Ken niemand uit Rosmalen dus durf het niet te zeggenquote:Op zondag 4 april 2010 20:16 schreef Xaobotnik het volgende:
Waarom heet dit topic eigenlijk ''s-Hertogenbosch' en niet 'Den Bosch'??? En is het ook voor Rosmalen? Ik moet zeggen dat ik de Rosmalenaren best wel zeikvolk vind.
...
quote:Net als Den Haag heeft 's-Hertogenbosch een dubbele naam: beide steden hebben officieel een gecompliceerde naam, terwijl ze in de hedendaagse praktijk veelal met een meer volkse naam worden aangeduid. 's-Gravenhage en 's-Hertogenbosch worden veel frequenter aangeduid als Den Haag en Den Bosch. Men denkt vaak dat de lange namen ouder zijn, maar het tegendeel is waar: de volkse namen zijn ouder dan de lange namen.
Er is echter verschil tussen de twee steden. De naam Den Haag is officieel toegestaan. Men ziet die naam op wegwijzers en bij de spoorwegen. Voor Den Bosch ligt dat anders: de enige officiële naam is 's-Hertogenbosch. Ook in andere talen wordt 's-Hertogenbosch met de lange naam aangeduid, dus niet als The Wood, Der Wald of Le Bois, maar Bois-le-Duc in het Frans, Boscoducale in het Italiaans, Bolduque in het Spaans en Herzogenbusch in het Duits. De Latijnse naam is Silva Ducis of Buscum Ducis. Andere talen gebruiken echter ook steeds vaker de Nederlandse naam 's-Hertogenbosch.
Het Genootschap ter bevordering van het gebruik van de naam 's-Hertogenbosch probeert het gebruik van de officiële naam te bevorderen.
De naam geeft wel eens problemen met alfabetische ordening en met computers. Zo moest men vroeger in de reisplanner van NS de naam als Hertogenbosch opgeven - 's-Hertogenbosch werd door de website niet begrepen en zelfs veranderd in Heerhugowaard.
Omdat 's-Hertogenbosch de echte benaming is van de stad misschien?quote:Op zondag 4 april 2010 20:16 schreef Xaobotnik het volgende:
Waarom heet dit topic eigenlijk ''s-Hertogenbosch' en niet 'Den Bosch'??
mijn god, echt hè..ik dacht even dat het een grapje was XDquote:Op maandag 5 april 2010 00:08 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Omdat 's-Hertogenbosch de echte benaming is van de stad misschien?_! Wat staat er bijv op je ID?
Aparte conclusie trek je daar.quote:Op maandag 5 april 2010 00:13 schreef Xaobotnik het volgende:
Hmm, en ter ondersteuning van Het Genootschap ter bevordering van de naam 's-Hertogenbosch noemen we dit topic ook zo??? Rííííííght.....
Ik.quote:Wie uit Den Bosch noemt neemt ook daadwerkelijk het woord ''s-Hertogenbosch' in de mond?? En aangezien in dit topic mensen uit Den Bosch posten, is het dus niet echt logisch... Maar goed.
Nee, maar het volgende topic noemen we welk 'Den Bosch topic #-nogwat zodat Xaobotnik zich over 1 ding niet meer druk hoeft te maken' okay?quote:Op maandag 5 april 2010 00:13 schreef Xaobotnik het volgende:
Hmm, en ter ondersteuning van Het Genootschap ter bevordering van de naam 's-Hertogenbosch noemen we dit topic ook zo??? Rííííííght.....
Ik zeg Den Bosch en schrijf 's-hertogenbosch als ik ergens de plaatsnaam in moet vullen.quote:Wie uit Den Bosch noemt neemt ook daadwerkelijk het woord ''s-Hertogenbosch' in de mond?? En aangezien in dit topic mensen uit Den Bosch posten, is het dus niet echt logisch... Maar goed.
Overigens is het niet netjes om zaken te quoten zonder bron. Maar wellicht is ook dàt iets dat alleen bij mij leeft.
Nee.quote:Op maandag 5 april 2010 10:04 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Nee, maar het volgende topic noemen we welk 'Den Bosch topic #-nogwat zodat Xaobotnik zich over 1 ding niet meer druk hoeft te maken' okay?![]()
[..]
Danku, hetzelfde.quote:
Sorry de [sarcasm][/sarcasm] ontbrakquote:
Wil je de andere ook nog zien? Dan zit je echtquote:Op dinsdag 6 april 2010 09:29 schreef Ceased2Be het volgende:
Ghehe, zag deze net... oude station den bosch:
[ afbeelding ]
Heb ooit wel wat betere gezien ja, maar vond het qua sfeer sowieso een stuk beter.quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:34 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Wil je de andere ook nog zien? Dan zit je echt
Een Lidl ook echtquote:DEN BOSCH - Bij de Lidl aan het Wielsem in Den Bosch Noord is zojuist een gewapende overval gepleegd.
Even na half negen kwam een gewapende dief de winkel binnen. Er zou één persoon gewond zijn geraakt.
Meer bijzonderheden zijn nog niet bekend. Later volgt meer.
Het is er altijd druk genoeg iig.quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:30 schreef Puala het volgende:
Goedemorgen
@ ceased2be: ik denk dat ze juist daar een brakke beveiliging hebben en je er (redelijk) gemakkelijk een buit kunt maken?
quote:DEN BOSCH - Bij de Lidl aan het Wielsem in Den Bosch Noord is vanochtend rond openingstijd (08.30 uur) een overval gepleegd.
Daarbij zou een medewerker van de supermarkt in zijn been zijn gestoken. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. De twee mannen die de overval zouden hebben gepleegd, vluchtten te voet De Hambaken in. De politie heeft een sms-alert verzonden en is nog altijd naar de twee mannen op zoek.
Een team van politie en technische recherche was snel ter plaatse. Een medewerker van slachtofferhulp meldde zich even na 09.30 uur. De Lidl bleef dinsdagochtend gesloten. In de winkel werd sporenonderzoek gedaan door 'mannen in witte pakken'. In de straat Piano, tegenover de Lidl, deed de politie buurtonderzoek. De daders zouden via die straat zijn gevlucht. De daders hebben, voor zover bekend, niets buitgemaakt.
Later meer.
Komt ie weer mooi vanaf dan.quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:37 schreef Roflpantoffel het volgende:
Weer vrijspraak Bosschenaar voor moord vrouw
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |