Om de Turken te stangen? Als backup vakantieland t.o.v. Spanje?quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:18 schreef Q. het volgende:
Waarom wilden we ze er ook al weer bij hebben?
Prima economische onderbouwing.quote:Op vrijdag 9 april 2010 17:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Om de Turken te stangen? Als backup vakantieland t.o.v. Spanje?
Volgens deze gedachtegang lopen de onderhandelingen met Turkije ook. Daarom duurt het ook nog enige tientallen jaren voor Turkije bij de EU komt, als het er al van komt.quote:Op vrijdag 9 april 2010 14:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
We moeten een land sowieso niet binnenhalen in de EU omdat het een brugfunctie kan hebben. Of dat het militair/politiek gericht staat op het oosten. Als een land niet voldoet aan de economische regels moet het gewoon niet toegelaten geworden. Voldoet dat wel dan moet je kijken of het politiek gezien enigszins stabiel is en op dezelfde lijn zit qua gedachten als de rest van de EU. Zo had ik het in ieder geval graag gezien
Heel juistquote:Op vrijdag 9 april 2010 14:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
We moeten een land sowieso niet binnenhalen in de EU omdat het een brugfunctie kan hebben. Of dat het militair/politiek gericht staat op het oosten. Als een land niet voldoet aan de economische regels moet het gewoon niet toegelaten geworden. Voldoet dat wel dan moet je kijken of het politiek gezien enigszins stabiel is en op dezelfde lijn zit qua gedachten als de rest van de EU. Zo had ik het in ieder geval graag gezien
quote:vr 09 apr 2010, 15:32
'Verlaging lonen in Spanje wenselijk'
Van onze beursredactie
AMSTERDAM - Volgens Goldman Sachs zou een bescheiden loonsverlaging de economie en daarmee ook de werkgelegenheid van Spanje ten goede komen.
Over de huidige fiscale maatregelen in Spanje laat Goldman Sachs zich positief uit: deze helpen de economie en zijn dankzij de relatief lage overheidsschuld van 55% van het bruto binnenlandse product goed uitvoerbaar.
Volgens de zakenbank zijn de plannen echter onvoldoende om de export weer duidelijk aan te zwengelen. Ze zullen het hoge werkloosheidspercentage van 19% ook slechts zeer geleidelijk kunnen terugdringen.
Daarom wordt gepleit voor een jaarlijkse loonsverlaging van 1 à 2% in de komende paar jaar. Weliswaar heeft enige deflatie als nadeel dat de reële rente stijgt, maar dit valt volgens Goldman Sachs in het niet bij het voordeel van een sterkere prijsconcurrentie.
Volgens de zakenbank zou hierdoor een jaarlijkse vooruitgang van de export met rond de 10% mogelijk worden. En mede als gevolg hiervan, de Spaanse economie met minimaal 4% per jaar kunnen groeien.
Erg waarschijnlijk is het echter niet dat Spanje daadwerkelijk tot een verlaging van de cao-lonen overgaat. De vakbonden en werkgevers hebben namelijk reeds afgesproken deze in de komende paar jaar met 1 tot 2% te laten stijgen.
Dat zijn de Duitse banken niet met je eens, dan gaan er een heel stel bankroetquote:Op vrijdag 9 april 2010 10:42 schreef faustkern het volgende:
Een default op sovereign debt kan ook een gezonde optie zijn.
Dit keer zou het wel kunnen kloppen, versie van optie 1, er komen meerdere geluiden hiervan ook van betrouwbare media en misschien reden dat euro wel zo stijgt momenteel. Mocht het waar zijn dan zou een long over het weekend heen je geen windeiren leggenquote:Op vrijdag 9 april 2010 17:48 schreef dramatiek het volgende:
http://www.zerohedge.com/(...)lson-and-summer-2008
<> Voor wat het waard is. Bij Zero Hedge onweert het altijd.<>
Nee, het probleem is dat het moeilijk is om te geloven dat een leugenaar plotseling oprecht is geworden. De Griekse regering praat, maar er is nog geen resultaat te zien. En ze hebben het er ook niet beter op gemaakt door in het begin net te doen alsof het niet hun probleem was maar van iedereen anders.quote:Op vrijdag 9 april 2010 18:27 schreef Apogist het volgende:
Het kan aan mij liggen, maar is het niet gewoon zo dat de media en hype rondom dit gebeuren ervoor zorgt dat Griekenland in een vicieuze cirkel van neergang terecht komt?
Het is duidelijk dat de overheid fors moet bezuinigen en maatregelen moet nemen. Overal op het internet (vooral engelstalig) zie ik comments die met de vinger wijzen naar de Griekse overheid dat zij niets doet, maar er zijn maatregelen doorgevoerd en besluiten genomen die je niet snel zal terugzien in een ander land. Het zijn vooral de ratings agencies die ervoor zorgen dat deze trend aan het doorzetten is, gevoed door de amerikaanse hype media die opzoek is naar bloed. De marktcondities verslechteren door de constante tunnelvisie die de media heeft, en de eenzijdige berichtgeving. Investeerders beginnen meer risico in te calculeren en met gevolg dat de rente stijgt. Rating agencies zien dit, icm met factoren zoals politieke instabiliteit (veroorzaakt door de constante negatieve berichtgeving), en verlagen daarmee de ratings.... en de cirkel begint opnieuw.
Ik denk dat de afgelopen jaren duidelijk is geworden dat de speculatieve aard van de markten, en de irrationaliteit die daarmee samengaat, de grootste crises hebben veroorzaakt. Dit samen de macht van enkele organisaties die blijkbaar landen kapot kunnen maken dragen allemaal bij aan de instabiele situaties waarin we verkeren.
Het is waar dat Griekenland nooit tot de euro had mogen toetreden destijds, maar nu is het helaas niet anders. Wanneer Duitsland en Nederland voet bij stuk zullen houden bedreigen zij de stabiliteit van de euro en daarmee de unie. Ik weet zeker dat het alternatief van niet helpen uiteindelijk meer schade zal toebrengen dan nu de helpende hand uit te steken naar Griekenland.
Juist, Heel juist.quote:Op zaterdag 10 april 2010 02:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, het probleem is dat het moeilijk is om te geloven dat een leugenaar plotseling oprecht is geworden. De Griekse regering praat, maar er is nog geen resultaat te zien. En ze hebben het er ook niet beter op gemaakt door in het begin net te doen alsof het niet hun probleem was maar van iedereen anders.
quote:Euro zone would charge Greece more than 6 pct-sources
Fri Apr 9, 2010 2:26pm EDTBRUSSELS, April 9 (Reuters) - Greece would have to pay more than 6 percent to get emergency euro zone loans for up to 3 years and even more if the loan were to be for longer, euro zone sources said on Friday.
Bonds | Greece
Euro zone sources with knowledge of the discussions on the subject held by deputy euro zone finance ministers and central bankers on Thursday and Friday said the rates at which Greece would be offered emergency loans were based on International Monetary Fund formulas.
"According to the calculations we were given, given current yield curves, the equivalent of the EU formula would be well above 6 percent," said one euro zone source said.
A second source confirmed the rate would be more than six percent. Both noted the calculations were complex, because they were based on a three-month Special Drawing Rights rate that needed to be converted to 3-year rates using swap rates.
According to the formula, there would also be an extra 300 basis points on top of the SDR rate and an additional 50 basis points service charge.
For loans over 3 years maturity, there would be an additional 100 bps penalty charge, the first source said.
The source said there were no amounts discussed at the meeting, and that it would be up to the European Commission and the European Central Bank to suggest an appropriate amount of loans, should Greece ever ask for assistance.
"It would be a substantial amount I guess, something sufficient to shock the market," the source said.
"Similarly as in the case of Hungary, when they were given so much money that speculators actually got burned and Hungary didn't actually use that money," the source said.
quote:Eurozone details $40.5 billion aid plan for Greece.
(Reuters) - Euro zone finance ministers unanimously approved a detailed 30 billion euro ($40.5 billion) emergency aid mechanism for debt-plagued Greece on Sunday but stressed it had not requested that the plan be activated now.
In a rare weekend telephone conference, ministers from the 16 nations that share the single European currency backed a plan for Athens to borrow from euro zone governments and the IMF at well below current market rates if market funding dries up.
Greece would receive 30 billion euros in the first year from all euro zone countries in bilateral loans coordinated by the European Commission and paid via the European Central Bank, the head of the Eurogroup of finance ministers said.
Zo, dat duwt de markt aardig opzij. Dat is ongeveer de helft van de totale behoefte? Is dit het Hongaarse blufmodel?quote:
Niet zo een betrouwbaar adres om zoveel geld aan te lenen lijkt mequote:
Het zou wel eens kunnen dat dit geld nooit wordt opgenomen omdat het de markt een stevige klop op de kop geeft. De boodschap aan de markt is; waarom zouden de Grieken lenen tegen 7,15% als ze het ook tegen 5% kunnen krijgen?quote:Op zondag 11 april 2010 18:19 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Niet zo een betrouwbaar adres om zoveel geld aan te lenen lijkt me
Die kans zit er wel in, dit is ook in hongarije zo gegaan. Daar zijn speculanten tegen het land flink uitgerookt. Ik verwacht trouwens morgen een spuit 11 op de beurzen, ook al kan zo'n bail out averechts gaan werken.quote:Op zondag 11 april 2010 18:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het zou wel eens kunnen dat dit geld nooit wordt opgenomen omdat het de markt een stevige klop op de kop geeft. De boodschap aan de markt is; waarom zouden de Grieken lenen tegen 7,15% als ze het ook tegen 5% kunnen krijgen?
Achter de schermen houd men natuurlijk rekening met dit scenario en zal de druk om de begroting op orde te krijgen toenemen. Of dit op tijd gebeurd is natuurlijk de vraag. Toch heb ik een vaag onderbuikgevoel dat het inderdaad zo gaat verlopen, al zou het me niets verbazen als men nu mikt op een land buiten de Eurozone. Aangezien die zeker weten geen bailout kunnen ontvangen.quote:Op zondag 11 april 2010 18:49 schreef SeLang het volgende:
Ik ben benieuwd of het net zo gaat lopen als tijdens de EMS crisis in 1992. Toen werden één voor één zwakke munten aangevallen. Dit keer gaat het om bonds/ CDS. Is er eenmaal een climax bereikt dan wordt het volgende slachtoffer op de korrel genomen. Dus nu Griekenland een bailout heeft gekregen, wie is de volgende? Ik gok op Portugal, al zouden grotere landen zoals Italie en Spanje natuurlijk interessantere 'slachtoffers' zijn omdat die niet echt meer bailoutbaar zijn.
Ik denk ook dat de Britten zich meer zorgen moeten maken dan de Spanjaarden of Portugezen.quote:Op zondag 11 april 2010 19:08 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Achter de schermen houd men natuurlijk rekening met dit scenario en zal de druk om de begroting op orde te krijgen toenemen. Of dit op tijd gebeurd is natuurlijk de vraag. Toch heb ik een vaag onderbuikgevoel dat het inderdaad zo gaat verlopen, al zou het me niets verbazen als men nu mikt op een land buiten de Eurozone. Aangezien die zeker weten geen bailout kunnen ontvangen.
Ik heb een paar keer een poging gedaan om te zien of er wat te kopen valt (via Alex in mijn geval), maar het is niet gelukt om op ondersteunde beurzen iets te vinden onder 'greek', 'greece', 'hellenic', etc. en zelfs ISIN codes bleken vrijwel onmogelijk om te achterhalen als amateur. Het enige wat ik gevonden heb was een enkele bond genoteerd aan een of andere kleine Duitse beurs.quote:Op zondag 11 april 2010 19:28 schreef veterdiploma het volgende:
Zijn er trouwens mensen hier die op het onvermijdelijke gegokt hebben en die vorige week nog even Griekse staatsobligaties hebben ingeslagen? Ik wilde dat namelijk doen, maar ik weet eigenlijk niet eens hoe.
Ik heb wel wat langer lopende calls gekocht nadat het vrijdagmiddag overduidelijk werd dat een bail out aanstaande was dit weekend(of in ieder geval het exacte plan). Met de gedachtte dat als we niet op dit nieuws omhoog gaan dat de top nog niet bereikt is van deze rally. Hoewel dit eigenlijk in strijd is met mijn beleggingsstrategie (is en blijft een gok, ondanks de grote zekerheid naar mijn gevoel) wilde ik deze kans niet onbenut laten. Ik zal dan ook meteen een trailing stop laten vastleggen morgen.quote:Op zondag 11 april 2010 19:28 schreef veterdiploma het volgende:
Zijn er trouwens mensen hier die op het onvermijdelijke gegokt hebben en die vorige week nog even Griekse staatsobligaties hebben ingeslagen? Ik wilde dat namelijk doen, maar ik weet eigenlijk niet eens hoe.
Je snapt het tochquote:Ik snap trouwens niet dat ze niet 50-50 hebben gedaan. Nu wordt echt zoiets van "ohja het IMF doet ook nog mee".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |