sprak eerder zijn waardering uit voor het besluit van de koffieketen om wapens voorlopig toe te staan.
© NUzakelijk/Maarten Keswiel
Mijn mening is dat dat klopt, het staat idd in de grondwet daar.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:31 schreef ErwinRommel het volgende:
Tja, het dragen van wapens, het bezit daarvan staat verankerd in hun grondwet.
Wat is jullie mening?
Juist.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:33 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Mijn mening is dat dat klopt, het staat idd in de grondwet daar.
Waarom klopt die niet? Het staat echt zo omschreven in hun grondwet. Het klopt dus 100%quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
Lekker kopje koffie drinken met een 9 mm in de holster, voor het geval dat de suiker ontbreektMaar zonder gekheid, die hele wapenwetgeving in de VS klopt natuurlijk voor geen meter.
Ik vind het eigenlijk wel wat hebben.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
Lekker kopje koffie drinken met een 9 mm in de holster, voor het geval dat de suiker ontbreektMaar zonder gekheid, die hele wapenwetgeving in de VS klopt natuurlijk voor geen meter.
Wat Welt zegt klopt natuurlijk. En jij hebt ook gewoon gelijk. Maar dat maakt het dragen van wapens nog geen goede zaak. Je kunt zoveel achterlijkheden vastleggen in de grondwet, maar dat maakt ze nog niet goed of begrijpelijk.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waarom klopt die niet? Het staat echt zo omschreven in hun grondwet. Het klopt dus 100%
Waarom is het dragen van wapens geen goede zaak? Het meerendeel van de Amerikanen dragen het niet eens bij zich, laat staan dat ze iemand omleggen. In bv Jemen is het ook heel gebruikelijk om met een Kalashnikov over straat te lopen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat Welt zegt klopt natuurlijk. En jij hebt ook gewoon gelijk. Maar dat maakt het dragen van wapens nog geen goede zaak. Je kunt zoveel achterlijkheden vastleggen in de grondwet, maar dat maakt ze nog niet goed of begrijpelijk.
Een land vol gewelddadige types?quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:47 schreef Weltschmerz het volgende:
maar praktisch gezien lijkt het me niet zo handig in zo'n land vol gewelddadige types.
Een beetje kort door de bocht, gezien de wapenwetgeving van staat tot staat en van county tot county nogal eens wil verschillen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
Misselijke figuren.quote:In januari begonnen wapenliefhebbers in verschillende staten Starbucksvestigingen te bezoeken om te testen of de keten zich zou houden aan de lokale wetgeving.
Ze deden verder niets. Als homo-koppeltjes zoiets deden om te kijken of zij geweerd zouden worden zou je het zeker wel goed vinden?quote:
Inderdaad. In dat geval is het testen op discriminatie. In het geval van wapens vind ik het provocatie.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:05 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ze deden verder niets. Als homo-koppeltjes zoiets deden om te kijken of zij geweerd zouden worden zou je het zeker wel goed vinden?
Hoezo? Ze doen verder niets tegen de wet. Afro-Amerikanen in de jaren '60 deden overigens precies hetzelfde, mét wapens.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:07 schreef Disana het volgende:
[..]
Inderdaad. In dat geval is het testen op discriminatie. In het geval van wapens vind ik het provocatie.
Ja, de ene samenleving is nou eenmaal meer tot geweld geneigd dan de ander. In de VS heb je extreem veel moord en doodslag per hoofd van de bevolking voor een westers land. Misschien heeft er ook mee te maken dat ze niet 20 jaar zonder oorlog kunnen zonder dat het begint te jeuken.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:53 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Een land vol gewelddadige types?
Waarom vergelijk je het provoceren met wapens in een familiezaak met discriminatie van homoseksuelen en zwarten? Vind je die zaken nu werkelijk van gelijk belang?quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:09 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Hoezo? Ze doen verder niets tegen de wet. Afro-Amerikanen in de jaren '60 deden overigens precies hetzelfde, mét wapens.
Ik vind het in beide gevallen niet provoceren. Die mensen staan volledig in hun recht en doen niemand kwaad. En als ik Amerikaan was zou ik die rechten van heel groot belang vinden ja.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:10 schreef Disana het volgende:
[..]
Waarom vergelijk je het provoceren met wapens in een familiezaak met discriminatie van homoseksuelen en zwarten? Vind je die zaken nu werkelijk van gelijk belang?
ER is helemaa geen sprake van provocatie. Men draagt gewoon dat wapen en drinkt er koffie bij. Net zoals men dat ook doet in Jemen in koffiehuizen. Daar is echt niks engs aan.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:10 schreef Disana het volgende:
[..]
Waarom vergelijk je het provoceren met wapens in een familiezaak met discriminatie van homoseksuelen en zwarten? Vind je die zaken nu werkelijk van gelijk belang?
Omdat ze gericht een filialen van een bedrijf gaan testen zonder gegronde reden anders dan het opleggen van een recht aan die zaak. Dat is provocatie.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:11 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waarom nu weer misselijke figuren?
Ik vroeg je waarom je het recht tot het dragen van een wapen gelijk stelt met gelijkheid van zwarten en homoseksuelen, en of je die drie zaken van gelijk belang vindt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:12 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ik vind het in beide gevallen niet provoceren. Die mensen staan volledig in hun recht en doen niemand kwaad. En als ik Amerikaan was zou ik die rechten van heel groot belang vinden ja.
Jawel, de grondwet regelt namelijk de verhoudingen tussen regering en burger en niet burgers onderling.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt mij een onzindiscussie. Het recht om wapens te dragen staat natuurlijk geheel los van het recht om wapens in je winkel te verbieden. Dus Starbucks kan helemaal niks doen waarmee het grondwettelijk recht in het geding is.
Ik stel het gelijk omdat ik het vergelijkbaar vind. Ik ben zelf niet zwart of homosexueel, voor mij zou persoonlijk het recht op open carry dus belangrijker zijn.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vroeg je waarom je het recht tot het dragen van een wapen gelijk stelt met gelijkheid van zwarten en homoseksuelen, en of je die drie zaken van gelijk belang vindt.
Wat is er mis met het testen van je grondwettelijke rechten? Niks toch?quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Omdat ze gericht een filialen van een bedrijf gaan testen zonder gegronde reden anders dan het opleggen van een recht aan die zaak. Dat is provocatie.
Welke rechten, het recht om in je eigen zaak huisregels te hanteren? Het recht om wapens te dragen houdt op bij andermans voordeur, dat recht is helemaal niet in het geding.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:12 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ik vind het in beide gevallen niet provoceren. Die mensen staan volledig in hun recht en doen niemand kwaad. En als ik Amerikaan was zou ik die rechten van heel groot belang vinden ja.
Dat kun je dus op die manier helemaal niet testen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:17 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wat is er mis met het testen van je grondwettelijke rechten? Niks toch?
Dat is het punt niet, Starbucks heeft het recht om aan te geven dat ze geen open (of zelfs concealed) carry in hun zaken willen hebben. Deze actievoerders dwingen ze alleen om een kant te kiezen dus.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Welke rechten, het recht om in je eigen zaak huisregels te hanteren? Het recht om wapens te dragen houdt op bij andermans voordeur, dat recht is helemaal niet in het geding.
Ik vind het absoluut onvergelijkbaar. Discriminatie tast je hele leven aan, het per sé willen dragen van een wapen in een koffieketen doet dat allerminst.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:16 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ik stel het gelijk omdat ik het vergelijkbaar vind. Ik ben zelf niet zwart of homosexueel, voor mij zou persoonlijk het recht op open carry dus belangrijker zijn.
En dat is dus provocatie.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:19 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Deze actievoerders dwingen ze alleen om een kant te kiezen dus.
Jawel hoor dat kun je zeer zeker wel testen of men zich aan de grondwet houdt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Dat kun je dus op die manier helemaal niet testen.
Ja een provocatie van de anti-wapen lobbyquote:
Maar niet storend wat mij betreft. Die mensen hebben gewoon door hoe democratie werkt, de stem van enorme bedrijven telt veel zwaarder dan de stem van je buurman. Als zij Starbucks aan hun kant kunnen krijgen is dat een belangrijke overwinning voor hun zaak.quote:
Welke kant kiezen ze dan? Als ze besluiten geen wapens toe te laten dan kiezen ze de kant van het recht om te beslissen wat er wel en niet mag in hun eigen winkels, en als ze besluiten wel wapens toe te laten dan kiezen ze ook de kant van het recht om te beslissen wat wel en niet mag in hun eigen winkels.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:19 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet, Starbucks heeft het recht om aan te geven dat ze geen open (of zelfs concealed) carry in hun zaken willen hebben. Deze actievoerders dwingen ze alleen om een kant te kiezen dus.
En bij die eerste keuze zullen veel wapenbezitters ze boycotten (en dat is in de VS nogal een groep), en bij de tweede zullen veel ze prijzen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Welke kant kiezen ze dan? Als ze besluiten geen wapens toe te laten dan kiezen ze de kant van het recht om te beslissen wat er wel en niet mag in hun eigen winkels, en als ze besluiten wel wapens toe te laten dan kiezen ze ook de kant van het recht om te beslissen wat wel en niet mag in hun eigen winkels.
Nee, dat kan alleen door gewapend voor de deur van Starbucks langs te lopen en te kijken of ze de politie bellen. De grondwet bepaalt immers niet dat je het recht hebt om wapens te dragen in andermans huis of winkel.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:21 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Jawel hoor dat kun je zeer zeker wel testen of men zich aan de grondwet houdt.
Maar het recht om niet gediscrimineerd te worden op ras geldt ook in winkels, ongeacht wat de eigenaar wil. Maar dat geldt dan weer niet voor woonhuizen, je mag best een neger aan de deur weigeren.quote:Zelfde als in NL er organisaties zijn die dat ook doen mbt rascisme, wat in NL bij de grondwet verboden is.
Maar goed, over dat laatste gaat het niet.
Dat laatste is geen recht. Je hebt wel het recht om de winkel niet binnen te gaan.quote:Hier gaat het over het recht om wapens te dragen, en dat men zich vrij moet voelen een zaak te betreden MET wapens.
Ik zeg nergens dat het een recht is om met wapens een zaak in te lopen. Wat ik zeg is dat men het recht heeft deze te dragen en uit te zoeken of ze welkom zijn in die toko.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat kan alleen door gewapend voor de deur van Starbucks langs te lopen en te kijken of ze de politie bellen. De grondwet bepaalt immers niet dat je het recht hebt om wapens te dragen in andermans huis of winkel.
[..]
Maar het recht om niet gediscrimineerd te worden op ras geldt ook in winkels, ongeacht wat de eigenaar wil. Maar dat geldt dan weer niet voor woonhuizen, je mag best een neger aan de deur weigeren.
[..]
Dat laatste is geen recht. Je hebt wel het recht om de winkel niet binnen te gaan.
Ja, maar dat slaat dus nergens op. Ze proberen dus alleen maar te zorgen dat je je recht om te beslissen wat in je eigen winkel mag niet in de praktijk kunt brengen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:25 schreef 9x19 het volgende:
En bij die eerste keuze zullen veel wapenbezitters ze boycotten (en dat is in de VS nogal een groep), en bij de tweede zullen veel ze prijzen.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niks mis mee toch?
Toch wel hoor. Anders slaat dit nergens op natuurlijk:quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:31 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het een recht is om met wapens een zaak in te lopen.
quote:Jawel hoor dat kun je zeer zeker wel testen of men zich aan de grondwet houdt.
Misschien ook een idee voor de National Dogowners Association dan, of de fietserbond, kortom, het gaat nergens over.quote:Wat ik zeg is dat men het recht heeft deze te dragen en uit te zoeken of ze welkom zijn in die toko.
Dat is dus hun democratisch recht. Als ze dat willen moeten ze dat vooral doen. Dat heet actief deelnemen aan de democratische waarden en het toezicht daarop.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien ook een idee voor de National Dogowners Association dan, of de fietserbond, kortom, het gaat nergens over.
Nee, daar heeft het dus niks mee te maken. De enige democratische waarde die in het geding is, is het recht om te beslissen wat je in je winkel toelaat.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:37 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat is dus hun democratisch recht. Als ze dat willen moeten ze dat vooral doen. Dat heet actief deelnemen aan de democratische waarden en het toezicht daarop.
Dat zijn ze ook, ze proberen namelijk van het grondrecht om wapens te dragen een bijna verplichting te maken van je grondrecht om over je winkel te beschikken af te zien.quote:Mar goed, volgens Disana zijn dat ook misselijke gasten.
Nee hoor, een hond in een zaak waar wordt gegeten en gedronken is onhygiënisch en een fiets zou in de weg staan (brandgevaar). Praktische redenen die je voor het mee naar binnen nemen van een wapen niet kunt bedenken.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:37 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat is dus hun democratisch recht. Als ze dat willen moeten ze dat vooral doen. Dat heet actief deelnemen aan de democratische waarden en het toezicht daarop.
Mar goed, volgens Disana zijn dat ook misselijke gasten.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 19:42 schreef IHVK het volgende:
Wat doe je überhaupt met een wapen in een koffiezaak?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |