abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 3 maart 2010 @ 22:48:07 #61
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78708341
Hier ook de print afgegeven en mijn legitimatie niet. Gingen ze mee akkoord en heb dus ook kunnen stemmen.

Hoorde van een vriend van me die in een stemlokaal toezicht hield dat hij iemand heeft moeten weigeren wiens ID 2 dagen verlopen was.
En inderdaad ook iemand die niet op tijd is geweest door omstandigheden met verlengen.... 3 maand in ziekenhuis gelegen en daardoor niet kunnen stemmen....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 3 maart 2010 @ 22:59:03 #62
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_78709112
Joehoe Yvonne de oudjes kunnen 3 maanden sparen, dus geen koekjes meer laten halen, kunnen ze op 9 juni stemmen
  donderdag 4 maart 2010 @ 01:12:38 #63
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78715537
Wij namen op het stembureau de kopieën van de legitimaties (die bij een volmacht getoond werden) alleen in als ze 'm echt niet terug wilden. We stuurden de mensen een beetje door te zeggen dat ze de kopie op 9 juni zo weer konden gebruiken, als ze weer een volmachtstem uit gaan brengen. Op 2 na vonden ze dat een prima idee. .
pi_78730750
Ik zit er echt een beetje tussenin met mijn mening.. Naar mijn idee zou identificatie niet nodig moeten zijn om te kunnen stemmen. En dat zo'n ding het nodige kost heb ik ook altijd vreemd gevonden. Je moet het per sé hebben van de landelijke overheid, dus zou ie gratis moeten zijn. Het is een soort verkapte belasting, die nog verschilt per gemeente ook. Dus hebben we het over discriminatie op grond van woonplaats.
Ik kan me ook voorstellen dat sommigen zo krap zitten dat het hebben van een geldig ID een probleem kan zijn.
Daarbij ben ik altijd tegen de algemene identificatieplicht geweest. Het is niet nodig om terrorisme te bestrijden. Voor iets anders dan burgertje bespioneren is het niet nodig.

Maar zijn er echt 200.000 mensen zonder ID, nog steeds? Ik vind aan de andere kant ook dat het je eigen verantwoording is om zoiets te hebben.. Dat impliceert ook dat die mensen in een geweldig isolement moeten leven. Je moet je bij zoveel instellingen legitimeren.. aanschaf OV chipkaart, lidmaatschap van de bieb, whatever..

Wat ik me verder nog afvraag: Stel dat je geen handen hebt, hoe moet je dan je vingerafdrukken afgeven?
Of kun je dan gewoon geen ID aanvragen en besta je officieel niet?
  donderdag 4 maart 2010 @ 14:41:42 #65
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_78730974
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 22:59 schreef Klummie het volgende:
Joehoe Yvonne de oudjes kunnen 3 maanden sparen, dus geen koekjes meer laten halen, kunnen ze op 9 juni stemmen
Idd was wel een "goede" wake up call voor hen die echt willen stemmen. Maar blijft natuurlijk krom dat deze inperkende flut maatregelen onze grondrechten op zulke wijze ondermijnen.
pi_78731218
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 14:41 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Maar blijft natuurlijk krom dat deze inperkende flut maatregelen onze grondrechten op zulke wijze ondermijnen.
Aan de andere kant wordt wel een grondrecht, namelijk je stemrecht gewaarborgd. Als ik op wat voor manier dan ook aan je stemkaart kom, kan ik zonder ID plicht onder jouw naam stemmen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:11:58 #67
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_78732169
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 14:48 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Aan de andere kant wordt wel een grondrecht, namelijk je stemrecht gewaarborgd. Als ik op wat voor manier dan ook aan je stemkaart kom, kan ik zonder ID plicht onder jouw naam stemmen.
Ja, er valt wel wat voor te zeggen. Maar het is omgekeerde bewijslast.
Kweenie, ik ben niet geschoold in recht maar grondrechten horen toch zwaarder te wegen. Ook als je de praktijk bekijkt werden mensen geweerd waarvan de identiteit gewoon vast stond.
pi_78732329
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:11 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Kweenie, ik ben niet geschoold in recht maar grondrechten horen toch zwaarder te wegen. Ook als je de praktijk bekijkt werden mensen geweerd waarvan de identiteit gewoon vast stond.
Ik vind in dit verband een verlopen ID bewijs wel van een andere orde dan helemaal geen ID bewijs. In het laatste geval moet iemand geweigerd worden, in het eerste geval mag je w.m.b. met de hand over je hart strijken.
pi_78732642
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 22:59 schreef Klummie het volgende:
Dat hoef niet, hun stemmen voornamelijk CDA en daar zit niemand op te wachten.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:23:52 #70
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_78732698
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:15 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Ik vind in dit verband een verlopen ID bewijs wel van een andere orde dan helemaal geen ID bewijs. In het laatste geval moet iemand geweigerd worden, in het eerste geval mag je w.m.b. met de hand over je hart strijken.
Vroeger...1 of 2 verkiezingen terug moest er eerst een redelijke verdenking bestaan. Nu is iedereen maar verdachte of wordt zo behandeld. En dat bevalt veel mensen niet (hoewel sommige het blijkbaar wel heerlijk vinden)
Daarbij: een verlopen ID slechts in sommige gevallen een kleine overtreding...die niet opweegt tegen het ontnemen van een grondrecht.
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:24:17 #71
66825 Reya
Fier Wallon
pi_78732712
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 14:48 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Dan kan je natuurlijk alsnog aangifte doen van diefstal en fraude.
pi_78732969
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:24 schreef Reya het volgende:

[..]

Dan kan je natuurlijk alsnog aangifte doen van diefstal en fraude.
Stel dat jouw stemkaart per ongeluk door de postbode bij mij in de brievenbus wordt gegooid. Hoe toon jij dan aan dat ik met jouw stemkaart heb gestemd ?
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:41:51 #73
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78733412
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:30 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Stel dat jouw stemkaart per ongeluk door de postbode bij mij in de brievenbus wordt gegooid. Hoe toon jij dan aan dat ik met jouw stemkaart heb gestemd ?
Dan vraag je een nieuwe stempas aan en vervalt de oude.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78733666
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:41 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dan vraag je een nieuwe stempas aan en vervalt de oude.
True, maar tegenwoordig kun je door de gemeente bij ieder stembureau stemmen. Die hebben allemaal een lijst met vervallen stempassen ? En die lijst is up to date ?

M.a.w., ik zie nog wel mogelijkheden om met de stempas van mijn buurman te stemmen indien er geen ID plicht is. Dat is toch supermakkelijk te vermijden middels de ID plicht ?
pi_78734358
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:30 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Degene die zijn stemkaart niet heeft gehad, zal daar wrs. aangifte van doen.
Jij verschijnt dan 2x in hetzelfde stembureau.
Je buurman ook, zonder kaart maar mét ID.. Het oude systeem werkte behoorlijk goed. Ik heb ook nooit gehoord van vreselijke fraude oid., toentertijd..
Ik zie er ook de noodzaak niet zo van in. En dat de ID niet verlopen mag zijn, is echt bespottelijk..
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:07:58 #76
66825 Reya
Fier Wallon
pi_78734510
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:47 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

True, maar tegenwoordig kun je door de gemeente bij ieder stembureau stemmen. Die hebben allemaal een lijst met vervallen stempassen ? En die lijst is up to date ?
Ja, ja.
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:09:16 #77
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78734562
quote:

[..]

Ja en ja. . Tot één of twee dagen voor de verkiezingen is het mogelijk een vervangende stempas aan te vragen. De lijst wordt pas daarna uitgedraaid. En bij elke stempas wordt gecontroleerd of ze in het register staan.
pi_78734657
quote:

[..]

M.a.w., ik zie nog wel mogelijkheden om met de stempas van mijn buurman te stemmen indien er geen ID plicht is. Dat is toch supermakkelijk te vermijden middels de ID plicht ?
Ik vind het dom dat je bij ieder stembureau mag gaan stemmen.. In de regel ga je toch naar het stembureau om de hoek en het maakt alles nodeloos complex. En een ID-plicht noodzakelijk.
Vreemd dat er regels ingevoerd worden om andere regels noodzakelijk te maken..
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:12:06 #79
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78734662
quote:
Toen er geen ID-plicht was moest je naar het lokale stembureau, alwaar je buurman mijn zijn ID alleen kon stemmen. Kwam hij dus met zijn ID omdat hij geen stempas had, dan was het direct duidelijk dat er gefraudeerd als jij daarna met stempas kwam (omgekeerd had de buurman vooral een probleem natuurlijk).

Tegenwoordig kun je de stempas aan jezelf machtigen, en zo een nep-kopie van een ID-bewijs in elkaar flansen en uitprinten (dat wordt niet ingenomen) en vervolgens bij een stembureau niet in de buurt gaan stemmen: iets wat volgens mij veel lastiger vast te stellen is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:24:26 #80
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78735158
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 16:12 schreef Iblis het volgende:

Tegenwoordig kun je de stempas aan jezelf machtigen, en zo een nep-kopie van een ID-bewijs in elkaar flansen en uitprinten (dat wordt niet ingenomen) en vervolgens bij een stembureau niet in de buurt gaan stemmen: iets wat volgens mij veel lastiger vast te stellen is.
Tenzij de buurman een nieuwe stempas had aangevraagd, dan was zijn oude stempas op het register van ingetrokken stempassen terechtgekomen, en alsnog op het stembureau ingenomen.
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:25:34 #81
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78735212
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 16:24 schreef freako het volgende:
Tenzij de buurman een nieuwe stempas had aangevraagd, dan was zijn oude stempas op het register van ingetrokken stempassen terechtgekomen, en alsnog op het stembureau ingenomen.
Klopt, maar dat was in de oude situatie toch ook het geval?
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:28:49 #82
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78735340
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 16:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik vind het dom dat je bij ieder stembureau mag gaan stemmen.. In de regel ga je toch naar het stembureau om de hoek en het maakt alles nodeloos complex.
Ik schat dat op 'ons' stembureau een op de vier of een op de vijf stempassen uit een ander stemdistrict afkomstig was. De stemdistricten waren niet altijd even logisch ingedeeld, dus voor veel mensen uit een aangrenzend stemdistrict waren wij het dichtstbijzijnde stembureau. Daarnaast zaten we in een basisschool. Veel ouders stemden bij het wegbrengen of het ophalen van de kinderen.
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:30:41 #83
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78735440
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 16:25 schreef Iblis het volgende:

[..]

Klopt, maar dat was in de oude situatie toch ook het geval?
In de oude situatie was dat niet nodig. Je ging naar het stembureau met je paspoort, en daar werd een vervangende oproepkaart uitgegeven als je in het kiesregister stond. Het kon dus zijn dat je er daar achterkwam dat er al iemand uit jouw naam had gestemd.

Men is dus van een positief kiesregister (je mag stemmen als je op het lijstje staat) naar een negatief kiesregister (je mag stemmen als je stempas niet op het lijstje staat) overgestapt.
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:38:55 #84
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78735855
Maar ik meende dat je hiervoor ook een nieuwe oproepkaart kon aanvragen, dat werd alleen niet aangetekend? Of zit ik daar mis?
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:30:01 #85
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78751785
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 16:38 schreef Iblis het volgende:
Maar ik meende dat je hiervoor ook een nieuwe oproepkaart kon aanvragen, dat werd alleen niet aangetekend? Of zit ik daar mis?
Het werd toen in ieder geval vermeld in het kiesregister als de oproepkaart was omgezet in een kiezerspas (waarmee je ook op andere stembureaus kon stemmen). Dit om te voorkomen dat men elders zou stemmen met een kiezerspas, en daarna op het eigen stembureau een vervangende oproepkaart aan zou vragen.

Het zou best kunnen dat je ook tot een paar dagen voor de verkiezingen een vervangende oproepkaart kon aanvragen bij de gemeente. Als dat had gekund, was dat dan wel aangetekend op het kiesregister, neem ik aan, zodat alleen de vervangende oproepkaart zou kunnen worden.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:24:44 #86
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_78921939
Wat vreemd.. bij ons kon je zonder ID wel stemmen maar dan moest je gewoon iemand machtigen die dat wel heeft.
quote:
Identiteitsbewijs
Voor het eerst moet de stemmer naast zijn stempas ook een geldig identiteitsbewijs bij zich hebben om te mogen stemmen. Als identiteitsbewijs kan men een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart gebruiken. Heeft u geen identiteitsbewijs en wilt u er ook geen, dan kunt u besluiten iemand schriftelijk te machtigen om namens u te stemmen.
http://uden.kliknieuws.nl(...)met-het-rode-potlood
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 9 maart 2010 @ 11:19:06 #87
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78923577
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:24 schreef Maanvis het volgende:
Wat vreemd.. bij ons kon je zonder ID wel stemmen maar dan moest je gewoon iemand machtigen die dat wel heeft.
[..]

Dan heeft de gemeente Uden de laatste wijziging van de Kieswet gemist, die in november 2009 in werking is getreden. Daarin is dit opgenomen.
pi_78923945
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 11:19 schreef freako het volgende:

[..]

Dan heeft de gemeente Uden de laatste wijziging van de Kieswet gemist, die in november 2009 in werking is getreden. Daarin is dit opgenomen.
Er zijn twee soorten volmachten, en volgens mij hoef je alleen bij de variant waarbij je achterop de stempas de gegevens van de gemachtigde invult een kopie mee te nemen. Bij de variant waarbij je via Burgerzaken een machtiging aanvraagt hoeft dat niet.

Willekeurig gegooglede gemeente:
quote:
Als een kiezer niet in de gelegenheid is om op 3 maart te stemmen, kan hij of zij een machtiging verlenen. Dit kan door een onderhandse machtiging te geven of door een schriftelijke machtiging aan te vragen. Voor een onderhandse machtiging moet de achterzijde van de stempas door de volmachtgever en de gemachtigde ingevuld en ondertekend worden. De gemachtigde brengt de volmachtstem tegelijk met zijn/haar stem uit in het stembureau.

Bij een onderhandse machtiging moet de gemachtigde naast zijn eigen identiteitsbewijs ook (een kopie van) het identiteitsbewijs van de volmachtgever tonen in het stembureau. Een gemachtigde mag niet meer dan twee volmachten aannemen. De stempassen vallen deze en volgende week bij de stemgerechtigden in de brievenbus. Beschikt een kiezer niet over een geldig identiteitsbewijs, dan kan hij of zij toch gebruik maken van zijn/haar stemrecht door als volmachtgever een schriftelijke machtiging aan te vragen. Het aanvraagformulier voor de schriftelijke machtiging is te downloaden via de website www.soest.nl/verkiezingen of aan te vragen bij de afdeling Dienstverlening (Burgerzaken) 035-6093411. Tot uiterlijk 17 februari kan een dergelijk verzoek worden ingediend zowel schriftelijk als persoonlijk in het gemeentehuis van Soest bij de afdeling Dienstverlening (Burgerzaken).
Haarlemmermeer zegt hetzelfde:
quote:
Bij het machtigen door overdracht van de stempas moet ook een kopie van een geldig legitimatiebewijs worden getoond. Vergeet u niet deze mee te geven aan degene die gemachtigd is. Bij een schriftelijke volmacht is dat niet nodig.

NRC stukje van Privacyorganisatie 'Vrijbit'(?) die hetzelfde zeggen:
quote:
Dat kan niet meer bij de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart. “U moet dan wel (een kopie) van uw geldige identiteitsbewijs meegeven”, zo meldt de achterkant van de stempas. Dat is een nieuwe bepaling in de Kieswet, genoemd in artikel L 17. De enige uitzondering is dat mensen tot 16 februari de mogelijkheid hadden om bij Burgerzaken een ander te machtigen als men zelf geen ID-bewijs heeft, zegt Miek Wijnberg van Vrijbit.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 11:40:36 #89
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78924208
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 11:31 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Er zijn twee soorten volmachten, en volgens mij hoef je alleen bij de variant waarbij je achterop de stempas de gegevens van de gemachtigde invult een kopie mee te nemen. Bij de variant waarbij je via Burgerzaken een machtiging aanvraagt hoeft dat niet.
Oh, zo'n groen volmachtbewijs. Dan moet je je volgens mij bij de aanvraag wel identificeren aan de balie of door een kopietje van je ID-bewijs mee te sturen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')