Tjonge, een partij houdt vast aan een van de vele beloftes die ze ooit gedaan hebben. Dat verdient een verdubbeling in zetels!quote:Op zondag 14 maart 2010 11:41 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Het houden aan verkiezingsbeloftes lijkt me een eigenschap van een partij dat beloond dient te worden.![]()
Misschien omdat het nou net een punt is waar veel mensen in dit land het mee eens zijn? Iets aansprekends, dus?quote:Op zondag 14 maart 2010 11:46 schreef Mike het volgende:
[..]
Tjonge, een partij houdt vast aan een van de vele beloftes die ze ooit gedaan hebben. Dat verdient een verdubbeling in zetels!
De PvdA heeft veel meer beloftes verbroken dan gehouden. Dat neem ik ze overigens niet kwalijk, want je moet wel als je in een coalitie stapt, maar als je dan aan één standpunt vasthoudt, zie ik niet in waarom dat meteen een verdubbeling van het aantal zetels zou moeten opleveren.
Nou ja, de visie van een partij is doorgaans wel bekend, hoewel dat ook vaak op gevoel gaat. Verkiezingsprogramma's zijn leuk en aardig, maar is maar een klein gedeelte van de keuze. Schommelingen in peilingen zonder verkiezingen direct in het vooruitzicht gebeuren ook niet vanwege een verkiezingsprogramma. Gebeurtenissen en acties uit het recente verleden zijn voor kiezers altijd al het belangrijkste geweest.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:37 schreef Mike het volgende:
[..]
Yep. De PvdA verdubbelt bijna door uit het kabinet te stappen en Cohen als lijsttrekker aan te stellen. En dat dus zonder dat er nog iets van het verkiezingsprogramma bekend is.
Hoeveel mensen zouden in juni nog weten waarom de PvdA in februari uit het kabinet is gestapt? En zou dat onderwerp een belangrijk onderwerp worden in de campagne?quote:Op zondag 14 maart 2010 11:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Misschien omdat het nou net een punt is waar veel mensen in dit land het mee eens zijn? Iets aansprekends, dus?
Dat is echt geen punt waar je kiezers mee wint. De toponderwerpen worden gewoon de bezuinigingen en daarnaast veiligheid/integratie.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Misschien omdat het nou net een punt is waar veel mensen in dit land het mee eens zijn? Iets aansprekends, dus?
Jawel, maar nog meer omdat het merendeel gewoon dom is en niet verder kijkt dan de neus lang is.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, dat blijkt wel uit het zetelaantal van de PVV.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:52 schreef Klummie het volgende:
[..]
Jawel, maar nog meer omdat het merendeel gewoon dom is en niet verder kijkt dan de neus lang is.
Het is natuurlijk relatief. Het schandalige optreden van Verhagen mbt Uruzgan zorgt voor een lager zetelaantal in de peilingen voor het CDA, en die moeten ergens heen (of nergens heen). En natuurlijk kan je je afvragen of de halvering in de peilingen al zo verdiend was. Peilingen schommelen omdat partijen en kiezers veranderen.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:46 schreef Mike het volgende:
[..]
Tjonge, een partij houdt vast aan een van de vele beloftes die ze ooit gedaan hebben. Dat verdient een verdubbeling in zetels!
En nu uit de winst van de pvda omdat men Cohen zo'n leuke man vindtquote:Op zondag 14 maart 2010 11:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, dat blijkt wel uit het zetelaantal van de PVV.
Bron? Het komt niet bij je op, dat mensen zich soms verdiepen ergens in en dus weten dat Cohen een integere politicus is? Die een zeer goede indruk achterliet als staatssecretaris van Justitie?quote:Op zondag 14 maart 2010 11:56 schreef Klummie het volgende:
[..]
En nu uit de winst van de pvda omdat men Cohen zo'n leuke man vindt
Schandalig(?) optreden waarvan Bos en Koenders hebben toegegeven dat elke stap in overleg met hen is gebeurd.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:56 schreef Montov het volgende:
[..]
Het is natuurlijk relatief. Het schandalige optreden van Verhagen mbt Uruzgan zorgt voor een lager zetelaantal in de peilingen voor het CDA, en die moeten ergens heen (of nergens heen). En natuurlijk kan je je afvragen of de halvering in de peilingen al zo verdiend was. Peilingen schommelen omdat partijen en kiezers veranderen.
Inderdaad was die halvering ook al amper ergens op gebaseerd (misschien voor een deel omdat de PvdA niet doordrukte toen er een Irak-onderzoek moest komen). Het is alleen wel tragisch om te zien dat een groot deel niet stemt vanuit een overtuiging dat de onderliggende visie op de samenleving van een partij er toe doet, maar zich laat leiden door incidenten.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:56 schreef Montov het volgende:
[..]
Het is natuurlijk relatief. Het schandalige optreden van Verhagen mbt Uruzgan zorgt voor een lager zetelaantal in de peilingen voor het CDA, en die moeten ergens heen (of nergens heen). En natuurlijk kan je je afvragen of de halvering in de peilingen al zo verdiend was. Peilingen schommelen omdat partijen en kiezers veranderen.
Nee, aangezien driekwart van de bevolking daar domweg de hersens niet voor heeft.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bron? Het komt niet bij je op, dat mensen zich soms verdiepen ergens in en dus weten dat Cohen een integere politicus is? Die een zeer goede indruk achterliet als staatssecretaris van Justitie?
Ik denk dat de economie en werkgelegenheid het grootste onderwerp wordt van de campagne, inclusief bezuinigingen.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:52 schreef Mike het volgende:
[..]
Dat is echt geen punt waar je kiezers mee wint. De toponderwerpen worden gewoon de bezuinigingen en daarnaast veiligheid/integratie.
Dat is natuurlijk waar en geldt voor alle partijen.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:33 schreef TheVulture het volgende:
Mensen stemmen dus vooral op poppetjes en niet op programma's zo blijkt maar weer eens
Exact, daarom is het een goedgekozen strategie geweest van de partijtop. En dat moet al lang geleden beslist zijn, niet pas na de val van het kabinet. Dat is juist onderdeel van die strategie geweest.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:59 schreef Jane het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk waar en geldt voor alle partijen.
Wat bij de winst van de PvdA nu speelt is dat een grote groep PvdA-stemmers danig teleurgesteld zijn geraakt in hun partij de afgelopen kabinetsperiode en van plan waren om nu op een andere partij te stemmen. De wissel van leider geeft deze groep hoop dat er een andere koers gevaren gaat worden en tegelijkertijd is Cohen niet iemand waardoor anderen massaal weglopen. M.a.w., een aantal weggelopen schapen keert terug. Of de hoop terecht is weet niemand natuurlijk, maar zo werken die dingen wel.
De PvdA klom al uit het dal voordat Cohen in beeld kwam. Het is denk ik ook niet puur vanwege Uruzgan, maar meer het algemene beeld dat de PvdA niet doelloos achter het CDA bleef aanhobbelen en doormodderen.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:56 schreef Klummie het volgende:
[..]
En nu uit de winst van de pvda omdat men Cohen zo'n leuke man vindt
quote:Op zondag 14 maart 2010 12:02 schreef Klummie het volgende:
[..]
Exact, daarom is het een goedgekozen strategie geweest van de partijtop. En dat moet al lang geleden beslist zijn, niet pas na de val van het kabinet. Dat is juist onderdeel van die strategie geweest.
En de groep kiezers die tegen Wilders is, is nog altijd vele malen groter dan de groep kiezers die voor Wilders is.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:59 schreef Jane het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk waar en geldt voor alle partijen.
Wat bij de winst van de PvdA nu speelt is dat een grote groep PvdA-stemmers danig teleurgesteld zijn geraakt in hun partij de afgelopen kabinetsperiode en van plan waren om nu op een andere partij te stemmen. De wissel van leider geeft deze groep hoop dat er een andere koers gevaren gaat worden en tegelijkertijd is Cohen niet iemand waardoor anderen massaal weglopen. M.a.w., een aantal weggelopen schapen keert terug. Of de hoop terecht is weet niemand natuurlijk, maar zo werken die dingen wel.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 14 maart 2010 11:59 schreef Mike het volgende:
[..]
Inderdaad was die halvering ook al amper ergens op gebaseerd (misschien voor een deel omdat de PvdA niet doordrukte toen er een Irak-onderzoek moest komen). Het is alleen wel tragisch om te zien dat een groot deel niet stemt vanuit een overtuiging dat de onderliggende visie op de samenleving van een partij er toe doet, maar zich laat leiden door incidenten.
Complotdenken?quote:
Precies. Het CDA was zich oppermachtig gaan wanen omdat ze er vanuit gingen dat de PvdA er toch niet uit zou stappen.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:03 schreef Montov het volgende:
En de politieke consensus was dat de PvdA het kabinet niet zou laten vallen omdat ze er zo slecht voor stonden in de peilingen, dus politiek opportunisme is het ook niet echt. Dat het dan toch redelijk goed uitpakt electoraal is dan achteraf makkelijk praten.
De meerderheid van de bevolking was het met de PvdA eens!quote:Op zondag 14 maart 2010 11:52 schreef Mike het volgende:
[..]
Dat is echt geen punt waar je kiezers mee wint.
Dat denk ik niet, hoor. Ook het CDA was al flink gezakt in de peilingen.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:11 schreef Jane het volgende:
[..]
Precies. Het CDA was zich oppermachtig gaan wanen omdat ze er vanuit gingen dat de PvdA er toch niet uit zou stappen.
Ja!quote:Op zondag 14 maart 2010 11:05 schreef Jac0bus het volgende:
D66, GL, PVV verliezen een zetel. SP verliest er twee. PvdA wint er 3, CDA 1 en VD 1.
Gaat BasenAad weer even klooien in Excel?Of doet hij dat alleen met de Synovate?
Hoe kom je daarbij? Je denkt dat de partijtop van het cda niet op de hoogte was van de aanstaande machtswisseling?quote:Op zondag 14 maart 2010 12:11 schreef Jane het volgende:
[..]
Precies. Het CDA was zich oppermachtig gaan wanen omdat ze er vanuit gingen dat de PvdA er toch niet uit zou stappen.
Lijkt me een juiste analyse.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:13 schreef JohnDDD het volgende:
Balkenende zal nu vermoedelijk de kaart gaan spelen: een keuze voor de PVV is een keuze voor de PvdA.
Immers: regeringsdeelname PVV ligt heel erg moeilijk. Mochten veel kiezers op rechts naar de PVV trekken, ten koste van het CDA, dan heeft de PvdA uiteindelijk een grotere kans om zelf het initiatief tot een linkse regering te kunnen nemen. Stemmen veel PVV-ers op het CDA, dan kan het CDA het initiatief nemen voor Balkenende V.
Nadeel is dat ze daarmee zich erg dicht bij de PVV (moeten) staan, en daarmee de gematigde CDA'ers afstoten.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:13 schreef JohnDDD het volgende:
Balkenende zal nu vermoedelijk de kaart gaan spelen: een keuze voor de PVV is een keuze voor de PvdA.
Immers: regeringsdeelname PVV ligt heel erg moeilijk. Mochten veel kiezers op rechts naar de PVV trekken, ten koste van het CDA, dan heeft de PvdA uiteindelijk een grotere kans om zelf het initiatief tot een linkse regering te kunnen nemen. Stemmen veel PVV-ers op het CDA, dan kan het CDA het initiatief nemen voor Balkenende V.
Ik zeg ook niet dat het CDA wilde dat het kabinet zou vallen. Juist niet, denk ik, inderdaad gezien de peilingen. Dan helpt het als je coalitiepartner er nog slechter voor staat dan jij.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:16 schreef Mike het volgende:
Dat denk ik niet, hoor. Ook het CDA was al flink gezakt in de peilingen.
Zelfs Eurlings kwam al als een verrassing voor ingewijden. De echte partijtop zal dat natuurlijk wel hebben geweten, maar buiten de partij zal dat niet bekend zijn anders was het allang in de media.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:16 schreef Klummie het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Je denkt dat de partijtop van het cda niet op de hoogte was van de aanstaande machtswisseling?
Ik vraag me werkelijk af hoe naïef hier sommigen zijn. Je denkt waarschijnlijk ook dat coalitieonderhandelingen pas na de verkiezingen plaatsvinden?
Ze hebben een week terug als ik me goed herinner bij het CDA inderdaad wel wat harde uitspraken gedaan over de aanpak van hangjongeren e.d. die erg aan de PVV deden denken. Ze zullen toch denk ik die kant op moeten.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:29 schreef Montov het volgende:
[..]
Nadeel is dat ze daarmee zich erg dicht bij de PVV (moeten) staan, en daarmee de gematigde CDA'ers afstoten.
Dat ligt er denk ik aan hoe (diep) christelijk iemand is. Niet iedereen trekt naar de CU, maar de PvdA is van oudsher ook niet de partij waar CDAers naar toe trekken. Misschien wat naar D66 of anders voor sommigen wellicht GL. Die laatste partij komt toch ook voort uit een aantal partijen met een christelijke achtergrond.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:32 schreef JohnDDD het volgende:
Waar zouden die gematigde CDA-ers dan op stemmen? PvdA? CU?
VVD.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:39 schreef Jane het volgende:
[..]
Dat ligt er denk ik aan hoe (diep) christelijk iemand is. Niet iedereen trekt naar de CU, maar de PvdA is van oudsher ook niet de partij waar CDAers naar toe trekken. Misschien wat naar D66 of anders voor sommigen wellicht GL. Die laatste partij komt toch ook voort uit een aantal partijen met een christelijke achtergrond.
Welk deel van 'gematigd' snapte je precies niet?quote:
Oh nee? 50% van amerika stemt op de Republikeinen. En de andere helft op de Democraten. hoppa, 300 miljoen domme mensen.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:45 schreef ganoba het volgende:
pvda zou nu het grootste zijn....
mijn god, wat ben ik blij dat ik volgend jaar ga verhuizen.
een land met zoveel domme mensen als in nederland bestaat niet
PvdA wel in de lift, maar niet heel schokkende wijzigingen nog.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |