quote:
Op donderdag 10 juni 2010 15:03 schreef Mummiepak het volgende:10 zetels. Netjes.
Nee, ik was er niet bij in Scheveningen, hoewel ik wel lid ben van D66.
Ik had sommige dingen toch ietsjes anders aangepakt, met name op het terrein van:
* Studiefinanciering --> strategisch gezien is het geen slimme zet om openlijk te pleiten voor een sociaal leenstelsel. Op de lange termijn en in nationaal belang is het wellicht een goede oplossing, maar als ik lijsttrekker was geweest had ik toch de basisbeurs behouden. Iets wat vast en zeker meer stemmen zou opleveren uit de categorie 18-24 jaar, bovendien ligt de toegankelijkheid van het hogere onderwijs op een beter peil, ikzelf zou zonder de studiefinanciering toch echt een stuk lastiger kunnen uitkomen nu en wellicht later qua financiën.
* Hypotheekrenteaftrek: Ik heb zelf geen huis, dus daar kan ik moeilijk over oordelen. Desalniettemin is het reduceren van de hypotheekrenteaftrek beslist iets wat bij D66 meer stemmen heeft gekost dan opgeleverd.
* Privacy: Zelf hecht ik grote waarde aan privacy, helaas is in deze wereld privacy verder te zoeken dan de meeste mensen denken. Dit punt heeft bij D66 nauwelijks de revue gepasseerd, terwijl het toch in de lijn van de partij past. Natuurlijk, deze campagne was vooral gericht op het economische beleid, maar dat wil niet zeggen dat andere punten in het niet vallen daarbij.
Verder kan ik niet 1,2,3 iets bedenken waar ik een andere visie op heb, D66 blijft een prima partij, al zwakken we op sommige punten iets te veel af.
Nu op naar een Paars Plus!
Het gaat niet om het werven van stemmen, maar om het uitvoeren van een programma waar je denkt dat het land beter van wordt. D66 is begonnen als een partij tegen de vaste politieke stramienen, meer burgerlijke invloed, vernieuwing. In de campagne vervolgens gewoon standpunten innemen waar je geen waarde aan hecht en die je graag wilt laten vallen na de campagne, dat is gewoon onzin om te doen.
Dat we stemmen verliezen is jammer, maar dat is geen reden om het programma aan te passen wat mij betreft. Ik ken meer dan genoeg studenten die ondanks het afschaffen van de stufi D66 gingen stemmen. Sterker nog, D66 was in mijn omgeving de populairste partij. Dat de HRA stemmen kost, ja jammer, maar het is een noodzakelijke maatregel. Die niet noemen, omdat het stemmen kost, dan is het einde zoek

.
Er moeten gewoon impopulaire maatregelen getroffen worden en dat kost zetels. Persoonlijk boeit me dat weinig, zolang de maatregelen maar getroffen worden. Het gaat om het landsbelang uiteindelijk, niet om hoe groot de partij kan worden bij de volgende verkiezingen.