SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laatste vijf delen:
Geneeskunde [Deel 47]
Geneeskunde [Deel 48]
Geneeskunde [Deel 49]
Geneeskunde [Deel 50]
Geneeskunde [Deel 51]
Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistentenGeneeskundestudent Arts en Student Medisch Student Co-motions VVAA NHG Standaarden Overzicht handige links van mol_air Medische rekenmachine Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus
IB GroepLoten? Hoe en wat
Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)
Rijksuniversiteit Groningen (410)Zij-instroom Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen) 40 collegeweken per jaar einfach_mich (2005)
ArendBarend (2006)
MaxC (2007)
Pluizel (2006)
Starla (2002)
Honeymooner (2003)
Juzme (2009)
Davidov2009 (2008)
VU Amsterdam (350)Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen) Goodspeed.(2005)
DDM (2000?)
7.Leonardo (2007)
pmdomela (2008)
MindVision (2009)
Laertes (2009)
Universiteit van Amsterdam (350)Decentrale selectie (50% van de plaatsen) Zwaardvisch (2003)
Merel1808 (2008)
Christiaan (2009)
fusionfake (2009)
Kassaa (2009)
Universiteit Leiden (315)Zij-instroom 39 collegeweken per jaar intoxicated (2004)
Repeat (2005)
entwined (2004)
Dr.Plien (2004)
nlse (2004)
arabicangel667 (2005)
mol_air (2004)
Bhai (2005)
Asclepius (2001)
Hoolaa (2005)
Elby1988 (2007)
Universiteit Utrecht (344)Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig) 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06) dr.dunno
Jan-Ton (2005)
darkie_blue (2003)
M1RR1E (2005)
gohan16 (2005)
Naoual17 (2005)
Leejow (2007)
iofn (2005)
Bellah (2007)
Erasmus Universiteit Rotterdam (410)Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen) Singa (2005)
Wuder (2004)
Heinekenner (2007)
Switchboy (2007)
Radboud Universiteit Nijmegen (330)40 collegeweken per jaar Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen) fee-tje (2003)
ralfie (2003)
Kantar (2007)
dotKoen (2007)
Universiteit Maastricht (341)The_DopeMan (2003)
nevaeh87 (2005)
chriztiaan (2006)
DR878 (2005)
Duuvelke (2007)
Seam (2008)
BloodyVirginMary (2009)
AndersSven-
Spyronius (2006: Biomedische Wetenschappen Utrecht)
EricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topicvoeg jezelf toe op de wiki pagina)
De bron van de OP vind je hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
1) waarom hoop je dat?quote:Op maandag 1 maart 2010 19:54 schreef Honeymooner het volgende:
Een 8 gemiddeld tijdens je co-schappen is iig NIET moeilijk. Bij ons is er een aantal mensen dat de bachelor cum laude had gehaald, dus die wilden op hetzelfde niveau verder. Heb gehoord dat sommigen een 7 krijgen op een co-schap, vervolgens vertellen dat ze zo graag cum laude willen afstuderen en dan ineens toch maar een 8 krijgen. Zooo subjectief.. Ik hoop dan altijd maar dat ze op hun vgt falen, aangezien je daar altijd een goed voor moet halen..
Leuk he, hoorde van andere studenten van vorig jaar dat sommigen wat verschillende diuretica moesten slikken en tegelijkertijd hun 24 uurs urine moesten sparenquote:Op maandag 1 maart 2010 20:34 schreef dotKoen het volgende:
Vandaag begonnen met mijn keuzevak. Wel interessant, maar hard werken. Veel onderzoeken doorlezen. Morgen gaan we een placebo-gecontroleerd gerandomiseerd dubbelblind onderzoekje doen met glibenclamide. Mag niet ontbijten dus.
Dat gaan we volgende week doenquote:Op maandag 1 maart 2010 20:38 schreef June. het volgende:
Blegh, na dag 1 al genoeg gehad van het reflecteren. Nog 4 te gaan..
[..]
Leuk he, hoorde van andere studenten van vorig jaar dat sommigen wat verschillende diuretica moesten slikken en tegelijkertijd hun 24 uurs urine moesten sparen![]()
Klinkt interessant! Heb je verder ook geluk gehad met het verdelen van de keuzevakken?quote:Op maandag 1 maart 2010 20:50 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Geneesmiddel: van molecuul tot klinische toepassing
Doe er dit studiejaar 2 en heb een 2e en 3e keus gehad. Qua soort vakken heb ik alles eerste keus (dus in welke periodes je psychoproblematiek en PKO1 hebt).quote:Op maandag 1 maart 2010 21:01 schreef Rituals het volgende:
[..]
Klinkt interessant! Heb je verder ook geluk gehad met het verdelen van de keuzevakken?
Wel je nierfunctie gecheckt van te voren?quote:Op maandag 1 maart 2010 20:34 schreef dotKoen het volgende:
Vandaag begonnen met mijn keuzevak. Wel interessant, maar hard werken. Veel onderzoeken doorlezen. Morgen gaan we een placebo-gecontroleerd gerandomiseerd dubbelblind onderzoekje doen met glibenclamide. Mag niet ontbijten dus.
Klinkt (bijna) perfect! Fijn!quote:Op maandag 1 maart 2010 21:06 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Doe er dit studiejaar 2 en heb een 2e en 3e keus gehad. Qua soort vakken heb ik alles eerste keus (dus in welke periodes je psychoproblematiek en PKO1 hebt).
Sowieso mag je vraagtekens zetten bij alles wat subjectief beoordeeld kan worden. Sommige co's staan elke dag om half 8 bij de bakker om broodjes te halen voor hun collega'squote:Op maandag 1 maart 2010 21:55 schreef Repeat het volgende:
Om nog even op die beoordeling van coschappen terug te komen, dat scheelt echt enorm per locatie. Sommige artsen strooien met uitstekends en geven een goed als je het matig hebt gedaan terwijl je in een ander ziekenhuis daarvoor keihard moet werken...
Idem, alhoewel ik geen idee heb over alle plannen hier. Er was geen stemwijzer voor mijn stad, dus moest degene uit 2006 maken, daar kwam wel heel overtuigend D66 uit. Landelijk wordt een groter probleem, maar ook waarschijnlijk D66, ben het daar eigenlijk het minst mee oneens, en ik ga ontwikkelingshulp denk ik geen breekpunt laten worden.quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:11 schreef dotKoen het volgende:
En, wat hebben jullie vandaag gestemd?
Hier, na lang twijfelen D66.
Leuk ook, die diabetesquote:Op woensdag 3 maart 2010 22:26 schreef Kassaa het volgende:
ONTOPIC: retrograde ejaculatie is tof, meerdere orgasmes achter elkaar zonder rommel
Op een lokale partij, er stond een stukje in de ANS welke partijen goed waren voor studentenquote:Op woensdag 3 maart 2010 22:11 schreef dotKoen het volgende:
En, wat hebben jullie vandaag gestemd?
Hier, na lang twijfelen D66.
Lijst Koekoek?quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:38 schreef June. het volgende:
[..]
Op een lokale partij, er stond een stukje in de ANS welke partijen goed waren voor studenten. D66 is daar ook 1 van geloof ik
Gewoon Nijmegen? Ik heb ook op D66 gestemd.quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:40 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, die was het niet. Iets met Nijmegen erin.
Iddquote:
quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:25 schreef intoxicated het volgende:
De Nr. 4 van de VVD.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:45 schreef starla het volgende:
VVD hier
quote:
Persoonlijk bekende die zich echt 24/7 inzet voor wat hij verkondigt, en de VVD omdat ik het daar inhoudelijk toch echt het meest mee eens benquote:Op woensdag 3 maart 2010 23:13 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Waarom trouwens specifiek op die kerel?
Een vriend van mij die ook geneeskunde doet gaat Groenlinks stemmenquote:
Prima keus, zo ongeveer de laatste voorvechters van de privacy.quote:Op donderdag 4 maart 2010 01:34 schreef Seam het volgende:
[..]
Een vriend van mij die ook geneeskunde doet gaat Groenlinks stemmen
Ik stem ook Groenlinksquote:Op donderdag 4 maart 2010 11:56 schreef Repeat het volgende:
[..]
Prima keus, zo ongeveer de laatste voorvechters van de privacy.
Leuk dat je geïnteresseerd bent in geneeskunde. Wel wat voor de hand liggende vragen moet ik zeggen, maar goed.quote:Op donderdag 4 maart 2010 23:53 schreef Warren het volgende:
Ik ben geïnteresseerd in in geneeskunde. Ik heb een algemene vraag. Ik lees hier en daar dat geneeskunde veel stampen is, weinig inzicht en dat geneeskunde een 'veredelde hbo-opleiding is'. Ik ben benieuwd hoe een ervaren geneeskundestudent hier naar kijkt. Wat houden tentamens bij geneeskunde bijvoorbeeld in? Komt daar veel feitenkennis aan te pas?
En verder, hoe zwaar is de studie? Hoeveel uur per week zijn jullie zoal kwijt per week?
Bij voorbaat dank.
En je moet ook niet vergeten dat er genoeg mogelijkheden zijn om wetenschappelijk bezig te zijn, vanaf het eerste jaar kan je bij een willekeurig onderzoeksteam in een academisch ziekenhuis binnen lopen en vragen of je met enkele dingen kan helpen, als je daar geïnteresseerd in bent. De geneeskunde is een dusdanig groot en breed vak dat eigenlijk alles wel mogelijk als je het er zelf maar uit wilt halen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 00:48 schreef Warren het volgende:
Bedankt. De reden dat ik het vraag, is omdat de studie die ik nu volg (rechtsgeleerdheid) ook bekend staat om bepaalde misverstanden. Ik krijg regelmatig de vraag of ik het wetboek uit m'n hoofd moet weten. Ik word daar enorm moe van. Rechten wordt ook een veredelde HBO-opleiding gemoemd.
Ondanks dat ik 0 verstand heb van geneeskunde, lijken de tentamens op onze. Je moet kennis in huis hebben, maar het draait nooit om het letterlijk oplepelen daarvan. Je moet inzicht tonen door het te kunnen toepassen op casussen. Het ziet er overigens erg interessant uit!
Daar heb je gelijk, maar ik denk wel dat het minder is dan andere studies. Verder hoeven we, zoals bij alfa- en gammastudies wel het geval is, ook weinig een eigen duiding aan kennis te geven, weinig analyse. Ik denk dat dat bij rechten meer het geval is.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 07:48 schreef June. het volgende:
Maar er is wel degelijk wetenschappelijk onderwijs hoor, dotKoen. Het begint al tijdens de keuzeblokken waar je elke week minstens 2 presentaties moet houden over een artikel, je schrijft je eigen projectvoorstel, in de masterfase moet je ook tig praatjes houden over artikelen die je hebt gelezen en daarbij ook nog capita selecta.
Hoe kom je eigenlijk aan onvoldoende? Het is toch een leerfase, dus dat je dingen bent vergeten uit de eerste paar jaartjes kunnen ze toch niet echt aanrekenen?(Structureel) Niet komen opdagen oid? (Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat je na 4 jaar studie je die kennis niet ff in de praktijk wilt brengen)quote:Op maandag 1 maart 2010 23:02 schreef gohan16 het volgende:
Het scheelt heel erg per beoordelaar. Tijdens een van mn coschappen had ik een strenge arts, die gaf max een 7. Terwijl een 7 doorgaans is en als je beter bent een 8 en super een 9. Er zijn maar weinig die een zes krijgen. Onvoldoendes komen sporadisch voor, maar die mensen zijn er zeker.
edit: @TT ik doe daar niet aan mee. (nog niet, nog geen verantwoordelijkheid, jeweet)
Niet genoeg bijlerenquote:Op zaterdag 6 maart 2010 23:55 schreef Asgard het volgende:
[..]
Hoe kom je eigenlijk aan onvoldoende? Het is toch een leerfase, dus dat je dingen bent vergeten uit de eerste paar jaartjes kunnen ze toch niet echt aanrekenen?(Structureel) Niet komen opdagen oid? (Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat je na 4 jaar studie je die kennis niet ff in de praktijk wilt brengen)
Sommigen halen negens en tienen tijdens de bachelor, maar kunnen die kennis bijvoorbeeld niet toepassen in de prakijk. Dus de klachten van de patient vertalen naar een differentieel diagnose.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 23:55 schreef Asgard het volgende:
[..]
Hoe kom je eigenlijk aan onvoldoende? Het is toch een leerfase, dus dat je dingen bent vergeten uit de eerste paar jaartjes kunnen ze toch niet echt aanrekenen?(Structureel) Niet komen opdagen oid? (Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat je na 4 jaar studie je die kennis niet ff in de praktijk wilt brengen)
Ook niet met een toets / mondeling tentamen oid? Bij ons verschilt dat wel per ziekenhuis, maar meestal word je toch wel getest op je kennis. Ook al in de voorbereidingsblokken.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:38 schreef Repeat het volgende:
Maar je kennis wordt eigenlijk ook niet echt getest dus de kans dat dat je nekt lijkt me heel erg klein.
quote:Op zondag 7 maart 2010 20:27 schreef iofn het volgende:
Van het weekend weer theorieën gehoord mijn godJe moest je niet aan kanker laten opereren want als er dan zuurstof en daglicht bijkwam dan ging het uitzaaien, want hij kende zeker 3 mensen die na een operatie toch meta's bleken te hebben.
![]()
quote:Op zondag 7 maart 2010 20:27 schreef iofn het volgende:
Van het weekend weer theorieën gehoord mijn godJe moest je niet aan kanker laten opereren want als er dan zuurstof en daglicht bijkwam dan ging het uitzaaien, want hij kende zeker 3 mensen die na een operatie toch meta's bleken te hebben.
Nee. En ik heb geen voorbereidingsblokken.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:04 schreef June. het volgende:
[..]
Ook niet met een toets / mondeling tentamen oid? Bij ons verschilt dat wel per ziekenhuis, maar meestal word je toch wel getest op je kennis. Ook al in de voorbereidingsblokken.
quote:Op zondag 7 maart 2010 22:50 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nee. En ik heb geen voorbereidingsblokken.
hmm. Ik had alle theoretische blokken en coschappen zonder problemen gehaald, bij het afsluitend coschap blijkt dat mijn patienten-overzicht te slecht is (zodra het aantal patienten boven de vijf komt ofzo). Kennis en kunde was voldoende, alleen dat niet. Daarom dus een 5. Echter, omdat ik al eerder een afsluitend coschap niet gehaald had (in perifere coschappen zit je weinig zaal, en afsluitend coschap is juist zaalwerk, ik was er totaal niet op voorbereid en had daarbij ook belachelijk weinig begeleiding gekregen), wordt ik nu zeer waarschijnlijk van de opleiding afgebonjourd. Dus ja, niet veel voor nodig, zo'n onvoldoendequote:Op zaterdag 6 maart 2010 23:55 schreef Asgard het volgende:
[..]
Wtfquote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:35 schreef ralfie het volgende:
[..]
hmm. Ik had alle theoretische blokken en coschappen zonder problemen gehaald, bij het afsluitend coschap blijkt dat mijn patienten-overzicht te slecht is (zodra het aantal patienten boven de vijf komt ofzo). Kennis en kunde was voldoende, alleen dat niet. Daarom dus een 5. Echter, omdat ik al eerder een afsluitend coschap niet gehaald had (in perifere coschappen zit je weinig zaal, en afsluitend coschap is juist zaalwerk, ik was er totaal niet op voorbereid en had daarbij ook belachelijk weinig begeleiding gekregen), wordt ik nu zeer waarschijnlijk van de opleiding afgebonjourd. Dus ja, niet veel voor nodig, zo'n onvoldoende![]()
Ach ja, gelukkig kwam ik er bij mijn wetenschappelijke stage achter dat wetenschap mij veel meer ligt. Een overstap naar biomedische wetenschappen oid is dus snel gemaakt.
Wat?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:35 schreef ralfie het volgende:
[..]
hmm. Ik had alle theoretische blokken en coschappen zonder problemen gehaald, bij het afsluitend coschap blijkt dat mijn patienten-overzicht te slecht is (zodra het aantal patienten boven de vijf komt ofzo). Kennis en kunde was voldoende, alleen dat niet. Daarom dus een 5. Echter, omdat ik al eerder een afsluitend coschap niet gehaald had (in perifere coschappen zit je weinig zaal, en afsluitend coschap is juist zaalwerk, ik was er totaal niet op voorbereid en had daarbij ook belachelijk weinig begeleiding gekregen), wordt ik nu zeer waarschijnlijk van de opleiding afgebonjourd. Dus ja, niet veel voor nodig, zo'n onvoldoende![]()
Ach ja, gelukkig kwam ik er bij mijn wetenschappelijke stage achter dat wetenschap mij veel meer ligt. Een overstap naar biomedische wetenschappen oid is dus snel gemaakt.
Hmm, febris e.c.i.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:50 schreef Pluizel het volgende:
hier zijn de "consultweken" weer begonnen. Wat een enorme uitdaging zeg, ahum. ik moest gister een consult met een simulatiepatiënt doen en haar de pil voorschrijven.![]()
Nu ben ik zelf weer eens patiënt, om de een of andere reden was m'n temp een uur geleden 39.4 zonder verdere verschijnselen afgezien van dat ik het stervenskoud hadGek lichaam
quote:
Ga alle functies maar na die cortisol heeft in het lichaamquote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:19 schreef Kassaa het volgende:
Hoe veroorzaakt een cortisoldeficiëntie vermoeidheid?
een paar meter ja...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:37 schreef Repeat het volgende:
[..]
Wtf
je bent dus echt meters van de eindstreep en wordt dan nog weggestuurd?
Het eerste afsluitend coschap had ik geen bruikbare feedback gekregen. Heb een officiele klacht ingedient bij de faculteit, wordt uiteraard niks mee gedaan. Dat coschap was in de trand van 'hier is je zaal tot volgende week'. Ik had daarvoor nauwelijks zaalwerk gedaan, uberhaupt gezien, meeste was poli of ok, dus was ff wat anders voor me. Wat te doen met een laag kalium, wanneer welk infuus? Ik had er de ballen verstand van. Vragen van verpleging die ik niet wist en de arts-assistent die me begeleide steevast beantwoorde met 'zoek maar op'... Dagen van half acht to acht uur waren geen uitzondering. Heb gewoon gejankt de laatste twee weken, kon het écht niet meer. Totaal overwerkt, geen puf om uberhaupt bij te studeren. Tussentijds voortgangsgesprek was nog redelijk positief: 'schouders eronder, haal je ut wel.'. Afijn, die laatste twee weken kwam ik ook nog wel doorheen, om uiteindelijk door de beoordelaar uitgemaakt te worden voor iemand die overal doorgeen gerold is ("nog nooit zo'n slechte co gehad!") en geen plaats in een ziekenhuis heeft.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:41 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wat?![]()
Maar als ik het goed begrijp heb je dus 2 afsluitende coschappen niet gehaald omdat het je ontbrak aan voldoende overzicht? Heb je tussen beide coschappen wat met die feedback gedaan? Aangegeven bij je begeleider bijvoorbeeld?
Niet dat ik daar als eerstejaars veel over kan zeggen, maar je kwam twee keer op een plek terecht waar je dingen moest doen die je gewoon NIET in één keer goed kan doen zonder enige vorm van begeleiding, die je niet kreeg. De coschappen blijven een plek van leren en 'nog niet maar later wel kunnen'. Heb je het idee dat je nu wel overzicht kan houden? In ieder geval lijkt het me wel de moeite waard gewoon achter dingen aan te gaan.quote:Op woensdag 10 maart 2010 00:32 schreef ralfie het volgende:
[..]
een paar meter ja...
[..]
Iedereen adviseert me alles op alles te zetten om toch dat artsendiploma te halen, en geloof me, er is niets wat ik liever wil, maar mn moed zinkt me al in mn schoenen als ik bedenk dat ik dit alles nog een keer moet doen...Zeker omdat ik nu twee keer gefaald heb, zal er vast wel een kern van waarheid in al die beweringen zitten, denk ik dan. Neem ik het risico om alle energie te steken in een derde herkansing?
Het is de moeilijkste beslissing van mn leven tot nu toe, en ik ben de enige die hem kan maken. Ik neem er dus mn tijd voor...
Ben het wel langsgegaan, maar is het door het effect op het centraal zenuwstelsel (en het circadiane ritme) dat je je moe voelt? Of is het echt een gevolg van een verlaagd metabolisme?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:36 schreef DDM het volgende:
Ga alle functies maar na die cortisol heeft in het lichaam![]()
Dan is het niet zo gek dat bij het ontberen aan cortisol moeheid ontstaat. Tel daarbij, afhankelijk van de oorzaak, nog een mineralocorticoiddeficiëntie bij op en het wordt nog duidelijker.
Die wilde ik ook al posten. Weet nog steeds niet of dat een hoax is of nietquote:Op woensdag 10 maart 2010 11:13 schreef Knuffleheinz het volgende:
Las net hier op het forum ook iets interessants.
Plotselinge achteruitgang qua geheugen & spraak...
ik zeg ook hoax. no way dat ze hem zo snel al in een MRI hebben gelegd als hij op een vrijdag bij de huisarts is geweest.quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:28 schreef dotKoen het volgende:
Ralfie, wat een kloteverhaal. Veel succes en sterke in ieder geval!
[..]
Die wilde ik ook al posten. Weet nog steeds niet of dat een hoax is of niet
Hmm, na even doorzoeken: neurocysticercose komt eigenlijk best vaak voor. 50 miljoen mensen zijn besmet met die dingen. Chirurgie wordt volgens mij vrijwel alleen gedaan als de cyste een hydrocephalus veroorzaakt. In de casus lijkt daar geen sprake van. Verder: een OK de volgende dag? Is dat niet wat snel voor iemand die al weken klachten heeft?
Kun je niet nog een co-schap doen waarin je wat meer op die begeleiding gaat hameren? Dus echt elke week bespreken hoe het gaat, misschien direct al nadat je een middag poli hebt gedaan feedback vragen etc. zodat je er direct bij bent als het weer mis dreigt te gaan.quote:Op woensdag 10 maart 2010 00:32 schreef ralfie het volgende:
[..]
een paar meter ja...
[..]
Het eerste afsluitend coschap had ik geen bruikbare feedback gekregen. Heb een officiele klacht ingedient bij de faculteit, wordt uiteraard niks mee gedaan. Dat coschap was in de trand van 'hier is je zaal tot volgende week'. Ik had daarvoor nauwelijks zaalwerk gedaan, uberhaupt gezien, meeste was poli of ok, dus was ff wat anders voor me. Wat te doen met een laag kalium, wanneer welk infuus? Ik had er de ballen verstand van. Vragen van verpleging die ik niet wist en de arts-assistent die me begeleide steevast beantwoorde met 'zoek maar op'... Dagen van half acht to acht uur waren geen uitzondering. Heb gewoon gejankt de laatste twee weken, kon het écht niet meer. Totaal overwerkt, geen puf om uberhaupt bij te studeren. Tussentijds voortgangsgesprek was nog redelijk positief: 'schouders eronder, haal je ut wel.'. Afijn, die laatste twee weken kwam ik ook nog wel doorheen, om uiteindelijk door de beoordelaar uitgemaakt te worden voor iemand die overal doorgeen gerold is ("nog nooit zo'n slechte co gehad!") en geen plaats in een ziekenhuis heeft.
Leuk. Studiebegeleiders heb je ook geen kloot aan, heb ik gemerkt. Ze horen je verhaal aan, 'ja, leuk'. Probeer maar wat argumenten te verzinnen waarom je nog een kans moet krijgen van de examencomissie, want die ga je nodig hebben. Ze probeerden me ook nog gerust te stellen met het feit dat ik altijd nog mn doctoraal diploma had! Wauw, de beroepen daarvoor liggen voor het oprapen. Alsof je afgestudeerd vrachtwagenchauffeur bent zonder groot rijbewijs. Een totaal waardeloos papiertje waar je net 4 jaar studiefinanciering mee kan verrekenen...
Afijn, argumenten, vergadering en gesprekken later maar een seniorcoschap gedaan.
Ging stukken beter. Kennis was flink bijgespijkerd, en aan mn inzet lag het niet. Echter lag mijn max voor patienten op 4-5. Daarboven gingen dingen falikant mis. Moet je denken aan vergeten onderzoeken aan te vragen / achterheen te gaan, op tijd te reageren op problemen, etc. Advies? lijstjes ja, die maakte ik al. Verder? 'Ja, moet je gewoon liggen. Met veel moeite zul je er misschien nog wel komen, maar ik denk niet dat je een gelukkige toekomst tegemoet gaat, als je er nu al zo veel moeite mee hebt. Je hebt de verkeerde studie gekozen'. En daar mag ik het dan mee doen.
Al met al, kan ik in alle eerlijkheid zeggen dat arts zijn me op dit moment totaal niet meer trekt. Ik wordt aan alle kanten tegengewerkt lijkt het wel, en aangezien ik toch altijd al sterke twijfels had tussen geneeskunde en biomedische wetenschappen, en daarnaast echt een geweldige wetenschappelijke stage had gedaan, is de keuze voor mij (emotioneel) al gemaakt. In afwachting van de volgende examencommisievergadering (waarin besloten wordt of ik wel of niet uberhaupt nog een kans ga krijgen) probeer ik voor mijzelf nog wat dingen op een rijtje te zetten.
Iedereen adviseert me alles op alles te zetten om toch dat artsendiploma te halen, en geloof me, er is niets wat ik liever wil, maar mn moed zinkt me al in mn schoenen als ik bedenk dat ik dit alles nog een keer moet doen...Zeker omdat ik nu twee keer gefaald heb, zal er vast wel een kern van waarheid in al die beweringen zitten, denk ik dan. Neem ik het risico om alle energie te steken in een derde herkansing?
Het is de moeilijkste beslissing van mn leven tot nu toe, en ik ben de enige die hem kan maken. Ik neem er dus mn tijd voor...
quote:Op woensdag 10 maart 2010 07:29 schreef Kassaa het volgende:
Ben het wel langsgegaan, maar is het door het effect op het centraal zenuwstelsel (en het circadiane ritme) dat je je moe voelt? Of is het echt een gevolg van een verlaagd metabolisme?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |