quote:Op dinsdag 2 maart 2010 18:17 schreef remlof het volgende:
Publieke gerechtigheid
Een betrouwbare overheid stelt duidelijke grenzen en geeft de burger zekerheid. De overheid houdt zich zelf ook aan deze grenzen.
quote:Na kritiek van het College Bescherming Persoonsgegevens dat de opslag van kentekens door politie illegaal is, gaan ministers Ernst Hirsch Ballin (Justitie) en Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) de wet aanpassen om dit toch mogelijk te maken.
Die betutteling blijft verleidelijk, evenals het negeren van adviesorganen:quote:Gespreide verantwoordelijkheid
We zijn samen verantwoordelijk voor een goede samenleving. Beslissingen moeten we nemen op de plekken die daar het meest geschikt voor zijn. En taken moeten uitgevoerd worden door de organisaties of mensen daar het meest geschikt voor zijn. Bijvoorbeeld in het gezin, in vakbonden of werkgeversorganisaties, in het bedrijfsleven of bij de gemeente. Zo voorkom je een betuttelende overheid.
quote:
Geen verbod dus, wel betere regulering en voorlichting – aldus het nieuwe advies. Maar de minister besloot anders: hij noemt de analyse ‘onvoldoende realistisch’. Zo kunnen de risico’s volgens het CAM worden beperkt door alleen in een ‘rustige en ontspannen omgeving’ te gebruiken, en door paddo’s niet te combineren met andere middelen. Die voorwaarden zijn niet reëel, vindt Klink.
quote:
De commissie vindt dat de Groningse kroeg terecht bezwaar maakte tegen een rookboete. Maar minister Ab Klink (Volksgezondheid) neemt het advies van de commissie niet over, zo liet hij donderdag weten.
quote:Het Eurovisie Songfestival is een laagdrempelige culturele uiting die de banden tussen de Europese volken aanhaalt. Het past daarmee bij een ever closer union between the peoples of Europe Vernieuwingen in het songfestivalreglement doen echter aan dit doel afbreuk. Het CDA pleit, als vervent tegenstander van referenda, daarom voor het opnieuw introduceren van jurering door professionals en tegen het televoten.
Hier is ongeveer geen begin te maken. Het CDA kan bezwaren tegen scherpere milieuregels voor auto’s bedenken (die verstoren de markt), hun landbouwbeleid dat bij keuze tussen dierenwelzijn of economisch voordeel steevast naar economisch voordeel neigt, het aan de kant zetten van milieucompensatie als het ontpoldering betreft, het schrappen van het nertsenfokverbod, voor drijfjacht zijn, ruimen van gezonde dieren, enz. enz.quote:Rentmeesterschap
Met rentmeesterschap bedoelen we: de aarde is niet van ons, we hebben de aarde te leen van God. Daarom moeten we de aarde goed achterlaten voor volgende generaties. En daarbij horen ook de mensen, dieren en planten die er wonen.
Dat Balkenende een plaat van gewapend beton voor z'n hoofd heeft wisten we al een tijdjequote:Op maandag 8 maart 2010 20:28 schreef Ferdo het volgende:
Tja, kom je niet ongeloofwaardig over als je aan komt zetten met een kandidaat-premier onder wie al vier kabinetten zijn gevallen, die lichtelijk is uitgekotst door het Nederlandse volk en het charisma van een baksteen heeft?
Als Balkenende doorgaat hebben zowel hij als zijn partijgenoten een plaat beton voor de kop waarmee je de hele A2 zou kunnen verharden.
Maar dat zo'n plaat zó kon uitdijen verrast me werkelijk.quote:Op maandag 8 maart 2010 20:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat Balkenende een plaat van gewapend beton voor z'n hoofd heeft wisten we al een tijdje
Leuk! Gaat hij dat doen in alle, pak hem beet, vierhonderd gemeenten waar het CDA heeft meegedaan bij de verkiezingen?quote:Op woensdag 17 maart 2010 20:47 schreef Lavenderr het volgende:
''Het is bij het CDA een goede gewoonte om de uitslagen van de verkiezingen te bespreken, vandaar dat ik hier ben'',
Valt mee, alleen de huidige fractievoorzitter en een minister die de politiek adieu zwaaien. Als het nou eens échte prominente CDA'ers waren...quote:
Is dat familie van de ARPer Sieuwert Bruins Slot?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:45 schreef borisz het volgende:
Hanke Bruins Slot(1977) is de eerste nieuwe binnenkomer. Zij is nu Stafofficier Koninklijke Landmacht.
Waarom blijven mensen dit maar beweren terwijl het domweg niet waar is. Zeer irritant.quote:Op maandag 8 maart 2010 20:28 schreef Ferdo het volgende:
Tja, kom je niet ongeloofwaardig over als je aan komt zetten met een kandidaat-premier onder wie al vier kabinetten zijn gevallen
Nou.....quote:Op zondag 11 april 2010 01:03 schreef Lkw het volgende:
[..]
Waarom blijven mensen dit maar beweren terwijl het domweg niet waar is. Zeer irritant.
Okee, het waren er maar drie. Maar getuigt nou niet van goed leiderschap.quote:Op zondag 11 april 2010 01:03 schreef Lkw het volgende:
[..]
Waarom blijven mensen dit maar beweren terwijl het domweg niet waar is. Zeer irritant.
En nummer 4 was ook gevallen maar de VVD bleef in het landsbelang.quote:Op zondag 11 april 2010 13:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Okee, het waren er maar drie. Maar getuigt nou niet van goed leiderschap.
Bij gebrek aan minder slechte kandidaten, daar houd ik het dan maar op.quote:
Ja, dat zal het wel zijn, al denk ik dat Verhagen het beter zou doen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:53 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Bij gebrek aan minder slechte kandidaten, daar houd ik het dan maar op.
Maar die heeft waarschijnlijk (nog) niet de ambitie premier te worden.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, dat zal het wel zijn, al denk ik dat Verhagen het beter zou doen.
Jammer vind ik dat, hij zou het zoveel beter doen qua ehh álles denk ikquote:Op dinsdag 13 april 2010 13:05 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Maar die heeft waarschijnlijk (nog) niet de ambitie premier te worden.
Nou nou, Balkenende heeft ook zo zijn kwaliteiten.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jammer vind ik dat, hij zou het zoveel beter doen qua ehh álles denk ik
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
quote:Op dinsdag 13 april 2010 17:13 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Nou nou, Balkenende heeft ook zo zijn kwaliteiten.Kabinetten laten vallenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
Ja, dát gaat hem inderdaad best goed af! Net als trouwens om de zaken heendraaien.quote:
Niet dat ik weet. Men snapt ook wel dat hij in een lastige spagaat zit.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 22:06 schreef Ferdo het volgende:
Is De Jager nu aangeschoten wild geworden door zijn slippertje?
Denk het niet.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 23:17 schreef eriksd het volgende:
Even een vraagje aan de CDA achterban: mocht het CDA onverhoopt in de oppositie komen, of wel in de regering maar met een VVD premier, zal Balkenende dan daadwerkelijk in de kamer gaan zitten?
Ik meen dat hij ook wel eens heeft laten blijken nadrukkelijk voor een bestuurspositie te gaan.quote:
Inderdaad. Maar onder druk heeft hij gezegd toch de kamer in te gaan, aangezien het om de kamerledenverkiezing gaat. Als hij dan toch de aftocht blaast, loopt het CDA imago natuurlijk een enorme deuk op.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 23:24 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ik meen dat hij ook wel eens heeft laten blijken nadrukkelijk voor een bestuurspositie te gaan.
True, true.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 23:26 schreef eriksd het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar onder druk heeft hij gezegd toch de kamer in te gaan, aangezien het om de kamerledenverkiezing gaat. Als hij dan toch de aftocht blaast, loopt het CDA imago natuurlijk een enorme deuk op.
serieus, kom naar dit topic en lees de OPquote:Op dinsdag 25 mei 2010 21:40 schreef Dichtpiet. het volgende:
we hebben meer CDA'ers nodig in dit topic:
De GROTE moral politics test 2010
Da's ook niet echt goed voor z'n woon-werkverkeer.quote:Op zondag 20 juni 2010 18:34 schreef remlof het volgende:
Wtf? Eurlings, demissionair minister van Verkeer & Waterstaat gaat bij de KLM werken:
[ afbeelding ]
Minister Camiel Eurlings treedt toe tot KLM-top
http://www.volkskrant.nl/(...)ef-uitgespeeld.dhtmlquote:Nu Ad Koppejan niet meer beschikbaar is voor een plek in de Tweede Kamer, zo bleek vandaag bij de presentatie van de conceptkandidatenlijst van het CDA, lijkt de rol van de zogenoemde CDA-dissidenten definitief uitgespeeld. Koppejan en Kamerlid Kathleen Ferrier verdwijnen van het politieke toneel.
En niet vanwege die dissidente rol, benadrukt de partij constant. 'Van alle Kamerleden nemen we met pijn in het hart afscheid', zei partijvoorzitter Ruth Peetoom vanmorgen in het NOS Radio 1 Journaal. 'Sommigen hebben daar zelf voor gekozen, voor sommigen was er gisteravond iets minder goed nieuws.'
Koppejan en Ferrier verwierven vooral bekendheid door hun aanhoudende en openlijke protest tegen samenwerking met de PVV als gedoogpartner in een minderheidskabinet met de VVD. De twee waren aanvankelijk tegen de samenwerking. Uiteindelijk draaiden Ferrier en Koppejan bij.
Overigens is het niet zo dat Koppejan helemaal niet benaderd is voor een plek op de lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van september. De plek die hem aangeboden werd, vond hij te laag.
Kathleen Ferrier, die zich de afgelopen tijd met name op het dossier van de achttienjarige Angolese asielzoeker Mauro Manuel liet horen, besloot zelf niet terug te willen keren in de Kamer. Ze zat namens het CDA sinds 2002 in de Kamerfractie, Koppejan sinds 2006.
Bewindslieden
Het CDA kiest op de conceptkandidaten overigens voor veel nieuwe gezichten. Negen plekken op de lijst worden bekleed door zittende CDA-fractieleden, en op de lijst is geen enkel lid van het kabinet te vinden dat namens de partij zitting had in het minderheidskabinet van CDA en VVD. Henk Bleker (nu demissionair staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) maakte, toen bekend werd dat hij niet tot lijsttrekker van de partij werd gekozen, al bekend niet op de lijst voor de Tweede Kamer te willen zitten. Ook Maxime Verhagen, minsiter van Economische Zaken in het kabinet-Rutte, staat niet op de lijst. Hetzelfde geld voor minister van Defensie Hans Hillen, minister van Financiën Jan Kees de Jager, minister van Immigratie, Integratie en Asiel Gerd Leers, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Marja van Bijsterveldt, staatssecretarissen Ben Knapen (Buitenlandse Zaken), Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) en Marlies Veldhuijzen van Zanten (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) staan niet op de lijst.
De advieslijst van het CDA voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 is opgesteld door het partijbestuur. De lijst wordt voorgelegd aan lokale afdelingen. Als die instemmen, wordt de lijst voorgelegd aan het partijcongres op 30 juni.
Waarom? Omdat ze kandidaat-lijsttrekker was?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:48 schreef Boldface het volgende:
Ik zou lijsttrekkerskandidaat Madeleine van Toorenburg ook wat hoger op de lijst hebben verwacht.
Ja. Ze moet verschillende andere kamerleden voor zich dulden en ook meerdere vrouwen, onder wie totale nieuwkomers.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:49 schreef freako het volgende:
Waarom? Omdat ze kandidaat-lijsttrekker was?
Kent iemand Jelleke Veenendaal nog van de VVD?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:49 schreef freako het volgende:
[..]
Waarom? Omdat ze kandidaat-lijsttrekker was?
Ik zou niet weten welke bewindspersoon nu in de Kamer terecht zou willen komen. Uit de fractie kwamen eigenlijk alleen Verhagen en Atsma. De Jager en Van Bijsterveldt waren net 4 maanden Kamerlid.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Beetje rigoreuze zuivering bij het CDA. Waarschijnlijk een wanhopige poging om zich te distantiëren van het rampenkabinet Bruin 1, door alle bewindslieden uit dat kabinet niet op de lijst te zetten.
Ik zou het kale feit dat iemand zich opwerpt als kandidaat-lijsttrekker niet als een reden beschouwen om deze dan hoog op de lijst te plaatsen. In het geval van Mona Keijzer was duidelijk dat ze ook aanhang heeft, maar Van Toorenburg kreeg onder de CDA-leden 1,7% van de stemmen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:54 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ja. Ze moet verschillende andere kamerleden voor zich dulden en ook meerdere vrouwen, onder wie totale nieuwkomers.
Het is in ieder geval wel anticiperend op een flinke inkrimping van de fractie. Bij de vorige verkiezingen stonden er nauwelijks nieuwe namen op de lijst, als je ex-bewindslieden niet meetelt. Bij de eerste 30 alleen Hanke Bruins Slot.quote:Overigens staan er bij de eerste 56 kandidaten slechts 9 van de huidige 21 kamerleden. Nu zijn sommigen uit zichzelf opgestapt, maar het klinkt nogal als een grote schoonmaak.
Nauwelijks, maar dat was volgens mij toch wel wat meer een backbencher dan Van Toorenburg. Die stond de vorige keer 17e. En als je kijkt naar wie werkelijk in de Tweede Kamer zijn gaan zitten, stond ze 8e op dat lijstje...quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:59 schreef Quarant het volgende:
Kent iemand Jelleke Veenendaal nog van de VVD?
http://www.volkskrant.nl/(...)elan-in-partij.dhtmlquote:Het CDA is met de schoffel door de partij gegaan en heeft alles wat te veel naar PVV riekt (voor én tegen) uit de gelederen gewied. Jong en onbevlekt gewas krijgt de ruimte om op te bloeien.
Negen Kamerleden (van de huidige 21) hebben de grote schoonmaak overleefd en hebben wederom een plek gevonden op de kandidatenlijst voor de verkiezingen in september. Onder lijsttrekker Van Haersma Buma (in 2010 nog op de tiende plek) wordt de lijst aangevoerd door de jonge gezichten van nieuwkomer Mona Keijzer en Sander de Rouwe (nummer 22 in 2010).
Mona Keijzer
Keijzer (43) bestormde de Haagse CDA-fractie vanuit het niets. Ze was een van de twee onbekende gezichten onder de kandidaten voor het lijsttrekkerschap. In Purmerend is ze een lokale bekendheid, waar ze als wethouder zich vooral met sociaal-maatschappelijke thema's bezighield, maar het grote publiek had nog nooit van haar gehoord. Ze sprak verrassend klare taal tijdens de lijsttrekkersdebatten en ontving meteen lovende reacties. Waar was ze nu weer aan begonnen, vroeg ze zich af tussen de bedrijven door.
Een absolute meerderheid van de CDA-leden koos voor de degelijke Van Haersma Buma als partijleider, maar Keijzer volgde met een kwart van de stemmen, veel meer dan de bekende bewindslieden Liesbeth Spies en Henk Bleker. Meteen werd ze omarmd door de nieuwe leider. 'Mona kwam, zag en overwon de harten van alle Nederlanders', zei Van Haersma Buma.
Keijzer werd beloond met een nummer twee op de lijst. Niet eerder maakte een CDA-lid zo'n snelle opmars in de gelederen. Hoewel ze achter de schermen een grotere rol speelde dan voor het publiek zichtbaar. Samen met 21 andere leden vormde zij het Strategisch Beraad, in het leven geroepen door partijvoorzitter Ruth Peetoom als antwoord op de onenigheid over de samenwerking met de PVV. Het CDA had weer richting nodig, was de gedachte. In die hoedanigheid schreef Keijzer mee aan de nieuwe koers: 'het radicale midden'.
Zo presenteerde zij zich ook in het lijsttrekkersreferendum: Ik ben de nieuwe koers, ik heb er immers aan meegewerkt - in tegenstelling tot het Haagse pluche. Zonder de samenwerking met gedoogpartner PVV af te branden, bood zij zich aan als het antwoord op die samenwerking. Ze sluit niemand uit, ook de PVV niet, maar een hernieuwde samenwerking lijkt ook haar niet voor de hand liggen.
Sander de Rouwe
En dan de nummer drie, Sander de Rouwe (32). Tot 2007 was hij nog gemeenteraadslid in Bolsward. In 2006 stond hij op nummer 46 van de kieslijst. In 2007 kwam hij alsnog in de Kamer omdat hoger geplaatste leden doorschoven naar het kabinet Balkenende-IV. Iets soortgelijks gebeurde twee jaar geleden, toen stond hij op nummer 22 en viel net buiten de boot. Maar lijsttrekker Balkenende stapte op na de verkiezingsnederlaag en partijprominent Jack de Vries vertrok na ophef over een buitenechtelijke verhouding. Zo kwam De Rouwe alsnog in de Kamer.
Vorig jaar profileerde hij zich als kritisch Kamerlid door vragen te stellen over de voorgenomen snelheidsverhoging naar 130 kilometer per uur van het kabinet, uitgewerkt door VVD-minister Schultz. Het moet wel veilig, bracht De Rouwe in. En ook 'fatsoenlijk en verantwoord', twee CDA-kernwaarden. Net als Keijzer heeft De Rouwe getoond geen dissident te zijn, maar wel een kritisch en jong CDA-lid vol ambitie. Voordat hij Kamerlid werd voerde hij de campagne aan voor de Provinciale Statenverkiezingen in Friesland en was hij voorzitter van de jonge christendemocraten in die provincie.
Over ambitie zegt De Rouwe zelf het volgende op zijn eigen CDA-site: 'Soms vragen mensen mij naar mijn ambitie. Ik betrap me er dan zelf op dat ik hier geen duidelijk antwoord op heb. Waarschijnlijk komt dit omdat ik steeds weer op zoek ben naar nieuwe wegen. Eén aspect komt daarin continu terug; ik wil graag tussen, met en vooral voor mensen werken.' Oftewel, vol ambitie, maar ook bescheiden. Niet te veel tegen, vooral vooruit kijken 'naar nieuwe wegen'. Dit jaar, als nummer drie op de lijst, kan het Kamerlidmaatschap hem niet ontgaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |